[LO] hoe vaak longeren jullie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 22:09

ik longeer meestal 1,2 keer om gewoon lekker los beweging te geven en de andere keer zet ik haar bij met touwtje, zo kan ik haar ook lekker aan het werk zetten.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:05

Vooral als de bak nat is is longeren erg handig, dan longeer ik maximaal 3 keer in de week. Normaal longeer ik ongeveer 1 keer in de week.

_crossertje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:06

Ik longeer noit

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:46

Ik zo'n 3 keer in de week.
Als ik niet zo vaak longeer is die met rijden niet te hanteren.
Soms vrij springen tussendoor in de longeerbak, zoiezo nooit met bijzet heb een hekel aan bijzet.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:01

ik longeer maximaal ook 2x per week met touwtjes!!!

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:02

Momenteel is mijn paardje kreupel. Toen we haar net hadden longeerden we haar zo'n 2x per week, later 1x per week en de laatste tijd was het ongeveer eens per 2 weken..

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:01

ik longeer elke keer voordat ik rij, om hem goed los te krijgen en de uitschieters er even uit te krijgen.

momenteel wel met bijzetteugels omdat hij een sjees periode heeft en ik hem zo even terug probeer te fluiten, hoop echter wel dat we binnekort verder gaan zonder de bijzetteugels.

rona

Re: hoe vaak longeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:07

Ik longeer denk ik een keer in de week gemiddeld.
En dan longeer ik met bijzetteugels zo'n half uurtje.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:27

Ik longeer de KWPN eigenlijk nooit. Alleen als er weer iets met m'n enkelbanden is (waardoor ik niet kan rijden) oid, of als ze langer dan 2 weken heeft stilgestaan, want dan is ze nogal heet. De eigenaresse longeert haar wel vaak, omdat zij te weinig tijd heeft om echt lekker te kunnen rijden. 99 van de 100 keer wordt ze zonder bijzet gelongeert.

De Shet wordt wel altijd gelongeerd, 3 a 5 keer in de week. Die is verder niet beleerd onder het zadel oid, dus er is geen andere mogelijkheid .

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:37

Ik longeer zelden tot nooit.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 21:02

vandaag was onze paddock ontdooid, ik rijd er niet in is ie iets te klein voor, maar longeren wel, hij was ontdooid maar niet heel erg zacht ook niet hard maar de bodem was apart, als ze keihard ging in galop vond ik t beetje eng dan gleed er wel s een been weg maar over het algemeen liep mijn pony heel lekker aan de longe! heb dr zo'n 20 minuten gelongeerd waarvan denk ik een kwartier aan de bijzet.

Georgette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:37

Meestal heb ik Armani een keer per twee weken aan de longe.

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:40

aerdenhout1 schreef:
Longeren is altijd goed voor je paard.Het is alleen zo jammer dat heel veel mensen niet goed kunnen longeren.(LET OP IK VAL NIEMAND AAN!Voordat ik heel bokt over me heen krijg!)Het paard alleen maar rondjes laten lopen is in mijn ogen niet echt longeren,maar beweging geven.En let wel,ik kan het zelf ook niet zo goed hoor.Er is hier wel iemand in de buurt,die kan haar paarden tot Z en zelf verder aan de longeerlijn trainen.Goed longeren is bijna net zo moeilijk als rijden,en het wordt te weinig goed gedaan.Iedereen betaald grof geld voor prive rijlessen,maar een curses longeren zou voor heel veel mensen de ogen openen.Als je het goed kan is het n.l ook heel leuk om te doen.

Ik krijg privélongeerles hoor

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:41

Te vaak naar mijn inzicht, maarja een shetlander he..

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 23:09

monteaura schreef:
Te vaak naar mijn inzicht, maarja een shetlander he..

ach er zijn zat shetten die niks staan te doen, dus ik vind t juist goed dat je longeert! ook daarin kan je afwisselen, springen, los, met bijzet enz..

