Pony kan niet gelongeerd worden...onzin of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:33

stoer schreef:
Sorry, maar een oud paard heeft wel zijn beweging nodig..
Dat hij geen kunstjes meer hoeft te leren oke, maar als je een oud paard eens een kwartiertje longeerd dan heeft hij net een beetje extra beweging..

Ik denk dat je met dit paard, als hij echt zo gaat flippen als er beweerd word, dat je gewoon eens moet beginnen door met een longeerlijn te gaan wandelen, dit kun je bijvoorbeeld in de bak uitbreiden tot hij een steeds grotere afstand van je kan nemen, neem om te beginnen wel een klein zweepje mee, zodat je hem eventueel iets van je af kan duwen met de zweep..

succes, een paard is nooit te oud om te leren, pas wel op dat je niet teveel gaat vragen van dit oudje, want hij is dit natuurlijk niet gewend

Hier ben ik het wel mee eens...

Een paard moet beweging hebben. Oude paarden zowiezo anders worden ze alleen nog maar stijver. Hoeft niet percee longeren te zijn maar wandelen.. en een flink aantal uren de wei in.

Stil staan verroest.

_Lisanne

Re: Pony kan niet gelongeerd worden...onzin of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:37

Ik ken ook een pony die absoluut niet gelongeerd kan worden, als je in het midden gaat staan met zweep valt ie je echt gewoon aan, en dan kan je rennen! Hij is waarschijnlijk ook mishandeld geweest, en is ook als ze dood voor de zweep als je in de wei de paarden opjaagt met een zweep valt hij je ook aan..
ik zou mezelf er maar bij neerleggen dat het niet gaat met deze pony

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:38

stalechwel schreef:
Ik heb helaas wel een valse gehad, kwam op zijn achterbenen, klauwend met zijn voorbenen op je af.

Ook in de stal probeerde hij je aan te vallen.

En zelfs met rijden probeerde hij je nog op een gemene manier eraf te werken.

Ik ook en ik heb hem nog steeds.
Een paard wordt niet vals geboren, daar is heel wat aan vooraf gegaan om hem zover te krijgen.
Bedenk je dan eens of het paard vals is door een zeer verkeerde manier van beleren/omgang of omdat hij wel degelijk een lichamelijk probleem heeft en toch gepusht is steeds maar weer omdat het baasje denkt: ik zal jou eens mores leren, luisteren zal je!

Voorbeeld, 1 van mijn paarden heeft beenproblemen, het is een ontzettende bikkel dus je ziet niets aan hem en hij zal ook niet snel iets laten merken (we hebben nog 2 weken met hem gelest toen hij eens een gebroken knie botje had, hij liep er gewoon doorheen) maar hij gaat met rijden bijvoorbeeld uitbreken, gooit je eraf en longeren kan je helemaal al vergeten. Dit paard is in zijn jeugd (toen hij de beenproblemen al had) met longeren zo afgebeuld en verschrikkelijk geslagen dat hij daar vals van is geworden. Hij is over de grens geduwt, hij kon het gewoon niet maar is er overheen geslagen en dat heeft hem geen goed gedaan.
Longeren is dus echt een nono bij hem als je leven je lief is.
Daar is bij hem best wel iets aan te doen hoor maar daar moet je geduld voor hebben, ik ben nu 10 jaar met hem bezig en ik ben zover met hem dat hij de zweep (en mij dus) niet meer aanvalt. Voor hem is een mens in het midden op een longeercirckel met of zonder zweep een hele grote bedreiging. Bij hem is het dan zo dat hij stilstaat en totaal niet reageert en vraag je dan door dan grijpt hij je.
Gelukkig ben ik al een heel eind en grijpt hij mij niet meer maar lopen doet hij ook niet en daar laat ik het bij. Ik ben blij dat ik na 10 jaar goed met hem door 1 deur kan en meer verwacht ik niet van hem.
TS heeft het over een oudje, om daar nou zo lang nog mee aan het werk te gaan, laat dat dier toch lekker denk ik dan (hoeft natuurlijk geen 10 jaar te duren maar snel over zal het niet gaan)
Waarom op die leeftijd nog de ellende opzoeken als je weet dat het paard het verschrikkelijk vind (hij valt niet aan voor de lol) ga dan lekker met hem wandelen enz.

