waar wordt een 'natural' veulen geboren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Re: waar wordt een 'natural' veulen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:54

Wij houden al 45 jaar shetlanders (nee geen grote paarden, maar het blijft hetzelfde soort). We hebben geen stal of schuilstal, wel voldoende schaduw en luwte.

Al die jaren zijn onze veulens gewoon in het land geboren. Meestal 's nachts. Hiervoor gaan wij ons bed niet uit, omdat het bij deze duvels erg moeilijk te voorspellen is. Wel gaan we er bijtijds uit als het eraan lijkt te komen. Dan kijken we 's ochtends rond half 7 of er iets nieuws loopt ja of nee.

Al jaren redden de merries zichzelf. Er komt geen dierenarts aan te pas. We hebben gezonde en sterke paarden en ik denk dat dat met de huidige manier van fokken maar al te vaak vergeten wordt. Het gaat er dan om om "goede" paarden te fokken. Met 'goede' paarden fokken bedoelen ze volgens mij,mooie bloedlijnen, mooie bouw en goed voor de sport, maar sterk ho maar.

Ik ben veel meer thuis in de shetjes en fjorden fokkerij, maar ook bij de fjorden zie ik het gebeuren. Ik noem Manus. Plaatje van een hengst, met zeker sterke punten, maar hij fokt bedroevend slecht beenwerk door. Toch wordt ermee gefokt. Waar gaat het dan om? Uiterlijk vertoon, of een goed, gezond en sterk paard? Ik ben bang dat het in deze maatschappij alleen om het eerste draait.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:58

Waarom sluit het een het andere uit. Wat heeft beenwerk te maken met het feit of je een merrie op stal laat bevallen of niet? Ongeacht het feit of ze normaal wel op het land staan of niet, in de winter ook buiten mogen blijven en nog nooit een deken van dichtbij hebben gezien: een sterk paard krijg je heus niet omdat hij bij weer en wind buiten is bevallen.

Nu vind ik ook dat je een Shet niet met een ander ras moet en kunt vergelijken. Mijn Quarter komt uit Canada, en zal daar ook de nodige harde winters hebben meegemaakt. Ook een erg sterk paard, mankeert nooit wat. Staat sinds ze in NL is (inmiddels 8 jaar) lekker 's winters op stal met deken op, en is in de zomer lekker overdag buiten.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:14

Tsss, ik had vanmorgen een heel bericht getypt hier over de geboorte van mijn veulen en weg is het. Hoe kan dat nou??

Nou goed hier nog een keer dan maar.

Kylia (merrie) mocht samen met haar vriendin in het land blijven voor de bevalling. Ze stond al een paar weken 's nachts buiten. Op de avond van de bevalling wilde ze perse naar binnen. Ze klom bijna over het hek heen. Dus ik heb haar binnen gehaald en ze is om 4.00 's morgens bevallen van haar veulen. Er was een speciaal lampje voor boven haar stal dus ik kon ook zien of de nageboorte er goed af gekomen was.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:16

Tja, als een paard naar binnen zou willen, zou ik ze ook de stal in laten.

Heb zelf een inloopstal, dus ze mag het straks helemaal zelf uitzoeken.

wechelshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:29

hoi,

wij fokken al 15 jaar welsh partbreds : merries zijn kwpn, bwp en halfarabier en de hengst is welshcob.

zij leven in groep het gehele jaar 24/24 - 7/7 - 12/12 buiten en komen enkel binnen voor de
jaarlijkse inenting.

bij ons worden alle veulens gewoon buiten geboren op de wei in de kudde : meestal 3 merries + de hengst.

wij hebben wel op onze andere weide (ongeveer 500 meter verder) de beschikking over stallen met electriciteit ingeval van ziekte e.d

dus als wij s'morgens de weide opkomen (want normaal worden zij tussen 5 en 7u s'morgens geboren) en zien dat er 4 voetjes meer bijlopen dan controleren wij de merrie en veulen, zien dat het veulen goed drinkt, zien dat het veulen mest en zoeken dan de nageboorte... en checken of deze volledig is...
ingeval van opblijven van de nageboorte/onvolledige nageboorte dan verhuist de merrie met veulen naar de wei met stal in afwachting van de dierenarts.

groetjes
wechelshof

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:30

Cassidy schreef:
Waarom sluit het een het andere uit. Wat heeft beenwerk te maken met het feit of je een merrie op stal laat bevallen of niet? Ongeacht het feit of ze normaal wel op het land staan of niet, in de winter ook buiten mogen blijven en nog nooit een deken van dichtbij hebben gezien: een sterk paard krijg je heus niet omdat hij bij weer en wind buiten is bevallen.

