randalinpony schreef: ( En trouwens al die blabla over rangorde en snoep... wil degene die zijn paard voor een schouderklopje kan laten liggen, dat hier even melden? En het geldt niet als je met dwang en straf werkt.)
Ik ben dus ook zo'n miep die tegen het belonen met snoep is. Ik heb mijn paardje 'geleerd' om rust als beloning te zien. Een vluchtdier, zoals een paard is, is gebaat bij geborgen en veiligheid. Dus rust is een grotere beloning dan eten.
Hij is dat zeker zo gaan zien, dus als hij iets goed doet, 'bedelt' hij om rust. Klinkt raar, maar ik aai/krabbel hem op zijn voorhoofd, tussen zijn ogen. Hij is nu al zover dat als hij iets voor mij doet (zoals stilstaan op commando of zijwaarts (via Parelli) hij zijn hoofd mijn kant op draait en laat zakken voor zijn 'beloning'. Het werkt nu ook andersom. Hij wordt rustig door deze beloning wat ook erg handig is in geval van stresssituatie's. Hij weet dat aaien over zijn voorhoofd betekent: het is veilig, het is goed.
Tot nu toe krijg ik net zoveel van hem gedaan als een ander, zonder snoep of eten te hoeven gebruiken. Ik ben er zelf van overtuigd dat ik hem (ik wil ook meer aan VD gaan doen) ik met deze methode van beloning ook andere oefeningen, zoals liggen, kan laten doen.