[AR] mennen... maar welk bitje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 13:14

met mn bustrensje ben ik al een aantal keer op pad geweest, alleen zodra ik om welke reden dan ook druk moet uitoefenen op het bit, dan prikt het in zn gehemelte, en dat lijkt mij niet zo prettig. Dus vandaar dat ik een ander bitje wil, iets wat rustig en stil ligt in zn mond.
Zeker ook omdat ik waar ik nu sta wat gezellige paardenmensen heb ontmoet en met wie ik lekker mee naar buiten kan. De pony wordt nogal hevig wanneer er andere paarden in de buurt zijn. (tja, hij denkt nog steeds dat hij hengst is, en dat álle ander paarden hengstige merries zijn hij heeft n beetje grootheidswaanzin)
Niet dat ik hem dan niet meer kan houden, of dat het gebroken bustrensje niet "scherp genoeg" zou zijn of zulke onzin, maar gewoon omdat áls ik druk moet zetten, het schakelstuk in zn gehemelte prikt en dat niet prettig kan zijn voor mn pony.

Ik ga straks op zoek naar een stangbitje met tongboog, want zonder tongboog dat accepteerd mijn pony echt niet, dus dat is geen optie voor ons.

Groetjes, Lacuna

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:31

Lacuna waarom probeer je geen dubbel gebroken trensje?
Dan heb je geen last van het prikken in het gehemelte zoals met de enkelgebroken bustrens.
Persoonlijk vind ik dubbelgebroken trensen super (men)bitten

Anoniem

Re: [AR] mennen... maar welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:41

Afbeelding

Waarom probeer je niet zoiets? Een postbit?
Het is gebroken, maar ik vind de leidselsleuven wat vriendelijk, dan de 'sneetjes' bij een liverpoolbit. Hier kunnen ze vrijuit in bewegen, dus dat maakt je bewegingen wat vriendelijker. Dan heb je toch nog de 'scherpte' van een stang, ik zie het toch als rembekrachtiging bij vervelende situaties , maar verder is het bit vrij vriendelijk.
Te verkrijgen bij www.letty.nl overigens.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:50

Aan dit bit heeft ze dus niets. Doordat het een enkelgebroken mondstuk is, zal het altijd in het gehemelte prikken wanneer je het bit aanneemt. Een dergelijk bit is een waar martelwerktuig doordat de onderkaak ook nog eens geklemd wordt als in een notenkraker door de scharen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:52

Oke, maar eerlijk gezegd doel ik meer op de leidselsleuven, dat leek mij paardvriendelijker. ( ze hebben ze ook gewoon in een ongebroken mondstuk, hoor)

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:40

Die sleuven op zich hebben weinig invloed op de inwerking van het bit. Het is belangrijker in welke sleuf je de leidsels vast maakt. Hoe dichter bij het mondstuk des te zachter de inwerking.
Dat geld voor het postbit ook.

Alleen kun je met een liverpool stang er ook voor kiezen de leidsels aan de "bril" te bevestigen. Dan het je nauwelijks inwerking van de hefboom.

Met andere woorden, met een liverpoolstang heb je meer mogelijkheden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:05

manie schreef:
Die sleuven op zich hebben weinig invloed op de inwerking van het bit. Het is belangrijker in welke sleuf je de leidsels vast maakt. Hoe dichter bij het mondstuk des te zachter de inwerking.

Ben ik toch niet helemaal met je eens. Ik doel nu op de sleuven, ik heb er geen ervaring mee, dat even voorop gesteld, maar het lijkt mij zachter inwerken, doordat het leidsel wat ruimer zit, de sturing bij de sleuven van een liverpool lijken mij strakker, doordat het leidsel zo strak erin zit.
Tijdens mijn koetsiersbewijscursus is mij verteld dat een paard het verschil voelt tussen met en zonder handschoenen mennen, zodoende ga ik vanuit dat oogpunt denken dat de ruimte waarin het leidsel kan bewegen ook invloed heeft. Het is immers een mond, en dat is natuurlijk nogal gevoelig.
Ik rij zelf overigens gewoon met een liverpool, hoor.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:29

Misschien lag het aan je kinketting dat je pony zo deed. Ik kan ook niet rijden als mijn kinketting ook maar 1 gaatje te strak zit, heb ik meteen ruzie

En gebroken stang zeg maar zou ik nooit van mijn leven gebruiken. Je hebt en de pinwerking van de trens en de hefboomwerking van de stang. Lijkt me niet bepaald vriendelijk.

