Lederen bitten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:26

PeruaansePas schreef:
Mij lijkt het niet lekker om leer (geolied of niet) in mijn mond te houden. Iedereen die wel eens op een stukje leer/leren veter heeft gekauwd weet hoe vies het is (heel erg bitter). Het wordt viezer naarmate je er langer op kauwd. Metaal is tenminste smaakloos.

Wat je proeft als je op leer kauwt zijn de looizouten uit de processen die je zo uitgebreid beschrijft.
Normaal gelooid leer is in zekere mate giftig. Niet echt bruikbaar als bitje dus.
De Merothische bitten, zoals hier bedoeld, zijn op een natuurlijke manier gelooid, hebben een neutrale smaak en geen scherpe randjes. Ze zijn dus volkomen veilig om te gebruiken. Wel moet je ze goed onderhouden anders zijn ze vrij snel stuk. Goed schoonmaken na gebruik, in de olie leggen en voorkomen dat het leer uitdroogd. Dan heb je jarenlang plezier ervan.
Als je een Meroth correct gebruikt, bind je de tong niet tegen de onderkaak, maar kun je gewoon twee vingers tussen het riempje, precies zoals dat bij een lage neusriem zou moeten. Merothische bitten passen ook niet elk paard. Ze moeten kunnen blijven hangen op de kingroeve.
Strak aansnoeren lijkt bijna een modeverschijnsel. Het lijkt wel of ik steeds vaker paarden zie waar de hoofdsteldelen vast staan afgetekend in het foofd, met name neusriemen..........

Tancreda4

Re: Lederen bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:54

Ik zit er over te denken om zo'n leren bitje van Emiel Voest aan te schaffen. Omdat het mij wel fijn lijkt zo'n bitje, en omdat ik op die manier toch met bit kan rijden zonder dat er eventueeel een hoofdstel bij hoeft gebruikt te worden.

Echter heb ik eigenlijk niet echt een idee welke maat ik zou moeten hebben van het bitje. Op de site van emiel voest geven ze small medium en large.
Weten de leren-bitjes gebruikers misschien welke ik het beste zou kunnen nemen? Mijn merrie heeft momenteel een dubbelgebroken bitje van 13 a 13,5 cm in haar bekje Lachen

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:48

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:23

Ik rijd nu sinds kort met een lederen bit ( van meroth ) ik houd het mkort en kan alleen maar zeggen dat ik het erg fijn vind al moet ik wel zeggen dat mijn paard zich er minder goed door laat inhouden Knipoog

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:47

Adrienna schreef:
ik volg dit topic even, ik wil mijn paard om dezelfde reden aan een bit laten wennen

Leer word idd hard als het vochtig word en daarna opdroogt. En omdat het in de mond van je paard ligt kun je ook niet invetten lijkt me...

ik heb zo'n leren bit jaren geleden eens uitgeprobeerd. je mag het niet uit laten drogen. goed afwassen na gebruik en in zonnebloemolie zetten. voor gebruik de eerste keer even goed nat maken en insmeren met olie. dan heb je er geen last van dat het hard is. voor de rest vond ik er niet veel aan. ik houd het maar gewoon bij een simpele trens.

toen vond ik het idee leuk om alleen het bit zonder hoofdstel te gebruiken. mijn rijpony kreeg het elke keer voor elkaar dat ding uit te spugen, heb er toen nog een hele discussie met de overleden uitvinder ervan gehad, die het maar niet kon begrijpen.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:56

henny_w schreef:
Mijn indruk is dat de paarden het leren bit vele malen plezieriger vinden dan een metalen.

kan me voorstellen dat het in de winter aangenamer is dan een metalen bit (wat je overigens van te voren op kunt warmen), maar mijn rijpony vond er niks aan. ik heb iemand anders blij gemaakt met het ding.

cathlijne72

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:18

Hallo allemaal

Ik heb een paard wat met het rijden steeds zijn tong uitsteekt. |(
nu kreeg ik de tip om het met een leren bit te proberen.
zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? *D

