Effect boomloos bij het paard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wheezie

Re: Effect boomloos bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:35

het schijnt heeeerlijk te zitten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:44

Ze zijn echt prattig, maar niet gratis

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:23

Ja ze zitten heerlijk en nee ze zijn niet gratis Ik vind ze behoorlijk duur, maar dan heb je ook wat. Ik heb er nu 2

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 10:10

Haha, nouja ze zijn niet gratis idd, maar niet veel duurder dan de middenklasse zadels toch? zo'n 600 euro?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:20

Grapjurk het zadel kost 995 euro en dan komen de beugels, riemen, en stijgbeugels nog bij. En uiteraard de speciale pad.

AthenaWytske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:31

Het effect was bij mijn jonge pony meteen duidelijk! Wytske had op alle andere zadels pijn... (Hij heeft een korte gespierde rug, maar het zadel moet ook groot genoeg zijn zodat ik kan zitten)
Toen heb ik een boomloos zadel gepast en hupsakee, verdwenen was die pijn! Je zag Wytske echt vreemd kijken 'Huh? Dit doet geen pijn meer??'

Omdat ik sindsdien niet meer goed op een gewoon zadel zit (jaja, verwend) heb ik op m'n verzorgpony ook m'n boomloos zadel gelegd. In het begin wist ze niet wat ze moest... Maar met de tijd heeft ze zich helemaal aangepast en nu voel ik dat ze het graag doet!
Bij mij dus alleen maar positieve ervaringen!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:33

Cookies schreef:
Grapjurk het zadel kost 995 euro en dan komen de beugels, riemen, en stijgbeugels nog bij. En uiteraard de speciale pad.

Het endurancemodel dat ik op marktplaats tegen kwam (wel nieuw hoor) was iets van 995 euro inclusief fenders.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:49

Wat het endurancemodel kost weet ik zo niet. Maar de gewone modellen zijn 995 euro.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:03

Ik heb 2 paarden, 1 die 1,5 jaar manegewerk gedaan heeft en 1 die ik nu aan het inrijden ben met een boomloos zadel.
Nu ik terugdenk aan de keer dat ik iemand op Veyton voor het eerst liet draven, zat daar een "wintec" zadel op. De goed man lag er binnen een halve seconde af!
Toen ik erop ging met boomloos zadel was hij veel rustiger.
Ik rij hem nu zo'n 3 weken fanatiek in (ben meerdere malen begonnen, maar wegens omstandigheden moest ik de training elke keer afblazen...) en hij loopt geheel ontspannen op eigen benen rond (met z'n neus over de grond in stap, draf en galop). Heel maf gevoel, want je hebt gewoon een afgrond voor je terwijl je galoppeerd... hahaha en je blijft nog zitten ook

Dan Pascal, die anderhalf jaar manegewerk heeft gedaan met een boomzadel. Zijn rug was door het vele op en afstijgen helemaal scheef getrokken. Hij had flinke knopen in z'n rug en m'n kraker vroeg zich af waar dit paard de moed nog op kon brengen om mij te dragen en te werken voor me. Ik heb hem dus behandeld. laten kraken en de wei in geschopt. Na een flinke rustperiode in de wei ben ik begonnen hem recht te richten en ondertussen geprobeerd een zadel te vinden. Geen een zadel vond Pascal fijn zitten (lees: niet voorwaarts zijn, niet ontspannen lopen, niet willen galopperen enz. enz.) ik was dus genoodzaakt om zonder zadel te rijden (een half jaar lang....) Totdat ik het boomloze zadel ging proberen. Hij liep er erg fijn onder en hij zat precies hetzelfde als dat ik zonder zadel reed. Boomloos zadel besteld en dus weer en tijdje zonder zadel gereden tot ik het zadel had. De eerste keer was niet zo heel erg fijn hehe, omdat de singelstoten nog niet waren voelden ze best scherp aan. Maar goed.... daar kwam ik pas achter na een flinke boksessie van een paard van 1.82 m.... Bontjes erom heen gedaan en het was weer over.
Daarnaast heb ik zelf rugproblemen. Ik rij nog steeds af en toe 1 keer per week op een manege en zodra ik een keer op een "boom"zadel gereden heb heb ik de rest van de week pijn in m'n rug. Met het boomloze zadel absoluut niet.
Ik kan (sinds ik het zadel heb) het boomloze zadel alleen nog maar de hemel in prijzen bij iedereen! Ik ben ook iemand van het "eerst zien, dan geloven" en wat ik tot nu toe heb gezien aan veranderingen in paarden geloof ik er heilig in.
Het heeft mij een betere houding en zit gegeven en mijn paarden lopen er als een zonnetje onder!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:08

