Monty Robberts fake?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:15

@Annemarie

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:15

en nog heel erg dank je wel! ( Even off topic... Met Atreyu gaat het heel goed! )

Lottie84

Re: Monty Robberts fake?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:16

Mee eens, het gaat omzijn methode en die werkt super, het blijft een Amerikaan en die zijn nou eenmaal erg commercieel ingesteld. Tis maar net "what sells" denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:54

LCharlotte schreef:
Tis maar net "what sells" denk ik.

En daar ben ik het dan weer niet mee eens. Er zijn genoeg mensen op deze aardkloot rondlopen die er alles voor zouden doen om in de belangstelling te komen staan, maar dat betekend niet dat het ethisch verantwoord is.

Annemariev, als Monty het hele mishandelingsverhaal tijdens al zijn demonstraties even achterwege zou laten en het puur houdt op de methode, zoals ik dat Kelly Marks heb zien doen, komt het heel anders over.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:59

annemariev schreef:
Maar wie verteld jou dat het verhaal van de familie juist is? Wij weten dat niet. Ik heb met verschillende mensen gesproken die zijn vader gekend hebben. Waaronder de dochter van monty, Laurel. Ik weet niet wat er gebeurd is. ik weet wel meer dan de meeste.

Als het nu alleen maar ging om de familie, om die tante en dat nichtje, dan geef ik je helemaal gelijk. Maar er zijn zoveel tegenstrijdigheden in de boeken en de verhalen die hij verteld, data die niet kloppen, belangrijke gebeurtenissen die niet te achterhalen zijn, shows die hij beweert te hebben gereden en gewonnen waar zijn naam in de resultatenlijst niet in opduikt, namen van mensen waar hij dingen mee beweert te hebben beleefd die van uitgave naar uitgave veranderen, om iig zijn eigen biografie niet met een korrel, niet met een kruiwagen maar met een hele vrachtwagen zout te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:35

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:40

Cassidy schreef:
Overigens kan ik niet zeggen dat hij fake is, daarvoor weet hij te goed waar hij mee bezig is. Maar het verhaal van een vrouw en kind mishandelende vader, die daarbij nog een moordenaar blijkt te zijn, is zoveel smeuiger....en daar dan nog bij dat hij het zelf heeft verzonnen, maakt het helemaal interessant. Veel interessanter dan als het zou blijken te zijn dat hij gewoon alles van zijn vader had geleerd. Of denken jullie niet?

Laten we niet vergeten dat hij eerst en vooral Amerikaan is. Aangezien ze daar erg van show, opkloppen en aandikken houden, zal MR daar niet echt een uitzondering op vormen.
Hij heeft een aantal nuttige dingen gedaan en een paar "levensgevaarlijke" methodes geïntoduceerd voor hen die nadoen-zonder-nadenken. Maar dat maakt de principes niet meteen slecht. Uiteindelijk ben je als paarden-eigenaar verantwoordelijk voor je eigen daden richting je paard, dus de schuld geven aan het fake-zijn van MR, is feitelijk de schuld geven aan je eigen gebrek aan onderzoek.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:13

@ikke: Mag ik vragen wat er bij jouw onder die paar "levensgevaarlijke" methode valt, die MR geintroduceerd zou hebben?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:38

Cassidy schreef:
@ikke: Mag ik vragen wat er bij jouw onder die paar "levensgevaarlijke" methode valt, die MR geintroduceerd zou hebben?

Hee, wel even het correcte verband graag. Ik zeg niet dat de methode gevaarlijk is, het is gevaarlijk als je niet weet wat je doet, en jij weet dondersgoed dat ik dan vooral op de join-up doel, dat is een open deur. Ook de manier waarop hij met "wilde" paarden omgaat heeft een behoorlijk don't-try-this-at-home gehalte. Voor mensen die weten wat ze doen is het niet gevaarlijk, voor mensen die interessant willen doen naar anderen, zonder erbij na te denken, die nemen behoorlijke risico's.

Ja, ik weet ook dat dit ook geldt voor onderdelen van andere trainers, NH of niet, maar dat is weer een ander blik.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:59

Sorry, was een schot voor open doel . Wilde het alleen nog een keer horen. Hoewel ik zelf niet alleen de join-up door niet-ingewijden bloedlink vind, maar buckstoppers en dually halster dito...

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:59

Ik ben het zeer met IKKE eens!

En nog een ding. Het kan der bij mij niet in, welke methode je ook gebruikt. Maar ik ken het vooral van monty roberts. Een paard binnen 20 min zadelmak maken vind ik echt verontrustend..Maar goed, wie ben ik..

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 01:51

jantineS schreef:
Ik ben het zeer met IKKE eens!

En nog een ding. Het kan der bij mij niet in, welke methode je ook gebruikt. Maar ik ken het vooral van monty roberts. Een paard binnen 20 min zadelmak maken vind ik echt verontrustend..Maar goed, wie ben ik..

Laat ik het eens anders stellen: Wat een sukkel als je twintig minuten nodig hebt om een paard het zadel te laten accepteren. Ik heb het zadel op mijn jonge paard gelegd en hij liep ermee weg alsof ie nooit anders had gedaan, erop zitten idem dito.

