Een standaard basis

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:05

Ik rij nog niet bitloos, heb het pas weer eens een keertje geprobeert. Ik vind het voor mijn paard eens een welkome verandering van de normale gang van zaken, ook voor mezelf goed om eens wat meer met mijn benen te moeten doen, en minder met de teugels, hoewel ik meestal met vrij lange teugel rij.
Ik denk dat een verandering van het normale rijden (of het nou een keer bitloos is terwijl je normaal met bit rijdt of juist een keer met bit terwijl je normaal zonder rijdt) goed is om jou en je paard scherp te houden.

Bovendien vind ik het persoonlijk een goed ding om mijn paard zo allround mogelijk te hebben. Ik rij puur recreatief, met name buitenritten, maar vind het ook fijn om dressuurmatig bezig te zijn, en een sprongetje op zijn tijd ga ik ook niet uit de weg. net als de afwisseling met een keer longeren, grondwerk of zonder zadel rijden. Lijkt me voor het paard ook het prettigst: hoe meer afwisseling hoe beter.

Urielle

Re: Een standaard basis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:54

Ik ben het met Cassidy eens. Met mijn eigen paard heb ik alle tijd, die gaat pas over een jaar of 8 a 10 weg dus die kan ik mijn gemakje op elke manier beleren die ik wil, zolang er door een ander ook mee te rijden is.
Maar de paarden die ik normaal rij voor een fokker kunnen a la minute weg zijn, ik weet nooit van te voren wat er op stal staat als ik aankom. Dus daarbij moet eerst de standaard basis gemonteerd worden voor ik er wat dan ook mee kan doen.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:26

Als ik ooit een jong paard koop, dan zou ik het wel ook met bit beleren. Hoe veelzijdiger je paard, hoe gemakkelijker. Er zijn immers veel stromingen waarbij het rijden met een bit op wedstrijden verplicht is. En het is dus een stukje basis.

Ik zou mijn paard nooit willen verkopen, maar ik zou, als het ooit zou moeten, gaan zoeken naar iemand die ook aan NH doet, en het paard een leven in de buitenlucht gunt en geeft. Of de persoon nu met of zonder bit rijdt, dat maakt voor mij niet zoveel uit, als het maar een goede ruiter is, die begrip heeft voor het paard, en het bit niet als martelwerktuig gebruikt.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:01

mijn paardje is ingereden op een touwhalster dat ging zo goed dat ik het daarna 'eng' vond om m met bit te rijden, voor de zekerheid hield ik het touwhalster eronder....

stom genoeg ben ik steeds meer met het bit gaan rijden omdat er tegen me gezegd was dat je anders het verkeer niet inkan

inmiddels weet ik wel beter maar lukt het op een touwhalster niet echt goed meer...

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:33

Arabesk schreef:
mijn paardje is ingereden op een touwhalster dat ging zo goed dat ik het daarna 'eng' vond om m met bit te rijden, voor de zekerheid hield ik het touwhalster eronder....

stom genoeg ben ik steeds meer met het bit gaan rijden omdat er tegen me gezegd was dat je anders het verkeer niet inkan

inmiddels weet ik wel beter maar lukt het op een touwhalster niet echt goed meer...

dat schiet ook niet op.... gaat het goed op het halster.. verlies je het weer . Waarschijnlijk is afwisseling het beste als je zowel met als zonder bit wilt rijden. Zo vergeet je paard beide niet.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:10

Ik denk wel dat Cassidy weet hoe een touwhalster werkt hoor . Dat even terzijde .

angela88 schreef:
Of de persoon nu met of zonder bit rijdt, dat maakt voor mij niet zoveel uit, als het maar een goede ruiter is, die begrip heeft voor het paard, en het bit niet als martelwerktuig gebruikt.

Dat vind ik een goed uitgangspunt. En hetzelfde geldt voor een touwhalster, overigens (!!).

Maar om op de eigenlijke vraag terug te komen: ik denk dat het niet zoveel uitmaakt waar je een paard mee inrijdt. Een paard kan ook op latere leeftijd nog wennen aan een bit.

