vanaf hoe oud al echt longeren ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Soma

Re: vanaf hoe oud al echt longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:41

Ik heb een Merens merrie van dik 2 jaar en die neem ik gemiddeld 1x per week of per 2 weken een keer aan de longe voor een paar minuten. Laat haar dan op de hoefslag wat stappen, beide kanten op en laat haar 1 of 2 x op commando in draf gaan op het rechte stuk, puur om wat aan de stemhulp te wennen. Gaat super en ze vindt het leuk, het is absoluut geen werken, gaat spelenderwijs. Ze vindt helemaal niks eng en doet het heel braaf. Ik denk maar zo, jong geleerd is oud gedaan. Uiteraard moet je het niet tot vervelends toe doen, maar dat moet met longeren zeker nooit. Het is toch het minst leuke werk voor een paard.

Natuurlijk mag longeren met zo'n jong paard echt maar kort, ze kunnen zich niet lang concentreren.
Verder stap ik 1x per week 10 min. op straat om haar ook aan het verkeer te laten wennen. Hoop op deze manier straks een fijn rijpaardje te krijgen.

Let op! Als je echt een heet paard hebt, zou ik er niet aan beginnen. Doordat ze rennerig zijn, trek je ze al snel op de kleine volte en dat is echt slecht voor de benen.

Succes!

Soma

wheezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:04

gewoon een keer spelenderwijs proberen als ze er nog niet klaar voor is merk je dat vanzelf

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:10

Kijk naar je paard! Vind ze het leuk? Is ze leergierig? En dus kan ze het aan? (Het ene kind is ook sneller toe om te leren dan het andere, zo is het met veulens ook het geval) Elk paard/veulen is anders, en natuurlijk geld: Jonge paarden longeer je met mate.. Clown

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:24

Ik zou gewoon wachten tot het paard 3 jaar is. Het verschilt tuluk wel per paard...dus gewoon goed naar je paard kijken en luisteren.

Voor de rest kan je ook lekker wandelen en spelen(verkeersmak maken)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:23

wat is dat toch met die grens van 3 jaar. Is het dan ineens voor de spieren en pezen niet meer belastend??? Volgens mij moet je met een jong paard altijd voorzichtig zijn, evenals met een paard wat lang niks gewend is geweest. Doe niks overhaast en bouw rustig op, en dan kan je een paard van 2,5 of nog jonger best spelenderwijs wat dingentjes aanleren.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:11

Ik zal gewoon nog een beetje spelen in de longeerbak, niet echt werken ofzo.. Gewoon beetje spelen en kijken of ze naar ze commando's luisterd Haha! Op deze leeftijd mag je dat al doen hoor! Knipoog

Felies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:05

Idd Wat Borisjuuh zegt Knipoog

marlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:00

ik zou echt nog even wachten, het kan belastend zijn, en als het goed is leeft je paardje nog lang genoeg, dus nog genoeg tijd om te longeren, Clown dus nog even geduld Knipoog

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:06

Onze 3 jarige (8 april 2003) heb ik sinds vorrige week zaterdag pas aan de longeerlijn. Nouja vandaag pas aan de longeerlijn.
Maar hij moest anderhalve week geleden al wel rondjes lopen Tong uitsteken
Ik zou nog even wachten tot je paard 3 is. laat je paard nog even lekker paard zijn en nog wat groeien.
Wat je al wel zou kunnen doen is b.v. in de bak aan de hand oefenen.
Leer je paard alvast wat commando's zoals hoo, stap en draf.
Dat zijn allemaal oefeningen die je al aan de hand kan doen en later met longeren heb je er wat aan.
En in de bak kan je lekker op de lange zijden blijven, en loopt je paard rechtuit ipv alleen maar rondjes.

Doris_Lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:24

kan met gemak maar je kan ook wachten tot ie drie jaar is maar nu 10 minuten gaat wel hoor Haha!

xredfordx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:52

jah als je paard al 2.5 jaar is dan wordt ie dus al 3 in hetzelfde jaar, en de meeste paarden worden zaqdelmak gemaakt in het jaar dat ze 3 WORDEN. dus je kan zeker een paar keer per week beginnen met longeren, das is geen probleem, maar gewoon in eht begin niet te veel en dan langzaam opbouwen.