Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Apple schreef:Jouw methode ken ik verder niet, maar blocken is behoorlijk effectief.
Beetje nadenkend paard loopt dan niet eens tegen je elleboog op omdat ze al bedenken dat dit niet fijn is.
Citaat:gewoon doen wanneer hij dreigt te bijten?
smurf schreef:Citaat:gewoon doen wanneer hij dreigt te bijten?
ik zou beginnen voordat hij het in z'n bolle hoofd haalt je te gaan bijten, je zal moeten leren je paard te "lezen", te weten wat hij gaat doen en daarop inspelen. Houd hem met blocken uit je buurt, zorg dat hij niet dicht genoeg bij je kan komen om je te bijten.
Kijk hem niet aan en roep of zeg er niets bij.
Blue_Star schreef:callippo schreef:blocken = NIET slaan!
blocken is als een kip die fladdert met zijn vleugels
Dus niet 1x bewegen, maar ritmisch.
Ook niet slapjes bewegen, maar energiek. Maak je eigen ruimte duidelijk!
blocken is vrijwel altijd effectief, mits correct uitgevoerd. Als je daarnaast ook nog zorgt dat je paard uit je persoonlijke ruimte blijft, zoals PeruaansePas voorstelt, en het blocken dus alleen gebuikt wanneer HIJ te dichtbij komt, dan zal het bijten echt ophouden!
En geef niet na 10 minuten op met het idee 'het werkt toch niet'...
Ga je het doen met de bedoeling dat hij geraakt wordt?
Of wanneer doe je het?Als hij probeert te bijten?
En als dit niet helpt?
PeruaansePas schreef:
Ja en nee. Ja, met de bedoeling dat het paard geraakt wordt als hij zich in jouw persoonlijke circel bevindt. Nee, want je gaat
nooit
actief naar het paard toe om hem pijn te doen. Hij moet zichzelf straffen, zoals is uitgelegd.
Wanneer: als je merkt dat hij ongevraagd in je persoonlijke circel staat OF wanneer je in zijn range staat, met andere woorden wanneer hij met zijn mond bij je zou kunnen. Je probeert dus sneller te zijn en het spel te eindigen voor het begonnen is.
En als dit niet helpt: alleen blokken en je persoonlijke circel beschermen is misschien niet genoeg want er zullen waarschijnlijk ook op andere vlakken regels moeten worden aangepast. Zorg dat je zeer consequent en duidelijk bent op alle vlakken. Maar als je goed kunt blokken zal het bijtspelletje ophouden, misschien dat er dan andere spelletjes gespeelt gaan worden. Staat hij ook wel eens op je tenen?
Blue_Star schreef:Dat laatste:niet bewust.
Dit is al een tijdje geleden maar tijdens het stappen moet ik wel eens opletten dat ik niet te traag ga lopen of hij stapt tegen mijn enkels,maar ik neem het hem niet kwalijk
callippo schreef:Blue_Star schreef:Dat laatste:niet bewust.
Dit is al een tijdje geleden maar tijdens het stappen moet ik wel eens opletten dat ik niet te traag ga lopen of hij stapt tegen mijn enkels,maar ik neem het hem niet kwalijk
Een paard staat eigenlijk NOOIT niet-bewust op je tenen
Ze weten namelijk heel goed waar jouw voeten zijn en waar ze hun eigen voeten neerzetten
Dus als hij wel regelmatig tegen jouw voeten aan loopt of op je tenen staat, dan is dat een teken dat hij jou niet belangrijk genoeg acht om rekening mee te houden.
Blue_Star schreef:callippo schreef:Dus als hij wel regelmatig tegen jouw voeten aan loopt of op je tenen staat, dan is dat een teken dat hij jou niet belangrijk genoeg acht om rekening mee te houden.
Of dat ik opeens trager gaat stappen
smurf schreef:tja klieren, ik zou het niet zo noemen.
Morrie wil ook liever niet z'n benen afgespoten hebben, maar met de enorme blubber momenteel, is ie toch weer aan de beurt.
Ik doe het alleen als er verder niemand in de buurt is en met veel friendy, approach en retreat.
Als er mensen zijn, hoor ik eigenlijk direct: zet hem gewoon vast en geef hem een paard lellen, dan leert ie het wel af, maar zo werk ik niet meer.......
Ik moet zeggen dat het nu ik weer een paar dagen bezig ben, met de dag beter gaat, ik kom alleen 1 hand tekort (leadrope, carrotstick en dan de tuinslang nog.......)
Jovarna schreef:Daarom vroeg ik het ook (aan Blue_Star), ik heb nogal moeite met de interpretatie "klieren".
Mocca schreef:Amica overal aanraken en rustig aaien. Nu kwam al het eerste probleem; ze staat niet stil. Ik heb haar de eerste keer nog aan een touwtje vast laten staan, anders is ze gelijk weg, maar ze bleef rondjes draaien en mij omver duwen Ik heb rustig doorgezet en het draaien genegeerd. Op een gegeven moment stond ze wel stil.
Daarna kwam het volgende probleem; bijten.
Mocca schreef:@ Sandra83; Ik ken Amica echt goed, en weet heus wel of ze iets doet uit angst, omdat iets nieuw is, of om gewoon te klieren.
En in de meeste gevallen probeert Amica gewoon te bijten omdat ze wil klieren. Ze bijt als ik mijn hand op haar hals leg, ze bijt als ik voer probeer te geven, ze bijt als ik een ander paard meeneem, en ook als ik gewoon langsloop. Het is niet dat ze mij niet in haar buurt verdraagt, want het is een ontzettend knuffelpony die constant aandacht wil, alleen op de verkeerde manier. Aai ik een ander paard i.p.v. haar, dan bijt ze me om aandacht te krijgen. Krijgt ze vervolgens aandacht is er niks aan de hand.
Ik vind het een beetje cru dat je mij er nu zo op veroordeeld terwijl je amper iets van de situatie weet, en me ervan beschuldigt de signalen van de pony niet goed op te vangen.
Citaat:En in de meeste gevallen probeert Amica gewoon te bijten omdat ze wil klieren