[AR] Mennen (menbewijs)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loveprince

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:52

hahaha ja dat zou je wel zeggen he!!! nou ik heb nog nooit zo een tuig goed bekeken en al zeker geen bij een paard omgedaan dus ik vin dat ik het best nog knap heb gedaan hahaha

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:42

Ik ben met het koetsiersbewijs bezig, en heb nu 4 of 5 lessen gehad, maar ik blijf het moeilijk vinden met mijn handen. Kijken-verkorten-kijken, ik vindt die zweep in de weg zitten en mijn handsdhoenen zijn nog niet soepel genoeg. Ik moet nog veels te veel nadenken bij wat ik aan het doen ben. Ik heb 7 mei examen.
Wie heeft er nog tips hoe ik het allemaal wat vanzelfsprekender kan maken. We hebben nog 4 lessen en misschien kan ik nog een extra lesje krijgen. Ik wil het graag in 1x halen. Mijn man doet herexamen, dus zou het zo leuk zijn als we samen tegelijk slagen.

klien

Re: Mennen (menbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:11

Ik loop precies tegen dezelfde dingen aan. Maar ik denk niet dat wij de enige zijn. Echt leren doe je pas in de praktijk met veel doen.

Oefenen voor nu? Wij hebben de mentoestellen thuis opgesteld en oefenen elke avond wat grepen. Extra lesje kan uitkomst bieden, maar volgens mij red je het met een lesje of 10 toch wel.

Misschien een zweep tip: iets korter vasthouden, zodat hij minder top zwaar wordt en je een iets dunner gedeelte vasthoudt. Dat is vooral prettig als je rechtsaf wilt slaan en je leidsels en zweep links vast moet houden.

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:53

ja ik heb de zweep idd wat korter vast, bij het uiteinde van het handvat en het begin van het dunnere gedeelte. Ik probeer mijn hadnschoenen veel te dragen, worden ze hopelijk wat soepeler van. Ik heb ook mijn leidsels en en mensweep thuis en probeer nu gewoon een ritje te maken. Dus groom kom maar achterop, dan kijken en dan zeggen "amber" voorwaarts en dan ga ik eens links en rechts af. Morgen heb ik weer les. er moeten geen mensen voorbij mijn huis lopen, staat zo stom als ik linksaf aangeef, met de zweep in de lucht. haha Ze zullen wel denken wat doet die nou.

De allereerste keer dat ik een keertwending linksom moest maken, ging hij goed, maar gisterenavond verkorte ik veelste weinig en moest het fjordje recht over een put heen tapdansen en ik had niet gekeken, dus ging het wer helemaal verkeerd. Dat werkt niet goed voor je zelfvertrouwen. Maar woensdag zal het dan wel wat beter gaan hoop ik.

Hoeveel lessen heb jij nu gehad?
Spannend hor 23 april al. succes.

klien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:58

21 januari begonnen met praktijk en tot op heden elke zaterdag les gehad en nog 2 lessen te gaan, ff tellen.....worden totaal 16 lessen. Oeps dat is meer dan ik had ingeschat. Nou, dan wordt het wel eens tijd dat ik het goed ga doen.

Ik heb ook legio voorbeelden van suffe reacties en situaties hoor. Wielen proberen kapot te rijden tegen stoeprandjes, paard dat uitglijd over zo'n put. Maar echt gevaarlijke dingen hebben we nog niet meegemaakt en de foutjes zijn niet ernstig volgens mij, als je ze maar goed corrigeert.

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:11

ik had mijn eerste praktijkles op 19 februari. 5 maart, 26 maart en 2 april hadden we geen les, omdat de instructeur met vacantie was.
als ik het zo bereken heb ik dn totaal 9 lessen gehad voor het examen. Ik probeer nog wel extra lessen te krijgen.

nance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:43

Klien, succes morgen
Laat je even weten hoe het gegaan is?

gr. nancy

minka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:13

Gisteren hebben wij ons menexamen gehad en ondanks een boompje zijn we allemaal geslaagd

minka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:14

nance1 schreef:
ik had mijn eerste praktijkles op 19 februari. 5 maart, 26 maart en 2 april hadden we geen les, omdat de instructeur met vacantie was.
als ik het zo bereken heb ik dn totaal 9 lessen gehad voor het examen. Ik probeer nog wel extra lessen te krijgen.

