[AR] Hoe werkt een opzetstuk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manie

Re: Hoe werkt een opzetstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:45

Ik vind dit soort kennis van paardenmensen van welleer ook erg leerzaam. Zeker Quadekker was zijn tijd vér vooruit. Hij schrijft inderdaad niks over het verhinderen van eten onderweg. Nou moet ik er ook bij vermelden dat hij toch veel over stadsaanspanningen schrijft en misschien iets minder over boerenaanspanningen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Hoe werkt een opzetstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:46

Manie, bedankt voor de duidelijke uitleg over het verschil tussen aangespannen rijden en mennen. Haha! Ik kan er zelf ook niet zo goed tegen als ze tegen mennen aangespannen rijden zeggen en andersom. Tong uitsteken Tegen een dressuurruiter zeggen ze ook niet dat ze aan endurance doen. Clown

Bitch schreef:
Een opzetstuk bij het mennen wordt gebruikt wanneer het paard een mooiere hoofd- en halshouding te geven.

Je hebt een opzettrensje nodig, deze plaats je aan de stang, zitten clipjes aan, dan heb je achter de oren, op het frondeel een stukje leer met aan beide zijde ringen, vervolgens maak je de opzet, dus de riem, aan het opzettrensje vast, door de ringen achter de oren ( het stukje leer), en haak je de rest aan opzethaak aan je schoft. Het ziet er een beetje uit als een omgekeerde slofteugel Haha! .

Vroeger werden ze gebruikt om de paarden niet aan de oogst van de boer te laten eten, tegenwoordig voor de mooi ( maar of het paard er blij mee is... )

Hoe het ontstaan is weet ik niet, dus daarover heb ik niks te melden. Wel weet ik hoe het werkt. Hierboven wordt het redelijk goed omschreven, alleen het opzetbitje (die van metaal kan zijn, maar ook een simpel lederen riempje kan zijn!) komt niet aan de stang vast te zitten. Het zit los van de stang in de mond, en dan achter de stang.
Het is moeilijk te zien, maar de pony op de foto links heeft een ijzeren opzetbitje (oke, zal wel rvs zijn Knipoog ), de pony rechts een leren. Eigenlijk zie je alleen de knipjes op de foto bij de rechtse pony, maar je kunt dus zien dat het opzetbitje achter het bit in de mond zit.
Afbeelding

Hier zie je hoe het vanaf de mond naar de oren loopt, en dan het touwtje verder. Ik heb het stukje in mijn hand wat op het opzethaakje op de schoft vastgemaakt moet worden.
Afbeelding

Hier zie je een opzet bevestigd aan het schofttuig, in werking dus.
Afbeelding