Hoe belonen jullie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MaraZonnetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:59

Ik zeg niet dat met voedsel belonen FOUT is, het is alleen NIET natuurlijk.
En ik heb mijn berichten doorgelezen en ik zie niks waar ik spijt van heb.
Vriendelijke Groetjes,
Ik laat het hierbij!

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:22

Pfft wat ontzettend kinderachtig om in een discussie niet eens de moeite te willen nemen om iemands hele bericht te lezen, maar wel commentaar te lezen en een cursus aan te raden
Ik ben het met je eens dat er heus wel verschillen zijn tussen hoe wij belonen en het natuurlijke gedrag van een paard, maar wat is daarvan het probleem? Ik sluit me verder helemaal bij Amable aan. Het werken met voedselbeloningen (zeker in combinatie met clickertraining) is gewoon heel efficiënt en zolang je consequent bent, zal je paard niet gaan bedelen (of dat iig niet lang volhouden). Inderdaad moeten paarden in het wild ook moeite doen voor hun primaire levensbehoeften, dus in die zin is het ook nog best te vergelijken met het werken met voedselbeloningen.
Nou, ik ben benieuwd of je wel de moeite hebt genomen om mijn berichtje uit te lezen, al zal je het er ongetwijfeld niet mee eens zijn ...

MoonWencke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:12

Ik ga helemaal met Amable en Maroush mee.
En geloof me: Daniëlle is alles behalve een kind uit de kleuterklas!

Ik beloon overigens ook gewoon met voedsel

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:40

sjonge jonge in het kader van TE VER gaan is dit wel een goed voorbeeld.....
Paarden natuurlijk houden is idd in een kudde zonder mensen.... paarden die met mensen te maken hebben leven bij voorbaat al niet geheel natuurlijk....

Het gaat om een happy horsie, toch. Ik ben het eens met "naturals of hoe je het noemt" dat een paard is gebaat bij veel weidegang en veel vriendjes. Maar om zoooo kortzichtig te doen.... nope .
Ik vind dat je niet alle paarden over 1 kam moet scheren. Het ene paard word krankzinnig van oefeningen en de andere vind het super leuk.

Ik denk dan VD -ers beter weten hoe het zit in de omgang en training met paarden, hoe dat op een natuurlijke wijze te doen (zoals communicatie tussen paarden onderling).
Dit omdat je te maken hebt met dominantie, leiderschap en elkaar snappen. Je kunt geen enkel paard dwingen of omkopen om VD te doen. Een voetje optillen kun je nog op commando en brokje leren maar de echte oefeiningen vragen een goede en gedegen communicatie.

Paarden vinden brokjes gewoon lekker en als dat goed gaat is dat toch prima?
Evita bedelt niet want ze hoeft alleen iets te doen voor een beloning met brokjes (met een "goed zo" en een aai) als ze aan het oefenen is. Daarna krijgt ze gewoon een hele schep als avondmaaltijd.

Alleen als de bak word dichtgemaakt en ze pijpkousen aan krijgt weet ze dat we gaan oefenen.
Ik oefen los en ze kan dus elk moment weglopen en ik heb niet altijd brokjes bij. Ik moet zeggen dat ik geen rust hoef te geven want er staat geen druk op haar. Ze heeft dus altijd rust.... en doet de oefeningen omdat ze dat geweldig vind. Ze vind het zoooo leuk!!! Af en toe rent ze een rondje om meteen weer terug naast me te komen lopen om de spaanse pas te doen. Is dit dwang op de foto??? Afbeelding

Volgens mij hoef je een paard die het leuk vind om bezig te zijn geen dwang op te leggen en zij die in een constante staat van rust... ze zien het samen bezig zijn en dingen leren als ontspanning. Dat is toch veel beter als het argument van Marazonetje. Op een paard zitten is meer onnatuurlijk als het "los communiceren". Dus ik vind dat de hele argumentatie geheel misplaatst is.

Wat mij zo ergert is dat er mensen zijn die zich verdiepen in '"natuurlijke omgang met paarden, of hoe je het moet noemen" en hier gewoon over vertellen en ik vind sommige dingen echt interessant. Aan de andere kant heb je het soort mensen zijn die zich verdiepen in '"natuurlijke omgang met paarden, of hoe je het moet noemen" die overal negatief op reageren en zich niet verdiepen in iemand anders zn ervaring. Zij zorgen ervoor dat niemand zich meer wil verdiepen in paardnatuurlijk.nl of wat dan ook want het lijkt wel of het gaat om een soort jehovagetuigen die je wel eens zullen bekeren. Nou.. ik kan zeggen ik sta er op zo'n manier helemaal niet voor open. ALs ik zo blind zou varen op paardnatuurlijk.nl zou mn oude merrie helemaal niet meer leven. Nou kun je vragen.... wat is dan beter? Luisteren naar je paard en proberen van iedereen te leren door open te staan en ervaringen uit te wisselen en kijken wat bij jou en je paard past.. of kortzichtig een "geloof" napraten en je af te sluiten voor ideeen van anderen en dan maar je oude paard dood laten vriezen omdat dat zo hoort?

Even ON topic
Veel respect voor Danielle, zij en haar paard gaan door elkaar voor het vuur, ik zou me geen lievere eigenaar wensen!
En belonen met brokjes kan maar ieder moet kijken wat voor zijn/haar paard het beste is!

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:52

Goed gesproken!!
En ook wat betreft Danielle en Jauke ben ik het helemaal met je eens

ddtje13

Re: Hoe belonen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:54

Als ik aan het rijden ben in de galop en het paard doet het heel goed, dan kriebel ik snel even met mijn vingers bij de schoft. Dat vinden ze altijd heel fijn.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:56

ja doe ik ook! in stap... en toen beet Evita opeens in mn been... uhmmm... lief ?

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:52

Stil hier... Hoor geen reactie dat het niet natuurlijk is dat je paard in je been bijt en dat het komt doordat ik haar beloon met brokjes en dat ze daarom geen onderscheid meer maakt tussen de mens en een grote hoop eten ....

ohhhh verklaart een hoop ...

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:07

Ben je toch nog wat wijzer geworden van dit topic

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:12

Dank jullie wel Jammer dat Marazonnetje dit hele topic nu negeert, maar ik ben wel blij te weten dat ik niet de enige ben die het beetje onbeleefd van haar vond om op de betreffende manier te reageren.

Felies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:25

Met voer..

Diannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:15

Gewoon iets lekkers geven Knipoog