Ik denk dat vriendelijk rijden meer bij de menner ligt dan bij het bit.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:52

Bitch schreef:
manie schreef:

Ben ik toch niet helemaal met je eens. Ik doel nu op de sleuven, ik heb er geen ervaring mee, dat even voorop gesteld, maar het
lijkt
mij zachter inwerken, doordat het leidsel wat ruimer zit, de sturing bij de sleuven van een liverpool lijken mij strakker, doordat het leidsel zo strak erin zit.
Tijdens mijn koetsiersbewijscursus is mij verteld dat een paard het verschil voelt tussen met en zonder handschoenen mennen, zodoende ga ik vanuit dat oogpunt denken dat de ruimte waarin het leidsel kan bewegen ook invloed heeft. Het is immers een mond, en dat is natuurlijk nogal gevoelig.
Ik rij zelf overigens gewoon met een liverpool, hoor.

Het kunnen bewegen van de leidsels in het bit zegt niets over de inwerking van het bit. Met andere woorden het maakt het bit niet harder of zachter.

Het vrijer kunnen bewegen van de leidsels in een postbit geeft eerder aanleiding tot verstoring van het contact met de mond (al denk ik dat dat in de praktijk wel een beetje mee valt overigens..)

Ik ben het met je eens dat een paard verschil voelt tussen mennen met en mennen zonder handschoenen. Zelf voel je ook verschil. Persoonlijk vind ik dat ik met handschoenen minder gevoel met de mond heb, ik zal dus onbewust harder inwerken met handschoenen dan zonder handschoenen en tuurlijk merkt een paard dat. Maar dat komt dus niet rechtstreeks van die handschoenen, maar van je eigen inwerking.

Bovenstaande is overigens geen commentaar oid, maar het gaat mij er om duidelijk te maken dat een postbit (zeker een gebroken exemplaar) niet vriendelijker is dan een liverpoolstang.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 22:59

laura2span schreef:

AMEN!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:14

@MANIE, ik zie het ook niet als commentaar, het was van mijn kant meer vrijuit gefilosofeer over de inwerking van een bit. Aangezien menners onderling toch over het algemeen wat relaxder met elkaar omgaan in de opvatting over de spullen die ze gebruiken leek mij dit hier wel een geschikte plek, haha

en laura2span, zekers, het bit is zo scherp als de handen van de menner!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 14:48

Het nare van welk gebroken menbit dan ook is dat er altijd scharen zitten die onder de paardenmond uitkomen.
Met druk op het bit gaan deze uiteinden een knevelwerking veroorzaken.

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:28

Vippie schreef:
laura2span schreef:

AMEN!!!

En nog een keer AMEN.

Een liverpoolstang vind ik een heel vriendelijk bit maar kan ook een martelwerktuig worden bij verkeerd gebruik.
Dus bij elk bit geldt de quote van laura2span

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 13:17

laura2span schreef:
Ik denk dat vriendelijk rijden meer bij de menner ligt dan bij het bit

Ja, daar sluit ik me helemaal bij aan!

Het gebroken stangetje, nee, ik rij niet met een gebroken bustrensje omdat ik niet wil dat het in zn gehemelte prikt, en dat wilde ik dus voorkomen. De hefboomwerking heb ik in principe niet nodig, want op het bustrensje zelf was hij prima te mennen. Alleen dat prikken in zn gehemelte, daarom wilde ik dus een ander bitje. Niet omdat ik iets scherpers nodig heb om heb "bij me te houden" ofzo

@laura2span: De kinketting daar heb ik ook nog aan gedacht, maar ook toen ik die eraf gehaald had was de reactie van mijn paard niet anders dan daarvoor. Ik denk dat hij gewoon geen ruimte voor zn tong had, en dat hij daarom zo raar deed. Heb het bitje inmiddels verruild voor een liverpoolstangetje met een tongboog, dus niet zo recht, maar met een boog erin, en morgen even zien of dat wel goed gaat.

