lui lui paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:09

LindsyImmie schreef:
Nou ik rijd het paard maar af en toe... dus lesnemen vind ik nou niet echt nuttig... ik heb ook niet veel geld dus zou ik liever met Im gaan lessen.

En ergens anders rijden, ja bij buitenritten doet hij het wel Maar dat is het probleem ontwijken en niet oplossen...

In mijn ogen is dat niet het probleem ontwijken, hij wou toch niet weg bij andere paarden? Een paard blijft een kudde dier, dus vaker ergens anders heen, lijkt mij een goede oplossing, om zo, steeds een beetje dichter bij huis aan het werk te gaan misschien?

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 22:18

Antheman schreef:
LindsyImmie schreef:
Dat is toch geen rare reactie...

Ik heb ze allemaal gelezen en op alle geantwoord... het zijn allemaal geen opties... ze zullen niet helpen, sterker nog, ze hebben niet geholpen...

eh, waarom plaats je het bij naturals?

Omdat hij op een behoorlijk natural manier gereden wordt..

LindsyImmie

Re: lui lui paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 22:27

Ja... een dieet zou een onwijs goed idee zijn Natuurlijk zit dat vet hem onwijs in de weg. Maar helaas.. de eigenaar zet het paard niet op dieet.

Verder is het enige wat ik op kan maken uit jullie tips (en wat ik zelf al dacht..) dat ik meer met hem moet oefenen... En dit wil ik graag, maar helaas mag dat dan weer niet omdat iemand anders hem graag wil longeren. Ik val alleen in als deze persoon niet kan.

Ja, ik denk dat ik dan toch maar weer eens de duinen of het bos met hem in ga (oewh oewh, dit vindt hij te leuk! dan gaat ie onwijs hard bokken vasthouden maar! haha). Maar ja, het is gewoon zo jammer... op de grond ernaast en aan de longeerlijn luisterd hij prima. Maar zodra ik erop ga.. interesseert het hem allemaal niet. En het is niet zo dat hij alleen maar naar andere paarden wilt. Soms heeft hij opeens zoiets van, Hallo paard! Ik ga met jou mee... en dat kan ik me ook wel begrijpen, maar dit is 9 van de 10x niet het geval... hij wil gewoon niet..

Ik kom altijd enthousiast zijn stal binnen, sta met hem te praten, beetje knuffelen enzo en hij is ook altijd blij als ik met zijn spullen aankom, als hij uit de stal gehaald wordt begint hij meteen te draven, maar zodra we die bak in gaan... is het allemaal over...
Ik blijf ook echt rustig, verlies nooit m'n geduld... (heb ik wel eens gedaan, maar dan sluit hij zich inderdaad helemaal af... net zoals wanneer ik hem een goede tik geef, dan is het helemaal over en kan ik het echt bekijken, R.E.S.P.E.C.T. BABY! denkt hij dan volgens mij)

Ach ja... over drie weken rijd ik hem weer... ga dan denk ik maar eens het bos in. Als ik namelijk de duinen in ga, gaat hij zich onwijs uitlsoven en ja, dat is in behoorlijk zwaar zand! Hij is het niet gewend en dat lijkt me dan niet zo goed voor zijn pezen en spieren...

Ik ga gewoon maar eens wat anders verzinnen en dan misschien elke keer eerst 5 min. in de bak en dan steeds 5 min. erbij... opbouwen ofzo...

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:23

Hoe ziet een gemiddelde "werkweek" er voor hem uit? Krijgt hij wel genoeg afwisseling?

Is hij verder wel gezond?

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:48

Santos, mijn pony had dit ook maar dan alleen in de bak. Maar het kwam gewoon doordat ik niet met zweep reed, en meestal zonder zadel. Zonder zadel heeft ze dan volgensmij sneller zoiets van "ik doe het niet hoor!". Dus ik deed het zadel erop, zweep erbij en ze deed gewoon braaf! Ik ben zelf ook redelijk natural hoor, en rij bitloos enzo maar soms is een zweep echt even nodig, en ik hoef echt niks met de zweep te doen. Gewoon dat ie er is is voor Santos al genoeg.

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 23:35

@ Chestnut...
Nou met zadel en hoofdstel etc. doet hij het nog minder. Hij houdt er gewoon niet van, dus ik denk dat ik het maar gewoon laat vallen. Ik vind het gewoon jammer, want we hebben een grote buitenbak en op zich kan je daar ook een hoop leuke dingen doen, die je buiten niet kan. Wanneer ik een zweep pak is het helemaal over...