casjuh schreef:
Het heeft mij een betere houding en zit gegeven en mijn paarden lopen er als een zonnetje onder!

Het is altijd fijn als je kunt constateren dat je paarden meer ontspannen onder het zadel lopen, of dat nou boomloos is of niet.
Heb even naar je filmpjes gekeken via je onderschrift en zie dan toch weer wat ik vrijwel altijd zie bij mensen op boomloze zadels: behoorlijke stoelzit. De lijn van van oor naar enkel is niet loodrecht naar beneden, zoals hij wel hoort te zijn. Het maakt niet uit of je dressuurzit- of springzit-beugellengte hebt, die lijn moet er zijn voor de correcte balans (en diezelfde regel geldt ook voor westernzadels.......).

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:14

Ik zit ook sinds ik boomloos rij meer in stoelzit (op mijn pockets). Dan zit ik gewoon lekkerder en steviger. Of het voor het plaatje zo hoort kan me dan weinig schelen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:52

Het gaat niet om het plaatje, maar om je balans. Slechte balans = paard storen!

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:57

Ja sorry, maar mijn balans is beter als ik iets meer op mijn kont zit in plaats van zo vreselijk rechtop met mijn benen hartstikke recht naar beneden. Dan gaan dus automatisch mijn onderbenen ietsje naar voren. Probeer dat maar eens zonder zadel, zie maar hoe je dan meer balans hebt als je een stukje draaft.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:02

Er zijn natuurlijk meerdere houdingen.

Ik heb laatst een dagje gepost op de Fasna Trail (Open nederlands kampioenschap, 160km) en eens gekeken hoe mensen op hun paard zitten. Dan zie je heel veel verschillende houdingen langs komen en je ziet ook dat het per land verschild. Veel duisters bijvoorbeeld rijden in de zogenaamde zweefzit, lange beugels, iets voorover hangend. Maar andere zitten juist weer kaarsrecht of iets achterover. Sommige met hele lange beugels, andere met korte beugels.
En reken maar dat als je geen goede balans hebt je geen 160 km vol kan houden

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:25

Die stoelzit wordt volgens mij ook vaak veroorzaakt door de ronde lijfjes waar de boomloze zadels vaak op gelegd worden. Het is op mijn Haf anatomisch onmogelijk om de benen recht naar beneden af te laten hangen......... zulke O-benen heeft niemand

Op een smalle kwpn-er heb ik niet zo'n last van stoelzit, ook niet met mijn boomloze zadel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:20

Sosha schreef:
Die stoelzit wordt volgens mij ook vaak veroorzaakt door de ronde lijfjes waar de boomloze zadels vaak op gelegd worden. Het is op mijn Haf anatomisch onmogelijk om de benen recht naar beneden af te laten hangen......... zulke O-benen heeft niemand

Op een smalle kwpn-er heb ik niet zo'n last van stoelzit, ook niet met mijn boomloze zadel.

Die ronde lijfjes in combinatie met boomloos doen inderdaad veel voor de stoelzit Maar er zijn zadels waarmee je je zit op zo'n rond paard toch kunt versmallen. Een zadel (ook boomloos) kan een brede of smalle zit hebben, bij ronde paarden moet je dan maar op zoek naar een zadel met smallere zit. Is ook beter voor je eigen lijf.

