Groep naturals groeiende?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:39

Omdat mijn paard niet te vertrouwen is tijdens het rijden... En daarom durf ik het NOG niet te proberen. Als we beter op elkaar zijn ingespeelt, over een paar jaar, ga ik het zeker proberen. Misschien wel eerder... maar dan alleen in de bak. Mijn paard is niet bepaald buiten-mak....

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:54

Morrie schreef:
dat in Zwitserland veel mensen aan NH doen, heb ik ook al gehoord, er zijn daar dan ook extreem veel Parelli instructeurs, in NL is er nog maar eentje.....

Wat ik wel vind is dat de groep natrual-tegenstanders even hard groeit als het aantal naturals. In mijn omgeving ondervind ik veel weerstand, doe maar gewoon: bit in, ijzers onder, boomzadel, dan heb je je paard tenminste onder de duim, is de algemene opinie.

Zo gek is dat eigenlijk niet. Op het moment dat iemand het gevoel gegeven wordt voor dierenbeul uitgemaakt te worden op het moment dat hij/zij aangesproken wordt over de omstandigheden van het paard, dan wekt dat heel veel anti-gevoelens. En helaas lopen er enkele extremisten rond....
Niet persoonlijk bedoeld, Morrie. Ik wil je zeker niet verwijten dat jij dat zou doen, maar je haalt de tegenstelling wel erg in de kern aan.

Begrijp me goed, ik heb niks tegen het principe. Het is een goede zaak om kritisch te kijken waar je mee bezig bent en verder te kijken dan het standaard-referentiekader.
Laten we ons echter ook realiseren dat niet alle gewenste veranderingen voor iedereen uitvoerbaar zijn. Daarbij is niet al het oude slecht, er wordt alleen niet altijd even goed mee omgegaan.
Arabesk weet vast wat ik bedoel als ik zeg dat we op het laatste NVVR-weekend toch weer iemand aan het denken hebben gezet. Hoe klein die opening ook is, de boodschap is wel aangekomen, al zal het nog wel een poos duren voordat ze het helemaal begrijpt.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:45

ikke schreef:
Zo gek is dat eigenlijk niet. Op het moment dat iemand het gevoel gegeven wordt voor dierenbeul uitgemaakt te worden op het moment dat hij/zij aangesproken wordt over de omstandigheden van het paard, dan wekt dat heel veel anti-gevoelens. En helaas lopen er enkele extremisten rond....

Dat stuit mij idd ook tegen de borst. Er wordt vanuit de natuurlijke hoek soms veel te hard gepusht, waarmee je een "kont tegen de krib" reactie kunt verwachten, zelfs bij diegenen die er eigenlijk wel voor open staan.

Mark Rashid (hee, daar istie weer!) haalt het ook naar boven in zijn boeken. Je moet mensen niet willen dwingen dingen op jouw manier te doen. Dat zou je andersom ook niet prettig vinden en bovendien is het een waste of effort . Het heeft meer zin ergens op in te springen op het moment dat daar oprecht naar wordt gevraagd. En dat gebeurt vaak, heb ik gemerkt. Niemand heeft de wijsheid in pacht, maar je kunt wel ervaringen en kennis uitwisselen.

Zelf ben ik geen die-hard natural die tegen wil en dank mijn paarden natuurlijk wil laten leven. Wel leven mijn paarden zo natuurlijk MOGELIJK binnen de eisen die ik aan hen stel. Want laten we wel wezen: het paard moet zich hoe dan ook aanpassen aan onze wereld. Ik wil er op rijden, ermee wandelen en ermee naar wedstrijden. Daarbinnen probeer ik hen een daar zo prettig mogelijk bestaan in te bieden.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:00

Mac schreef:
ikke schreef:

Dat stuit mij idd ook tegen de borst. Er wordt vanuit de natuurlijke hoek soms veel te hard gepusht, waarmee je een "kont tegen de krib" reactie kunt verwachten, zelfs bij diegenen die er eigenlijk wel voor open staan.

Mark Rashid (hee, daar istie weer!) haalt het ook naar boven in zijn boeken. Je moet mensen niet willen dwingen dingen op jouw manier te doen. Dat zou je andersom ook niet prettig vinden en bovendien is het een waste of effort . Het heeft meer zin ergens op in te springen op het moment dat daar oprecht naar wordt gevraagd. En dat gebeurt vaak, heb ik gemerkt. Niemand heeft de wijsheid in pacht, maar je kunt wel ervaringen en kennis uitwisselen.