Een dubbel gebroken trensje vind ik ook een heel erg goed idee! Dat zal ik zeker onthouden! bedankt!

Iedereen weer bedankt voor de antwoorden. Zodra ik mn bitje gepast heb, zal ik hier weer even laten weten of het is wat we zoeken. Heel fijn dat jullie me zo goed willen helpen, geeft me echt het gevoel alsof we er wel komen! (en het maakt me enthousiast om te beginnen )
Groetjes, Lacuna

pumba_4_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:31

heb je al gezien dat er in de paard en sport een artikel staat over mennen zonder bit. mischien staat daar de oplossing in! onze ponnies lopen trouwens op een liverpool. suc6

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 15:06

nope.. .ik las geen paard en sport...
dat gaat morgen direct veranderen

Als het bitloos kán, dan gaan we uiteraard bitloos.
maar dan moet het wel een optoming zijn waarmee ik de veiligheid van de mensen om mij heen, van mijn paard, en misschien ook van mijzelf wel kan garanderen. In elk geval net zo goed kan garanderen als wanneer ik met bit zou mennen.
Maar ik zal het zeker even doorlezen, thnx voor de tip!

Groetjes, lacuna

pumba_4_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:53

graag gedaan.

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:58

pumba_4_ever schreef:
heb je al gezien dat er in de paard en sport een artikel staat over mennen zonder bit. mischien staat daar de oplossing in! onze ponnies lopen trouwens op een liverpool. suc6

Was dat niet in de mensport?
Ik heb gisteren net de Paard en Sport uitgeplozen en het artikel was me niet opgevallen. Misschien heb ik het over het hoofd gezien maar ik kan het niet meer nakijken omdat ik P&S al weer heb doorgegeven

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:18

Klopt, staat in de mensport een artikel over bitloos mennen

pumba_4_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:18

het spijt me het staat idd in de mensport.
sorry

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:14

ik zou gewoon in eerste instantie gaan voor simpel en vriendelijk. een ongebroken trensje of een bokkebitje. het echte werk komt later wel, als het nodig is.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 14:50

Heb mn liverpoolstang met tongboog ook afgeschreven. Ook daar loopt hij echt niet prettig op.
Heb nu een bokkebitje wat ik kan gaan proberen. En maar hopen dat dat wel werkt.

Heb vandaag mn nieuwe tuig van mn ouders gekregen! Ben er echt heel erg blij mee. Nu mn tweewieler even opnieuw in de verf, en dan kunnen we kilometers gaan mennen!
Tenminste... zodra ik het goede bit gevonden heb...

Groetjes, Lacuna

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:10

Geef je pony ook de kans om er aan te wennen. Tuurlijk is de 1e keer onwennig maar probeer pas na 10 keer te zeggen of ze het accepteerd.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 23:43

Ik heb nog eens goed gekeken in de mond van mn pony, en het ligt niet aan het onwennig zijn... het bit ligt gewoon neit goed in zn mond. en daar kan je 1 of 10 keer naar kijken, het gaat er niet beter van liggen. daar komt nog eens bij dat de pony er heel heftig op reageert (omdat het gewoon of op zn (dikke)tong drukt of tegen zn gehemelte aankomt) en dat bij elkaar opgeteld is voor mij reden om het af te schrijven en iets anders te proberen.

Dit bokkebitje ligt het best van alle bitten die ik geprobeerd heb, maar ik vind deze ook al niet goed liggen.
Hier de foto:

Afbeelding

Afbeelding

en dan valt het met dit bit nog mee, want hier loopt hij tenminste zonder kopschudden en bokken op. De andere bitjes kantelden nog verder naar het neusgat. Lijkt mij niet correct.

Groetjes, Lacuna

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:06

Noujaaaa, ik heb precíes hetzelfde probleem!(laag verhemelte en dikke tong) Ik weet niet waar je woont, maar 21 febr om 20 uur is er in Lunteren (bij barneveld) een GRATIS informatieavond over mondproblemen en menbitten (myler- iemand komt en paardentandarts).
Ik ga daar met mijn kleine Lotje naar toe als voorbeeld.
Zou denk ik superinteressant zijn voor jou