Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Luckystory schreef:Los van de discussie of het kan of niet even de volgende opmerking:
Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar in België is het wettelijk verplicht om "ergens" een schuilmogelijkheid voor je paard te voorzien.
(Dat hoeft daarom niet op de wei te zijn, maar je moet wel kunnen aantonen dat je ergens een stal of kot hebt waarin je de dieren kan onderbrengen)
En paarden op een wei zonder schaduw valt onder mishandeling.
Nado schreef:Mag ik even stoken ?
Hier wordt gezegd dat 'in het wild' paarden ook zonder beschutting kunnen en ook het hedendaagse paard gewoon in het wild moet kunnen lopen, dat is met mustangs immers ook gebeurd. (Niet iedereen zegt dit, maar voor de mensen met deze stelling).
Op zich zou dit wel kunnen kloppen, ware het niet dat je iets vergeet: namelijk natuurlijke selectie. Mustangs hebben zich zo ontwikkeld dat ze prima kunnen overleven op de steppes/bergen. Voor deze ontwikkeling zijn er heel veel paarden dood gegaan die het niet trokken. Dat bloed is dus niet verder gevoerd en bleven er steeds sterkere dieren over. Werkt prima dus. Alleen wij, in Nederland, zijn niet bereid om onze paarden op te offeren aan natuurlijke selectie. Als je paard het niet trekt om zo te leven, dan wil je niet dat die dood gaat, toch ? En om die reden kan je niet zomaar je paard 'op zijn wilds' laten leven.
Beschutting is belangrijk. Niet alleen tegen wind, maar ook zeker tegen de brandende zon. Bomen voldoen hier prima aan. Een schuilstal is dan niet noodzakelijk.
Anouar15 schreef:Ik snap iets niet zo goed. Misschien kan iemand mij dit uitleggen.
Paarden in de natuur leven voornamelijk op de steppe en zullen vrijwel nooit beschutting zoeken in de zin van een grot binnen gaan. Erg veel bomen zijn er ook niet op de steppe (toch?) Ze leven voornamelijk op de open vlakte om gevaar snel op te merken en goed te kunnen vluchten.
Waarom kunnen onze paarden niet zonder schuilstal?
MiJn_PaArDjE schreef:
je kan de paarden van de wildernis niet vergelijken met die van ons je kan er natuurlijk zo natuurlijk mogelijk mee omgaan maar ik denk als het zo in de winter kan hagelen,sneeuwen en dan nog eens een scherpe wind erop dat de meeste paarden dan toch de mogelijkheid willen om in een loopstal,stal te kunnen gaan staan.niet?
en wat kan je verkeert doen met wat bomen of een loopstal
maar iedere heeft zijn mening he