Zelf ben ik geen die-hard natural die tegen wil en dank mijn paarden natuurlijk wil laten leven. Wel leven mijn paarden zo natuurlijk MOGELIJK binnen de eisen die ik aan hen stel. Want laten we wel wezen: het paard moet zich hoe dan ook aanpassen aan onze wereld. Ik wil er op rijden, ermee wandelen en ermee naar wedstrijden. Daarbinnen probeer ik hen een daar zo prettig mogelijk bestaan in te bieden.

Dan zien wij het wel eng hetzelfde Ik ben voor stalling van mijn paardje aangewezen pensionstalling, met 400m2 om het huis is aan huis niet echt een optie. Ik zal dus moeten roeien met de riemen die de pensionstal me bied.
Voor de uitwisseling van informatie ben ik actief bij de NVVR. Daar heb ik in de loop der jaren een hoop geleerd van een boel mensen en nog steeds steek ik dingen op van de anderen.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 07:59

ikke schreef:
Dan zien wij het wel eng hetzelfde Ik ben voor stalling van mijn paardje aangewezen pensionstalling, met 400m2 om het huis is aan huis niet echt een optie. Ik zal dus moeten roeien met de riemen die de pensionstal me bied.
Voor de uitwisseling van informatie ben ik actief bij de NVVR. Daar heb ik in de loop der jaren een hoop geleerd van een boel mensen en nog steeds steek ik dingen op van de anderen.

Toch vind ik dat je ook verder kunt kijken als de pensionstal om de hoek. Als je door langer te reizen naar je paard, je paard een beter leven (meer weide/paddockgang) kunt geven, dan moet je dat naar mijn mening doen. Iedereen wilt een hoop van het paard. Daar mag van de eigenaar iets tegenover staan.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:46

angela88 schreef:
ikke schreef:

Toch vind ik dat je ook verder kunt kijken als de pensionstal om de hoek. Als je door langer te reizen naar je paard, je paard een beter leven (meer weide/paddockgang) kunt geven, dan moet je dat naar mijn mening doen. Iedereen wilt een hoop van het paard. Daar mag van de eigenaar iets tegenover staan.

Dat is erg suggestief! Je hebt geen enkel idee over de situatie waarin mijn paard staat, noch de afstand die ik ervoor afleg.
Of ik mijn paard nu bij de dichtsbijzijnde stal zet of op 25km afstand, het blijft pensionstalling en zal ik moeten roeien met de riemen die die stal me biedt!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:07

@ ikke: het is niet persoonlijk naar jou bedoelt. Natuurlijk moet je roeien met de riemen die je hebt, en als de riemen om de hoek hetzelfde zijn als 25 km verder, dan heb je geluk...

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:14

Ik denk dat het hier meer gaat om de extreme vormen van het "natuurlijk" willen zijn. Zoals: mijn paard MOET 24/7 x 365 buiten zonder deken (ook al valt het dier daarmee door de kou 10 kilo per dag af) mijn paard MOET zonder bit gereden worden (en wordt daarmee in een kruislings knijpend touwhalster gewurmd) en mijn paard MOET op alleen hooi leven (terwijl NL hooi daar veel te eenzijdig voor is). Even extreem gesteld he. Maar het idee is duidelijk, lijkt me.

Ik ben -vergeleken met veel mensen hier- dus geen die-hard natural, maar hier in de buurt ben ik een grote geitenwollensok, om maar aan te geven hoe je eigen referentiekader daar ook nog een rol in kan spelen. Voorbeeld: mijn paarden staan 's winters 15 uur van de 24 buiten en 's nachts op stal. Hier in de buurt vinden ze het in de winter zielig dat ze zoveel buiten staan. De naturals vinden het zielig dat ze zo veel binnen staan.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:18

Anouar wilde van de winter niet naar buiten en als hij dan eenmaal buiten stond wilde hij na een uur alweer naar binnen.
Iedereen vond dat ik hem dan maar binnen moest laten omdat hij het duidelijk niet wilde.
Ik vond dat onzin, kom op, hij is een paard.
Even doorbijten en niet teveel medelijden hebben en nu wil hij niet meer naar binnen. Ben toch blij dat ik hem niet binnen heb gelaten omdat hij niet wilde

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:12

Lee was/is ook een stalwatjespaard, maar die heeft zich ook prima aangepast aan het buiten zijn. Waar ze dus niet tegen kan is zonder deken staan in de winter. Dus krijgt ze lekker een waterdichte deken op. Niet natuurlijk, wel beter voor het paard.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:23