En Lenneke_ heb je ook gekeken naar hoe het zwaartepunt lag van die ruiters? Ik durf te wedden dat het zwaartepunt wel recht boven de enkels zat. En lengte van beugels maakt niet zoveel uit voor die lijn en die balans, kortere beugels betekent gewoon grotere hoeken om die lijn heen, maar zwaartepunt blijft waar het hoort (als men het goed doet).
Bij Centered Riding hebben ze een leuk "testje" of je in balans zit: als je de ruiter op het paard ziet en je zou het paard opeens weghalen, hoe landt de ruiter dan? Op z'n voeten is goed, op z'n kont of op z'n neus niet

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:45

Waratje schreef:
[Een zadel (ook boomloos) kan een brede of smalle zit hebben, bij ronde paarden moet je dan maar op zoek naar een zadel met smallere zit.
[/quote]

Nou ben ik dus op zoek naar een nieuw zadel....... heb jij misschien enig idee bij welk merk ik dan zou moeten kijken? Omdat mijn pony zo'n kort ruggetje heeft, hou ik het toch wel liever boomloos.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:55

Sosha schreef:
Waratje schreef:
[Een zadel (ook boomloos) kan een brede of smalle zit hebben, bij ronde paarden moet je dan maar op zoek naar een zadel met smallere zit.
[/quote]

Nou ben ik dus op zoek naar een nieuw zadel....... heb jij misschien enig idee bij welk merk ik dan zou moeten kijken? Omdat mijn pony zo'n kort ruggetje heeft, hou ik het toch wel liever boomloos.

Startrekk!

Heb ik ook op mijn Haf èn op mijn Merens liggen.

Er staat nu eentje te koop op EA. Ook nog eens de shorty, dus nog beter geschikt voor korte ruggetjes.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:57

Antheman schreef:
[Startrekk!

Heb ik ook op mijn Haf èn op mijn Merens liggen.

Er staat nu eentje te koop op EA. Ook nog eens de shorty, dus nog beter geschikt voor korte ruggetjes.
[/quote]

Die zien er idd wel goed uit, maar ik zou dan liever voor de dressuur versie gaan, aangezien ik toch vnl dressuur rij.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:33

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:42

Als je het mij vraagt, ziet de laatste combinatie er het meest comfortabel / in balans uit. Maar het blijft een moment opname, dus wat moeilijk te beoordelen.

Ik vind de verschillen in houding wel erg groot bij deze 3, maar misschien hangt het ook wel een beetje van de bouw van paard (en ruiter?) af, wat de "beste" houding is om het zo lang mogelijk vol te houden. Lijkt me dat je ook je zadel daar weer aan aanpast.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:53

Dit was even om aan te geven wat voor verschillende houdingen ik voorbij heb zien gekomen.

Zelf vond ik de laatste er nog het minst comfortabel uitzien, die zat de hele tijd zo, ze kwam niet met d'r kont uit het zadel zegmaar.
De bovenste twee reden 160 de onderste 125 km

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:52

Die bovenste , wat zit die waardeloos zeg , met die benen zo naast de schouder , dat zit toch voor geen meter

Is dat geen momentopname dat het paard ingehouden werd ofzo ?

Van die tweede krijg ik een zere nek en schouders als ik er alleen al naar kijk....

De derde ziet er dan nog het prettigst uit vind ik.

Als ik het vergelijk met voor mezelf fijn en in balans / ontspannen zitten , is dit de fijnste houding voor mij.

Alhoewel hij ook niet ideaal is voor je heupen / onderrug.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:18

De eerste is Carmen Romer, voor de 4e keer nederlands kampioen. Ze reed de hele weg zo, ik vroeg me ook al af of dat lekker zat.

De laatste reed de hele weg op haar doos, geen idee of dat lekker zit

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:19

maar we gaan wel erg offtopic