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 07:44

@jantineS: dat vond ik ook een beetje vaag... Maar goed, hij moest natuurlijk bewijzen ofzo dat zijn methode beter werkte dan die van zijn vader (?)
Maar je kunt zijn methode toch ook wel toepassen maar gewoon uitsmeren over 2 maand ofzo?

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:48

ik gebruik een paar van zijn technieken (uit een boek dus moet zeggen "probeer te gebruiken")
en mijn 4 jarige dominante andalusiermerrie doet alles los... ik hoef echt geen halster ofzo op te doen en doe een heel scala aanvrijheidsdressuur. Als een paard weet dat je hoger in rang staat (leidende merrie) dan weet hij ook dat hij je kan vertrouwen, jij waarschuwd immers voor gevaar. Dan gaat inrijden veel gemakkelijker in theorie. Maar elk paard is anders.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:09

knolliepower schreef:
@jantineS: dat vond ik ook een beetje vaag... Maar goed, hij moest natuurlijk bewijzen ofzo dat zijn methode beter werkte dan die van zijn vader (?)
Maar je kunt zijn methode toch ook wel toepassen maar gewoon uitsmeren over 2 maand ofzo?

Jawel, maar dat levert geen "spektakel" het is wel een Amerikaan, weet je nog. Alles voor het uiterlijk vertoon.
Mijn paardje deed er heel relaxed drie maanden over, dat wil zeggen, eerder hebben we het gewoon niet geprobeert. Hij liep ermee weg alsof ie nooit anders had gedaan.
Enne ik ben er vrij gerust op dat ik paarden uit kan zoeken waar ook meneer Roberts NIET in 20 min een zadel oplegt. Paarden worden wel degelijk uitgezocht op "bruikbaarheid". Het kan natuurlijk niet zo zijn dat "de meester" bakzeil moet halen, omdat een paard zich minder snel laat overtuigen dan voor de demo noodzakelijk is.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:56

Dat is niet helemaal waar. Ik heb hem tijdens de Equitana in Essen met een jonge 2 jarige volbloedhengst bezig gezien waar eerst de Join-up werd gedaan, aansluitend Herman er op ging (de pop) en dat was het dan voor die dag. Zelfs met de pop in het zadel volgde er na de join-up een mega bok en steigerpartij. Kan me voorstellen dat hij zijn berijder ook niet en plein public in het zand wil zien happen...en het paard ook in dat geval weer een keer gewonnen heeft.
De paarden worden zeer zeker uitgezocht op bruikbaarheid...maar er worden geen concessie gedaan wat betreft de gradatie van de afwijking. Extreme gevallen worden zeer zeker getoond, maar hij gaat dan niet "the full Monty"

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:49

hahaha, mooie woordspeling.
Ja oke, mun stukkie was wat vaag. Laat ik t nog ff nader verklaren. Wat ik opschool heb gezien en iid ook de demo's dat ze van kennismaking tot rijden in 20 min gaan. Nou snap ik dat dat een promotie is, zo goed mogelijk voor de dag komen, overdrijven etc. Maar als meneer robberts dit als demo heeft, dan zijn er ongetwijfelt mensen die het over nemen. Hier vind ik dat hij met zijn voorbeeld rol zich op een gevaar randje begeeft.

Natuurlijk is het niet het eenigste wat ie doet. Er zitten zowel goede als slechte dingen in zijn trainings methode. Ben ik althans van mening. Maar goed, haal je eigen waarheid en ervaring er uit!

Maar ik was wel een beetje geschrokken hoor, na die video.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:24

En die video en de demonstraties zijn dat we heel veel mensen idd zien, als ze zich niet verder in de materie gaan verdiepen. Dus met dat in je achterhoofd: lees het eerste stukje in het deze sticky nog eens door, en je begrijpt waar ik voor wil waarschuwen.

viewtopic.php?f=125&t=556025

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:35

hoe bedoel je waarschuwen?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:12

Cassidy schreef:
Dat is niet helemaal waar. Ik heb hem tijdens de Equitana in Essen met een jonge 2 jarige volbloedhengst bezig gezien waar eerst de Join-up werd gedaan, aansluitend Herman er op ging (de pop) en dat was het dan voor die dag. Zelfs met de pop in het zadel volgde er na de join-up een mega bok en steigerpartij. Kan me voorstellen dat hij zijn berijder ook niet en plein public in het zand wil zien happen...en het paard ook in dat geval weer een keer gewonnen heeft.
De paarden worden zeer zeker uitgezocht op bruikbaarheid...maar er worden geen concessie gedaan wat betreft de gradatie van de afwijking. Extreme gevallen worden zeer zeker getoond, maar hij gaat dan niet "the full Monty"

Klopt, ik heb hem ook een show zien doen met een paard wat gigantische natrapte als er iemand afviel en daar heeft hij ook alleen de pop opgezet en gezegd dat daar eerst mee geoefend moest blijven worden tot het paard niet meer natrapte want zo was het levensgevaarlijk en daar waagde hij geen mens aan.

Er zullen best wat aangedikte verhalen zijn, maar wat hij laat zien tijdens zijn shows getuigt wel van een stukje vakmanschap!