[AR] vriendelijk menbit..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:54

Ik ga ook snel de bak uit. Zodra het stuur en de rem er op zitten gaan we kilometers maken. De ene keer het bos in, de andere keer langs de weg.
Ik begin altijd op een liverpool voor de wagen(tenzij de eigenaar voor het betuigen iets anders mee geeft). Tot nu toe hebben alle pony's het hier nog prima op gedaan.

A10

Re: vriendelijk menbit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:43

Ik vind een onervaren menner en een onervaren paard geen goede combi (mijn mening in het algemeen, slaat niet op TS, ik ken haar ervaring niet ), maakt niet uit met wat voor bit. Goede begeleiding is denk ik erg belangrijk, die kan je dan wel adviseren wat voor bit voor deze combinatie geschikt is.

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 22:25

Hai Albertine_N, Weet jij misschien goede begeleiding te vinden rond Utrecht?> ben al een tijdje op zoek maar kan niemand vinden..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:03

Nee, zo snel weet ik ook niemand (woon in Zuid-Holland ) Ton monhemius zit in de buurt van Spaarnwoude, maar die zal best wel prijzig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:34

Ik zweer bij de Nathé liverpoolstang van Metalab uit de Felix Brasseurlijn
Erg fijn en zacht bit, de kinketting hebben we vervangen door een zacht leren kinriempje en zelfs het meest gevoelige paard loopt er zo mee weg.
Afbeelding
Dit is het mondstuk.

Hier vind je meer info over de Felix Brasseurlijn van Metalab:
http://www.metalab.info/felix_brasseur.htm

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:47

Die wil ik ook wel, maar vind ze maar eens, das best lastig.

Tanja_dB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:09

Ben het er mee eens dat een onervaren menner met een onervaren paard niet erg verstandig is, maar het is vaak erg lastig begeleiding te vinden. Ik ga zelf ook beginnen met mijn pony te betuigen, en doe dit stap voor stap. Nu rijd ik mijn pony met oogkleppen en liverpool bitje, zodat we hier allebei rustig aan kunnen wennen. Gaat dit goed dan kunnen we een stapje verder.

Ik ben ervan overtuigd dat het best goed kan gaan, mits we rustig aan doen. En wanneer mn pony echt zo ver is om voor de kar te gaan, dan haal ik er wel iemand bij!!

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:38

Ook wij zitten met een aanleun probleem; onze haf van vijf jaar loopt nu sinds 4 dagen voor de wagen en doet het super. Het enigste probleem is het bit volgens mij: hij heeft een liverpoolstang (met latex) in, kinketting heb ik heel losjes en toch gaat in de stap het hoofd naar beneden en met draven komen de oortjes weer in zicht .
Hoe kan ik de leidsel anders vastmaken zodat de hefboomwerking minder is?

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:29

Ik heb ook zo'n bit als Ilindra hier boven aan geeft. Vooral de driejarige heeft een heel zacht bekkie en kan enorm reageren op te veel druk in de mond.
Met dit bit gaat het super. Ze durven het bit er ook snel op aan te nemen, Udinde liep met het beleren nog met een gewone liverpool met een stukje zeemleer eromheen. Ook zacht, maar toch durfde ze het niet goed aan te nemen. Met het nathe mondstuk ging dat direct goed

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:38

Roxatte schreef:
Ook wij zitten met een aanleun probleem; onze haf van vijf jaar loopt nu sinds 4 dagen voor de wagen en doet het super. Het enigste probleem is het bit volgens mij: hij heeft een liverpoolstang (met latex) in, kinketting heb ik heel losjes en toch gaat in de stap het hoofd naar beneden en met draven komen de oortjes weer in zicht .

De mogelijkheden met een liverpool: sorry ik had even geen zin in de vertaling, maar volgens mij is dit wel duidelijk.

Afbeelding

1. Plain or Smooth Cheek – Mildest setting. The bit is pulled back and up into the mouth and the curb chain is not engaged.
2. Rough Cheek – Allows slight curb action while the bit is pulled back in the mouth.
3. First Slot – Provides moderate curb action as well as poll pressure.
4. Second Slot or Middle Slot – Gives increased leverage. Pulls the bit down in the mouth so that the tongue and lower jaw are pinched between the mouthpiece and the curb chain. Poll pressure is also created.
5. Third Slot or Bottom Slot – Exerts maximum poll and curb pressure. This severe rein setting should be used only as a last resort in a crisis. It is also known as "Dead Man’s Slot" because if you are in the bottom slot you have no where else to go!

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:46

palousa_boy schreef:
als hij op een liverpool niet heftig reageerd, waarom dan geen liverpool?

Misschien omdat je gezien de positie t.o.v. je paard en de lange leidsels je veel meer kracht kunt zetten?

