[NH] Voor het eerst join up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:50

Ben het geheel eens met Cassidy
Al de zoveelste bokker die de fout doet waar paarden enorm onder lijden
TS reageert niet meer en in haar profiel zie ik het paard Prince niet staan

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:02

WildWings schreef:
En als bokt je niet bevalt wat doe je hier dan nog? Jij geeft nu toch ook weer commentaar, maar dan op bokt zelf.

Verder, iedereen mag zijn mening geven. En de join-up gewoon 'voor de lol' doen, en al helemaal bij een paard dat helemaal niet dominant is, waarbij het eigenlijk niet nodig is, vind ik ronduit slecht te noemen.

Mensen die ertegen zijn en die het in zo'n topic zeggen, willen alleen maar mensen ervoor behoeden nog een keer de fout te maken te denken dat de join-up slechts is liefs en onschuldigs is.

Lekker aanvallerig gelijk. Ik geef zelf ook commentaar, maar dit worden van die "zeiktopicen" waar minstens 50x wordt gezegd hoe "dom" dat meisje bezig is. Dat hoeft niet! Na 3x weet ze het wel hoor geloof mij maar. En kan je haar tegen houden? Vast niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:18

Ramona_lief schreef:
WildWings schreef:
En als bokt je niet bevalt wat doe je hier dan nog? Jij geeft nu toch ook weer commentaar, maar dan op bokt zelf.

Verder, iedereen mag zijn mening geven. En de join-up gewoon 'voor de lol' doen, en al helemaal bij een paard dat helemaal niet dominant is, waarbij het eigenlijk niet nodig is, vind ik ronduit slecht te noemen.

Mensen die ertegen zijn en die het in zo'n topic zeggen, willen alleen maar mensen ervoor behoeden nog een keer de fout te maken te denken dat de join-up slechts is liefs en onschuldigs is.

Lekker aanvallerig gelijk. Ik geef zelf ook commentaar, maar dit worden van die "zeiktopicen" waar minstens 50x wordt gezegd hoe "dom" dat meisje bezig is. Dat hoeft niet! Na 3x weet ze het wel hoor geloof mij maar. En kan je haar tegen houden? Vast niet.

Wie kaatst kan de bal verwachten.

En ach, hoe vaker het gezegd wordt hoe meer het misschien wel tot haar doordringt. Moet je nu plotseling maar altijd je mening voor je houden omdat iemand anders het al gezegd heeft? Mensen die gewoon netjes uitleg geven over de join-up, wat het met je paard doet en wat het precies inhoudt bijvoorbeeld, die zitten toch zeker niet fout. En mensen die hun mening over de join-up netjes onderbouwen lijken me ook nooit verkeerd- zeker niet wat betreft dit onderwerp.

Dat jij iedere discussie over dit onderwerp 'kinderachtig' vindt hoeft nog niet meteen te betekenen dat het ook zo is (en ook andersom).

En haar tegenhouden, misschien wel? Als ze eenmaal doorheeft wat je met de join-up nou eigenlijk met je paard doet. (Nou weet ik niet de reden waarom ze de JU uitvoert.)

Maar zoals ik al zei; indien zij niet tegengehouden kan worden misschien dan wel anderen die het wilden proberen, 'voor de lol' of omdat het 'zo lief is als je paard achter je aanloopt' of omdat 'het de band tussen jou en je paard versterkt'.

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 20:57

Blue_Star schreef:

De reden dat hij niet in mijn profiel staat, is omdat ik nog niet zoveel tijd daar aan besteed heb, en omdat ik ook een eigen leven heb, dat niet alleen maar bestaat uit bokt.nl

Alhoewel somigen denken dat ik het gewoon voor de lol heb gedaan, wat dus NIET zo is, wat wel de reden is, dat doet er nu toch al niet meer aan toe.

Wat geweest is is geweest en kan niet meer verandert worden.

Oamaru

Re: [NH] Voor het eerst join up

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:59

cool! Hoop dat je je paard nu beter begrijpt.

En laat iedereen toch! Bokt kan af en toe zo zeuren... ga er gewoon van uit dat ze het gedaan heeft om te leren...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:02

Aan de TS: als je er niet bij zet dat 't paard een dominant kreng is wordt er vanuit gegaan dat 't paard niks verkeerd deed. Ik vind 't ook tijd voor een Sticky met informatie over Join-Uppen...

ijslanderfan schreef:

En laat iedereen toch! Bokt kan af en toe zo zeuren... ga er gewoon van uit dat ze het gedaan heeft om te leren...

Je hoort je paard niet als proefkonijn te gebruiken.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 00:19

kroetietjuh schreef:
Blue_Star schreef:

De reden dat hij niet in mijn profiel staat, is omdat ik nog niet zoveel tijd daar aan besteed heb, en omdat ik ook een eigen leven heb, dat niet alleen maar bestaat uit bokt.nl

Alhoewel somigen denken dat ik het gewoon voor de lol heb gedaan, wat dus NIET zo is, wat wel de reden is, dat doet er nu toch al niet meer aan toe.

Wat geweest is is geweest en kan niet meer verandert worden.

