[AR] tandem rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:48

Ziet er sjiek uit Ilindra.
Ben het helemaal met je eens.

Wat betreft mijn pony's het zijn volle broers. De achterpony is dus een jaartje jonger, maar wel groter en forser.
Ze bewegen wel redelijk gelijk. En de voorpony is lekker voorwaarts en niet echt een bangerik dus dat zit (tot nu toe) gelukkig goed.

Heb jij Geldersen?
Laatst bijgewerkt door manie op 18-01-06 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [AR] tandem rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:53

Dank je Manie.

Wat ik ook nog heel belangrijk vind is een wagen die dusdanig hoog is dat je goed over je paarden heen kunt kijken.
Een sulky vind ik eigenlijk te laag, je hebt dan onvoldoende zicht op je voorpaard en de weg voor je.
Vergis je niet in de lengte die je voor je hebt.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:56

Ilindra rij jij ook wedstrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:06

Momenteel niet maar begin jaren 90 reed ik wel vrij veel met het span van de eerste foto.
Heb momenteel helaas geen goed passend span.
Ik ga dit jaar wel enkelspan starten met Ustinov (voormalige KNF wedstrijden vind hem nog te jong voor SGW).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:27

Mijn man startte in die tijd met de cobs van Dirk Pries.
Afbeelding
Dit span hebben Cornelie de Geijter en ik ook nog een jaartje gestart en daarna heeft Dirk ze zelf weer overgenomen omdat Cornelie haar eigen paarden kocht.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 00:20

Superrrr ik ben helemaal tandemfan.
Succes met je jonge paard

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 09:53

is het heel lastig als je paarden/pony's een stukje in hoogte schelen? en ik heb dus een conocurswagen, daar wil ik ze nu voorzetten, de sulky lukt sowieso al niet had ik begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:56

Nee hoor, hoogte verschil maakt niet zo heel veel uit.
Het mooiste is als je de grootste achterop kunt zetten.
Wat veel belangrijker is is dat ze een beetje overeenkomen kwa gangen.
Als bijv. je achterpaard van nature 7 km per uur stapt en je voorpaard maar 4km heb je een uitdaging

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 09:58

bij mij stapt de kleinste het snelste, zij is ook het wendbaarst, alleen ben ik bang dat als ze weet dat ze wat meer vrijheid heeft alles zelf weer wil bepalen, aangezien ze niet zo makkelijk is en een eigen willetje eheft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:12

Hoe goed is ze op je stem en op de zweep?
Ilindra wilde ook wel eens wat freewheelen maar een goede brul was meestal voldoende om haar weer in het gareel te krijgen
Als ze echt omdraaide (tandemknoop) gaf ik haar gewoon een goede tik met de zweep, hup naar voren !!!
Een goed en betrouwbaar achterpaard wat dan gewoon cool blijft en niet op de stuiterbal voor hem reageerd is vij essentieel

Het makkelijkst is trouwens om op een lange rechte weg met een natuurlijke aanleuning te beginnen.
Bij voorkeur een lang recht bospad.
Het is erg vervelend om steeds lussen te moeten leggen als je zelf nog niet echt het leidselgevoel hebt en je pony's ook nog onervaren zijn.
Ik ga met een jong onervaren span 100x liever het bos in dan in een (te) kleine baan aan het klooien.
60x30 is al erg krap en 40x20 is met een onervaren span naar mijn idee te klein.
Alhoewel er natuurlijk een wereld van verschil zit tussen paarden en shetten

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 10:16

haha..die shetten zijn soms echt vreselijk hoor
maar de achterste word dit jaar 4, dus die wil ik eerst nog wat vaker alleen voor de kar hebben, maar die is zooo makkelijk. pakt alles direct op en vind t ook best.

