Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Waarom sluit het een het andere uit. Wat heeft beenwerk te maken met het feit of je een merrie op stal laat bevallen of niet? Ongeacht het feit of ze normaal wel op het land staan of niet, in de winter ook buiten mogen blijven en nog nooit een deken van dichtbij hebben gezien: een sterk paard krijg je heus niet omdat hij bij weer en wind buiten is bevallen.
Nu vind ik ook dat je een Shet niet met een ander ras moet en kunt vergelijken. Mijn Quarter komt uit Canada, en zal daar ook de nodige harde winters hebben meegemaakt. Ook een erg sterk paard, mankeert nooit wat. Staat sinds ze in NL is (inmiddels 8 jaar) lekker 's winters op stal met deken op, en is in de zomer lekker overdag buiten.
wechelshof schreef:dus als wij s'morgens de weide opkomen (want normaal worden zij tussen 5 en 7u s'morgens geboren) en zien dat er 4 voetjes meer bijlopen dan controleren wij de merrie en veulen, zien dat het veulen goed drinkt, zien dat het veulen mest en zoeken dan de nageboorte... en checken of deze volledig is...
arno schreef:Wat doe je als het veulen bij de geboorte net over de halfgesloten staldeur valt en hij kan niet meer bij de moeder komen? Wat doe je als je paard bij een bevalling in de stal net met de achterhand richting een muur staat en het veulen slaat te pletter tegen een muur?
arno8 schreef:Mijn merrie zou overigens niet van me weg rennen als ze pijn heeft.
Cassidy schreef:Ik vraag me af Arno8, hoe jij wilt timen dat je bij een bevalling buiten in het land aanwezig bent?
Jovarna schreef:Door er te gaan slapen? Lijkt me logisch..?
Cassidy schreef:
Nogmaals de vraag: hoe wil je timen dat jij bij een bevalling in het land aanwezig bent?
silkie schreef:Cassidy schreef:
Nogmaals de vraag: hoe wil je timen dat jij bij een bevalling in het land aanwezig bent?
Maar die timing is in een stal zonder al die "gadgets" toch net zo moeilijk?
Cookies schreef:Tsss, ik had vanmorgen een heel bericht getypt hier over de geboorte van mijn veulen en weg is het. Hoe kan dat nou??
Nou goed hier nog een keer dan maar.
Kylia (merrie) mocht samen met haar vriendin in het land blijven voor de bevalling. Ze stond al een paar weken 's nachts buiten. Op de avond van de bevalling wilde ze perse naar binnen. Ze klom bijna over het hek heen. Dus ik heb haar binnen gehaald en ze is om 4.00 's morgens bevallen van haar veulen. Er was een speciaal lampje voor boven haar stal dus ik kon ook zien of de nageboorte er goed af gekomen was.
Karl66 schreef:Is het niet juist natuurlijker dat een prooidier beschutting opzoekt om op een beschermde plek te bevallen waar ze minder in het oog loopt voor roofdieren? Is er wel eens over nagedacht of die merrie er juist niet op zit te wachten om het op een groot vlak nederlands weiland te doen.