24/7 weidegang zonder schuilstal.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

betiine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:08

Mijn fjord heeft deze winter 24/7 buitengestaan in een groepje van 4 pony's. Ze hadden een schuilstalletje erbij waar ze met zijn tweeën in kunnen, maar ik heb er maar zelden 1 in zien staan. Ook niet tijdens hagelbuien. Dan stonden ze op een rijtje met de kont naar de wind, vlak bij het stalletje, maar erin staan deden ze niet.

ikke

Re: 24/7 weidegang zonder schuilstal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:58

Luckystory schreef:
Los van de discussie of het kan of niet even de volgende opmerking:

Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar in België is het wettelijk verplicht om "ergens" een schuilmogelijkheid voor je paard te voorzien.
(Dat hoeft daarom niet op de wei te zijn, maar je moet wel kunnen aantonen dat je ergens een stal of kot hebt waarin je de dieren kan onderbrengen)
En paarden op een wei zonder schaduw valt onder mishandeling.

Ehm, Komt dat niet voort uit EU-wetgeving?
Hoe dan ook, in NL gelden soortgelijke regels. Al moet ik wel constateren dat daar soms heel "apart" mee omgegaan wordt......

Nado schreef:
Mag ik even stoken ?

Hier wordt gezegd dat 'in het wild' paarden ook zonder beschutting kunnen en ook het hedendaagse paard gewoon in het wild moet kunnen lopen, dat is met mustangs immers ook gebeurd. (Niet iedereen zegt dit, maar voor de mensen met deze stelling).

Op zich zou dit wel kunnen kloppen, ware het niet dat je iets vergeet: namelijk natuurlijke selectie. Mustangs hebben zich zo ontwikkeld dat ze prima kunnen overleven op de steppes/bergen. Voor deze ontwikkeling zijn er heel veel paarden dood gegaan die het niet trokken. Dat bloed is dus niet verder gevoerd en bleven er steeds sterkere dieren over. Werkt prima dus. Alleen wij, in Nederland, zijn niet bereid om onze paarden op te offeren aan natuurlijke selectie. Als je paard het niet trekt om zo te leven, dan wil je niet dat die dood gaat, toch ? En om die reden kan je niet zomaar je paard 'op zijn wilds' laten leven.

Beschutting is belangrijk. Niet alleen tegen wind, maar ook zeker tegen de brandende zon. Bomen voldoen hier prima aan. Een schuilstal is dan niet noodzakelijk.

Amen.......

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:39

Ga mee met Nado.

Waarbij aangetekend, dat je pas weet of jouw paard tegen 24 weidegang kan, als je dat hebt uitgeprobeerd.
Heb zelf meegemaakt dat een welsh cob die ik had aangeschaft voor robuust houden, stond te rillen in de weide, in het najaar.
Ze maakte wel een behoorlijk lange wintervacht, maar had niet veel onderwol. Aangezien de pony vermagerde en het gewoon koud had, heb ik haar vanaf toen iedere winter op stal gehaald.
Haar zoon heeft de hele winter een paar uur buiten gelopen zonder deken, zonder centje pijn. Zou ook wel 24/7 kunnen, als ik de mogelijkheid had.

We hebben nu ook weer een paard dat niet zonder deken in rotweer kan/wil. Dat uit zich ook sterk tijdens het rijden, als het paard zomaar een halve meter zakt onder het zadel, als ze een hele dag in kou en regen is geweest. Met een regendichte deken geen last hier...
Maar ik zou niet willen weten hoe dit paard zonder deken een hele winter buiten door zou komen... Ze kan prima tegen koude, daar zit het niet in, maar niet in combinatie met een hele dag regen. Arabierenbloed?

Paarden die extreem afvallen, ondanks onbeperkt kuil en desnoods flink krachtvoer, en die vaak 'opgetrokken' in de weide staan, met de poten bij elkaar en ingetrokken nek, horen extra voorzieningen te krijgen.