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 14:42

Ik zie dat ik een hele discussie los heb gemaakt hier! Maar dat was ook eigenlijk mijn bedoeling...ieder z'n mening en je kunt er altijd iets van leren!
Nog even wat achtergrond: het is een zéér fitte pony van 26, die nog enkele keren in de week flink gereden wordt. Aangezien het meisje wat erop rijdt sinds enkele weken weet dat ze niet meer veel mag rijden vanwege haar heupen, is ie nog steeds in prima conditie. Wel is nu te merken dat ie oud begint te worden en je weet het: zodra je ze dan stil zet, is het gedaan met de conditie! Vandaar ook mijn tip om een toch een beetje te longeren. Wat me wel opvalt in deze discussie is dat de 'tegenstanders' (om ze zo maar even te noemen) van het longeren ervan uitgaan dat het een verschrikkelijk zware training is, maar wat let je om zo'n oudje 20 minuutjes te longeren?

Nou, vrijdag dus daar geweest en geloof me: stiekem kneep ik m wel een beetje. Het is nogal een chagrijn en hij heeft vroeger heel wat meegemaakt (mishandeling of iets dergelijks). Dit zal ook de reden zijn dat ie zich zo tegen je keert zodra hij aan de longe gaat.
Ik heb m vrijdag aan de dubbele longe gezet, zodat je meer te zeggen hebt zodra hij op je af komt gestormd. En geloof me, dat heeft ie maar al te vaak geprobeerd in het begin! Naarmate dat ie meer op zn gemak was gesteld ging het steeds een beetje beter en hebben we warempel enkele rondje gestapt. Je moet ook niet verwachten dat ie opeens alles snapt, maar als je met stapjes vooruit gaat is het toch ook goed?
Ik ga ze nog een paar keer helpen en laten zien dat het echt wel kan en dan laat ik haar een keer mijn paard longeren om haar dat vertrouwen terug te geven.

Pffff...het is weer een heel verhaal geworden, maar ach, daar is het een forum voor!
In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties!

*edit* Je moet bij het longeren van vrijdag niet verwachten dat ik ook echt in het midden kon staan: het was meer mee rondje lopen! Maar dan wel rondjes lopen vanaf een afstand en bij z'n achterhand lopen, anders stond ie stil. Maar dit alles wel zonder zweep, want dan flipt ie m helemaal!
Mijn mening is dat een paard nooit te oud is om te leren, maar dat je wel respect moet hebben voor zijn leeftijd en zijn eventuele lichamelijke beperkingen...
Laatst bijgewerkt door marsi op 07-05-06 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:44

Tanja helaas is karakter ook vaak aangeboren, en die van mij was echt van nature vals.

ik had hem als 2 jarige gekocht en er was nooit iets verkeerds mee gedaan.

Zelfs ervaren ruiters vonden hem levensgevaarlijk, en ik moest hem dan ook verkopen.

heb het hele verhaal er eerlijk bij verteld, en op een of andere manier lukte het de nieuwe eigenaar wel.

Ik weet niet hoe hij dat gedaan heeft hoor.