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 07:41

OK Manie, op zo'n duidelijk plaatjes zat ik eigenlijk te wachten.... Vanavond nummertje 1 maar eens proberen. Bedankt !

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:03

Roxatte
Vaak is latex veel stugger in de mond dan gewoon de stang.

Maak je hand maar eens nat leg de stang er met latex in en dan zonder.
Kijk maar eens wat het beste en soepelste door je hand draait.

Latex kan dus ook juist en belemmering zijn, zeker omdat het het bit dikker en stroever maakt.

Ook kan latex een bron van bacteriën zijn.

Mocht dit alles niet helpen, probeer dan gewoon eens een Bstang of een ander bit.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:04

Roxatte schreef:

Ik weet niet hoe z'n mond er van binnen uitziet? Misschien heeft ie weinig ruimte en vind ie daardoor dat latex juist niet fijn (teveel in kleine mond) en mss heeft ie een dikke tong en wil hij daardoor liever een bit met tongvrijheid...? Ik had nl hetzelfde probleem met Lotje en die loopt nu op een dunner bitje met tongvrijheid echt stukken beter
Maar dan moet je dus even z'n mond goed bekijken.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:28

Echwel: aan de ene kant ben ik het wel met je eens, mss wordt het te dik en stroef met latex, maar naar mijn idee werkt het zonder latex toch scherper in...En over een bokkebitje heb ik zelf ook al zitten denken maar is dat wel zo verstandig alstie strakjes in tweespan komt?
Vickelientje: als jij nu eens dat bakje koffie bij me komt drinken, dan kun je meteen Jack in zn mond kijken, je hebt er vast meer kijk op dan ikzelf... Een stang met tongvrijheid heb ik nog wel liggen en een bokkebit trouwens ook nog wel.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:36

Is goed wanneer isser koffie?

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:38

Vickelientje schreef:
Is goed wanneer isser koffie?

heb een Senseo, dus altijd snel klaar.......

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:43

Scherpte van het bit word alleen bepaald door de hand van de menner.

Latex kan juis scherper werken, en mijn dochter rijdt 2 span de één met liverpool. de ander met Bstang.
Kwestie van de leisels juist zetten.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:29

Roxatte schreef:
En over een bokkebitje heb ik zelf ook al zitten denken maar is dat wel zo verstandig alstie strakjes in tweespan komt?

Het soort aanspanning is van geen enkele invloed op de keuze van het bit!
Je paard en jij moeten goed reageren op bepaald soort bit.
In de praktijk kan dit dus betekenen dat een paard met een liverpool in het onderste gat loopt en z'n spangenoot op een trensje.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:01

Gisteravond standje 1 geprobeerd (van het plaatje van Manie Haha! ) en het latex eraf gehaald, maar nog geen resultaat. Het lijkt wel of hij in stap het bit niet durft vast te pakken, in draf gaat het goed en reageert hij ook prima: gaat mooi het hoekje om, maarja misschien wil ik wel te snel resultaat zien. En het bokkebitje kan ik dus ook nog proberen als ik de reacties zo lees...Mn andere haf had eigenlijk ook een bokkebitje in toen zij voor het eerst voor de wagen kwam.

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:05

Neusriem losser zodat ie minder druk heeft

zeem wil ook wel eens branden in de mond doe moet je dus goed nat houden. Verder veel doen, want een paard gaat na een avondje echt niet al perfect lopen je moet er echt even uren instoppen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:45

Je moet de kinketting ook niet te los hebben, dan klapt het bit dubbel in de mond. Zorg voor een vlakgedraaide ketting. Bij aannemen leidsels moet de schaar van het bit 45 graden tov de mondhoek staan.
Standje 1 op de liverpool heeft eigenlijk geen zin, dan kan je nog beter met trensje rijden.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:24

geoon een lekker bitje. mijn pardje reageert al op de kleinste dingen dus scherp heof t een bit niet te zijn

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:45

tamary schreef:
palousa_boy schreef:
als hij op een liverpool niet heftig reageerd, waarom dan geen liverpool?

Misschien omdat je gezien de positie t.o.v. je paard en de lange leidsels je veel meer kracht kunt zetten?

je KUNT idd veel kracht zetten, je kan hem ook in het 3e gat rijden, je kan ook de kinketting niet uit draaien.. alles kan, maar dat zegt nog niet meteen dat het MOET

dus ik zie niet in waarom ik een paard dat normaal op een liverpool reageerd, om die nog met een ander bit te rijden.. als hij normaal doet, en doet wat ik wil, dan ben ik toch klaar? ik hoef toch geen hele ijzerwinkel aan te schaffen om misschien net dat kleine beetje extra uit een paard te halen?

sorry, klinkt misschien beetje aanvallend, maar dit is hoe ik erover denk.