Paard dat niet wil komen toch pakken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:30

Zeker teveel naar de "Horse Whisperer" gekeken? Als een paard echt niets met je te maken wil hebben kun je hem echt op die manier niet bij je krijgen. Of je krijgt ze wel bij je maar alsnog niet te pakken.

merrieveulen

Re: Paard dat niet wil komen toch pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:55

inderdaad. een paard dat geen lol heeft in het werk, of jou niet ziet zitten, laat zich niet zomaar pakken. de kunst is om het leuk te maken zodat het paard vrijwillig met je meekomt!

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 21:00

Santos komt tegenwoordig alweer gewoon naar mij gegaloppeert. Was gister nog heel schattig. Ik stond al een eindje in het land, en mijn zus stond bij het hek want ze kwamen eerst niet dus dan loop ik er altijd heen en dan ren ik met ze terug, vinden ze leuk een beetje met me mee galopperen. Maarja ze renden mij dus voorbij, ineens Santos op de noodrem, draait zich om en racet keihard naar mij terug.
Ze heeft soms gewoon periodes.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 00:36

ben van mening dat het in het karakter van het paard zit. Ik heb twee paarden achter het huis. Ze krijgen dezelfde behandeling en regelmatig een versnapering tussen door. De ruin komt altijd naar je toe, zeker als je in het land gaat zitten . De merrie komt nooit, alleen als ze zeker is van wat lekkers(brood zien, krakende zakjes horen). De stallen staan in het land. De merrie kun je dus nooit zomaar pakken, maar als je de ruin in stal zet , gaat de merrie vanzelf in haar stal en kun je haar pakken als het nodig is.

De merrie is van mijn man, ik werk dus niet met haar. Zelfs mij kost het moeite om haar te pakken, hem lukt het zeker niet, ook niet met wat lekkers.

De merrie is super dominant, maar als was in je handen als je haar eenmaal hebt, daar zal het wel aan liggen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 01:16

Mijn paard rende eerst altijd weg als je met een halster aan kwam. Een paar truukjes die ik heb gebruikt:

Vaak zie je dat mensen hun paard het weiland in sleuren, dan het halster losmaken en het paard rent er als een gek vandoor om ergens rustig (uit de buurt van die lastige mensen) te kunnen grazen.
Beter is om het halster even om te laten en rustig met je paard mee te lopen tewijl ze graast. Als ze rustig is, kun je het halstertouw losmaken (het halster misschien nog even omlaten, dan is het verschil minder groot, maar ik ben geen voorstander van je paard alleen in de wei laten met een halster om) Het moet voor haar meer 'normaal' worden dat jij er ook 'toevallig' bij staat als ze aan het grazen is. 'Toevallig' sta je vaak bij haar met een halster, maar dat betekent niet meteen dat je iets van haar verwacht.

Wat ook werkt: even weglopen (in het begin maar iets van 5 meter) en dan meteen weer terugkomen, bij mijn merrie hield ik op die manier een band. Als je 'verdwenen' was en weer terugkwam, wist ze zeker (ook al was het niet zo) dat je iets storends kwam doen. Die afstand van 5 meter kun je steeds groter maken, je moet zelf gewoon kijken of ze klaar is voor een verdere afstand, dat is als ze nauwelijks reageert als je na het afstand nemen weer opnieuw naar haar toe loopt. Als de oren dus plat gaan, moet je even vanaf de zelfde afstand aan blijven komen lopen.

Over het aan komen lopen: veel mensen concentreren zich op (kijken naar) de hals en het hoofd, daar moet het halster namelijk komen te zitten. Heel raar, maar mijn paard reageert veel rustiger als je je op het midden concentreert. Ik weet niet of dit bij elk paard anders is.
Ik ben nu bezig mijn paard te laten wennen aan aaien, want daar heeft ze altijd een enorme hekel aan gehad, maar het is eigenlijk heel handig als ze dit fijn vinden. Het lopen doe ik inderdaad in een boogje en langzamer als je dichterbij komt, maar ook weer niet te langzaam, want volgens mij doen roofdieren dit ook, vlak voordat ze een sprint naar hun prooi in zetten.