Je hebt ook dieren en mensen die met een slecht karakter worden geboren, en hij had van nature een hekel aan werken.
Zelfs als hij op stal stond en je ging mesten met hem erin, probeerde hij je eruit te slaan.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:55

Een slecht karakter staat bij mij niet gelijk aan vals zijn, het is meer de reactie van de mens op het moeilijke karakter die het paard vals kan maken. Begrijp mij niet verkeerd hoor, ik zeg niet dat dit bij jullie is gebeurd want ik begrijp dat hij al zo was toen hij bij jullie kwam?
Blijkbaar is er bij de vorige eigenaar in zijn eerste 2 jaar toch iets mis gegaan en heeft de vorige eigenaar voor dit paard verkeerd gereageerd, de persoon na jullie heeft blijkbaar de klik wel kunnen vinden en dat is heel fijn voor het paard!
Het moet ook maar net klikken met een paard he, als de klik er niet is wordt het echt lastig om met een dier met een moeilijk karakter te werken. Ik ben ook van mening dat een "slecht" karakter niet bestaat wel een moeilijk karakter (z**kerd ben ik he )

marsi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 15:02

Nou T@nj@, wat kan jij verschrikkelijk zeiken
Nee, je hebt gewoon gelijk: hij is verschrikkelijk verkeerd behandeld bij zijn vorige eigenaren en is nu wel op zijn plaats. Enige nadeel is dat hij zijn dominantie mooi 'op heeft kunnen bouwen' bij de huidige eigenaar. Dat is op het moment gewoon écht nog een probleem (ik snap natuurlijk wel dat die dominantie een gevolg is van de verkeerde behandeling, maar dit is al zo'n 20 jaar geleden! En dan zeggen ze nog dat dieren dom zijn?! )

Frieda_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:02

Mijn buurmeisje haar pony kan ook niet gelongeerd, het is sowieso een dominante pony een gaat steigeren als je het probeert, of keert je de kont toe. Dat is natuurlijk niet goed, maarja. Er zijn ook andere manieren om je pony in conditie te houden, en longeren vind ik sowieso niet echt een goeie manier.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:50

stalechwel schreef:
Tanja helaas is karakter ook vaak aangeboren, en die van mij was echt van nature vals.

ik had hem als 2 jarige gekocht en er was nooit iets verkeerds mee gedaan.

Zelfs ervaren ruiters vonden hem levensgevaarlijk, en ik moest hem dan ook verkopen.

heb het hele verhaal er eerlijk bij verteld, en op een of andere manier lukte het de nieuwe eigenaar wel.

Ik weet niet hoe hij dat gedaan heeft hoor.

Je hebt ook dieren en mensen die met een slecht karakter worden geboren, en hij had van nature een hekel aan werken.
Zelfs als hij op stal stond en je ging mesten met hem erin, probeerde hij je eruit te slaan.

Een paard wordt NOOIT vals geboren, het wordt vals gemaakt.

Dit kan ook gewoon zijn door bijv. kinderen die een keer stenen naar hem hebben gegooit, hem hebben geslagen enz.
Maar ik blijf erbij dat er geen paard word geboren met een vals karakter.

Voor de rest ; iedereen die een pony heeft die mishandeld is wil ik het volgende meegeven.
1) Ten eerste vind ik het super dat je met zo'n beesje verder gaat, ookal gaat dat niet even makkelijk.
2) ten 2e ben ik er eigelijk best nog wel op tegen om een paard dat zo mishandeld is, Nogsteeds met de zweep te proberen te corrigeren.
Als jij vroeger geslagen bent met stukken hout ofzo, bang bent, weg vertrouwen en dan gaat er opeens iemand weer met een stuk hout op je afkomen. Je schrikt je dood, en heel die herinnering komt terug
Datzelfde geld denk ik ook voor een paard. Daarom zeg ik: stop met longeren, dit wordt een strijd waarvan de kans klein is dat je hem gaat winnen. En zelfs als je wint weet ik niet of je je paard goed aan doet.

Noraly

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:16

Mwah Noraly, longeren kan je ook zonder zweep, lijn etc. hoor. Mishandeling of what ever hoeft niet meteen te betekenen dat je absoluut niet meer kan longeren. Ik zou het zelf met een ouwetje alleen niet zo snel meer doen, zeker niet als deze aangeeft het niet echt en geweldig iets te vinden (en daar gaat dit topic toch over )

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:36

marsi wat gaaf dat je al een beetje vooruit gang heb geboekt bij het longeren.Ook al stond je nog niet in het midden het begin is er.Slim van je om met dubbele lijnen te beginnen.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:58

soms vraag k me af, wordt er zo slecht gelezen, of leest men alleen wat die wil lezen!

