Hoeveel hooi?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 16:23

argh duitse site, mijn duits is ver weggezakt

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:26

Samenvatting: hooinet dat je op kunt hangen tussen twee bomen of tussen twee palen. Maat van de mazen is uitvoerig getest en geoptimaliseerd. Opmerking: niet getest met paarden met ijzers (is niet echt een probleem, denk ik )

Afbeelding

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:28

Mooie dingen zeg!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:39

Mac schreef:
Ook hier heel simpel: onbeperkt hooi! Hoeveel dat is per paard verschilt idd per baal en hangt ook samen met hoeveel gras ze tot hun beschikking hebben. In de winter voer ik 's nachts kuil voor het "volume". Verder 3/4 schep Optimal van Marstall voor de vitaminen/mineralen verdeeld over twee voerbeurten.

Mijn paarden staan 's nachts binnen (zo'n 9 a 10 uur per nacht) en krijgen op stal hooi in een hooinet omdat ze er anders een kliederboel van maken. Dat werkt prima. Omdat het rukken aan de netten misschien niet zo heel goed is voor hun nekken wil ik hooivoerbakken gaan maken in de hoeken. Experimentos!

Voor buiten heb ik hooinetten van www.heunetz.de Werkt ook prima tegen verkwisting en vertrapping van hooi. En je kunt er aardig wat inproppen en zo kunnen ze heel wat uren vooruit.

Ja dat rukken aan die netten. Mijn paard had al een 'stijve' nek hiervan opgelopen. Ik doe het nu zo.

Als je tralies hebt. Trek de draad door een spijl en trek de zak helemaal omhoog. Dan steek je de draad door een gaatje en trekt de zak weer omhoog en doe om een spijl, zo brei je de zak verdeeld tussen hooizakgaatje en spijl om hoog en heel stevig gebonden aan het spijlenrek. Als ze nu eten, gaat die zak niet heen en weer en hoeven ze niet schuddend te trekken. De zak zit strak tegen het traliewerk (poef ben niet zo goed in uitleggen , snappie ) Ik hang 2 van die zakken op en gooi in 2 hoeken nog hooi. Als ik 1 berg maak, gaat de berg in een keer op en 2 bergen niet.

Nou heb ik een propper en vreetzak, altijd honger en hij krijgt 3 dikke plakken per dag, wel muesli, kale wei. Ik voer op het oog. De andere paarden krijgen brok en 2 plakken per dag. Mijn paard valt weer in en dan geef ik weer een plak erbij, net zo lang totdat hij weer lekker op gewicht is.

morelia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:59

In de winter krijgt mijn paard ongeveer 8 kilo hooi per dag en daarnaast twee scheppen muesli. Zonder die muesli wordt ze graat mager helaas, maar dat kan ook heel goed aan de kwaliteit van het hooi liggen op de pensionstal. Nu staat ze op een schraal land dag en nacht en krijgt ze s'avonds zo'n 2 kilo hooi bij gevoerd en een halve schep muesli. Ze werkt 6 dagen per week. Ze krijgt overigens nu wel speciale weide muesli waar verder niet veel inzit aan vitamines.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:53

Anouar staat nu samen met een haflinger in een weiland met best veel gras (dag en nacht)
Ik breng ongeveer 1 keer in de week een kruiwagen met hooi, maar ze eten er bijna niks van.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:13

Bij mij krijgt alles onbeperkt hooi of kuil. Het kuil is nu voor de zomer op dus ze doen het op gras en als het nodig is gaat er wat hooi bij. Voor de winter krijg ik weer kuil en krijgen ze onbeperkt kuil.

Jossie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:58

Ook Kate krijgt onbeperkt hooi, ze eet samen met haar haflingervriendin 2 kruiwagens per dag. Daarnaast krijgen ze ieder een handje Vital voor de vitamientjes en staan ze 24/7 (zomer én winter) buiten.

Ik voer overigens hooi van een ronde baal, ik weet wat die weegt en op basis daarvan bepaal ik hoeveel ze krijgen. Er is trouwens een leuke rekenregel over wat onbeperkt is:
2 tot 2,5% van het lichaamsgewicht is wat ze bij onbeperkt ruwvoer op kunnen nemen. Dus een keertje een baaltje wegen en je weet hoelang je met een baal dient te doen .

