Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mac schreef:Ook hier heel simpel: onbeperkt hooi! Hoeveel dat is per paard verschilt idd per baal en hangt ook samen met hoeveel gras ze tot hun beschikking hebben. In de winter voer ik 's nachts kuil voor het "volume". Verder 3/4 schep Optimal van Marstall voor de vitaminen/mineralen verdeeld over twee voerbeurten.
Mijn paarden staan 's nachts binnen (zo'n 9 a 10 uur per nacht) en krijgen op stal hooi in een hooinet omdat ze er anders een kliederboel van maken. Dat werkt prima. Omdat het rukken aan de netten misschien niet zo heel goed is voor hun nekken wil ik hooivoerbakken gaan maken in de hoeken. Experimentos!
Voor buiten heb ik hooinetten van www.heunetz.de Werkt ook prima tegen verkwisting en vertrapping van hooi. En je kunt er aardig wat inproppen en zo kunnen ze heel wat uren vooruit.
silkie schreef:Mijn halfinger loopt 24/7 in de wei, maar er staat erg weinig gras dus krijgt ze daarnaast nog hooi en sinds ze haar veulen heeft (en kort daarvoor) krijgt ze ook nog merriebrok met meusli
Ik weet dat "naturals" niet zo van brok houden, maar geld dat ook wanneer ze een veulen hebben. Is dan alleen gras en hooi ook genoeg?
De vorige keer toen ze een veulen had gaf ik ook alleen gras en onbeperkt hooi, maar toen werd ze toch echt ontzettend mager, iets wat ik dit jaar eigenlijk wilde voorkomen
roossie22 schreef:ook mijn knolletje krijgt min of meer onbeperkt hooi. 's ochtends eten ze met z'n 3en en een shet ongeveer een baal, 's middags krijgen ze nog wat hooi en 's avonds weer een baal ongeveer. verder krijgt ze een schepje koudbloedmuesli als we gereden hebben...ze doet het er perfect op.
ik hoor altijd aan alle kanten dat ze niet dik worden van hooi, de mijne is aardig ronder geworden, terwijl ze alleen hooi eet rara..?
Esther schreef:Er is een verschil tussen rond en dik. Als paarden veel hooi eten zijn de darmen gevuld waardoor ze dikker lijken. Echt dik kun je zien op de ribben, als je die niet meer kunt zien dan is een paard dik. Is buik dik dan is dat wat ze ook wel een grasbuik noemen, oftewel gevulde darmen...
roossie22 schreef:Esther schreef:Er is een verschil tussen rond en dik. Als paarden veel hooi eten zijn de darmen gevuld waardoor ze dikker lijken. Echt dik kun je zien op de ribben, als je die niet meer kunt zien dan is een paard dik. Is buik dik dan is dat wat ze ook wel een grasbuik noemen, oftewel gevulde darmen...
thnx voor je antwoord, maar toos is gewoon echt dik aan het worden, een dikke pens, ribben die je nagenoeg niet meer voelt en ze heeft sowieso 6x per week zo'n beetje beweging(rijden en anders ff aan de longe) en ze loopt 24/7 buiten...vandaar dat ik me afvraag of ze van hooi dan écht niet dik worden, aangezien ze niets anders krijgt ( ook geen gras dus ) nahjah.... zaterdag gaan we verhuizen naar een plekkie in het bos, wel gras en veel lange bosritten