[AR] 'wilde wedstrijden' wat valt daar allemaal onder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:50

anhiza schreef:
Via de site kan je je ook eens aanmelden om een wedstrijd mee te rijden!

Ik heb 1 keer een wedstrijd van de west-brabant competitie gereden en ik doe het nooit meer. Veel te lomp gebouwd als je het mij vraagt.

Ik rijdt wel lekker de officiële wedstrijden met TA en vet, wel een hoop meer regels maar als je het mij vraagt een stuk veiliger en vriendelijker.

Helm is trouwens bijna overal verplicht. Ook op steeds meer oefenmarathons.

Anoniem

Re: 'wilde wedstrijden' wat valt daar allemaal onder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 07:47

manie schreef:

Behalve bij de dressuur en vaardigheid wedstrijd in Bronneger dit jaar in maart. 3 eigen leden (zonder startkaart) mochten daar van de KNHS niet starten.

Heel kinderachtig terwijl deze mensen wel de hele dag voor de vereniging aan het werk zijn.

Dat hebben ze bij onze wedstrijd (Ugchelen) ook geprobeerd, wij hebben toen gezegd dat we dan uit de KNHS zouden stappen en dat Ugchelen dan een wilde wedstrijd zou worden.
We rijden tenslotten voor ons lol en zijn er voor onze leden niet voor de KNHS.
Toen mochten de leden zonder startkaat ineens wel weer starten

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:07

Ilindra schreef:
manie schreef:

Behalve bij de dressuur en vaardigheid wedstrijd in Bronneger dit jaar in maart. 3 eigen leden (zonder startkaart) mochten daar van de KNHS niet starten.

Heel kinderachtig terwijl deze mensen wel de hele dag voor de vereniging aan het werk zijn.

Dat hebben ze bij onze wedstrijd (Ugchelen) ook geprobeerd, wij hebben toen gezegd dat we dan uit de KNHS zouden stappen en dat Ugchelen dan een wilde wedstrijd zou worden.
We rijden tenslotten voor ons lol en zijn er voor onze leden niet voor de KNHS.
Toen mochten de leden zonder startkaat ineens wel weer starten

Helemaal mee eens Ilindra. De KNHS vergeet nogal eens dat ze er voor de verenigingen zijn en niet omgekeerd!!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:11

Toch zien wij op de rekenkamer iedere keer op wedstrijden de hobbyrijders voorbij komen.

Vaak toch een stuk of 5 gemiddeld.

Vorig jaar op een wedstrijd was 2x een 1daagse waren er in totaal 80 hobbyrijders???

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:21

Vergeet niet dat die hobbyrijders voor verenigingen essentieel zijn bij het organiseren van een wedstrijd (bouwen parcours, parkeerwacht etc). Dat deze mensen voor 1x per jaar een wedstrijdje rijden geen startkaart willen kopen (of andere onkosten aan de KNHS willen hebben) kan ik mij heel goed voorstellen. Wij waarderen onze vrijwilligers enorm, ik zou wensen dat de KNHS dat ook deed en zich enigszin coulant opstelt. Nogmaals de KHNS is er voor de verenigingen en de verenigingen niet voor de KNHS.

Tuurlijk zijn 80 hobbyklassers heel veel, maar dat zijn ook uitzonderingen natuurlijk.

anhiza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:27

laura2span schreef:
anhiza schreef:
Via de site kan je je ook eens aanmelden om een wedstrijd mee te rijden!

Ik heb 1 keer een wedstrijd van de west-brabant competitie gereden en ik doe het nooit meer. Veel te lomp gebouwd als je het mij vraagt.

Ik rijdt wel lekker de officiële wedstrijden met TA en vet, wel een hoop meer regels maar als je het mij vraagt een stuk veiliger en vriendelijker.

Is misschien net wat je gewent bent?
Bij west-brabant moet je meer puzzelen en berekenen hoe je erdoor gaat komen (vooral met 4!)
Dus misschien als je er wat meer had/heb gereden je juist uit die moeilijkheids-graad een andere kick uit zou hebben gekregen?