Er is nergens door de TS gezegd dat het paard lichamelijk niet in orde is. Waarom wordt daar dan wel vanuit gegaan? omdat het paard in de 20 is?

Stel noudat het om een 6 jarige met een slechte conditie zou gaan. Zou je dan een ander advies gegeven hebben?

Zou dat terecht zijn?

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:18

Afbeelding Gezien ik over het lichamelijke begon.......
ma_rie_tje schreef:
soms vraag k me af, wordt er zo slecht gelezen, of leest men alleen wat die wil lezen?

Dat vraag ik mij dus ook af, heb je wel goed gelezen of lees je wat je wil lezen

Ik schrijf toch duidelijk dit:
T@nj@ schreef:

ik zou dan eerst eens laten onderzoeken
of

er lichamelijk niet iets mis is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:20

Marietje het heeft niks met slecht lezen te maken,maar voor mij is er een verschil tussen een 26 jarig paard en 6 jarig paard.Een 6 jarige in slechte conditie is nog niet versleten,een 26 jarige daar in tegen wel en ondanks dat er best wat mee gedaan kan worden gaat zo'n dier nooit niet zo actief kunnen zijn als een jong paard.

van af 11 jaar gaat ieder paard slijtage vertonen net als mensen die ouder worden.ze krijgen dan wat atrose op de gewrichten en dat doet pijn.Bij het ene paard is dat wat vroeger bij het andere paard wat later.
Als je dan berekent dat een 6 jarige nog 20 jaar vooruit kan mits goed behandelt en de 26 jarige toch wel tegen het einde zit vind ik er een groot verschil in zitten hoe je ze behandelt.
Ik heb op mijn oude paardje nog stapritjes gemaakt toen ze 32 was.Maar het paard is dan zwaar bejaard dan ga ik ze echt niet meer zitten belasten en zeker niet meer vragen als ze aankan.Bovendien is op een wei staan voor een oud paard een zeer diervriendelijke manier van beweging geven .Kunnen ze precies zoveel beweging nemen als ze aan kunnen en zin in hebben.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:38

Je vraag was of de pony nog gelongeerd kan worden.Ik denk het wel maar ik zou het zelf niet meer doen.Ik vind het longeren best belastend voor een pony van 26 en zeker als je ook nog met dubbele longe gaat werken.Als de pony toch nog een aantal keren gereden word zou ik de andere dagen met de pony gaan wandelen.Ik ben er ook zeker niet voor dat je een oude pony op rust moet zetten maar om hem nou nog te trainen met dubbele longe vind ik weer wat te veel van het goede.Hij word onder het zadel nog getraind en ik zou de rest van de week wat rustiger aan doen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:49

Persoonlijk zou ik zo een ouwetje niet plagen. Duidelijk is dat Longeren niet haar ding is......... doe het dan gewoon niet

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 08:34

monsera schreef:
Je vraag was of de pony nog gelongeerd kan worden.Ik denk het wel maar ik zou het zelf niet meer doen.Ik vind het longeren best belastend voor een pony van 26 en zeker als je ook nog met dubbele longe gaat werken.Als de pony toch nog een aantal keren gereden word zou ik de andere dagen met de pony gaan wandelen.Ik ben er ook zeker niet voor dat je een oude pony op rust moet zetten maar om hem nou nog te trainen met dubbele longe vind ik weer wat te veel van het goede.Hij word onder het zadel nog getraind en ik zou de rest van de week wat rustiger aan doen.