Nu vind ik ook dat je een Shet niet met een ander ras moet en kunt vergelijken. Mijn Quarter komt uit Canada, en zal daar ook de nodige harde winters hebben meegemaakt. Ook een erg sterk paard, mankeert nooit wat. Staat sinds ze in NL is (inmiddels 8 jaar) lekker 's winters op stal met deken op, en is in de zomer lekker overdag buiten.

Als je goed leest zul je zien dat ik niet de combinatie beenwerk-stal heb gemaakt maar de combinatie beenwerk-bewuste fokkerij (niet helemaal de omschrijving zoals ik het wil zeggen, maar kan de juiste woorden niet vinden). Ik zeg ook niet dat je een sterk paard krijgt wanneer een merrie buiten bevalt. Wat ik echter wél zeg is dat een veulen meer resistentie opbouwt bij een buitenbevalling dan bij een steriele stal. Want dat wordt er dan gedaan. Het wordt allemaal perfect ontsmet e.d. maar daar bereik je niks mee.

Waarom zou je een shet niet met een ander ras kunnen vergelijken? Een shet heeft toch ook staart, manen en 4 benen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:17

Dat perfect ontsmetten is je eigen keus, dat hoef je niet te doen als je ze op stal laat bevallen. Maar je hebt er makkelijker zicht op en kunt ingrijpen als er wat verkeerd dreigt te gaan. Dat je eventueel het veulen verliest is nog tot daar aan toe, maar de merrie is veel belangrijker. Als de bevalling al soepel verloopt (gaat 95% van de gevallen goed, maar je merrie zal maar net degene zijn die complicaties krijgt), is de controle of de nageboorte er heel en compleet afkomt ook een heel belangrijk aandachtspunt. De nageboorte is niet altijd op het land terug te vinden, hoe wil je dan controleren of die compleet is (en of de merrie er niet toevallig toch aan is blijven staan?

De resistentie die een veulen opbouwt komt echt niet door de bevalling in de natuur. Via de biest krijg het veulen de eerste antistoffen binnen via de moedermelk, deze worden de eerste twee uur via de darmwand van het veulen opgenomen. In het land zijn doorgaans minder bacterien voorhanden dan in een niet gesteriliseerde stal. Wil je het veulen dus confronteren met veel bacterien teneinde een sterk veulen te krijgen, doe je er dus beter aan om hem op stal geboren te laten worden Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:21

Het meest logisch lijkt het mij gewoon , om een drachtige merrie gewoon zo te houden zoals je haar altijd houdt.

Zet je haar 's nachts binnen en gaat de rest van de groep ook naar binnen ? Dan zou ik haar niet ineens buiten laten als het veulen eraan komt...gewoon normale rituelen aanhouden.

Zorgen dat de merrie kan kiezen of ze binnen of buiten wil bevallen , zorgen dat er buiten een droog en rustig plekje beschikbaar is en het dier geen stress hoeft te hebben van een vervelend dominant ander paard ofzo. Maar niet ineens meer of minder in dat hok stoppen als het niet nodig is.

Een veulen dat de sloot in kan glijden / door een hek heen kan , dat is gewoon ontzettende domheid van de eigenaar , je laat een merrie toch niet bevallen naast een direct toegankelijke sloot , of anders gevaarlijke omheining ?? Dan ben je toch sowieso niet wijs Verward

Mijn voorkeur gaat naar een rustig , droog en comfortabel plekje op de wei met alleen rustige en vriendelijke paarden erbij.