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:38

Ik longeer 1 a 3 maal per week. Met touwtjes of pessoa. Ongeveer max 40 minuten. Dit is inclusief instappen en uitstappen. Soms wel eens wat vaker. Net als nu verhaart hij als een gek en op de plek waar mijn been zit schuur ik haar weg. Tis niet kapot maar ontzie het maar even. dus rij ik minder en longeer ik hem vaker. Hij wordt er altijd heerlijk los van!!!

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:48

ha, ik nu vier keer per week, omdat ik tijdelijk niet kan rijden. na 20 minuten wordt hij vervelend, hij vindt het dan saai worden.

balkjes erbij, en meneer herleefd zijn jeugd

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:58

Longeren is inderdaad meer dan rondjes slingeren. Ik heb eens een clinic van Lammert Haanstra bijgewoond en daar enorm veel van geleerd, wat ik nu probeer toe te passen
Ik heb net een nieuw paard en toevallig vanavond gelongeerd Niet langer dan 20 minuten want het was nog erg wennen voor haar, maar wel met touwtjes er aan. Ik wil dit zeker 1x in de week gaan doen en telkens wat meer vragen en ontspanning krijgen.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 00:05

Ik longeer niet erg vaak. Bij jonge paarden enkel los zodat ze ook stukken rechtuit lopen.
Veel mensen vergeten dat een half uur longeren gelijk staat aan anderhalf uur intensief rijden qua belasting. De pezen die steeds rondjes moeten lopen. Ik zie hier dingen voorbij komen die ik echt veelste veel vind. Word je toch helemaal suf van die rondjes lopen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 00:16

Iedere dag, maar mijn paard mag (nog) niet los na een operatie. Hij heeft inmiddels wel een super conditie van al dat longeerwerk. De ene keer doe ik er een slof om, de andere keer gewoon aan een halster.
Rijden kom ik nu weer niet aan toe door dat stomme weer. Iedere keer is de bak bevroren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 00:55

Gemiddeld zo'n 2 keer per week 'alleen longeren' dus i.p.v. rijden. Daarvan:

- 1 keer balkjes lopen en daarna springen aan de longeerlijn (in-uitjes en/of oxertjes, zonder bijzet). Veel galopwerk (o.a. i.v.m. springen). Daarna nog even doorlongeren, maar dan wel bijgezet met touwtjes. Totaal zo'n 30 minuten, inclusief uitgalopperen en draven.
- 1 keer bijgezet longeren en hierbij ook wat balkjes laten lopen tussendoor. Dit vervang ik binnenkort door longeren met dubbele longe. Ook hier weer veel galopwerk. Totaal zo'n 30 minuten, inclusief uitgalopperen en draven.

Verder longeer ik gemiddeld 2 keer per week ook nog wel even voor het rijden. Eerst instappen, vervolgens bijgezet aan slofteugel (die doe ik dan over het zadel en achter beugels langs. Dat is lekker makkelijk, snel en effectief en ook meteen de juiste lengte voor mijn paard). Drafje, galopje op beide handen, eventueel nog wat balkjes draven, maar niet TE intensief omdat ik er natuurlijk ook nog op ga. Totaal zo'n 15 mimuten exclusief instappen.

Totaal aantal keren komt dan op gemiddeld 4 keer in de week, waarvan 2 keer intensief en 2 keer alleen een beetje 'warming-up'.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:01

Mijn paard wordt nu zo'n 3 x per week gelongeerd zonder passoa. Beetje rondslingeren dus.

Als hij weer helemaal goed is en weer hard aan het werk mag gaat de passoa er weer aan.

Dan rijdt ik ook 3 dagen en hij heeft 1 rust dag. Dan doen we meestal een stap rondje aan de hand van een half uur.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:41

Liefst zo weinig mogelijk, ik heb er een bloedhekel aan! Maarja, met dat jonge spul ontkom je er helaas niet aan.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:01

1x in de week, met bijzet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:34

Eeeuuuhhmmm, onze hackney's worden alleen maar aan de longe getraind. Dwz, in een wedstrijdloze week (en niet in de winterstop) dus 6 keer in de week. De training duurt een half uur tot anderhalf uur.