@ Saar4...
Een gemiddelde werkweek ziet er als volgt uit:
Maandag - vrijdag: buiten stappen en grazen, misschien een drafje.
Zaterag- zondag: longeren
En soms ik dan op zondag

Daarom... omdat hij altijd al buiten is, leek het me wel goed om een beetje in de buitenbak te werken met hem, zeker omdat hij zo dik is, hij kan wel wat beweging gebruiken

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:46

Dan kan je hem misschien (weet trouwens niet of het al gezegt is) eerst beter op dieet zetten. Misschien loopt ie wel niet lekker omdat ie te zwaar is?

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:53

Zoals de andere ook al zeiden. Je moet HEM de baas zijn.. En hij niet JOU!!

sscs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:28

Die verhalen hoor je idd vaker, dat een paard echt compleet geen zin er in heeft..
De enige opsie is om er elke dag er op te gaan rijden, en zijn conditie op te bouwen..
Het zal een hele klus worden, maar dan kun je uit eindelijk langer rijden, en meet van je paard genieten..

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:34

Citaat:
maar dan kun je uit eindelijk langer rijden, en meet van je paard genieten..

maar, zou het paard er ook vangenieten? Of vinden jullie dat onbelangrijk?
is het paard er alleen voor jouw plezier?

Ik zou dit paard eens van top tot teen laten nakijken door een holisitsch DA en een osteopaat, de kans is erg groot dat het paard na behandeling al een heel stuk beter in z'n vel steekt.

Er zou best wel eens meer reden kunnen zijn voor zijn gedrag dan alleen wat overgewicht

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:05

sscs schreef:
De enige opsie is om er elke dag er op te gaan rijden, en zijn conditie op te bouwen..
Het zal een hele klus worden, maar dan kun je uit eindelijk langer rijden, en meet van je paard genieten..

En dat terwijl het paard overduidelijk aangeeft het niet te willen en het wellicht ook niet te kùnnen?
TS gaf aan dat het paard niet vooruit te krijgen is. Dus hoe wil jij dit oplossen met 'er elke dag op te gaan rijden'?
Het paard geeft voldoende signalen af; wanneer je respect hebt voor je paard, kijk en luister je daarnaar.

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 23:11

Ik kan er helaas niet elke dag op oefenen omdat het mijn paard niet is en zoals ik al zei.. ik rijd hem maar af en toe.
Hij is ook helemaal gezond...

Ik denk dat het gewoon zijn ding niet is en zolang ik er niet echt mee kan oefenen ga ik gewoon maar buitenritjes maken.. dat vindt hij wel (té) leuk! Haha... het is gewoon een klein gek paardje met véél karakter, maar ja... dat is eigenlijk ook wel het leuke aan hem!

Hij wordt ook elke dag gereden, maar dan niet door mij en niet intensief en ja, zolang het mijn paard niet is kan ik hem ook niet op dieet zetten..

Ik hobbel er wel gewoon af en toe op.. en de rest... ach... dan maar niet!

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:58

Maar wil ie buiten wel gewoon lopen? Anders doe je het eerst buiten en daarna in de bak, en ja als jij het zo best vindt dan zou ik het ook niet veranderen. Het is misschien alleen vervelend als ie ooit verkocht zou moeten worden, maarja.

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 11:11

Ja nou ja... het is mijn paard niet...

Ik vind het gewoon jammer... zeker omdat ik niet regelmatig met hem kan oefenen en ik denk dat dat nodig is om hem hierover te krijgen... ga toch maar eens kijken wat ik er aan kan doen

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:20

Ik heb zo'n paard. Lui en slim. En alhoewel paarden bewegingsdieren zijn, zegt dat niets over de snelheid van bewegen. Zowel moeder (Lan) als zoon (Wiz) komen altijd als je ze roept, maar dat is maar zelden in galop of draf. Stappend kom je er ook. Terwijl ponymaatje Seven altijd in galop komt. Het is dus wel degelijk ook karakter bepaald. Sommige paarden rennen graag, anderen zijn zelf ook wel tevreden met sjokken.

Als je dat als ruiter of begeleider niet bent, dan zit er maar één ding op en dat is doen wat Mac al uitgebreid heeft beschreven.

Dan heb je nog niet opeens een paard dat vanzelf lol heeft in hollen, maar wel een paard dat electrisch aan je been of je stem is. En dat is uiteindelijk fijner voor de ruiter en voor het paard.

Ik heb ook geleerd dat je luie slimme paarden altijd moet belonen met ophouden met werken. Dus doen ze het goed: stap af en ga duidelijk ernaast uitstappen en wissel af met iets heel leuks doen als je een dag of twee die erg bezig bent geweest met trainingsachtige dingen (Lan wil altijd graag in het water of een een sprongetje maken).

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 17:49

Ja dat is ook echt perfect... maar het is niet dat hij echt onwijs sloom is, inderdaad het ene paard wil ander dan het andere, maar hij gaat gewoon stil staan... en dat vind ik toch net iets te langzaam, haha!

Helaas kan ik niet met hem oefenen...