Overigens ben ik zelf twee jonkies aan het inrijden. Eentje van 3 en eentje van 4. Ik heb allerlei optomingen geprobeerd en ben tot de conclusie gekomen dat ze allebei een duidelijke voorkeur hebben. De 3-jarige voor het touwhalster en de 4-jarige voor het bitje. Ik vind het prima; mij maakt het niet uit. Alleen zal de 3-jarige op den duur toch naar een bitje moeten als ik er ooit wedstrijden mee wil gaan rijden.

Oh ja, nog even dit: ik heb zelf absoluut geen ervaring met het inrijden van jonge paarden, maar ik heb genoeg gezien bij trainers die zogenaamd paardvriendelijk paarden trainen om te besluiten mijn paarden never nooit niet uit handen te geven!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:11

Mac schreef:
Oh ja, nog even dit: ik heb zelf absoluut geen ervaring met het inrijden van jonge paarden, maar ik heb genoeg gezien bij trainers die zogenaamd paardvriendelijk paarden trainen om te besluiten mijn paarden never nooit niet uit handen te geven!

Ik dus ook niet!

het is toch mijn paard en ík ben degene die er een band mee moet krijgen, dus ik zal ook degene zijn die haar inrijdt. Als je grondwerk oky is zal dat ook weinig problemen opleveren; en als je grondwerk niet okay is had je geen jong paard moeten kopen, want ook als je die door een ander laat inrijden creeer je alsnog wel problemen; als het aan de hand niet goed is, is dat onder het zadel ook niet.

Ik heb mijn paard met bit ingereden, omdat ze de bitloze optomingen die ik geprobeert heb niet snapte/negeerde. Kwam waarschijnlijk omdat ze daarvoor al in het tuig was beleerd. Nu ze een jaar verder is en de basis goed begrijpt rijden we weer afentoe bitloos, alhoewel de meeste optomingen dus slecht werkte (verschuiven, rem weg, stuur kwijt) Totdat ik mijn zelf gecreerde dually halster had gemaakt, daarmee gaat het dus wel super.

Ik denk dat ik het volgende paard wel bitloos inrijd, tot ze een jaar of 5 zijn, en dan het bit er bij pakken dat ze dat iig wel gewoon accepteren, maar verder wel bitloos verder te gaan.

Dus, ja ik vind ook wel dat je het bit iig even moet 'voorstellen'. toch wel handig als ze iig weten hoe het is om iets in hun mond te hebben.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:38

Bij mij word alles gewoon met bit in gereden. Vind ik het fijnst en makkelijkst. Ze worden ook betuigd, en voor de wagen wil ik er zeker een bit in, dus dan hebben ze wat dat betreft een voorsprongetje.

Maar als ze eenmaal braaf zijn een geen gekkigheid meer uit vreten rij ik ook vaak genoeg op een touwhalstertje. In de bak gewoon met bit en 9 van de 10 keer serieus dresuurmatig, langs de weg hangt het er vanaf hoe ver ze zijn en in hoevere het vertrouwd is zonder bit te rijden(heb er 2 waar ik rustig zonder zadel met een halstertje mee op pad ga, en 2, een hengst en een jonkie, waarbij ik dat niet doe. de hengst 's winters wel, zomers ivm hormonen dus met bit). Het bos in doe ik 9 van de 10 keer op een touwhalstertje.

En ik NH, nee dat niet, maar het bos is echt ontspanning en op deze manier kan je even wat makkelijker ergens neer ploffen en ze laten grazen .

TurdusMerula

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:29

Ik denk dat van bit naar bitloos makkelijker is dan van bitloos naar bit - mits je een bit 'normaal' gebruikt.
(En normaal gebruiken lijkt me wel de bedoeling. )

ikke

Re: Een standaard basis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:58

Ik denk dat elk paard inderdaad een bepaalde "standaard" mee moet krijgen. Maar iedereen vult de details anders in. Zeker een paard wat potentieel voor de verkoop bedoeld is, zou met alle basiszaken kennis gemaakt moeten hebben. Maar die tijd wil niet iedereen erin stoppen, dat kost namelijk geld........

leuke grap:
Ik ben eens ergens met een groep IJslander gaan rijden. Aangezien ik wel eens vaker op een IJs zat, kreeg ik een jonge mee. Dat paard kende echter nog niet alle knopjes. Als je daar even niet aan denkt ben je heel verbaast als je been geeft voor een zijgang, het paard volgas rechtuit gaat (ze kende nog geen enkelzijdige kuitdruk! )