maar dan de ander, die is goed betuigd, ook nergens bang voor, maar als we even niet haar tempo ana houden (minimaal in draf dus) dan wil ze nog wel eens op haar achterbenen gaan lope. ze loopt dus wel door, alleen dan op haar achterbenen. klinkt zo als of het heel gevaarlijk is, maar dat is dus niet zo. met een flinke ruk aan de leidsels staat ze ook stil.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:30

elinax21 schreef:
haha..die shetten zijn soms echt vreselijk hoor

Hihi, hoe kleiner, hoe eigenwijzer

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 10:34

haha..dat is wel waar.
zo ken ik iemand met 2 tinkers, en 2 megabeesten, wil niet zeggen dat ze ze goed aan kan, maar toen ze met een shet liep viel haar dat zwaar tegen en werd ze overal mee naar toe gesleurd. ik kreeg toen die pony weer snel in handen gedrukt haha

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:50

Ilindra schreef:
60x30 is al erg krap en 40x20 is met een onervaren span naar mijn idee te klein.
Alhoewel er natuurlijk een wereld van verschil zit tussen paarden en shetten

Ik begon met mijn shetten span in 30x40(waar ik normaal m'n 20x40 bak uitgezet heb maar dus wat uitloop heb).
Dan hoefde mijn zusje niet zo ver te lopen als mijn voorpony naast mijn achterpony stond . Ik kwam er prima mee weg.

Ik heb een suffe droogkloot achter staan die altijd wel volgt(zowel OHZ als in het tandem, net een manege pony ). En mijn eigewijze bitch staat voorop. Ik kan lezen en schrijven met mijn voorpony en dat is ook de enige die ik eigenlijk voorop wil hebben(ondanks dat ze half blind is).

@ Ilindra: Kan ik zo'n trainings tuig niet bij jullie bestellen .

Het tandem rijden heeft echt mijn hart gestolen. Ik vind het zo gaaf(gaver dan 2span), nu nog 2 eigen pony's die ik in het span kan zetten(leen nu de achterpony van mijn zusje) en wat goed materiaal.

mriekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:55

In mijn profiel staan ook 2 tandem foto's... verder heb ik op dit moment niet zo veel toe tevoegen omdat het meeste volgens mij al is verteld

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:19

dit zijn mijn twee verzorgpaardjes

Afbeelding

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 20:04

waar ik nu ook wel benieuwd naar ben..hoe liepen jullie paarden er de eerste keer voor? snapten ze het allemaal? en waren ze alleen enkel of ook dubbelspan betuigd?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:06

Eerst goed enkelspan..
en goed alles leren.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:07

Bij mij ging het eigenlijk meteen wel goed, alleen de gebruikelijke ruzie met Nicky voorop. Ik heb altijd ruzie met Nicky . We hebben ze om gespannen, Roos voorop, zijn weg gereden en klaar. Wat onwennig en raar voor koetsier en pony's maar wel braaf. Wat grote volte's gereden, de hoefslag en een paar keer van hand veranderd en toen vond ik het wel braaf geweest.
Alles liep al wel in het enkelspan.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 20:16

hmm..ik heb ze ook beide beleerd in enkel, ben nu bezig met dubbel, amar schiet nog niet zo op. maar dat is dus al wel goed.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:18

Ga ook met de voorpony aan de lange lijnen oefenen zodat ze goed op je stem reageerd met bv links en rechts en voorwaarts.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 20:20

commando's kennen ze allebei ook wel goed, maar extra oefenen kan nooit kwaad

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:22

Het is heel belangrijk dat je voorpony ook naar de stem luisterd.
En met een hindernis of een scherpe wending is het erg makkelijk als ze links en rechts kennen.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:25

ardo_iggy schreef:
Het is heel belangrijk dat je voorpony ook naar de stem luisterd.
En met een hindernis of een scherpe wending is het erg makkelijk als ze links en rechts kennen.

Dan moet de menner het verschil wel weten!

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 20:26

haha..ik voel me iig niet anagesproken..weet heel goed wa tlinks en rechts is..maar heb n beetje t gevoel dat jij dat niet altijd hebt