PeruaansePas schreef:Mij lijkt het niet lekker om leer (geolied of niet) in mijn mond te houden. Iedereen die wel eens op een stukje leer/leren veter heeft gekauwd weet hoe vies het is (heel erg bitter). Het wordt viezer naarmate je er langer op kauwd. Metaal is tenminste smaakloos.
Wat je proeft als je op leer kauwt zijn de looizouten uit de processen die je zo uitgebreid beschrijft.
Normaal gelooid leer is in zekere mate giftig. Niet echt bruikbaar als bitje dus.
De Merothische bitten, zoals hier bedoeld, zijn op een natuurlijke manier gelooid, hebben een neutrale smaak en geen scherpe randjes. Ze zijn dus volkomen veilig om te gebruiken. Wel moet je ze goed onderhouden anders zijn ze vrij snel stuk. Goed schoonmaken na gebruik, in de olie leggen en voorkomen dat het leer uitdroogd. Dan heb je jarenlang plezier ervan.
Als je een Meroth correct gebruikt, bind je de tong niet tegen de onderkaak, maar kun je gewoon twee vingers tussen het riempje, precies zoals dat bij een lage neusriem zou moeten. Merothische bitten passen ook niet elk paard. Ze moeten kunnen blijven hangen op de kingroeve.
Strak aansnoeren lijkt bijna een modeverschijnsel. Het lijkt wel of ik steeds vaker paarden zie waar de hoofdsteldelen vast staan afgetekend in het foofd, met name neusriemen..........