wie heeft info over dit bitloze hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 11:25

haha ja oke, maar als je perse een hoofdstel om wilt: dan weet ik niet wat het vriendelijkst is. dus dan volg ik gewoon mn eigen gevoel.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:15

Ik ook , en het vriendelijkst is het als je van die neus afblijft tenzij het nodig is.

Zit je de hele tijd aan je teugels te rommelen en druk op de neus te geven , ook als het paard braaf is , dan kun je wellicht beter een brede neusriem nemen ja.

Heb je de neusriem alleen nodig ter correctie , als paardlief even andere plannen heeft , dan moet het gewoon eerlijk en duidelijk doorkomen. Kom ik in een situatie dat ik haar op de noodrem moet zetten dan heb ik liever een dunnere neusriem die goed tot haar doordringt , dan zo'n breed geval dat weinig respect afdwingt.
En dat een streep huid zo afsluit , krijg je dat gore gezweet eronder net alsdat je zelf vroeger had met die oude afgesloten caps , dat randje op je voorhoofd. Dat is pas oncomfortabel

Ik kies dus juist vanwege het comfort voor dun.
En ook voor de veiligheid.

Supercomfortabel als ze braaf is , en duidelijk als ze gecorrigeerd moet worden. Beste van beiden.

Is ze braaf dan heef ze veel vrijheid om haar hoofd en niet dat brede zweetding. Weinig rommel aan haar hoofd , heerlijk luchtig en vrij.

Is ze niet braaf dan kan ik duidelijk doorkomen , weet ze meteen waar ze aan toe is , en pijn kan ik haar echt niet doen met dat dubbele touwtje hoor , mijn menselijke trekkracht is zeer beperkt zeker vanaf haar rug

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:53

ik heb mijn pony een tijdje met het trainingshalster gereden van Emiel Voest. helaas had mijn paardje dat snel door en maakte daar dus lekker gebruik van door te gaan bokken onder galop en lekker te rennen. immers kon ik haar niet al te best inhouden ze ging haar gangetje dus dat was niet al te best nu ga ik misschien een Nobit bitloos hoofdstel kopen, die werkt via druk achter de oren en de kaak. dus wel zien wel of ze dan nog zo druk doet

wat wel een voordeel van bitloos rijden is dat mijn pony veel meer pit heeft en zin om te rijden dan als ik met bit rijd. das wel een behoorlijk voordeel!

ook heb ik gehoord over dit hoofdstel dat hij behoorlijk knetl bij de neus, das toch wel een nadeel

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:08

dus ben het wel eens met pmarena klopt wat ze zegt

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:24

geluksvogel schreef:
ook heb ik gehoord over dit hoofdstel dat hij behoorlijk knetl bij de neus, das toch wel een nadeel

Dit hoofdstel kan zeker knellen..net zoals een touwhalster te sterk in kan werken(let wel... kan...)

Als met het trainingshalster je paard niet onder controle hebt....zal het ook niet lukken met een touwhalster en/of ander bitloos hoofdstel.
Zonder bit is zeker geen vrijbrief om te doen waar hij zin in heeft

Ik rijd inmiddels al een hele tijd met dit hoofdstel en zeker maak ik weleens een flinke ophouding maar het overgrote deel van de tijd rijd ik met mijn benen en zit ipv de handen.
De teugels glijden goed door de ringen dus nadat je er druk opgezet hebt en weer loslaat is de druk weer weg....imo is het geen insnoeren en rijden maar(zweetsnuit valt ook reuze mee).

Maar ja zoveel mensen zoveel wensen...
Maar omdat het een je beter bevalt hoeft het ander nog niet slecht te zijn

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:47

@cars ik heb laatst een keer met een bitloos hoofdstel mogen rijden van iemand om uit te proberen en dan haalt ze niks uit dus weet niet of ik dan meer of minder controle over mijn paard heb met een nobit. we zien wel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:30

geluksvogel schreef:

Met "dit hoofdstel', bedoel je daar het Nobit hoofdstel mee dat je misschien gaat kopen, of het bitloos hoofdstel van de ruitersportshop?
Als je deze laatste bedoelt: deze knelt NIET bij of op de neus.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:34

CarS schreef:
Maar ja zoveel mensen zoveel wensen...
Maar omdat het een je beter bevalt hoeft het ander nog niet slecht te zijn

Inderdaad , zo zijn ze in Australië helemaal gek van Side-pulls....en dat vind ik echt het meest waardeloze bitloze hoofdstel aller tijden...dat is echt een onding.

Mijn insteek is dat ik iets om de kop heb voor geval van nood , correctie.
Normaal heb ik het niet nodig want ze begrijpt me heel goed op zit / been / stem / evenwicht.
En met een sidepull heb je echt geen fluit te vertellen op die momenten dat je hem juist nodig hebt. Ik voelde me er zeer onveilig mee die 2 keer dat ik het geprobeerd heb

De bitless bridle met gekruiste riempjes onder de kaken vind ik een mooi ding op zich. Maar op de momenten dat ik even moet corrigeren wil ik dat functioneel doen. Dus druk op neus en achter de oren.
Dat zijn logische plekken voor druk , als je wilt remmen.
Het hele koppie samenknijpen is dat niet.

Ik wil dan geen druk onder de kaken en aan de zijkanten van het hoofd , ik wil een simpele rem die heel begrijpelijk is voor een opgewonden paard ook. Niet te ingewikkeld maken want ze zijn al niet zo helder op dat moment...

Anoniem

Re: wie heeft info over dit bitloze hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:50

Ik denk dat er ook niet één juist hoofdstel is voor alle paarden.
Bij/voor het ene paard werkt dit goed, bij het andere paard weer dat.

Er is in ieder geval een opmars in het bitloos rijden. En dat kunnen we alleen maar toejuichen, toch?!

