longeren 2 jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sam_Elena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:05

ik zou het zelf niet doen, ik ben bij mn eigen paard pas begonnen met 3 ong maar ik denk niet dat het schadelijk is, alleen zou het beter zijn als t paardje lekker in de wei kan spelen
maar het type paard ligt t idd ook wel aan, een paard dat van nature veel bespiering heeft kan er beter tegen dan een iel paardje

visitor1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:19

ik ben absoluut een voorstander van op longeren op deze leeftijd...
zolang jij een grote longeerring hebt is er niks mis mee.

over de geestelijke belasting, als je logisch nadenkt is het voor een jong paard dan ook geen gigantische geestelijke belasting als je langs het verkeer gaat...
overigens zijn hulpteugels wel uit den boze....

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:22

knolliepower schreef:
Ik denk dat het wel goed is om wat vroeger te beginnen met zulke basis dingen als longeren. Zo krijgen ze tenminste niet alles in één keer voorgeschoteld.
En wat is nu rondjes lopen, ik kan me voorstellen als je 7 dagen in de week intensief gaat longeren dat het schadelijke gevolgens kan hebben. Maar als je gewoon een paar minutjes per week gaat longeren gewoon dat hij het idee al doorheeft denk ik dat het alleen maar een positieve invloed heeft op het paard.

Je kunt natuurlijk ook met 3 beginnen en niet meteen alles tegelijk voorschotelen.

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:23

Quarterh0rse schreef:
Een 2 jarige heel af en toe longeren moet wel kunnen denk ik (al zou ik het denk ik zelf niet doen), het kan erger.. iemand hier op stal longeert zn veulen van 10 mnd oud al een aantal keer.

Maar dat het altijd nog erger kan, wilt niet zeggen dat minder erg dan wel oké is.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:29

2 jaar vind ik héeeel soms.. Maar dan alleen voor de basis. ik heb het een paar keer gedaan, maar dan maar enkele minuten.

ik heb tijdschrift gelezen, Zij vinden het juist goed een paar beginnen te longeren op 2.5, vrij laten springen op 2.5 zij hebben dit juist liever voor de basis. dit gaat om een stal die paarden beleerd. Ik denk dat hier toch wel enige vorm van waarheid in zit.

En, Mijn paard is echt ellendig. Ik zou het liefst laten genieten met die andere paarden, Maar hij bedeld zo lief en aandoenlijk om aandacht dat ik hem moeilijk zo kan laten staan. tis echt hartverscheurend als hij met een teleurgestelde hoofd daar staat. hij beeld dat gewoon uit. Dus laat ik hem af en toe even in bak om te spelen. en gewoon wat dingen te leren, en te wandelen

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:29

Ik vind dat je een 2 jarig paard best kan longeren zolang je hem ruime rondjes laat lopen, omdat hij natuurlijk nog niet is uitgegroeid. Als je een paard buiten zet rent ie ook, en kan hij ook de raarste sprongen maken. Dus met een beweging is niets mis, zolang je het niet te vaak en te lang doet en dus niet te kleine rondjes totdat hij wat ouder is

lilykashmir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:37

Marielle (radnah2 op bokt) en ik verzorgen nu o.a. 2 2-jarige kwpn'ers. Wij zijn eerst begonnen met netjes naast ons lopen etc. Nu gaan we ongeveer 1 keer in de 3 weken een soort van longeren, alleen dan zonder touw of iets dergelijks. We zijn nu ook op de wasplaats etc. aan het oefenen, dat ze netjes aan 2 touwtjes staan enzo. Van de zomer lekker weinig doen, lekker alleen t land op en dan na de zomer een klein beetje weer beginnen met longeren a/h/ halster en dat zo heel soms doen en een beetje opbouwen. (ze zijn van maart en april).

Saar01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:49

Ik vind 2 jaar echt te vroeg, waarom zou je dat doen? laat dat paardje ook nog even lekker jong zijn, ze kunnen hun hele leven nog werken.Ik sta er echt van te kijken, hoe vroeg mensen hun paard al longeren.Ik zat zelfs al te twijfelen of ik mijn 3 jarige al zou longeren of nog een jaartje er mee wachten.Ik ben er nu heel rustig mee bezig, misschien 1 keer per week, soms wat meer.Wij hebben hier ook een 2-jarige lopen, nou die is er echt nog niet aan toe hoor, het zal wel per paard verschillen.

Als je dan echt persé er wat mee wilt doen, ga er dan gewoon mee lopen en de basis dingen leren zoals: 'stap' 'draf' en 'hoo' bijvoorbeeld, is ook al makkelijk voor als je echt begint met longeren.

visitor1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:11

het ligt inderdaad denk ik heel erg aan het paard...
hier 2-jarige engels volbloed (in wintervacht )
Afbeelding

suziehj

Re: longeren 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:43

ik zou t niet doen, je hebt eerder kans op slijtage en overbelasting omdat een 2 jarige nog niet volgroeid is

rianne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:01

Ik ben van mening dat dit prima kan. Ze doet verder niks alleen met halster. Volgens mij is beweging juist goed

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:05

rianne_87 schreef:
Ik ben van mening dat dit prima kan. Ze doet verder niks alleen met halster. Volgens mij is beweging juist goed

:') ik denk.. met een topic uit 2006, dat het dier in kwestie inmiddels oud genoeg is om gelongeerd te worden. ik TEM even