HELP ingescheurde hoefwand + zoektocht natuurlijke bekapper

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Firepatty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:39

Janneke is pas 3 keer bij mij geweest en komt op mijn verzoek elke 12 weken/3maand meer is niet nodig. Zelf rasp ik tussendoor zelf wat bij (loszittende stukjes ed.)
Hiervoor heb ik Joke Nibbelink gehad. Totaal wordt mijn Fries nu 3 jaar natuurlijk bekapt.
Toen ik hem kreeg had hij barsten in zijn voorhoeven en struikelde hij veel. Het heeft denk ik een jaar geduurd voordat de barsten eruit gegroeid waren en niet meer terug kwamen. Zelf zorgde ik er dan voor dat de druk bij de barsten niet te groot werd door het daar (tussen de kapbeurten door als het nodig was) iets korter te raspen.
Nu zijn ze er helemaal uitgegroeid en komen ook niet meer terug.
Verwacht geen wonderen en denk niet dat het na 1 keer bekappen over is, het heeft zijn tijd nodig. Blijf opletten of het verbeterd en zo ja, dan weet je dat je op de goede weg bent.
Succes met de hoefjes

Snovje

Re: HELP ingescheurde hoefwand + zoektocht natuurlijke bekap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 08:45

Dinsdag komt Janneke .......dus nog effe wachten. ALs ze geweest is zal ik jullie erover berichten..... Ben wel een beetje zenuwachtig, ik wil nl. het beste voor mijn paard . Aan de telefoon klonk ze in ieder geval heel aardig en geduldig......

Nog even wachten .....

dyaco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:54

hey sus ik duim met je mee hoor ik heb je trouwens een pb gestuurd

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 10:03

Het is woensdag nu en Janneke is gisteren geweest.

Ik ben erg over haar te spreken. Ze heeft mij heel rustig te woordn gestaan en alles uitgelegd en laten zien!!!!!! Zij was de eerste die mij dit rustig en duidelijk uitlegde.........EINDELIJK want door alle verhalen....maar dat kennen jullie vast wel.

Resultaten:
Mijn paard stond scheef op haar voeten , vandaar dat de hoefwand ook alleen van de zijkant was ingescheurd. Ze heeft het zo ver nu mogelijk was bijgesteld....en het was ECHT duidelijk te zien. Achter had ze een kneuzing (had ik ook al gezien) en dat moet als het goed is nu ook weer bij trekken. De zolen zijn nu weer dus gelijk......en ik zag dat ze nu ook weer anders en beterder loopt . Ze moet er alleen nu nog even aan wennen om haar voorvoeten goed af te rollen. Ze hoeft nu gelukkig niet al haar gewicht op de hoefwand te dragen....

Nogmaals ze had gewoon echt de tijd voor ons !!!

Nu is het even afwachten hoe het verder gaat, als alles goed zal haar hoefwand nu niet meer inscheuren. Over 2 en een halve maand hebben we weer een afspraak......

Ik ben tot op heden dus echt te spreken over haar, maar wil nu wel effe afwachten hoe het verder gaat want dan weet je pas als het echt goed is gegaan zeg maar.......(ik verwacht niets bijzonders, maar ben nu wel voorzichtiger geworden)

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:47

ik vijl mijn paards hoeven om de zoveel weken. het voordeel ervan is dat ze heel hard worden en bijna niet meer scheuren. bovendien hoeft ze nog maar 1 of 2 keer per jaar naar de hoefsmid. vroeger toen ik dat niet deed scheurde en brokkelde haar hoeven altijd af. toen heb ik ijzers genomen en dacht dat dat beter zou zijn. ik ben erachter gekomen dat ijzers het slechtste is wat je met een paard zijn hoeven kan doen. ze worden zacht en de hoef kan niet op een gezonde manier in zijn natuurlijke stand groeien. op een gegeven moment trapte ze de ijzers iedere keer los met gevolg dat een groot gedeelte van de hoef meekwam. toen heb ik ze eraf gehaald en ben ik gaan vijlen. in het begin bleven de hoeven natuurlijk nog wel eens brokkelen (mede omdat ik gewoon over de weg reed ) maar op den duur als je dat blijft doen worden ze weer hard en maken ze een soort eeltvorming aan waardoor je gewoon over steentjes enzo kan rijden. nu heb ik nergens meer last van en ik kan gewoon over de weg en over kiezelsteentjes zonder dat alles afscheurt. het is ook niet zo moeilijk. je vijlt aan de onderkant zodat alles goed vlak word en je zet de hoef op een bok ofzo zodat je de rand aan de onderkant kan vijlen en hem mooi rond kan houden. een paard gaat gewoon op zijn hoeven lopen net zoals wilde paarden. het vijlen staat gelijk aan de steentjes waar wilde paarden op lopen die hun hoeven afschuren en hard houden. net zoals dat mensen veel op hun blote voeten lopen. dan krijg je ook veel eelt en heb je geen last meer van harde ondergrond.

groetjes kayleigh

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:03

Janneke is goed he? Ze doet mijn paardjes alweer 1.5 jaar en daarvoor hadden we Joke.
Fijn om te horen dat het goed gaat met je haf. Met geduld kom je er wel.

groetjes Chantal