Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Morrie schreef:dat in Zwitserland veel mensen aan NH doen, heb ik ook al gehoord, er zijn daar dan ook extreem veel Parelli instructeurs, in NL is er nog maar eentje.....
Wat ik wel vind is dat de groep natrual-tegenstanders even hard groeit als het aantal naturals. In mijn omgeving ondervind ik veel weerstand, doe maar gewoon: bit in, ijzers onder, boomzadel, dan heb je je paard tenminste onder de duim, is de algemene opinie.
ikke schreef:Zo gek is dat eigenlijk niet. Op het moment dat iemand het gevoel gegeven wordt voor dierenbeul uitgemaakt te worden op het moment dat hij/zij aangesproken wordt over de omstandigheden van het paard, dan wekt dat heel veel anti-gevoelens. En helaas lopen er enkele extremisten rond....
Mac schreef:ikke schreef:Zo gek is dat eigenlijk niet. Op het moment dat iemand het gevoel gegeven wordt voor dierenbeul uitgemaakt te worden op het moment dat hij/zij aangesproken wordt over de omstandigheden van het paard, dan wekt dat heel veel anti-gevoelens. En helaas lopen er enkele extremisten rond....
Dat stuit mij idd ook tegen de borst. Er wordt vanuit de natuurlijke hoek soms veel te hard gepusht, waarmee je een "kont tegen de krib" reactie kunt verwachten, zelfs bij diegenen die er eigenlijk wel voor open staan.
Mark Rashid (hee, daar istie weer!) haalt het ook naar boven in zijn boeken. Je moet mensen niet willen dwingen dingen op jouw manier te doen. Dat zou je andersom ook niet prettig vinden en bovendien is het een waste of effort . Het heeft meer zin ergens op in te springen op het moment dat daar oprecht naar wordt gevraagd. En dat gebeurt vaak, heb ik gemerkt. Niemand heeft de wijsheid in pacht, maar je kunt wel ervaringen en kennis uitwisselen.
Zelf ben ik geen die-hard natural die tegen wil en dank mijn paarden natuurlijk wil laten leven. Wel leven mijn paarden zo natuurlijk MOGELIJK binnen de eisen die ik aan hen stel. Want laten we wel wezen: het paard moet zich hoe dan ook aanpassen aan onze wereld. Ik wil er op rijden, ermee wandelen en ermee naar wedstrijden. Daarbinnen probeer ik hen een daar zo prettig mogelijk bestaan in te bieden.
ikke schreef:Dan zien wij het wel eng hetzelfdeIk ben voor stalling van mijn paardje aangewezen pensionstalling, met 400m2 om het huis is aan huis niet echt een optie. Ik zal dus moeten roeien met de riemen die de pensionstal me bied.
Voor de uitwisseling van informatie ben ik actief bij de NVVR. Daar heb ik in de loop der jaren een hoop geleerd van een boel mensen en nog steeds steek ik dingen op van de anderen.
angela88 schreef:ikke schreef:Dan zien wij het wel eng hetzelfdeIk ben voor stalling van mijn paardje aangewezen pensionstalling, met 400m2 om het huis is aan huis niet echt een optie. Ik zal dus moeten roeien met de riemen die de pensionstal me bied.
Voor de uitwisseling van informatie ben ik actief bij de NVVR. Daar heb ik in de loop der jaren een hoop geleerd van een boel mensen en nog steeds steek ik dingen op van de anderen.
Toch vind ik dat je ook verder kunt kijken als de pensionstal om de hoek. Als je door langer te reizen naar je paard, je paard een beter leven (meer weide/paddockgang) kunt geven, dan moet je dat naar mijn mening doen. Iedereen wilt een hoop van het paard. Daar mag van de eigenaar iets tegenover staan.
Anouar15 schreef:Anouar wilde van de winter niet naar buiten en als hij dan eenmaal buiten stond wilde hij na een uur alweer naar binnen.
Iedereen vond dat ik hem dan maar binnen moest laten omdat hij het duidelijk niet wilde.
Ik vond dat onzin, kom op, hij is een paard.
Even doorbijten en niet teveel medelijden hebben en nu wil hij niet meer naar binnen. Ben toch blij dat ik hem niet binnen heb gelaten omdat hij niet wilde
angela88 schreef:@ ikke: het is niet persoonlijk naar jou bedoelt. Natuurlijk moet je roeien met de riemen die je hebt, en als de riemen om de hoek hetzelfde zijn als 25 km verder, dan heb je geluk...
Arabesk schreef:@ Cassidy er zijn betere oplossingen voor zo'n paard:
Gecontroleerd in een paddock met ruime inloopschuilstal met een vriendje. Ik vind op stal en met een deken om toch echt de laatste oplossing voor een ziek paard.