Wij hebben geloof ik 6 theorie lessen en 7 praktijklessen gehad en zijn in december met de theorie begonnen..

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:22

minka schreef:
Gisteren hebben wij ons menexamen gehad en ondanks een boompje zijn we allemaal geslaagd

GEFELICITEERD.

Hoe ging het examen. Was de examinator erg streng. Vertel ik wil alles weten. Heb je nog tips?7

Bij mij gaat het de laatste 2 lessen ook erg goed. Het kwartje is gevallen. 7 mei heb ik examen.

gr. nancy

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:29

Minka: gefeliciteerd!! Gaaf joh. Ach...ik vloog ook bijna uit de bocht 1x...met m'n examen ben tóch geslaagd, haha. Dat wordt je wel vergeven als je verder goed rijdt

Nance1: 1 hele belangrijke tip >> kijken kijken kijken!! Het allerbelangrijkste!! Eigenlijk net als met auto afrijden. En laten zien dat je je aanspanning in de hand hebt, duidelijk richting aangeven en eeeh...kijken
Heel veel suc6!

minka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:44

nance1 schreef:
minka schreef:

GEFELICITEERD.

Hoe ging het examen. Was de examinator erg streng. Vertel ik wil alles weten. Heb je nog tips?7

Bij mij gaat het de laatste 2 lessen ook erg goed. Het kwartje is gevallen. 7 mei heb ik examen.

gr. nancy

Het examen begon niet echt zoals gepland. Ik moest de straat uitrijden, richting dorp en toen een linksomkeert maken op de weg en de pony die voor de wagen stond dacht, jeuh we gaan weer terug naar huis, dus versnelde en begon een beetje te drammen. Het was vrij druk op de weg, dus was en aan het opletten en ik moest ondertussen weer terug draaien richting dorp (rechtsomkeert dus). Omdat de pony te snel was en liever naar huis wilde dan omdraaien, werd m'n bocht nogal ruim en ging hij met het lamoen langs een boom. Toen heb ik hem een tikje gegeven om hem er vanaf te sturen en toen heel even stil laten staan om er weer wat rust in te krijgen en toen moest ik dus nog beginnen met rijden

Verder was het vooral leuk, strenge maar wel rechtvaardige examinator, hoefde echt maar 15 minuten te rijden en je mocht m'n keertwendingen nog een keer laten zien. Hij zocht trouwens wel de meest smalle/moeilijke plaatsen om keertwendingen te doen en ik moest vrij veel met één hand sturen en dan ook nog alleen de linker bochten Maar goed, heb het dus gehaald, ondanks ik het niet verwacht had, na m'n boomincident

minka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:50

Nance1: Tip is inderdaad om goed te kijken, je hoeft zelfs niet volgens de Achenbach methode te rijden om te slagen, als je maar goed kijkt en je heel erg bezig houdt met de veiligheid, daar draait alles in principe om. Kijken en veiligheid

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:53

@Minka; ik denk ook dat er in zo'n geval heel erg wordt gelet op hoe je het oplost. Een paard is onvoorspelbaar en kan altijd (ook tijdens examen) rare dingen doen...dan is de vraag hoe je daar mee omgaat, hoe je het oplost...en daar kunnen ze je dan ook op beoordelen

minka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:38

Ja dat is ook zo, ik kreeg er natuurlijk wel een matig voor, want misschien had ik hem beter eerst stil kunnen zetten om er weer rust in te krijgen en dan pas die rechtsomkeert inzetten, maar goed dat is achteraf makkelijk praten...

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 23:46

Bedankt voor de tips. Mijn instructeur zei dat ook al tegen mij dat ik nog meer moet kijken dan ik al doe.

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:44

Kijken en ook echt je hoofd draaien en niet uit je ooghoeken kijken. En daarnaast goed het overige verkeer in de gaten houden en er veilig op inspelen.