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:12

Mijn halfinger loopt 24/7 in de wei, maar er staat erg weinig gras dus krijgt ze daarnaast nog hooi en sinds ze haar veulen heeft (en kort daarvoor) krijgt ze ook nog merriebrok met meusli
Ik weet dat "naturals" niet zo van brok houden, maar geld dat ook wanneer ze een veulen hebben. Is dan alleen gras en hooi ook genoeg?

De vorige keer toen ze een veulen had gaf ik ook alleen gras en onbeperkt hooi, maar toen werd ze toch echt ontzettend mager, iets wat ik dit jaar eigenlijk wilde voorkomen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:16

Ik zou gewoon voor een goede veulenbrok gaan.Liefst een met zo min mogelijk overbodige stoffen uiteraard

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:40

silkie schreef:
Mijn halfinger loopt 24/7 in de wei, maar er staat erg weinig gras dus krijgt ze daarnaast nog hooi en sinds ze haar veulen heeft (en kort daarvoor) krijgt ze ook nog merriebrok met meusli
Ik weet dat "naturals" niet zo van brok houden, maar geld dat ook wanneer ze een veulen hebben. Is dan alleen gras en hooi ook genoeg?

De vorige keer toen ze een veulen had gaf ik ook alleen gras en onbeperkt hooi, maar toen werd ze toch echt ontzettend mager, iets wat ik dit jaar eigenlijk wilde voorkomen

Mijn merrie kreeg 3 maanden voor haar uitrekendatum ook merriebrok; dit heb ik opgebouwd tot 1 kilo per dag (verdeeld over de dag).
Inmiddels is ze bevallen en ze krijgt nog steeds die kilo merriebrok. Ze lopen nu in een wei waar niet zo veel gras meer staat, en krijgt dus hooi bijgevoerd.
Wanneer ze straks naar een andere, volle wei gaan, voer ik haar denk ik geen brok meer bij. Dit laat ik echter wel afhangen van haar conditie, dus zal ik op het oog wel of niet gaan bijvoeren.

Edit: hooi krijgt ze dus onbeperkt bijgevoerd.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:02

ook mijn knolletje krijgt min of meer onbeperkt hooi. 's ochtends eten ze met z'n 3en en een shet ongeveer een baal, 's middags krijgen ze nog wat hooi en 's avonds weer een baal ongeveer. verder krijgt ze een schepje koudbloedmuesli als we gereden hebben...ze doet het er perfect op.
ik hoor altijd aan alle kanten dat ze niet dik worden van hooi, de mijne is aardig ronder geworden, terwijl ze alleen hooi eet rara..?

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:20

roossie22 schreef:
ook mijn knolletje krijgt min of meer onbeperkt hooi. 's ochtends eten ze met z'n 3en en een shet ongeveer een baal, 's middags krijgen ze nog wat hooi en 's avonds weer een baal ongeveer. verder krijgt ze een schepje koudbloedmuesli als we gereden hebben...ze doet het er perfect op.
ik hoor altijd aan alle kanten dat ze niet dik worden van hooi, de mijne is aardig ronder geworden, terwijl ze alleen hooi eet rara..?

Er is een verschil tussen rond en dik. Als paarden veel hooi eten zijn de darmen gevuld waardoor ze dikker lijken. Echt dik kun je zien op de ribben, als je die niet meer kunt zien dan is een paard dik. Is buik dik dan is dat wat ze ook wel een grasbuik noemen, oftewel gevulde darmen...

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:32

Esther schreef:
Er is een verschil tussen rond en dik. Als paarden veel hooi eten zijn de darmen gevuld waardoor ze dikker lijken. Echt dik kun je zien op de ribben, als je die niet meer kunt zien dan is een paard dik. Is buik dik dan is dat wat ze ook wel een grasbuik noemen, oftewel gevulde darmen...

thnx voor je antwoord, maar toos is gewoon echt dik aan het worden, een dikke pens, ribben die je nagenoeg niet meer voelt en ze heeft sowieso 6x per week zo'n beetje beweging(rijden en anders ff aan de longe) en ze loopt 24/7 buiten...vandaar dat ik me afvraag of ze van hooi dan écht niet dik worden, aangezien ze niets anders krijgt ( ook geen gras dus ) nahjah.... zaterdag gaan we verhuizen naar een plekkie in het bos, wel gras en veel lange bosritten

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:56

Voorheen toen Giel nog op zand stond kreeg hij minimaal 4-6 plakken hooi per dag naast 2a3 kilo biks/muesli.
Sinds anderhalve maand staat hij 24/7 wei waar opzich net voldoende te eten staat. Ik geef ze nu ongeveer met 2 paarden 1 zo'n grote kuilplak per dag. Hier doen ze het prima op! Daarnaast krijgt hij nu misschien een halve kilo biks in de week.

