Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:22

Nouja, dit is mijn mening!
Ik vind het allemaal heel zweverig. ik praat met mijn praat ja, ik begrijp hem in zoverre dat ik weet wanneer hij EGT iets niet leuk vind of me aan het foppen is. maar van dat bitloos rijden vink allemaal onzin hoor! ik ken wel een paar paarden waar het gewoon niet verantwoordelijk om zonder bit op te gaan zitten buiten de bak. de paarden die met de leefwijze van de mens zijn opgegroeid zijn niks anders gewend er zijn ook zat paarden die een deken op moeten anders staan ze alleen maar te bibberen. ik vind wel dat je de paarden overdag minimaal 2/3 uurtjes buiten de stal moet hebben en gewoon zijn ding kan laten doen. en als het zadel goed zit en hij er geen last van heeft...

(ik schrijf dit hier omdat dat allemaal in een ander topic stond van boomloos rijden, bitloos rijden, natuurlijk bekappen:S)

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:44

@gekkeils: je hebt nog heel wat te leren over paarden. Een bit is geen rem, paarden foppen je niet. Dat komt door wat je zelf doet. Paarden zijn geen mensen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:01

gekkeils is vast opgegroeid me de 5 leugens:

pak het paard
gooi er een zadel op
teugels zijn het stuur
teugels zijn de rem
je schopt hem als hij niet wil lopen

(vrij vertaald naar Parelli)
erg jammer dat hij/zij zich niet verder verdiept in het wezen "paard" vooral voor het paard.....

Anoniem

Re: Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:30

Inderdaad gekkeils, je begrijpt nog maar bar weinig van het wezen paard.
Ga lezen, ga je verdiepen.
Hier staan interessante websites:
viewtopic.php?f=99&t=480878
Begin maar met de bovenste.

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:11

Wendy schreef:
@gekkeils: je hebt nog heel wat te leren over paarden. Een bit is geen rem, paarden foppen je niet. Dat komt door wat je zelf doet. Paarden zijn geen mensen.

gij mag gerust op een paard van mij gaan zitten met een bitloos hoofdstel hoor
en mijn laatste 3/4 zinnen

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:16

Ik ben een tijdje bezig met Parelli, heb sinds een paar dagen de DVD's van het eerste level. Ik heb alleen het idee dat mijn paard het allemaal al eens gedaan heeft. Zelfs de squeeze game levert geen problemen op, ze blijft rustig stappen, zelfs als ze maar net tussen de opening door kan. Alleen bij Sideways wil ze nog niet helemaal de achterhand meenemen, maar zodra ze een paar pasjes goed zet, wordt ze beloond.

Ik ben zeker wel bewuster geworden van een paard en hoe hij dingen ziet. Ik probeer er met andere paarden zeker rekening mee te houden. Gelukkig worden er veel paarden bij ons op stal op die manier benaderd, dus scheelt het wel.

Hoe gaat level 2 eigenlijk verder? Zit er nog aan te denken deze DVD's ook op te zoeken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 01:44

gekkeils schreef:
gij ......

Nog steeds - of alweer - hier?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:19

Moniek schreef:
hallo
ik had een vraagje inde de film the horse whispere ja heel cliche ik weet het haha
doet hij een soort van trucje hij laat het paard op 3 benen door de bak heen lopen.
Ik heb mij altijd afgevraagd waarom is dat?
Is dat een leuk stukje in de film of is het echt iets?
Misschien weten jullie het
Dit is gewoon uit pure interesse hoor

Dat is toch wel het domste wat je in zo'n film kan zetten. Misschien doen ze het om het spannender te maken, anders zou ik het echt niet weten.

Vroeger was de gebruikelijk methode om paarden mak te krijgen ze te breken (nu nog, maar wel minder) Breken wil zeggen het paard pijn doen tot hij zich over geeft. Er werd een touw om een been gevonden, het been werd opgebonden en er werd achter het paard aangejaagd, eerst zonder mens erop, later met. Net zolang tot het paard zich overgaf.
Hier is NH min of meer ontstaan, doordat een aantal mensen zagen dat dit niet dé manier was en dat het heel anders kon waar je uiteindelijk meer mee kan bereiken.

Dus dat stukje in de film is totaal in tegenspraak met de rest van de film. Nogmaals, waarom ze dat erin zetten In het boek wordt er over zulke dingen niks geschreven.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:10

ok dan weet ik dat nu.
heb me het altijd afgevraagt.
dus bedankt voor je antwoord.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:37

Aangezien het over een methode gaat, past dit beter bij NH, ik Tem even

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:12

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 13:07

voor mij is het een hulpmiddel.
Wel probeer ik op mijn eigen manier me altijd in te leven in het paard en te bedenken hoe ik het beste met hem/haar om kan gaan, maar ik ga ook gewoon dressuur en misschien springen starten.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:35

Anouar15 schreef:
Dus dat stukje in de film is totaal in tegenspraak met de rest van de film. Nogmaals, waarom ze dat erin zetten In het boek wordt er over zulke dingen niks geschreven.

Dan zou ik het boek nog maar eens goed doorlezen.Vanaf pagina 299 in de Nederlands Paperbackuitgave wordt ook dit in het boek vermeld. Ja, ook dit is in totale tegenspraak met de rest van het boek. Een van de redenen waarom vooraanstaande NH-ers zich niet alleen van de film, maar ook van het boek hebben gedistancieerd.

De paarden die in de film zijn gebruikt waren voor deze oefening getraind, dus hebben er geen schade van ondervonden. En ja, er zijn mensen, ook binnen de NH, die het neerleggen van het paard als ultieme test ervaren om het paard aan je wil te onderwerpen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:11

Het is overigens niet aan te raden om het boek "De paardenfluisteraar" als handleiding te nemen voor het omgaan met een paard op NH manier. Het is fictie, een roman. De film is fictie, is een (slechte) verfilming van die roman. Beschouw het als fictie en entertainment en ga je kennis ergens anders vandaan halen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:52

Serieus Cassidy, ik weet nog dat ik verontwaardigd in de bios zat dat die film a) voor geen meter op het boek leek b) dat ze dat been opbonden terwijl Monty Roberts daar juist tegen was! De film viel me zwaar tegen, ik voelde me echt belazerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:56

Naar horen zeggen, was Monty daar zelf ook niet blij mee.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:38

De film heeft mooie plaatjes, maar laat dus absoluut niet zien hoe het echte werk van een Paardefluisteraar in elkaar zit. Op het moment dat Pilgrim bijv. schrikt en de benen neemt, en Tom er achteraan gaat, staat Pilgrim in een groot weiland en Tom gaat op een afstand op zijn hurken erbij zitten. Pilgrim eet niet van het gras, staat alleen maar te staan, en komt na verloop van tijd op Tom af. Yeah right, zo werkt NH dus niet.

Monty Roberts is dus altijd van mening geweest dat hij als voorbeeld heeft gediend voor de paardefluisteraar, en dat is dus niet zo. Het was Tom Dorrance die als inspiratie heeft gediend voor Nicolas Evans....

Dus waarom Monty er zelf ook niet blij mee moest zijn ontgaat me even. Het was een verkeerde voorstelling hoe het werk van een paardefluisteraar in elkaar steekt, maar hij was er niet mee bedoelt, hoe graag hij dat ook had gewild.