Wij rijden sinds dit jaar voor de bond en vinden dit juist wat makkelijker,aangezien de hindernissen erg breed staan en je veel harder door de hindernissen kan..................
Waardoor wij dus juist meer ''ongelukken'' hebben zien gebeuren en dat vindt ik dus weer niet veiliger en niet zo vriendelijk!

Maar goed......ieder z'n mening en manier natuurlijk!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:08

Anhiza; Ja Laura (en wat meerdere van ons) zijn nogal verwend met de vele regels die de veiligheid bevorderen op de wedstrijden van de KNHS.
Zolang er niets gebeurd op die wilde wedstrijden is er geen probleem. Totdat je wat overkomt, dat is er gewoon niets geregeld kwa verzekeringen. En het belangrijkste; de paarden worden niet in de gaten gehouden. En juist op deze wedstrijden doen veel mensen mee waarvan je de paarden moet beschermen, omdat ze liever winnen dan veilig over de streep komen, helaas.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:38

anhiza; de wedstrijd waar ik reed gingen 19!!! spannen om. Op een officiële wedstrijd gaat er wel eens een span om maar zo veel nooit.

Verder sluit ik me helemaal bij sjonniej aan.

anhiza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:54

Ik plaats dit ook niet om een welles/nietes spelletje op gang te helpen,maar om mijn ervaringen te delen en zo van elkaar te leren!
Wij rijden pas een jaar bij de bond,dus misschien komt er een tijd dat ik hetzelfde ga denken.............................
Maar vindt de regels tot nu toe niet strenger (teminste niet dat me echt opvalt!)

Laura: elke wedstrijd heb jij gereden als ik vragen mag??
Heb ik 3jr. Competitie nog niet zoveel om zien gaan.......hahahaha.

Wij zijn in totaal 3x omgegaan (2x bond-wedstrijd en 1x competitie) en dat viel toen gewoon onder de wa-verzekering.

Bij de competitie worden (misschien sinds de laatste 3 jr dan...) de paarden wel degelijk in de gaten gehouden.
Na wegtraject verplichte rust,voordat de hindernissen ingegaan wordt!
Oke,bij de bond is er een dierenarts in opleiding,maar (onze) ervaring TOT NU TOE is dat die ook niet zo heel serieus kijken!
Wij mochten doorstarten,terwijl 1 v/d 4 nog net wat aan de hoge kant was..............

Sjonniej: de poorten van de bond-hindernissen staan veel breder,waardoor er naar mijn idee juist harder gereden wordt!
Ik heb mensen zooo vreselijk hard zien rijden,dat ze niet goed uitkwamen,gingen sturen.....weer corigeren en de shets ieder aan een kant van de paal eromheen slingerden.................
Nou,weet ik dat is maar 1 voorbeeld (maar zo zijn er meerdere) die zijn er van de bond en bij de competitie!

Wat ik eigenlijk wil zeggen is,dat marathon-menwedstrijden altijd risico's meebrengt in welke wedstrijd dan ook................

De 1 vindt van wel,de ander weer niet.
Denk dat het niet nodig is daar over te discuseren,aangezien dat persoonlijke meningen/visies zijn.

Misschien zijn wij dan wel gewoon harde rijders en kijken wij anders naar een wedstrijd als jullie...........
Maar het gaat waarschijnlijk om hetzelfde plezier en zolang de paarden er ook lol in hebben,zijn we allemaal tevreden,toch?

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:00

Anhiza, Ik heb Schijndel gereden, niet afgelopen jaar maar het jaar daarvoor. Die waterbak die ze hadden gebouwd was zo ongelofelijk lomp dat er 19 spannen om gingen om nog maar niet te spreken over paarden die er kreupel uitkwamen of andere ongevallen.

Tuurlijk blijven er risico's aan de marathon zitten dat heb je bij de bonds wedstrijden maar natuurlijk ook bij d competitie. Ik vind het alleen fijn dat er bij de bond toezicht op wordt gehouden en de risico's zover mogenlijk beperkt worden.

Voor de poorten is de breedte vastgesteld in het regelement. Dat 1 van jullie paarden aan de hoge kant was maakt niet uit als hij maar onder een bepaalde waarde blijft. Daarbij had je nooit geweten dat hij aan de hoge kant was geweest als je een wilde wedstrijd zonder vet had gereden.