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:58

Tja...als je toch niet met em kan oefenen.. hebben alle tips dus ook niet zoveel zin en vraag ik me af wat het nut van de vraag is..

Een instant oplossing? Die zul je in de natural hoek niet zo snel vinden... Over het algemeen gaan mensen die wat meer natural met hun paard omgaan wat meer voor lange termijn oplossingen....

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:12

Ik heb een tijdje een pony op stal gehad, die als je met haar in de bak reed niet vooruit te branden was! Ze had altijd in de manegelessen gelopen en was dus flauw van die stomme rondjes. Ze zijn er toen gewoon alleen maar buitenritten mee gaan maken, elke dag een andere route, om haar te prikkelen en ze leefde helemaal op! En op een gegeven moment wou ze ook weer een keer in de week in de bak rijden.

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 10:37

Zondag ga ik weer rijden... denk dat ik de duinen maar inga met hem : ) Als ze maar het kastje open laten, want in de duinen gaat hij altijd bokken, dan heb ik dus wel even een zadeltje nodig haha...

van mij mag hier een slotje op hoor...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:04

Echt een lui paard heb ik niet (nouja, wel lui, maar hij reageert wel gewoon. Als hij geen zin heeft gaattie gewoon vervelend doen, maar reageert wel voor het been), maar wel eentje met zwaar overgewicht en eentje die niet altijd evenveel zin heeft. omdat ik na een half uur moe ben van het gedram van hem en dan niet meer verder kan, stop ik dan ook. Maar dan gaat het zadel eraf, hoofdstel eraf, eventueel halster om en eventueel zweep erbij en dan gaan we gewoon lekker samen rennen door de wei. Dat hoeft maar 10 minuten te zijn, soms een kwartiertje. En hij moet blijven rennen, tot hij aangeeft dat hij het zat is. Dat vind hij overigens heerlijk, kan hij echt van genieten. En als hij een dagje geen zin heeft, dan heb je dat snel genoeg door (zodra hij weg is bij mij, meteen stoppen en grazen enzo) en dan houd ik het wat korter. zo krijgt hij toch beweging en wat spierwerk, ondanks dat ik me niet dood hoef te werken.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:50

Zo Linz,

je hebt een hoop reacties gehad op je topic!!

Allemaal goede tips wel,maar helaas kan je ze niet goed gaan uitvoeren he,als je Vesto een paar keer per week ter beschikking zou hebben,zou je er wat mee kunnen,maar ja 1x in de zoveel tijd...?

Ik sta met Lindsy op dezelfde stal,en ken Vesto ook goed,hij is van een man die dik in de 70 is,en hij "rijdt" alleen elke dag stapritjes door de bossen. Het grootste deel loopt hij er dan naast en laat hem grazen. Het paardje is dus gewoon behoorlijk "verpest" door die man,omdat hij nooit hoeft te werken,dus op het moment dat iemand anders dat wel van hem vraagt,heeft Vesto zoiets van: JA DAGGG!!
Haha,en Lindsy doet het heel erg goed met hem,maar dat paardje mag 6 dagen in de week luieren en die ene dag dat Linds em doet,is erg moeilijk om hem dan in 1x goed te krijgen. Maar ik vind het wel heel goed van je Linz,dat je zo je best doet met hem,ik zou er niet zoveel geduld mee hebben haahhaa! Kusss!

Groetjes!!

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 11:24

Mijn geduld was zoals je weet ook aardig op... na dat laatste buitenritje met hem! haha..

Ik had dus inderdaad het rijden in de buitenbak op gegeven en ging een buitenritje maken... helaas hebben we een uur gedaan over een stukje waar ik normaal gesproken nog geen 10 min. over doe. Meneer wilde weer niet lopen, heb echt alles uit de kast gehaald om hem in beweging te krijgen, lukte het wel om hem voorwaarts te krijgen, dan draaide hij zich na 2 sec. om om hierna keihard weg te rennen...

Was het toen wel echt even zat, haha...

Thnx Renaat!

Btw.. Renate is dus een van de mensen die altijd het voorrecht heeft mij te zien rijden op Festo en mij dus uit te lachen.. je moet wel zeggen, het geeft een goede sfeer op de manege! ; )

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:28

Mijn paard was ook zoooooooooo lui echt niet leuk meer, ik geef nu een suplement en haver, dat werkt erg goed. Ik voer nu zelfs even geen haver meer omdat hij uit zijn dak gaat en dat is nieuw voor mij.

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 11:32

Ja, maar die kan jij elke dag rijden en zelf het voer bepalen... ik niet

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:35

Vanwege gezondheid kan ik niet iedere dag rijden en ik kan hem zo ie zo nooit in het zweet rijden. Dus intensief voorwaarts rijden lukt mij niet en dat weet hij.