Ik geloof dus niet dat ieder paard buiten kan worden gehouden. Wij fokken paarden idd niet op winterhardheid.

sscs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:41

mijn vriendin heeft 1 shet en 1 haflinger.. die heeft haar paardjes ook dag en nacht buiten staan zonder schuil stal.. Ook een anderre vriendin heeft een arabier en een (kleine) KWPN.. heeft ze ook dacht en nacht buiten staan.. dus dat kan gewoon hoor.. een arabier reageerd op het begin wel even anders dan bijv. een haflinger,
Dat hij niet meer in een stal komt te staan... maar het kan wel gewoon hoor

MiJn_PaArDjE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:04

Anouar15 schreef:
Ik snap iets niet zo goed. Misschien kan iemand mij dit uitleggen.
Paarden in de natuur leven voornamelijk op de steppe en zullen vrijwel nooit beschutting zoeken in de zin van een grot binnen gaan. Erg veel bomen zijn er ook niet op de steppe (toch?) Ze leven voornamelijk op de open vlakte om gevaar snel op te merken en goed te kunnen vluchten.
Waarom kunnen onze paarden niet zonder schuilstal?

je kan de paarden van de wildernis niet vergelijken met die van ons je kan er natuurlijk zo natuurlijk mogelijk mee omgaan maar ik denk als het zo in de winter kan hagelen,sneeuwen en dan nog eens een scherpe wind erop dat de meeste paarden dan toch de mogelijkheid willen om in een loopstal,stal te kunnen gaan staan.niet?
en wat kan je verkeert doen met wat bomen of een loopstal
maar iedere heeft zijn mening he

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:09

MiJn_PaArDjE schreef:

je kan de paarden van de wildernis niet vergelijken met die van ons je kan er natuurlijk zo natuurlijk mogelijk mee omgaan maar ik denk als het zo in de winter kan hagelen,sneeuwen en dan nog eens een scherpe wind erop dat de meeste paarden dan toch de mogelijkheid willen om in een loopstal,stal te kunnen gaan staan.niet?
en wat kan je verkeert doen met wat bomen of een loopstal
maar iedere heeft zijn mening he

Misschien is het aan te raden om wat meer te letten op je taalgebruik (en leestekengebruik) als je ook wilt dat mensen jouw berichtje snappen?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:54

Ik denk wel dat een schuilplaats echt nodig is. Maar aan de andere kant, als de paarden er niet ziek van worden?

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:58

Beschutting tegen zon en regen is toch wel iets wat ik heel belangrijk vind. Zelfs in de wildernis zoeken ze beschutting op.

Swift

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:04

Kijk eens op **spam**, vooral de natte aap verhalen vond ik een hele opheldering.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-05-06 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam verwijderd.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:07

Mijn jaarlinghengst staat nu in een stuk van 18 ha, zonder schuilstal, maar er is een beschutte hoek met bomen en struiken die zowel bij warm als bij koud/nat weer beschutting biedt. Toch vind ik zoiets niet helemaal ideaal; er zijn daar nu wel stallen voor het geval er een paard ziek wordt, maar als je dat niet hebt, lijkt me dat toch niks.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:25

Anouar staat nu ook dag en nacht buiten, zonder schuihok. Er staat wel een rijtje boompjes, maar daar staan ze echt nooit, ze staan altijd midden in het weiland.
Het gekke is dat als ik nu kom (na een paar flinke regenbuien) ze helemaal niet nat zijn Ze gaan blijkbaar zo goed met de kont naar de wind staan dat ze niet nat worden.

In begin dacht ik wel dat ze naar binnen moesten met dit weer (omdat ze niet kunnen schuilen) Maar toen ze er lucht van kregen dat ze op stal moesten kreeg ik ze mooi niet meer te pakken.
Dat was duidelijk, ze hebben geen enkel probleem met dit weer

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:20

Ik denk zelfs dat het in België verplicht is om je paard die 24/7 op de weide staat de mogelijkheid te geven om te schuilen.
En ik denk niet dat bomen meetellen. Het moet een constructie zijn met 2 wanden. (dak + 1 zijkant dicht)

Smystique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:23

Alles kan, maar of een paard blij met je is, is een tweede.

Een schuilstal zou gewoon verplicht moeten zijn vind ik. Er moet i.i.i.g een mogelijkheid zijn tot schuilen.

geen enkel paard dat daarom kan vragen, dat moet je als baas dus realiseren.