Bij de officiële wedstrijden bestaan er hindernisjury's die mensen aantekeningen geven bij lomp of wreed gedrag.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:39

Mijn ervaring is dat er op 'wilde' wedstrijden minder technisch wordt gebouwd, waardoor daar juist harder gereden wordt. De meeste officiele wedstrijden zijn vaak technischer waardoor het meer op de stuurmanskunst aan komt en minder op race-partijen.

Ook vind ik het op 'wilde'wedstrijden vaak ruiger toe gaan, paarden die slecht in de hand staan (niet in de laatste plaats omdat de menner een hekel aan dressuur heeft), veel getrek,gepluk en geschreew. Alleen rust voor het hindernistraject in het gunstigste geval zonder veterinaire controle van hartslag en temperatuur. Begrijp me niet verkeerd dit hangt natuurlijk enorm van de rijder af en echt niet iedereen rijdt zo, maar het gebeurt wel....

Ik ben het met Laura eens dat het prettig is dat bij officiele wedstrijden er duidelijke regels zijn. De KNHS heeft het dierwelzijn tot speerpunt genomen en gelukkig zien we dat ook in de regels terug. Natuurlijk zijn regels niet altijd leuk, maar als je je een beetje in het reglement verdiept is het allemaal heel logisch en fair

Amanda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:09

Ik rij ook mee met de west-brabant-competitie. Ik heb inderdaad 1 wedstrijd gezien waarbij veel mensen omgingen ja..Maar ik denk niet dat je dit alleen kunt verhalen op de hindernissen en de manier waarop ze gebouwd zijn. Ik ben op geen enkele wedstrijd ooit omgegaan en ik ken meerdere mensen, je moet ook een beetje fatsoenlijk door de hindernissen gaan en vaak zie ik mensen omgaan omdat ze gewoon teveel risico nemen.

Citaat:
Alleen rust voor het hindernistraject in het gunstigste geval zonder veterinaire controle van hartslag en temperatuur.

Bij mij is meerdere keren de hartslag gecontroleerd en de tempratuur, en dat werd bij iedereen gedaan toen, maarja het verschilt ook per wedstrijd.

Idd word er bij wilde wedstrijden harder gereden, maar zoals anhiza al zei, het gaat bij allebei de wedstrijden om het plezier en m de lol van de paarden en vaak is dit ook het geval, uitzonderingen daar gelaten. en nog een opmerking waar ik het mee eens ben is dat je bij elk wedstrijd een risico loopt.. En hoe groot dat risico is, dat kun je zelf bepalen

anhiza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:36

manie schreef:

Ook vind ik het op 'wilde'wedstrijden vaak ruiger toe gaan, paarden die slecht in de hand staan
(niet in de laatste plaats omdat de menner een hekel aan dressuur heeft),
veel getrek,gepluk en geschreew. Alleen rust voor het hindernistraject in het gunstigste geval zonder veterinaire controle van hartslag en temperatuur. Begrijp me niet verkeerd dit hangt natuurlijk enorm van de rijder af en echt niet iedereen rijdt zo, maar het gebeurt wel....

Kan me hierin wel vinden idd.
Het hangt enorm van de menner zelf af.
Daarbij zijn wij harde rijders (ook met geschreeuw om de paarden wat aan te moedigen) maar wel waar het kan!
Verder worden alle 4 onze haflingers onder de man gereden,gaan we Zondag's lekker ontspannen het bos in (bij geen wedstrijd!) en rijden wij ook erg graag de dressur-wedstrijden mee.
Aangezien ik dus totaal met je eens ben,dat je je paarden kan laten gaan,maar dat ze ook goed IN de hand moeten staan!!

Ga met Haffielover (ben jij het Amanda???) mee,dat er op de wedstrijden van de Competitie 3 rechters per hindernis staan,die paarden en rijgedrag in de gaten houden!
Verder worden er op een paar wedstrijden wel getemd en hartslag gemeten.
Maar zoals zij ook aangeeft,het is er op een paar en idd. (nog) niet op allemaal!

Amanda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:17

Ja idd, niet alle menners van de wilde wedstrijden rijden mee met de dressuurvaardigheid, maar tch zeker de helft zie je terug op deze wedstrijden. Natuurlijk zijn er de mensen die meerijden voor het scheuren, maar een deel steekt hier ook tijd in.

