Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jovarna schreef:Ilsiie schreef:Hoe stop jij een paard dat (nog) niet op 'HO' reageert, alleen maar blijft galopperen, die richting een drukke autoweg rent?
Bij "problemen" zoals deze, is het zo dat je een stap (of meerdere stappen) overgeslagen of niet goed doorlopen hebt en dat je terug moet naar de basis. Er is geen kant & klare oplossing en het heeft ook geen zin om probleemoplossend bezig te zijn; wanneer de basis en de relatie niet goed is, zal zich iedere keer weer een ander 'probleem' voordoen, dat aangeeft dat er ergens iets in de basis nog niet goed zit.
Om een basis te leggen, begin je met het opbouwen van vertrouwen; dat jij leert te vertrouwen op jezelf, op je paard, op situaties etc, en dat het paard leert te vertrouwen op jou, op situaties en in zichzelf (leert na te denken, dapperder wordt, rustiger in d'r hoofd wordt etc). Het is een wisselwerking en een samenwerking tussen jullie twee en dat is een proces op zich.
Het is goed dat je begonnen bent met grondwerk. Hier zou ik me - als ik jou was - voorlopig mee bezig houden en in verdiepen, en een tijdje niet buiten gaan rijden. Neem stapje voor stapje en geniet van alles wat jullie samen gaan leren en hoe jullie naar elkaar toe zullen groeien. Het buiten rijden komt dan vanzelf wel weer, en dan met een betere en steviger basis.
Jovarna schreef:@callippo:
Heb je een foto van die oogsplits en van het 'best' touw? In welke diktes is dit touw verkrijgbaar?
(ps1: www.touwhalster.tk werkt ook nog steeds)
(ps2: deze lichte teugels kan ik echt aanraden!)
Anouar15 schreef:Ik ga zo eens even opmeten hoe lange teugels ik wil.
Ik wil ze het liefst kort zodat er niet nog zo'n sliert aan hangt, dat vind ik onhandig.
En callippo, heb je dat touw ook in oranje?