Anouar15 schreef:
Anouar wilde van de winter niet naar buiten en als hij dan eenmaal buiten stond wilde hij na een uur alweer naar binnen.
Iedereen vond dat ik hem dan maar binnen moest laten omdat hij het duidelijk niet wilde.
Ik vond dat onzin, kom op, hij is een paard.
Even doorbijten en niet teveel medelijden hebben en nu wil hij niet meer naar binnen. Ben toch blij dat ik hem niet binnen heb gelaten omdat hij niet wilde

Is het niet een van de basisregels van de Naturals dat je naar je paard moet luisteren? Of hoeft dat niet meer als je TE ver doorschiet?
Alle woorden waar "te" voor staat is niet goed. Behalve tevreden. Het feit dat hij nu niet meer naar binnen wil, zou dat niet te maken kunnen hebben met de verandering in temperatuur?

Voor de rest ga ik helemaal met Mac mee.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:41

angela88 schreef:
@ ikke: het is niet persoonlijk naar jou bedoelt. Natuurlijk moet je roeien met de riemen die je hebt, en als de riemen om de hoek hetzelfde zijn als 25 km verder, dan heb je geluk...

OK, sorry.
Een pensionstal blijft een kwestie van keuzes, hier win je wat, daar verlies je wat. Je zult je prioriteiten duidelijk moeten hebben, alleen dan kun je een afgewogen keuze maken. In de praktijk betekend dat in deze hoek van het land dat je echt geen 30km hoeft te rijden voor een goede stal.
Ik weet, hier op het randje van het grootste bos van NL is het makkelijker dan op het randje van Amsterdam, maar ik kies er ook voor om hier te wonen en niet in A'dam, ook al levert dat veel meer problemen op bij het vinden van een fatsoenlijke baan; ook dat is een keuze............

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:47

Heeft niet met het weer te maken. Zelfs al regent het nu de hele dag, dan wil hij nog niet naar binnen. Terwijl hij eerst al bij een spat regen bij het hek stond te bibberen.

Oke, ik heb het dan misschien niet volgens de regels gedaan, maar ik heb wel wat ik wil en uiteindelijk is dat ook beter voor hem. Of niet?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:53

Jij hebt wat jij wilt ja. Of dat uiteindelijk beter voor hem is weet ik nog zo net niet.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:54

Is op stal blijven dan beter voor hem?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:05

Een ouder paard met artrose doe je geen plezier met hem kostte wat het kost de hele winter in regen en kou verplicht buiten te laten staan. Een paard wat gevoelig is voor hoefbevangenheid doe je wel een plezier met een lekker vet weiland, maar uiteindelijk is dat niet zo gezond voor hem. Een paard dat wat minder in zijn vel zit, of duidelijk teveel energie nodig heeft om in de winter warm te blijven, doe je zeer zeker een plezier met een deken en een stal. Een paard met een serieuze blessure moet je ook niet compleet het land op gooien waar hij zich naar hartelust kan uitleven, die is beter af op stal met gecontroleerde beweging. En zo kan ik nog veel meer scenario's bedenken en opnoemen. Probeer breed te blijven kijken, denk door voordat je meteen je oordeel klaar hebt. Er zijn redenen waarom een paard beter af is op stal dan op het land.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:07

En als ik nou weet dat mijn paard 100% gezond is? En hij het nu wel lekker vind buiten? Heb ik het dan nog verkeerd gedaan?
Oke, ik zou hem wel weer dag en nacht op stal zetten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 15:10

@ Cassidy er zijn betere oplossingen voor zo'n paard:
Gecontroleerd in een paddock met ruime inloopschuilstal met een vriendje. Ik vind op stal en met een deken om toch echt de laatste oplossing voor een ziek paard.

Als je paarden de keus geeft zijn ze heus wel in staat om te kiezen wat goed voor ze is, als ze zich belabberd voelen zullen ze echt wel in die schuilstal gaan staan. Ik vind dat je het paard de keus moet laten maken, niet de keuze voor hem maken.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:22

Spreek je jezelf nu niet tegen? Jij had de keuze gemaakt om je paard het land op te gooien, terwijl hij misschien net zo lief binnen had gestaan.
Overigens ben ik het niet met je eens dat een paard heel goed voor zichzelf kan zorgen. Ook al loopt een paard kreupel, als de adrenaline door zijn lichaam schiet loopt hij door elke pijn heen. Alleen kan hij op zo'n moment de blessure nog verergereren. Een peesblessure hoeft niet perse pijnlijk te zijn voor een paard, een paard kan de blessure forceren en uiteindelijk een peesscheuring oplopen, en dan is het echt einde oefening.

