Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
randalinpony schreef:In een ander topic kwamen wat bedenkingen op het gebruik van voedsel als beloning.
Voedselbelonen is binnen vrijheidsdressuur algemeen gebruikelijk. En ik denk zelf onontbeerlijk. Het is nu eenmaal zo dat een paard sommige dingen alleen wil doen als hij er voordeel bij haalt, en liefde voor de baas is lang niet altijd afdoende.![]()
In VD zitten ook nog eens oefeningen die je nauwelijks met dwang en strafsystemen kunt aanleren (Denk aan het openen van je jas, apporteren, een dekentje optillen en weggooien.) Dus is er nog maar een manier: belonen.
Ik denk dat beloningen als rust niet werken omdat bij de meeste VD methodes het paard alleen in actie komt als het daar zelf voor kiest. En dat doet hij enkel als de prikkel (Beloning) sterk genoeg is.
En een kriebel of aai lijkt me als prikkel sowiso niet sterk genoeg.
Maar hoe denken jullie hierover? Wel of geen voer?
Wil je bij je antwoord vermelden of je aan VD doet?
Adinda
Citaat:nee ik zou niet belonen met voedsel, dan doet je paard alleen maar alles voor eten en niet voor jou ! Als je hem iets wil leren waarby druk op hem komt te liggen, moet je hem belonen met rust, ook als je bijvoorbeeld een druk paard hebt, doet ze iets goed, belonen met rust niet met eten. Ik heb het al een aantal keer gedaan op het western natural horsemanship centre waar ik doe paardrijden en daar doen ze ook belonen met rust en vryheid. En geloof me het werkt.
Citaat:1. Onze paarden zijn niet in de natuur! Wij doen niets natuurlijks met paarden! Maar we kunnen wel kijken naar wat paarden in de natuur doen en dat proberen toe te passen.