teugels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:30

Voor het grazen stap ik er dan liever even af.

Anoniem

Re: teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:31

Kan ook
Ik vind die lengte ook handig als Jovarna tijdens het rijden met haar snuit tegen haar onderbeen wil jeuken.

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:43

Ik vind korte teugels helemaal niet fijn. Ik vind het prettig als mijn paard onder het rijden met zijn neus over de grond kan lopen of kan drinken uit een plas zonder dat ik helemaal op zijn nek moet hangen. Gewonen standaard teugels zijn voor mij altijd te kort
Ik heb gisteren touwteugels gemaakt, nu nog 4 meter lang, maar dat is wel heel erg lang, dus daar moet nog een halve meter van af.

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:42

Jovarna schreef:
Ilsiie schreef:
Hoe stop jij een paard dat (nog) niet op 'HO' reageert, alleen maar blijft galopperen, die richting een drukke autoweg rent?

Bij "problemen" zoals deze, is het zo dat je een stap (of meerdere stappen) overgeslagen of niet goed doorlopen hebt en dat je terug moet naar de basis. Er is geen kant & klare oplossing en het heeft ook geen zin om probleemoplossend bezig te zijn; wanneer de basis en de relatie niet goed is, zal zich iedere keer weer een ander 'probleem' voordoen, dat aangeeft dat er ergens iets in de basis nog niet goed zit.

Om een basis te leggen, begin je met het opbouwen van vertrouwen; dat jij leert te vertrouwen op jezelf, op je paard, op situaties etc, en dat het paard leert te vertrouwen op jou, op situaties en in zichzelf (leert na te denken, dapperder wordt, rustiger in d'r hoofd wordt etc). Het is een wisselwerking en een samenwerking tussen jullie twee en dat is een proces op zich.

Het is goed dat je begonnen bent met grondwerk. Hier zou ik me - als ik jou was - voorlopig mee bezig houden en in verdiepen, en een tijdje niet buiten gaan rijden. Neem stapje voor stapje en geniet van alles wat jullie samen gaan leren en hoe jullie naar elkaar toe zullen groeien. Het buiten rijden komt dan vanzelf wel weer, en dan met een betere en steviger basis.

Heel erg bedankt voor deze info hier kan ik wat mee!!
Ik zit nu idd af en toe (lees: best vaak) gespannen op d'r, omdat ze er zo makkelijk vandoor schiet en ik haar amper tot niet terug krijg. Daarom heb ik mezelf afgelopen tijd ook wat rust gegeven door niet te rijden, maar heel iets anders te gaan doen, vertrouwen opbouwen. Ik vertrouw haar wel, maar tot op zekere hoogte. Ik ben in december pas met haar begonnen (kende haar wel al 2 jaar langer en reed haar dan ook weleens) en toen was het vooral om d'r bij te rijden omdat de eigenaresse haar bijna niet deed. Ik kon alleen maar buiten rijden omdat het daar kleigrond is, en 's winters is dat een grote blubberbak dus dat is dan toch echt te glad om te rijden. Wel ging er dan altijd iemand mee en ging ze of aan de longeerlijn, of aan een halstertouw. Op een gegeven moment kon zij ook niet meer iedere week mee, en moest ik los gaan rijden. Buiten. Dat gaf ook wel de nodige spanning, maar het ging de eerste paar keer wel goed, totdat ze (denk nu 2, 3 weken terug) er goed vandoor ging. Ik ben daar toch van geschrokken, maar de week erop toch weer opgestapt, maar het ging voor geen meter omdat ik te gespannen was. Ik denk deels bang, maar ook de gedachte van 'als ze er nu vandoor gaat, wat dan?' en 'als ik boos word, wordt zij het ook, dat botst, wat doet ze dan?' en dat schoot niet op. Ik had wel vaker gehoord van NH en kreeg deze tip ook om dat te gaan doen, en ben er nu rustig aan mee aan het beginnen en 't gaat wel beter. Ik ben nu vooral bezig met dat ze me accepteert in het land, dat doet ze nu nog niet, maar hopelijk gaat dat binnenkort beter. Als ik weer in het land kan rijden ga ik daar rustig aan mee beginnen, misschien zonder zadel (heb ik meer contact met d'r) en in het begin hoofdstel, later halster en daarna evt touwhalster (of CRB ) maargoed.. Het buitenrijden wacht dus nog maar even voorlopig. Van de zomer gaat ze ook mee naar de manege (onder het zadel) en dan krijgen we ook les met gewoon rijden..

Goed, lang verhaal, heel erg offtopic.. Misschien kun je me pb'en met meer tips over NH en over hoe ik dit het beste verder aan kan pakken? ze is namelijk best wel heel erg dominant en als ik het land in kom en ze krijgt de kans rent ze door me heen, valt ze aan: recht voor mn neus steigeren, gericht bokken en trappen enz. Heb jij nog tips?

*Afke, sorry dat ik dit in jouw topic doe
als je een keertje meewilt naar Nikita mag dat hoor misschien kun je dan helpen?

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:36

Jovarna schreef:
@callippo:
Heb je een foto van die oogsplits en van het 'best' touw? In welke diktes is dit touw verkrijgbaar?

(ps1: www.touwhalster.tk werkt ook nog steeds )
(ps2: deze lichte teugels kan ik echt aanraden! )

Heb het 'best' touw momenteel alleen in 6mm in rood, blauw, groen en zwart. En in 8 mm in het wit. Het kan ook in andere diktes geleverd worden, maar dat moet dan speciaal besteld worden en kan bijv niet voor alleen 1 teugeltje. (of soms heb ik een restje ergens van...)

Foto van oogsplits met clipje... goeie vraag ga zo wel ff knutselen en foto maken.

ps1: klopt, zou dom zijn als ik die url zou verwijderen maar www.equiplay.nl is mooier

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:03

Anouar15 schreef:
Ik ga zo eens even opmeten hoe lange teugels ik wil.
Ik wil ze het liefst kort zodat er niet nog zo'n sliert aan hangt, dat vind ik onhandig.

En callippo, heb je dat touw ook in oranje?

Heb toevallig wel een stukje oranje liggen, maar dat is 8 mm en kun je alleen knoop in leggen, dus geen mooie oogsplits in maken.

En qua lengte maak ik alles precies naar wens hoor
Ik vind langere teugels wel lekker, dan kun je die aan 1 kant losklikken en heb je gelijk een leadrope (heb je die van de hackamore ook niet nodig

DianneM

Re: teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:19

ik gebruik 8 mm touw voor mijn teugels, ik heb er clips aan gemaakt en gebruik ze ook op mijn bit-hoofdstel, ik vind deze dikte lekker in de hand liggen, dikker vind ik niet fijn, ik heb erg kleine handen..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 08:19

Dat touw is €1,50 per meter? En wat zijn de verzendkosten?
Heb gisteren vergeten te kijken hoe lang ze moeten worden

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:17

voor vragen graag ff pb of mailen