En tsjah, dat aanmoedigen daar kan ik over meepraten, tijdens de wendingen e,d hou ik mn mond, maar zodra ik gas kan geven of richting finish ga, dan wil ik nog weleens hard roepen..Maar opzich vind ik daar niks mis mee ..En idd, ook bij de wilde wedstrijden word er goed rekening gehouden met de paarden..Ik heb 2x tips gekregen, een x was over de burry, dat ik die misschien iets korter kon zetten maar dat ik m zeker naar buiten moest draaien vanwege het feit dat ie in de bochten n zn schouder prikte, en ook een keer over het feit dat ik misschien mijn oogkleppen eens iets naar buiten moest buigen, want die zaten toen bijna op zn ogen..Op die manier helpen ze je en houden z het welzijn van de paarden goed in de gaten..

Jah ik ben Amanda, maar wie ben jij dan? ..Groom van Anton toch? Dat is namelijk het eerste wat me te binnen schiet

_revanche_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:23

Wij hebben de afgelopen jaren ook de west-brabant competie meegereden. Maar het laatste jaar steeds minder, omdat het steeds minder leuk wordt. Sommige mensen rijden inderdaad super hard met veel geschreeuw en gesnok enzo. Natuurlijk is dat niet bij iedereen zo en ook bij de KNHS zul je die mensen wel tegen komen.
Daarbij komt ook nog eens dat de dressuurcompetie eigenlijk helemaal nergens op slaat, mijn vader reed altijd met 4-span en dan werden we altijd bij de 2-spannen ingedeeld en dat kwam bij meer wedstrijden voor.
Nu rijden we nog een enkele wedstrijd bij de west-brabant competitie en verder rijden we nu in de buurt van geldrop, is ook wel weer eens leuk

anhiza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:50

_revanche_ schreef:
Wij hebben de afgelopen jaren ook de west-brabant competie meegereden. Maar het laatste jaar steeds minder, omdat het steeds minder leuk wordt. Sommige mensen rijden inderdaad super hard met veel geschreeuw en gesnok enzo. Natuurlijk is dat niet bij iedereen zo en ook bij de KNHS zul je die mensen wel tegen komen.
Daarbij komt ook nog eens dat de dressuurcompetie eigenlijk helemaal nergens op slaat, mijn vader reed altijd met 4-span en dan werden we altijd bij de 2-spannen ingedeeld en dat kwam bij meer wedstrijden voor.
Nu rijden we nog een enkele wedstrijd bij de west-brabant competitie en verder rijden we nu in de buurt van geldrop, is ook wel weer eens leuk

Jij bent van Soffers denk ik,he?
Dan is die dressuurcompetitie vast al een hel tijd geleden zoals je hem beschrijft!
Wij rijden ong. 8 a 9 jaar bij de competitie (eerst als 2-span) sinds 3 jaar als 4-span en in alle 3 de jaren als 4-span worden wij gewoon als meerspan-rijders overal ingedeeld.
Tandem valt daar uiteraard ook bij,maar dat hoef ik jou natuurlijk niet uit te leggen.
Denk wel te weten welke mensen je bedoelt met geschreeuw/getrek ed,maar eerlijk is eerlijk (om dan weer even terug te komen op de paarden/veiligheid ed) bij deze mensen is TOT NU TOE nog niets gebeurd!
Rijden niks om,pony's nooit krom en altijd mooi met een dekentje op uitgestape en de veewagen op met een baal hooi!
Vindt ik toch ook wel de moeite waard om even te vermelden...........

anhiza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:52

Haffielover schreef:

Jah ik ben Amanda, maar wie ben jij dan? ..Groom van Anton toch? Dat is namelijk het eerste wat me te binnen schiet

Hahahahaa,ja klopt!
Ik ben Angela de vrouwelijke helft v/d grooms!