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:11

roossie22 schreef:
Esther schreef:

thnx voor je antwoord, maar toos is gewoon echt dik aan het worden, een dikke pens, ribben die je nagenoeg niet meer voelt en ze heeft sowieso 6x per week zo'n beetje beweging(rijden en anders ff aan de longe) en ze loopt 24/7 buiten...vandaar dat ik me afvraag of ze van hooi dan écht niet dik worden, aangezien ze niets anders krijgt ( ook geen gras dus ) nahjah.... zaterdag gaan we verhuizen naar een plekkie in het bos, wel gras en veel lange bosritten

Jouw paard is een koudbloed? (Koudbloedmuesli?)
Die hebben een ander soort spijsvertering dan een hoog in het bloed staand paard, waardoor deze uit kwalitatief minder voer (ruwvoer bv,) de voedingsstoffen efficienter kunnen benutten.
Net zoals shetlanders en fjorden, enz. Dus de zog. robuuste rassen.

Het kan dus heel goed dat jouw Toos echt dik wordt van dat hooi, vooral als het ook nog rijk is aan voedingsstoffen. De oplossing zou kunnen zijn, om bv van 1ste snee over te stappen op 2e snee, of natuurhooi van onbemest land te voeren. Zodat je paard wel kan eten zoveel ze wil, maar minder calorieen binnenkrijgt.
Een soort 'light'hooi dus.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:10

ik heb al 2e snee hooi;) en geef haar dus echt weinig 'dikmakers'.... maar omdat ze totaal niks te doen heeft en er geen gras is om te pulken, vind ik dat ze gewoon hooi moet kunnen knabbelen... maar idd denk ik ook dat zij wel dik wordt van hooi

Jenka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:16

In de winter moet een 500kg wegend paard ongeveer 12 kg hooi hebben. ( Ben wel voorstander van onbeperkt hooi)
Wij voeren ongeveer 2 tot 3 keer per week mash. Dit is het recept ter verduidelijking:
- 500 tot 1500 g gerst
- 20-40g gekookt lijnzaad
- een handvol grof zeezout
Bereiding: Was de gerst en giet haar in een grote pan. Giet er koud water over waarbij u 3 tot 3.5 delen water rekend voor 1 deel gerst. Laat koken en voeg zout toe, laat op een laag vuurtje verder koken tot de granen helemaal gezwollen zijn. Voeg er dan het gekookte lijnzaad aan toe, dek af en laat afkoelen. Meng alles goed alvorens uit te delen.
(voor een werkend paard kan men een deel van het gerst door haver vervangen)

Sommigen voegen hier ook maïssiraap of zemelen bij toe, ieder zen eigen recept.

Andere dagen voeren we zelf uitgewogen granen. (niets kunstmatig dus!)

Wat ook gezond is wanneer het paard niet op de wei zit is dagelijks een voederbiet.

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:37

Mijn haflinger krijgt ook zoveel als hij wil aan hooi. In de winter eet hij 3 balen per week. Nu er in meer gras staat eet hij bijna geen hooi.

Ashquar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:04

Bij ons krijgen ze af en toe een handje bix. Ik geef ze altijd gewoon een redelijk grote bult hooi. Soms blijft er over, soms niet. Maar onbeperkt is denk ik het beste. Dat doen ze ja ook in de wei, en ze zijn bezig.

dorientjuh

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:25

@Jenka: waarom doe je er zout bij?
Het lijkt me namelijk beter om een liksteen op te hangen, zo kunnen ze zelf bepalen hoeveel zout ze binnenkrijgen.

Pellie

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:57

ik heb een schrale weide dus hier staan ze ook volop in het hooi, daar kunnen ze ten alle tijde bij.

ik gebruik ook hooinetten maar heb ze juist zo laag mogelijk hangen zodat ze ongeveer dezelfde beweging maken als bij het grazen. en inderdaad is er veel verschil in maas. bij grovere maas hoeven ze iets minder hard te trekken, bij kleinere maas doen ze wat langer over hun hooi.

van het winter aten ze zo 1.2 baal weg per dag en hadden ze beide een behoorlijke grasbuik. ze eten winterdag zowiezo meer heb ik gemerkt, dan moet het kacheltje harder branden hè?