Als je naast haar staat, steek je even je hand (waarmee je niet het halster vast houdt) uit zodat ze er even aan kan snuffelen. Je vraagt dan eigenlijk (ben ik zelf ook niet precies uit) of ze het goed vindt als je haar aanraakt. Zo ja, dan begin ik bij mijn merrie (alleen met mijn pink) heel rustig haar rug te aaien, omdat haar hals erg gevoelig is. Dan ga ik door naar de achterhand en dan de staart. Eerst een klein stukje van de zijkant van de staart, als ze het fijn vinden, gaat de staart omhoog en kun je het zachte gedeelte aan de onderkant van de staart aaien, maar dit moet je niet forceren, gaat de staart omlaag, laat dan maar zitten en ga verder. Daarna ga ik weer naar het midden en dan naar de hals. Ondertussen mag ze van mij rustig verder grazen. Als ze gaat schudden met de hals, ga ik meteen weer terug naar het midden en probeer ik weer langzaamaan naar de hals toe te werken.

Dan kun je stoppen en weer afstand nemen en weer overnieuw beginnen. Over het stoppen: zorg dat je op een positief moment stopt. Als ze bijvoorbeeld net d'r hals aan het schudden is, moet je vooral niet stoppen. Dan blijft alleen de negatieve herinnering (Dat lastige mens zat aan m'n hals te klooien) hangen. De enige plaats waar mijn merrie het nu enigszins fijn vindt om geaaid te worden, is de staart, dus daar stop ik vaak.

Als je dit een paar keer hebt gedaan en je kunt haar rustig benaderen, kun je heel rustig het halster in een langzame beweging naar haar hals toe brengen en haar er een beetje mee wrijven, als ze rustig blijft (daar heb je waarschijnlijk ook weer een paar pogingen voor nodig) kun je eens kijken of je het halster ook om kunt doen.

Als dat lukt, kun je haar misschien ook een paar keer met voer belonen als ze het halster rustig geaccepteerd heeft. De eerste keren dat het lukt, sleep je haar niet meteen de wei uit, maar loop je weer weg. De bedoeling is dat je paard denkt: "Goh, dat viel mee!"

Ik hoop dat je er wat aan hebt, maar ieder paard is natuurlijk weer anders.
Ik heb trouwens heel wat dingen van het parelli programma 'gejat' waar ik zelf mee bezig ben. Parelli is sowieso een aanrader.

Als je nog vragen hebt, lees ik het wel.

Succes ermee

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 01:46

Fijn dat het je nu wel lukt je paard te krijgen!

Aangezien ik ook met dit probleem kamp met mijn merrie, heb ik alle tips doorgelezen, in de hoop dé oplossing tegen te komen. Maar helaas... Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik echt niets verkeerd doe, alle manieren heb ik al wel geprobeerd (ook jouw eerste manier overigens ). Het verhaal van Santos kan ik me helemaal in vinden (het verhaal over de merrie van haar vriend kon mijn verhaal zijn!). Het karakter van het paard is alles bepalend. In mijn geval helaas.... Wat dat betreft bof je maar met je paardje dat uiteindelijk toch heeft besloten bij je te komen!

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 21:27

De tips van arno8 ga ik ook nog eens doen, want ik heb nu ook niet het idee dat Santos zich altijd van harte laat vangen. Meestal sla ik snel het touw om haar nek heen, zodat ze niet meer snel weg kan lopen.

TessaB: Is jouw paardje ook dominant? Ik denk dat het vooral voorkomt bij dominante paarden. Ik hoop voor je dat het uiteindelijk toch gaat lukken!

wheezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:38

snoepjes in je zak... na een paar keer weten ze dat

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:58

Maarja, is dat wat je wilt bereiken, dat je paard alleen maar naar je toe komt voor de snoepjes...
Te veel snoepjes geven om alles gedaan te krijgen is trouwens ontzettend onderdanig Bloos

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:48

als ze gaan dreigen jaag ik ze weg!
mina kan dit ook goed, ze wil niet mee, draait haar kont, oren plat, en schuifelt weg.
dan jaag ik ze weg van de kudde, meestal kan ik ze nu zo pakken
maar in het begin toen het gras weer verser was liet ze zich niet pakken (ze stond ook pas weer in het werk ivm veulen)
de eerste keer heb ik er 10 minuten mogen achterjagen, vooraleer ze zcih overgaf
de dag erop na 2 rondjes galoperen was ze het beu
en nu loopt ze enkele passen weg en laat zich dan vangen.
ik heb wel altijd een snoepje mee, dit krijgt ze pas nadat ze zich laten vangen heeft, dus als beloning voor het vangen.
eenmaal ze op het erf staat krijgt ze nog een snoepje of broodje...