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:22

Ik heb geen ervaringen met lederen bitten maar ik wil wel even reageren op reacties waarin gezegd wordt dat lederen bitten hard worden enz. Houdt er wel rekening mee dat er diverse soorten leder zijn. Als je goede lederen schoenen hebt, die worden na een buitje ook echt niet hard. Of denk aan tassen. Ik denk dat de kwaliteit van het leder erg belangrijk is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:44

Ik heb zo'n 5 jaar bitloos gereden maar doe nu een opleiding waarbij er een dermate verzameling en lengtebuiging van je paard gevraagd wordt dat een bit bijna wel noodzakelijk is. Wij rijden eigenlijk allemaal met een leren bitje op de opleiding en ik merk dat mijn merrie het prima vindt. Ze ondervindt er in elk geval geen last van. Bij goed onderhoud blijft het zacht en soepel.

Voetnootje: voor hengsten is het vaak minder geschikt, die willen gaan kauwen. De mijne was na 1 ritje al bijna door....

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:21

ik rijdt ook op een lerenbit van Voest. Ik heb mijn paardje sinds februari en ben t rijden gelijk op gaan pakken met het lerenbit. Voorheen schijnt ze het alleen maar goed gedaan te hebben op een sweet-iron bitje. Nou heb ik dat bit wel, maar er nooit mee gereden, maar op het leren bit doet ze het ook prima!
Het is helemaal niet hard oid. Als je het goed onderhoudt is het heel soepel en het vormt zich naar de paardenmond. daarbij kun je hem door het kinriempje ook niet door de mond trekken, wat met een 'gewoon' bit vaak wel kan.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:30

Als je het zeker wilt weten, zou je een ijzeren bitje en een leren bitje moeten lenen en bijv. indoen bij het longeren, een keer het leren bit, en een keer het ijzeren bit. Denk dat je dan kan zien wat je paard het prettigst vind.

bredla1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:08

ik leg het lederen bitje wel eens in de zonnebloemolie wordt ie zacht van

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:54

Ik heb ook met leren bit gereden (emiel voest meroth bit) en was super tevreden. Eenmaal vochtig in de mond wordt het zo zacht als een natte zeemleer. Erg diervriendelijk in mijn ogen en paard reageerde er zeer goed op. Ook in de winter zijn deze bitten niet koud in de mond.
Ik vind het een prima alternatief als je (nog) niet bitloos wilt rijden. Enige nadeel vind ik dat leren bitten minder lang mee gaan dan metalen bitten, ze knabbelen er soms veel op waardoor ze snel minder worden van kwaliteit.

maudenmusky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:05

Ik wil graag beginnen met een leren bitje te gaan rijden,

Maar moet je perse met bakstukken eraan gaan rijden?
Want iemand zei tegen mij dat het wel veiliger was en dat je dan meer houvast heb.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:07

Ik vind van wel, ligt toch iets stabieler.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:21

Als je zonder bakstukken rijdt (wat wel kan met leren bit), moet je wel aanleuning houden, anders zijn de ringen wel heel los. Bit blijft wel zitten, maar de ringen kunnen dan omklappen lijkt mij. missch gewoon proberen?

laura1701

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:26

Hoi Isis!
Een lederen bit is een prima optie, als je hem goed onderhoud en wel de soepelste koopt.
Je hebt 2 verschillende soorten lederen bitten.
De "indianen" versie, dat is meteen al een hoofdstel.
En je hebt een gewoon "bitje" Ik ga persoonlijk voor het indianenbitje, omdat het soepeler blijft en je verder geen hoofdstel nodig hebt.
Als je een lederen bitje kiest voor de diervriendelijkheid, dan kan je ook voor een soft rubberen bitje gaan zonder neusriem en ongebroken (helemaal van rubber!!!!)
Ik rij gewoon zonder bit op alle manegepaarden en verzorgpaarden, het is prima te doen ook al zijn de paarden het niet gewend.
Succes! :j /3