Dat is nu juist het probleem: de amazone heeft last van haar heupen waardoor ze (tijdelijk?) minder tot niet kan rijden. Om hem toch in conditie te houden, is het longeren dus in dit geval bedoeld. De reden voor de dubbele longe is omdat hij anders op je af komt gestormd met z'n mond open gesperd! Op deze manier heb je net iets meer controle en is het in elk geval veiliger voor degene die in het midden staat. Als ie deze streken niet zo erg had gehad, had ik m waarschijnlijk gewoon aan de longe gezet, maar helaas....dat is met gevaar voor eigen leven!

Verder allemaal bedankt voor de reacties! Ik ga tóch nog even door met proberen en al is het alleen maar stappen en af en toe draven. Dat vind ik beter dan niks.
En geloof me...ik heb ook overwogen om ermee te stoppen na alle adviezen hier, maar na het nog eens goed overdacht te hebben, ga ik door tot hij écht aangeeft dat ie op is (en dat doet ie nog lang niet!!!)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:51

Ik snap wat je bedoeld maar denk je niet dat je te ver bent gegaan als hij écht aangeeft dat hij op is? Imo ben je dan al veel te ver gegaan....

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:52

misschien dan iemand zoeken die er een paar keer in de week mee wil rijden/wandelen oid?

Mijn paard is 20 en ook nog lang niet op, maar ze heeft wel een doodse hekel aan longeren. Om dr dan toch een beetje op conditie te houden als ik niet kan rijden ga ik met de dubbele lijnen werken, maar dan niet op een volte maar gewoon door de hele bak. Als de pony nog wel fit is maar toch echt aangeeft longeren niet leuk te vinden, zou ik toch wat anders gaan verzinnen...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:11

T@nj@ schreef:
Ik snap wat je bedoeld maar denk je niet dat je te ver bent gegaan als hij écht aangeeft dat hij op is? Imo ben je dan al veel te ver gegaan....

hij geeft helemaal niet aan dat hij op is.Waar maak jij dat uit op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:33

Waarschijnlijk aan het feit dat hij aanvalt .Bovendien waneer geeft een paard nu op.Heb in mijn omgeving helaas een paar keer mee gemaakt dat paarden zijn doodgevallen omdat ze niet opgaven.En om dar nou op te gaan zitten wachten lijkt mij ook wat overdreven .

Het is de bedoeling dat wij(de mensen zogenaamd met verstand) grenzen trekken en ons verstand gebruiken.
Mijn paard heeft nu pijn in haar rug ik merk dat omdat ik haar inéén zie krimpen als ik mijn hand er op leg.Maar leg ik mijn zadel erop en ga ik rijden dan loopt ze best hoor.Zo braaf is e an el,of zo dom, hoe je het wilt.Maar dan is het aan mij om te zeggen je hebt pijn, ik stop.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:38

baudyh schreef:
hij geeft helemaal niet aan dat hij op is.Waar maak jij dat uit op?

Ik zeg niet dat hij op is, ik reageer op de post van de TS hierboven
marsi schreef:
maar na het nog eens goed overdacht te hebben,
ga ik door tot hij écht aangeeft dat ie op is

(en dat doet ie nog lang niet!!!)

Waarna mijn reactie dus is dat waneer hij het gaat aangeven ze imo te ver is gegaan.
Met een beetje beter lezen kom je een heel eind hoor
T@nj@ schreef:
Ik snap wat je bedoeld maar denk je niet dat je te ver bent gegaan
als
hij écht aangeeft dat hij op is? Imo ben je dan al veel te ver gegaan....

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:04

aha ik snap je.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:33

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:25

stalechwel schreef:
Die pony is 26 jaar oud, daar ga je je toch niet meer druk om maken?

laat het beest lekker niets doen, je oma van 90 hoeft toch ook niet meer te gaan hardlopen?

Een oud paard hoef je geen kunstjes te leren.

Ik vind het ook niet helemaal waar wat je zegt... want..
een oud paard dat hoeft niet de hele dag stil te staan als hij
nog makkelijk wat kan.
En daarbij.. oud of jong. Paarden hebben gewoon beweging nodig
al is het maar een kwartiertje. Anders zullen ze na verloop van tijd
helemaal stijf worden.