Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
LDRD schreef:Als je meer over de oorzaak weet, kan je dat in de toekomst wellicht anders doen en weet je beter hoe je het probleem kunt oplossen.
Lijkt me dus wel van groot belang, voor zover het te achterhalen valt.
Overigens is dit me in 40 jaar paarden nog nooit overkomen vandaar dat ik in mijn geval ook even perplex stond en bijzonder graag een mogelijke oorzaak zou vinden.
Maar goed, we wijken af.
johnnie schreef:Overgrote delen van opvoedings, aangeleerd of ingeprent gedrag zullen heel moeilijk te achterhalen zijn. Ben het met je eens dat informatie nodig hebt echter met deze informatie kun je zeer weinig doen.
De kunst bestaat erin een paard positief te manipuleren, enwel op een dusdanige wijze dat hij het geleerde met plezier gaat doen.
Een paard op een verstandige wijze iets leren en dit te accepteren heeft met vertrouwen te maken. Als het paard je vertrouwd en respect voor je heeft leer je een paard heel veel. Achtergrond informatie is prima, maar zet geen zoden aan de dijk een paard iets te leren.
Brisk schreef:Of het helpt om het verleden te kennen, denk ik zo, hoe meer je weet hoe wijzer je wordt. Het kan altijd van pas komen.
Maar inderdaad, er spelen zoveel factoren mee, het aangeboren karakter, de opvoeding, de opgroei,... Dat is met mensen eigenlijk ook zo he. Er hoeft niet altijd een reden te zijn, maar als er een is is het misschien iets makkelijker op te lossen of bij te sturen.
Johnie, je bent altijd welkom hoor! Of als je iemand kan aanraden die instructie geeft.