Waarom doet de reden er niet toe?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:01

ijslanderfan schreef:

Als je de join-up alleen maar uitvoert zonder dat je de achtergrond kent, ga je je paard nooit begrijpen.
En leren kun je ook door de theorie in je op te nemen, en hem nooit in de praktijk om te zetten. Of had je alle fouten die iemand maakt (ongeacht of je nu met paarden bezig bent of ergens anders) zelf nog een keertje willen maken? Alleen om te leren?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:37

Mijn paardje is wel heel dominant, mag ik nou een join-up doen???

Maar goed, even voor de duidelijkheid het hele verhaal. Ik heb een dominante alfa-merrie met een trailerlaadprobleem. Met rijden gaat ze door het vuur voor je, kennelijk heb ik "iets" waardoor ik met rijden wel als leider gezien wordt.
Op de grond is ze een schatje, maar WEL dominant. Ze "tolereert" dat ik wil dat ze naast mij loopt, zeg maar. Ze is superbraaf qua karakter, maar ziet mij absoluut niet als leider. Dat komt ook weer terug met het trailerladen: ik kan haar niet overtuigen...

Op basis van genoemde problemen ben ik nu met Parelli begonnen. Langzaamaan (en dan heb ik het nu over een paar MAANDEN) krijg ik de indruk dat ze meer "volgzaam" naar mij wordt, en dus mij meer als leider ziet. Je moest eens weten wat een kick dat geeft We zijn er nog lang niet, maar er is in ieder geval ontwikkeling!

Ik heb ook wel eens een join-up overwogen. Waarom heb ik dit niet gedaan?
1. Monty Roberts' methode spreekt mij niet aan, alleen de join-up wel. (eerlijk is eerlijk: het klinkt zo simpel en zo fijn en zo succesvol etc). Maar ik bouw liever iets op met mijn paard binnen één bepaalde methode, dan dat ik verschillende methodes compleet ga mixen zoals het mij uitkomt. Dat ik 1 enkel trucje uitvoer.
Als ik voor Monty ipv Parelli had gekozen, dan had ik ongetwijfeld de join-up uitgevoerd omdat die binnen de Monty methode hoort. Maar goed: ik heb dus voor Parelli gekozen Dus geen join-up...

2. Eerlijk is eerlijk: ik heb mij ook wat laten terugschrikken door de vele commentaren op de join-up. Ja ik heb een dominant paard, en Ja, waarschijnlijk zou het voor mijn paard best een goede methode kunnen zijn. Maar toch... en wat nou als het fout gaat??? Ik denk namelijk dat een dominant paard de join-up ook minder makkelijk "accepteert". Een alfa-merrie is niet snel onder de indruk. Wat als ze de join-up tegen mij probeert te gebruiken? Als ik een gevecht krijg omdat ze mij "uit haar kudde" probeert te drijven?

Ik zou iedereen willen adviseren om eerst het volgende voor jezelf op een rijtje te krijgen:
1. Welke band streef ik na met mijn paard? (vb: vriendschap zonder geweld, geen zweep, geen dwangmiddelen)
2. Heb ik een probleem wat ik wil oplossen? (vb: trailerladen)
3. Welke verschillende mogelijkheden zijn er om de band met mijn paard te versterken en eventuele problemen op te lossen (vb: Hempfling, Monty, Parelli, clickertraining, etc)
4. Welke methode spreekt me aan, en zou goed werken bij mijn paard om de beoogde resultaten te halen? Hiervoor moet je je dus ook verdiepen in de verschillende methoden.

Als je bovenstaande 4 vragen kunt en WILT beantwoorden ben je volgens mij altijd goed bezig. Er is niks mis met Monty of een join-up, maar verdiep je dan ook in zijn hele methode, en niet ALLEEN de join-up.

Maar dat is mijn verhaal en mijn mening. Afschieten mag

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:42

Roadracer, je hoeft niet perse voor een methode te kiezen omdat je een probleem hebt dat je op wilt lossen, je kunt ook beslissen voor een bepaalde methode omdat je naar een perfecte band streeft met je paard.

En in mijn ogen is methode Monty Roberts niet meer maar ook niet minder dan de Join-up. Dually Halster en Buckstopper en alle andere dingen die hij ook in de praktijk brengt zijn niet meer dan lapmiddelen.

Overigens: wil je een leuk filmpje zien? Kijk dan hier:

viewtopic.php?f=21&t=524275

Je ziet Jan Rasmussen, Parelli Instructeur in Zweden. Dit is wat je uiteindelijk met Parelli kunt bereiken. Daar kan de hele methode Monty niet aan tippen.

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:06

Hoi Cassidy,
Kende het filmpje al, heb m zelf ook al op het forum van http://www.naturalhorsemanship.nl gezet. Is inderdaad echt iets om kippevel van te krijgen, dat zou ik ook wel willen bereiken!!!