Lekker de ruimte zodat veulen nergens klem komt te zitten / merrie er niet op staat / lekker in de open lucht ligt en bij kan komen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:36

wechelshof schreef:
dus als wij s'morgens de weide opkomen (want normaal worden zij tussen 5 en 7u s'morgens geboren) en zien dat er 4 voetjes meer bijlopen dan controleren wij de merrie en veulen, zien dat het veulen goed drinkt, zien dat het veulen mest en zoeken dan de nageboorte... en checken of deze volledig is...

In het geval van complicaties ben je dan dus te laat! Wij zijn vorig jaar een veulen verloren in een red bag delivery. We waren erbij zodra de merrie begon met bevallen. Het veulen was al niet meer te redden, maar als we er niet bij waren geweest waren we onze merrie ook kwijt geweest, want het veulen lag ook nog eens verkeerd.

Ik haal de situatie nog eens voor de geest en ik zou toch echt niet willen dat ik midden in de nacht ergens in een weiland had gestaan met een merrie in barensnood (die dan nog wel eens aan de wandel wil gaan vanwege de pijn!) en ik denk dat de dierenarts daar ook niet echt vrolijk van was geworden.

Overigens zijn de drie veulens die bij ons zelf zijn geboren alledrie tussen 1 en 4 uur 's ochtends geboren Bloos ....

arno schreef:
Wat doe je als het veulen bij de geboorte net over de halfgesloten staldeur valt en hij kan niet meer bij de moeder komen? Wat doe je als je paard bij een bevalling in de stal net met de achterhand richting een muur staat en het veulen slaat te pletter tegen een muur?

Heel simpel: camera ophangen en/of birth alarm omdoen en zorgen dat je erbij bent zodat je het kunt voorkomen.

Ik ben ook helemaal pro natural ... maar doe het zo natural mogelijk tot een punt waarvan ik vind dat het niet verantwoord is.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:19

Over het er bij zijn ben ik het met je eens. Maar mijn merrie wordt er niet vrolijk van als ik haar opsluit, dus dat zal ik zeer zeker niet doen.
Ik vind het juist onverantwoord om haar op te sluiten, maar: dit gaat wel over mijn paard, ieder moet het voor zijn eigen paard zelf weten natuurlijk.

Ik vind het iig niet onverantwoord om de bevalling buiten te laten plaatsvinden.

Mijn merrie zou overigens niet van me weg rennen als ze pijn heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:21

Ik vraag me af Arno8, hoe jij wilt timen dat je bij een bevalling buiten in het land aanwezig bent?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:35

@arno: als je merrie niet "opsluitbaar" is, dan zou ik haar iig op een kleiner stukje land zetten waar je goed toezicht hebt en er met een lichtbron bij kunt komen en met bv schoon warm water (ik noem maar iets "geks" dat je nodig zou kunnen hebben Bloos ).

arno8 schreef:
Mijn merrie zou overigens niet van me weg rennen als ze pijn heeft.

Neem dat maar effe niet als uitgangspunt. Een merrie in barensnood is écht zichzelf niet op dat moment!

Een vlotte bevalling is een prachtige gebeurtenis, maar een gecompliceerde bevalling kan behoorlijk desastreus uitpakken. Zonder te willen doemdenken lijkt het me niet onverstandig daar rekening mee te houden.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:05

Cassidy schreef:
Ik vraag me af Arno8, hoe jij wilt timen dat je bij een bevalling buiten in het land aanwezig bent?

Lees maar eens terug in dit topic...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:14

Als ik uitga van jou reactie lees ik dat het niet moeilijk is om bij de bevalling aanwezig te zijn.
Ik ga er nu van uit dat een merrie langere tijd kan gaan kegelen (of juist helemaal niet), en de bevalling 's nachts gebeurt, er geen birth alarm of andere electronische gadgets aan te pas komen omdat dat niet natural is.

Nogmaals de vraag: hoe wil je timen dat jij bij een bevalling in het land aanwezig bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:19

Door er te gaan slapen? Lijkt me logisch..?

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 16:34

Onze merrie liep vier weken over tijd, zonder duidelijke tekenen van een naderende bevalling. Het lijkt mij geen pretje om in maart/april meer dan een maand in de wei te moeten kamperen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:35

Jovarna schreef:
Door er te gaan slapen? Lijkt me logisch..?