_revanche_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:11

Ik ben inderdaad van soffers ja
Met degene die ik bedoel is inderdaad nog nooit iets gebeurd. Maar vindt wel dat ze tegenover de paarden in de marathon wel vriendelijker kunnen zijn. da's mijn mening
De indeling met de uitslag zal misschien ondertussen wel verandert zijn, want er zijn denk wel meer meerspannen bij gekomen tegenover in de tijd dat wij de hele dressuurcompetie nog reden. Denk dat we dit jaar alleen Rijsbergen, Gilze en Achtmaal bij de west-brabant competitie zullen rijden

anhiza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:34

Jaa,er zijn er zeker meer bij gekomen!
Zowiezo peter de Koning rijdt ze bijna allemaal mee,Cis v/d broek met z'n fjorden rijdt nu 4-span,wij zijn van 2 naar 4 gegaan en dan heb je nog 2 (soms 3) 4-spannen (ben de naam ff kwijt) en 1 tandem!
Wij rijden ze allemaal mee van de competitie en van de bond pakken we er een paar oa: Veghel,vrouwenpolder,barendrecht en schijndel.
Zie je op de wedstrijden,gezellig!
Simonshaven en aachtenkerke hebben we achter de rug.
En naast het 4-span (waar we beide groomen)gaan we ook ons eigen 2-span sinds dit jaar uitbrengen.
Laatst bijgewerkt door anhiza op 05-04-06 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:38

Dames
A: er is geen bond meer maar het is KNHS geworden.
B: blijf asjeblieft on topic, doe het anders per pm.

anhiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:43

Je hebt gelijk,sorry!

Even dus nog terug komen op Laura (geloof ik...........) over zoveel aanspanningen op z'n kant en gevaarlijk ed.
Daarop antwoorden jij Schijndel,dat vondt ik al zo raar en heb nu e.e.a terug gezocht.

Schijndel is een KNHS-wedstrijd en geen Competitie-wedstrijd!
Dan zou je het dus met me eens zijn dat ze iets ruimer staan en daar dus harder rijden?
Dit jaar wordt Schijndel op 24-25 Juni gereden volgens de KNHS kalender.
Dus wat ik hierboven al in een bericht typte,bij beide heb je wat!
Zowel de KNHS als de competitie!

Als je op de site v/d competitie kijkt vindt je daar Schijndel nergens terug! www.regiocompetitie.com

Na enige navraag blijkt dus die wedstrijd die ik bedoel met die shets die om die boom klappen OOK Schijndel te zijn!
Idd. zoals jij al zei,lomp weggezet die palen!
En een beetje stuurmanskunsten natuurlijk.................

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:04

Schijndel is dit jaar een knhs wedstrijd geworden ja maar voorgaande jaren was het toch een competitie wedstrijd? Of heb ik me nou iets wijs laten maken wat niet klopt?

Schijndel vond ik echt onzettend lomp gebouwd. De waterbak in moeten en meteen moeten draaien omdat daar een balk op 1.20 m hangt waar de gemiddelde shet dus met gemak onder door schiet. Ik heb nog nooit zo veel spannen zien 'sneuvelen' in een marathon.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:18

Ik ga al jaren kijken op de meeste wedstrijden van de regiocompetitie en ik vind het aantal ongelukken ontzettend meevallen. Op de meeste wedstrijden gebeurd niets en als er al iets gebeurd is het meestal niets ernstigs.

Dus wat dat betreft vind ik deze zogenaamde "wilde" wedstrijden echt niet gevaarlijk en zeker geschikt voor de beginnende marathonrijder.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:53

door te communiceren kom je achter steeds meer wedstrijden en gaan ze je zelfs benaderen of je mee wilt doen.
Ik het blad Mensport staat ook altijd een wedstrijdkalender

anhiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:41

Misterylady schreef:
Ik ga al jaren kijken op de meeste wedstrijden van de regiocompetitie en ik vind het aantal ongelukken ontzettend meevallen. Op de meeste wedstrijden gebeurd niets en als er al iets gebeurd is het meestal niets ernstigs.

Dus wat dat betreft vind ik deze zogenaamde "wilde" wedstrijden echt niet gevaarlijk en zeker geschikt voor de beginnende marathonrijder.

Als je al jaren kijkt bij de regiocompetitie,ben ik toch wel erg benieuwd wie je bent,hoor!
Dat moeten we elkaar bijna (al is het maar van gezicht/aanspanning) wel kennen!!!
Wij groomen onder de naam ''menteam Vergouwen'' met een 4-span haflingers en rijden zelf 2-span haflingers.