Wat je opmerking betreft: Je hebt natuurlijk gelijk, je hoeft geen probleem te hebben om met NH te beginnen, maar het kan wel een stimulans zijn voor sommige mensen om ermee te beginnen.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:04

Goh weer een lekkere topic zeg, weer dat gezeur of join up nou wel of niet goed is. Ik heb eergisteren een join up met mijn paard gedaan (maar zonder zweep gewoon alleen op lichaamstaal), ik kon hem om laten draaien enz. Ik heb het gevoel dat ik dan gewoon naar hem luister en bij longeren luister ik niet naar hem. Dus wat is nou eigenlijk erger? NIET NAAR ZIJN SIGNALEN LUISTEREN OF WEL NAAR ZIJN SIGNALEN LUISTERN.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:08

Dit heb ik al vaker aangekaard en niemand heeft daar echt een duidelijk een antwoord op, ja het join up is slecht en longeren is tja tja weten we eigenlijk niet. Maar ik voel me echt rot als ik hem aan het longeren ben en hij gaat met zijn hoofd naar beneden en slikken en ik luister er niet naar (in mijn hoofd wil ik dan gewoon stoppen). Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik denk dat luisteren naar je paard beter is dan zijn signalen negeren.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:41

En tja dan heb ik nog een vraagje aan Cassidy, heb jij die theorie zelf verzonnen over dat join up slecht is, of praat je iemand na?? Eerst had ik nog wel zoiets misschien heb je gelijk, maar hoe meer ik op mijn paard let hoe meer ik het gevoel krijg dat hij het juist leuk vind. En hij is er absoluut niet door veranderd, en zeker als je hem niet opjaagt maar gewoon met je lichaam hem stuurt dan ben je volgens mij goed bezig.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:23

jij begrijpt dus helaas net als vele anderen niet het verschil tussen join up en 'gewoon' longeren. Het heeft geen zin om hier dat verschil uit te leggen want het is in de vele topics al duidelijk genoeg verteld waarom join up niet zomaar moet worden uitgevoerd.

Iemand een idee hoe we een sticky over NH kunnen inrichten? Cassidy? Annemariev? Conrad?

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:38

Mijn paard geeft dezelfde signalen als hij aan de longe loopt bij longeren als bij join up. Dit is door verschillende mensen ook bevestigd (ook door cassidy)? dus van mij mag je het dan nog wel een keer uitleggen hoor. Ik heb het namelijk al vaker aangekaard maar niemand heeft daar een duidelijk antwoord op. Ook niet in de topics die ik gezien heb. En ik denk dat het misverstand ontstaat over dat een join up niet goed is, komt doordat sommige mensen een paard opjagen, dit is niet wat ik bedoel en dat is ook niet wat ik begrepen heb uit het boek van Monty.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:40

Het is werken met je lichaamstaal en het negeren van signalen van je paard is denk ik 10X erger. En dat is iets wat jullie niet begrijpen. en een paard is een paard en geen mens.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:42

Als het op longeren komt en het verschil daar bij met join up, blijft het altijd angstig stil. En als je join up niet goed vind moet je ook kunnen uitleggen waarom longeren wel goed is, om geloofwaardig over te komen. Dat waarom jullie tegen join up zijn heb ik al zo vaak gehoord.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:43

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:09

Ik heb het even snel doorgelezen. maar ik heb niet echt een antwoord gevonden waar ik iets mee kon. Nu weet ik helaas nog niet wat ik zou moeten doen als mijn paard weer die signalen bij het longeren afgeeft. Ik denk dat niemand het weet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:53

Boris94 schreef:
Ik heb het even snel doorgelezen. maar ik heb niet echt een antwoord gevonden waar ik iets mee kon. Nu weet ik helaas nog niet wat ik zou moeten doen als mijn paard weer die signalen bij het longeren afgeeft. Ik denk dat niemand het weet.

Lees dit topic dan eens:
viewtopic.php?f=99&t=518682

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:22

WildWings schreef:

[/quote]
Zo even rustig je hoeft niet gelijk in de aanval ofzo. Ik bedoel als 1 iemand eens goed uitlegt waarom je dit wel/beter niet kan doen dan is het toch gelijk klaar? Het heeft geen zin om het nog 5 keer aan te horen.

En nu had ik nog even een vraagje
Maar als je een paard dan gewoon laat rennen in de bak zegmaar, met zweep (zonder de bedoeling van join-up) heeft het paard dan niet hetzelfde idee als wanneer je wel een join-up doet?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 01:40

Een paard opjagen is niet hetzelfde als join-up, omdat je de druk bij de join-up constant hoog houdt totdat hij de tekenen van overgave begint te tonen. In een bak kan het paard voldoende afstand tot je nemen om buiten je bereik te komen, de druk valt weg, is dus niet hetzelfde als de join-up.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:14

Moet wel zeggen dat het allemaal erg ingewikkeld is. Ik let gewoon op de signalen van mijn paard en zolang ik niet het idee heb dat hij enige schade oploopt, zal het wel oke zijn.

Trouwens nog bedankt Jovarna voor de topic, was inderdaad erg intressant.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:21

O,ja klein vraagje ik kan heel weinig informatie vinden van andere paardefluisteraars zoals Emiel Voest en Parelli op internet. Ik vind hun site wel, maar daar wordt niks over de technieken die ze gebruiken verteld, dan moet je meteen een boek kopen.