Ik heb een Merens merrie van dik 2 jaar en die neem ik gemiddeld 1x per week of per 2 weken een keer aan de longe voor een paar minuten. Laat haar dan op de hoefslag wat stappen, beide kanten op en laat haar 1 of 2 x op commando in draf gaan op het rechte stuk, puur om wat aan de stemhulp te wennen. Gaat super en ze vindt het leuk, het is absoluut geen werken, gaat spelenderwijs. Ze vindt helemaal niks eng en doet het heel braaf. Ik denk maar zo, jong geleerd is oud gedaan. Uiteraard moet je het niet tot vervelends toe doen, maar dat moet met longeren zeker nooit. Het is toch het minst leuke werk voor een paard.
Natuurlijk mag longeren met zo'n jong paard echt maar kort, ze kunnen zich niet lang concentreren.
Verder stap ik 1x per week 10 min. op straat om haar ook aan het verkeer te laten wennen. Hoop op deze manier straks een fijn rijpaardje te krijgen.
Let op! Als je echt een heet paard hebt, zou ik er niet aan beginnen. Doordat ze rennerig zijn, trek je ze al snel op de kleine volte en dat is echt slecht voor de benen.
Succes!
Soma