Pismerrie is niet per direct 'verkeerd' bedoeld maar is een benaming. Deze merries reageren zonder het hormoon die uitgescheiden wordt wanneer ze drachtig is, erg heftig op diverse dingen (en inderdaad soms tot levensgevaarlijk aan toe, goed moet je er ook even bij bedenken dat een paard levensgevaarlijk anders ziet als wij dat zien, omdat wij in verhouding zwakker zijn).
Maar verder...de wereld lijkt zo inderdaad wat op zn kop te staan. Kan ze niet ergens in een kudde wilde(re) paarden? Goed slacht is meteen rigoreus, snap het ergens ook wel..we hebben het hier ook wel bij een paard gezegd, ooit...die is alleen nooit gegaan omdat iemand in haar geloofde!
Wel apart vind ik trouwens dat de dierenartsen in Utrecht zo lauw over het paard doen. Want ik neem aan dat ook hun gedragsleer hebben gehad in hun leven en dus weten dat het toch ergens vandaan moet komen, ook al zou het een psychose zijn (in dat geval lijkt mij persoonlijk dit paard zeer interessant voor het psychologie-gedeelte).
Daarnaast houd er rekening mee dat NH en geneeskunde niet altijd door een deur gaan. Zo zijn er ook DAs die niet snel fysios bij een paard halen. Kortom; probeer ook verder te kijken dan de DA-wereld.
En nogmaals, hun deden niks aan de uier maar zeiden ze er nog wel wat over??
En ondanks dat het besluit van de eigenaar al vast staat: hoe denkt hij er over om dit paard aan te bieden aan mensen die werken met probleempaarden (zoals Balingehof?)??
Mocht er helemaal niks geen optie meer ondernomen (kunnen) worden: Sterkte met dit alles!!