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 20:38

dutske schreef:
als ze gaan dreigen jaag ik ze weg!
mina kan dit ook goed, ze wil niet mee, draait haar kont, oren plat, en schuifelt weg.
dan jaag ik ze weg van de kudde, meestal kan ik ze nu zo pakken
maar in het begin toen het gras weer verser was liet ze zich niet pakken (ze stond ook pas weer in het werk ivm veulen)
de eerste keer heb ik er 10 minuten mogen achterjagen, vooraleer ze zcih overgaf
de dag erop na 2 rondjes galoperen was ze het beu
en nu loopt ze enkele passen weg en laat zich dan vangen.
ik heb wel altijd een snoepje mee, dit krijgt ze pas nadat ze zich laten vangen heeft, dus als beloning voor het vangen.
eenmaal ze op het erf staat krijgt ze nog een snoepje of broodje...

Santos laat zich niet wegjagen. Maarja heb r nu gelukkig geen problemen meer mee. Lachen

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 00:16

mijn merrie is zo'n geval waar al die tips niet bij werken, als ik wegloop dan gaat ze gewooon vrolijk verder grazen. Negeren en het andere paard aanhalen werkt ook voor geen meter, ze komt wel kijken, maar ze blijft buiten mijn bereik.
Nieuwsgierig maken? ehhhhhhhhhhh ik heb eens hele ochtend in de wei gezeten met een zakje in mijn handen, nou mevrouw bekeek me amper.
Het enige waar ik nu redelijk baat bij heb is de Bach Bloesem therapie, ze komt nu echt naar me toe, ik moet nog wel het halster omhouden, want een halster omdoen lukt nog niet als ze in de wei staat. Ik hoop dat het nog beter aan gaat slaan, zodat ik dat rot halster af kan laten, want ze krijgt nou allemaal plekjes door dat ding.

MsPriscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:24

Misschien is het al wel eens gezegd, maar heb je al gedacht om lateraal denken toe te passen?
Probeer even met het paard mee te denken: Wil je niet blijven staan? Wil je lopen? Ok, je moet niet blijven staan, je mag lopen. Méér nog, je MOET lopen. Drijf het paard dan van je weg, maar natuurlijk wel zonder er achteraan te lopen als een bezetene... Nu zijn de rollen dus omgekeerd en ben jij de baas in plaats van het paard. Het paard zal snel blij zijn dat hij mag stilstaan. Na een keer of 3 zal hij het wel snel opgeven.

Met snoepjes of hooi het paard proberen te lokken, zou ik het zeker niet doen, want dan willen de paarden uiteindelijk alleen nog maar werken als ze er iets voor in de plaats krijgen en dan zijn zij natuurlijk weer de baas... en dat is nou net wat jij niet wil.
Het komt ook niet alleen voor bij dominante paarden, want onze Arabische merrie is ook héél dominant en die komt leuk afgehobbelt als ze je ziet komen...

Wij hebben nu zo'n merrie staan (2 jaar jong) die zich niet liet vangen. Toen ze zich een keer niet liet vangen in de round penn, hebben we haar zeker 15 minuten laten lopen tot ze zich liet vangen, en nu gaat ze misschien een paar passen opzij, maar ze gaat alleszins niet lopen...

Succes!
Pris
-x-

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:59

dat laten lopen heeft bij die van mij ook geen zin gehad, ben op een avond een uur met haar bezig geweest, elke keer weer opjagen en laten lopen. Nou ze was hartstikke moe, maar komen? no way Verdrietig
en ook al was ze moe, als ik maar een pas haar kant uit deed dan ging ze er alweer vandoor. Naar beneden kijken en net doen of je ergens anders in geïnteresseerd bent is ook zo'n tip..............nou bij die van mij niet hoor, als ik gewoon door de wei liep dan zorgde ze altijd dat ze me in de gaten hield en zag ik haar vanuit een ooghoek weer de andere kant oplopen.

Gelukkig heb ik met die van mij heel veel baat bij de Bach bloesem therapie en heeft ze zelfs haar halster niet meer om in de wei, ze blijft gewoon lief staan en ik kan heel rustig het halster omdoen