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:15

@jovarna ik bedoel het hoofdstel van de ruitershop. mijn vriendin heeft die en bij haar knelt hij behoorlijk. ligt niet haar haar want haar vrienden hebben hem ook en daar knelt hij ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:58

geluksvogel schreef:
@jovarna ik bedoel het hoofdstel van de ruitershop. mijn vriendin heeft die en bij haar knelt hij behoorlijk. ligt niet haar haar want haar vrienden hebben hem ook en daar knelt hij ook.

Dat lijkt me niet goed hoor. Ze horen niet te knellen. Die van mij knelt absoluut niet en de hoofdstellen van diverse kennissen van mij, ook niet. Dus misschien even contact opnemen met de ruitershop?

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:04

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:09

Zo'n hoofdstel knelt alleen wanneer de teugels flink aangenomen worden, is de druk eraf dan is van knellen geen sprake meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:33

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:01

Ik heb hem een paar keer geleend van mijn instructrice, florien de graaf. Ik rijd nu met m'n kaptoom en dat gaat ook wel, maar het hoofdstel van Marco staat bovenaan mijn lijstje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:09

Ik heb een arabiertje voor iemand met dit hoofdstel gereden. Bij haar werkt hij heel erg goed en ze heeft nooit last van haar neusje gehad. ( We hebben meerdere bitlose hoofdstellen bij haar geprobeert) Ik heb hem ook bij mijn eigen paard om gehad om hem te laten wennen aan het bitloos rijden en kijken hoe hij daarop reageerde. Bij hem was hij destijds niet echt super. Ik denk dat wat het fijnste hoofdstel voor een paard heel erg aan het paard of ruiter ligt.

Toch vind ik dat dit hoofdstel toch wel mag worden op genomen in het rijtje van "de fijnste hoofdstellen"

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:12

ik weet het zo net nog niet maarja iedereen heeft een andere mening

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:58

Het strassertrim hoofdstel, werkt dat niet ook achter de oren in? Verder lijkt het me wel een stabiel hoofdstel. Ben voor mijn paard op zoek naar zoiets, want de dressuurneusriem schuurt, als ze gaat zweten wordt haar huid nat en weker. Ze heeft daardoor een schaafwondje op haar neus gehad. Bok, bok, bok.
Een touwtje op de neus vind ik voor haar veel te scherp. Het moet echt mild werken.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:21

Het werkt zo mild als je eigen handen hoor eraan zitten hoor , dat touwtje

berthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:34

randalinpony schreef:
Het strassertrim hoofdstel, werkt dat niet ook achter de oren in? Verder lijkt het me wel een stabiel hoofdstel. Ben voor mijn paard op zoek naar zoiets, want de dressuurneusriem schuurt, als ze gaat zweten wordt haar huid nat en weker. Ze heeft daardoor een schaafwondje op haar neus gehad. Bok, bok, bok.
Een touwtje op de neus vind ik voor haar veel te scherp. Het moet echt mild werken.

Het werkt voornamelijk op de tegenovergestelde wang (of heet dat kaak?) in. Voordeel is dat paarden niet gaan kantelen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:02

Ik heb dinsdag een heel mooi endurance hoofdstel gekocht die ook bitloos kan.

Buiten rij ik zonder bit. Eerst reed ik met een stalhalster, maar ik vind die endurance hofdstellen zo mooi dat ik er dan toch ook maar een gekocht heb
http://img522.imageshack.us/img522/5396/p22202948qc.jpg

berthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:59

Anouar15 schreef:
Ik heb dinsdag een heel mooi endurance hoofdstel gekocht die ook bitloos kan.

Buiten rij ik zonder bit. Eerst reed ik met een stalhalster, maar ik vind die endurance hofdstellen zo mooi dat ik er dan toch ook maar een gekocht heb
http://img522.imageshack.us/img522/5396/p22202948qc.jpg

Ook bitloos? Dit is toch gewoon een bitloos hoofdstel? of kan hier nog een bit aan? Hoe dan?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:02

Er kan ook een bit aan. Er zitten twee losse riempjes bij die je aan die ringetjes aan de zijkant hangt, net als bij een gewoon halster hoofdstel.
Op dit plaatje zit er een bit aan.
http://www.goedhard.nl/shop/b_92.jpg

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 20:38

mooi hoofdstel! weet iemand of er veel verschil in werking zit met het hoofdstel van anouar, en die op de foto van mij?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:54

zorro schreef:
mooi hoofdstel! weet iemand of er veel verschil in werking zit met het hoofdstel van anouar, en die op de foto van mij?

Ja, er zit veel verschil in. Ik heb namelijk ook zo'n hoofdstel en heb er een half uur mee gereden (dressuur). Het ging helemaal niet met dit hoofdstel, mijn signalen kwamen blijkbaar niet goed door, Jovarna liep zich te irriteren en ik vond het hoofdstel ook vrij instabiel om het hoofd liggen (het schuift nogal).
Omdat ik niet wilde uitsluiten dat òf Jovi òf ik òf wij beide onze dag niet hadden, besloot ik na dit half uur mijn huidige hoofdstel om te doen en verder te rijden. Nou, Jovi liep meteen fantastisch en we vloeiden weer als vanouds in elkaar over. Toen nog een keer gewisseld en toen nog een keer, en toen was voor mij duidelijk dat dit stoffen hoofdstel een miskoop was. Ik heb 'm sindsdien niet meer gebruikt.
(Dus wie belangstelling heeft?! Is voor een habbekrats te koop )

Let wel, dit is mijn ervaring. Hiermee wil ik niet Anouar's enthousiasme de grond in boren . Ik weet ook niet wat Anouar rijdt, maar voor dressuur vind ik 'm in ieder geval niet geschikt.