Juistem!
Sommige mensen kunnen dus wel lezen.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 16:36

Cassidy schreef:

Nogmaals de vraag: hoe wil je timen dat jij bij een bevalling in het land aanwezig bent?

Maar die timing is in een stal zonder al die "gadgets" toch net zo moeilijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:40

silkie schreef:
Cassidy schreef:

Maar die timing is in een stal zonder al die "gadgets" toch net zo moeilijk?

Precies! Je gaat bij je paard slapen in de hoop dat je de bevalling meemaakt (en dus op tijd wakker wordt). Of dat nu op stal of in de wei is, maakt wat dit betreft niet uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 00:29

In een stal is het wat makkelijker om camerabewaking en birthalarm te gebruiken. Maar ook dan is de kans idd aanwezig dat je de bevalling mist. En zonder gadgets helemaal.

En idd, een maand in Maart of April in de wei, helemaal met een vergelijkbaar voorjaar als we dit jaar hebben gehad, is geen pretje. En dan heb ik ook zo mijn vraagtekens of een bevalling bij temperaturen rond het vriespunt ook zo gezond is voor het veulen. Maar als jij veel geld wilt uitgeven aan een dekking en daarna 11 maanden hebt gewacht om uiteindelijk een veulen te krijgen en te verliezen omdat je het zo nodig Natural geboren moest laten worden...tja, dat is je eigen keuze.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:29

Mijn hoog drachtige merries gaan 's nachts naar binnen, en overdag lekker buiten. Dit zodat je altijd wel licht bij de hand heb als het nodig is. Onze buurvrouw(die op mijn weiland uitkijkt) werkt thuis, dus er is altijd iemand die een oogje in het zeil houd. Mocht ik de bevalling missen weet ik zeker dat het snel (en dus bijna zeker ook goed) gegaan is. Van mijn 2 veulentjes tot nu toe heb ik het bij 1 veulen wel kunnen zien. De ander vond ik in het vlies met z'n achterbenen nog in moeders (kwart voor 12 was er nog gecontroleerd en was er niets aan de hand, 10 over 12 lag er een compleet veulen naast!).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:38

Cookies schreef:
Tsss, ik had vanmorgen een heel bericht getypt hier over de geboorte van mijn veulen en weg is het. Hoe kan dat nou??

Nou goed hier nog een keer dan maar.

Kylia (merrie) mocht samen met haar vriendin in het land blijven voor de bevalling. Ze stond al een paar weken 's nachts buiten. Op de avond van de bevalling wilde ze perse naar binnen. Ze klom bijna over het hek heen. Dus ik heb haar binnen gehaald en ze is om 4.00 's morgens bevallen van haar veulen. Er was een speciaal lampje voor boven haar stal dus ik kon ook zien of de nageboorte er goed af gekomen was.

Is het niet juist natuurlijker dat een prooidier beschutting opzoekt om op een beschermde plek te bevallen waar ze minder in het oog loopt voor roofdieren? Is er wel eens over nagedacht of die merrie er juist niet op zit te wachten om het op een groot vlak nederlands weiland te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:47

Karl66 schreef:
Is het niet juist natuurlijker dat een prooidier beschutting opzoekt om op een beschermde plek te bevallen waar ze minder in het oog loopt voor roofdieren? Is er wel eens over nagedacht of die merrie er juist niet op zit te wachten om het op een groot vlak nederlands weiland te doen.

Je stelt de vraag in z'n algemeenheid. Er is imo geen 'regel'.
De omstandigheden zijn voor iedereen anders, de merries zijn anders en de baasjes zijn anders.

Daarbij hoeft de wei geen "groot vlak" te zijn; het kan ook een hele "knusse" wei zijn met schuilmogelijkheden en vertrouwde kuddegenoten. Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:49

Ik weet niet wat je onder beschutting verstaat, maar een stal is iets waar een wild paard nooit uit zichzelf in zal lopen.
Aangezien een veulen in de natuur meteen mee moet met de kudde, denk ik niet dat de moeder eerst even een grot in loopt om daar te bevallen.
Dat ze wat bosjes o.i.d. zoekt, zou misschien kunnen, dat weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:51

Haha! Haha!
arno wat verwoord je dat toch weer leuk! Haha!