Je dicht een paard meer verstand toe dan hij heeft....je kunt hem nu eenmaal niet uitleggen dat hij bepaalde dingen niet moet doen omdat het schadelijk voor hem is.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:27

Arabesk schreef:
@ Cassidy er zijn betere oplossingen voor zo'n paard:
Gecontroleerd in een paddock met ruime inloopschuilstal met een vriendje. Ik vind op stal en met een deken om toch echt de laatste oplossing voor een ziek paard.

Dus als je paard Droes heeft ga je er nog lekker een vriendje bijzetten zodat die ook ziek wordt? Droes kan heel verkeerd aflopen, en in het extreemste geval dodelijk zijn.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:30

Zet een paard voor een ton met 15 kilo biks, en hij zal echt niet denken "goh, dat moest ik maar niet opeten, dat is niet zo best voor me"

beetje flauw, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel . Wat Cassidy al noemt, bij bijvoorbeeld peesblessures moet je soms keuzes maken die voor het paard op dat moment niet prettig zijn. Ik heb er helaas zelf ervaring mee, mijn paard heeft een hele zware peesblessure gehad. Op doktersadvies heeft ze 9 maanden niet los gelopen - ze heeft wel voldoende gecontroleerde beweging gehad uiteraard. Dat was tóen voor haar niet leuk, die 9 maanden, maar nu, 16 jaar later, is ze er nog steeds en heeft ze nooit meer last van haar pees gehad. Ik vond het de "mindere" periode in dit geval zeer waard!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:33

Je hebt het nu wel over 'extreme' gevallen.
Ik heb het over mijn paard die 100% gezond is (en niet oud) Maar het alleen zo gewend was om op stal te staan. Paarden wennen nu eenmaal snel aan een bepaald patroon. Om dat patroon anders te maken moet je soms maar even doorbijten. Maar ik zie nu aan hem dat ik er goed aan heb gedaan. Toen hij nog veel op stal stond had hij altijd kwaaltjes. Allemaal van die vage klachten, bultjes, kriebels, dikkige benen, je kent ze wel. Nu heeft hij dat nooit meer.
Maar waarom is mijn aanpak dan niet goed geweest? Had ik hem op stal moeten laten staan?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:34

In eerste instantie is je paard buiten altijd het beste af. Zeker als ie een schuilstal / loopstal geeft, zodat ie zelf een keuze heeft. Natuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij je paard het beste op stal kan staan. En ja, bij Droes is het niet verstandig om er een maatje bij te zetten die niet besmet is. Maar dan nog regel: buiten en bewegingsvrijheid met maatjes; uitzondering: alleen op stal.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:44

@Anouar15: Je hebt het wel over je eigen paard, maar doet het zo voorkomen alsof iedereen het zo moet doen. En dat zie ik helaas te vaak gebeuren bij de naturals. Hier in polderrijk Noord-Holland is het nu eenmaal niet mogelijk dat ze ook de winter het land op kunnen. In de zomer komen mijn paarden overdag op een paddock, omdat ze ijzers onder hebben ieder apart op een stukje, met contact met de buren. En 's avonds gewoon naar binnen. Krijgen hun brok omdat ze daarnaast ook hard worden gewerkt en hoeven het niet allemaal uit gras of hooi te halen. Mijn jongste heeft een litteken aan haar achterbeen op een witte aftekening. Als ik die niet bescherm met zonnebrandcreme verbrand het, krijg ik daar wondjes, ontstekingen, mok en de afgelopen twee jaar kwam er nog Einschuss overheen. Ik zit er dit jaar aan te denken om haar overdag een soort beenbeschermer om te doen, zodat ze niet verbrand, en ik hoop dat we er dit jaar zonder mok vanaf komen....

Zijn er andere oplossingen om mijn paard het hele jaar door op het land te laten? Jawel, ik kan hem ergens in het Oosten van het land op het land zetten, en er maar eens in de maand naartoe gaan. Heb ik daar een paard voor? Nee. Kan en wil ik verhuizen? Nee. Op dit moment iig niet.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:47

Dat hoor je mij niet zeggen hoor.
Mijn paard krijgt ook krachtvoer en ik smeer z'n neus ook in met zonnebrandcreme en ik gebruik ook een chemisch middeltje tegen mijt. Is daar ook al iets mis mee?