Teren, goed of kwaad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:32

Mijn pony had rotstraal toen ik hem kocht van de manege. Dat heb ik goed behandeld. Daarna nooit meer last gehad en ze lopen 24/7 buiten.

Anoniem

Re: Teren, goed of kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:48

Gelezen in In de Strengen:

Bij het ontstaan van rotstraal spelen hoofdzakelijk drie factoren een rol: vuil, vocht en een slechte hoefverzorging. Een vuile, natte stal is veroorzaker nummer één.
en:
Zoals gezegd, spelen vuil en de daarmee samenhangende bacteriën een grote rol. Vuil vind je echter niet alleen in de stal, maar bijvoorbeeld ook in het weiland. Rotstraal wordt echter zelden gezien bij paarden die in het land staan. In het weiland worden de hoeven steeds schoon gelopen.
en:
Het regelmatig bekappen van paarden en het daarbij mooi openleggen van de straalgroeves vormen het allereerste begin bij de preventie van rotstraal.
Men ziet het probleem bij bepaalde paarden vaker voorkomen dan bij andere. Paarden met smalle, hoge hoeven zijn meer gevoelig dan paarden met brede, ondiepe hoeven. Daarnaast ziet men het mogelijk vaker bij beslagen paarden dan bij paarden zonder ijzers; de takken van het ijzer zorgen ervoor dat het vuil rond de straalgroeve minder goed weg kan, wat weer broeiing veroorzaakt.

Need I say more.....

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:48

En dàt uit de Strengen????

haha, goed nieuws

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:49

Ja, haha, ik was ook verrast!
Komt wel goed.... hihi.

AthenaWytske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:28

Teren is niet de beste oplossing. Zo ga je de plaats in kwestie afsluiten van lucht en dat heeft de bacterie die de rotstraal veroorzaakt graag, want die is nl anaëroob.
Mijn verzorgpony heeft ook last van rotstraal. Ik en de eigenaar zijn het dagelijks gaan proper maken en hebben er Egyptische zalf opgesmeerd. Ertussendoor is de hoefsmid gekomen en nu is het al mooi terug in orde. Het zal wel pas echt beter zijn als het weiland droger wordt.

Nimue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:43

"Een badje biotex", hoe doe je dat precies?
Mijn pony heeft weinig problemen met rotstraal, maar ze heeft wel een wat dunne zool. Ze heeft nu 2x een zoolzweer gehad, en die behandelden we dan o.a. door haar een kwartiertje in gekookt (en ook weer een beetje afgekoeld ) water met biotex erin te weken. Bedoel je zoiets, maar dan om de beurt alle vier de hoefjes?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:20

Nimue schreef:
"Een badje biotex", hoe doe je dat precies?
Mijn pony heeft weinig problemen met rotstraal, maar ze heeft wel een wat dunne zool. Ze heeft nu 2x een zoolzweer gehad, en die behandelden we dan o.a. door haar een kwartiertje in gekookt (en ook weer een beetje afgekoeld ) water met biotex erin te weken. Bedoel je zoiets, maar dan om de beurt alle vier de hoefjes?

Zoiets?

Afbeelding

Vond ik zojuist op 't net.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:25

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:29

Afbeelding

zou er in dat blauwe badje ook biotex zitten ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:37

Heej Smurf, wat dee ik verkeerd?

Ja, er zit vast biotex in, haha.
Tis wel een schetig gezicht zo.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:45

je had maar de helft van de link tussen je tags gezet, het is een hele lange link, hij moet altijd eindigen op .jpg (of .jpeg)

Geen wonder dat die schimmel zo wit is met al die biotex (groen)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:51

smurf schreef:
je had maar de helft van de link tussen je tags gezet, het is een hele lange link, hij moet altijd eindigen op .jpg (of .jpeg)

Geen wonder dat die schimmel zo wit is met al die biotex (groen)

Ooooh, niet op gelet. Maar goed, hij staat erop. Goed dat je nog wakker bent!

Ja, wel biotex GROEN inderdaad!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:54

als je biotex-blauw neemt, wordt je paard wel mooi wit hoor: daar zit namelijk chloor in

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:42

Ow, dat is waar ook, Biotex groen is het he. Voor de staart gebruik ik heel af en toe ook wel eens blauw, als het echt té smerig is allemaal
Maar voor de hoeven idd. Blauw maar soda kan ook hoor, gebruik ik nog wel eens als ik door de Biotex heen ben (ehm, voor de hoeven dus, niet om de staart te wassen )

Smurf! Geweldige foto! Wordt tijd dat Kevin ook eens zo wil blijven staan tijdens zijn badje, ik doe 1 hoef at a time maar de emmer gaat dan echt wel een keer of 4 vliegen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:48

die foto komt van 1 of andere site af hoor, is geen paard van mij gelukkig, die heeft geen last meer van dergelijke kwalen tegenwoordig

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:52

toverpaardje schreef:
Mijn fjordje heeft welgeteld jaren geleden 1 maal op ijzers gestaan. En ik was zielsgelukkig toen die krengen er weer onder vandaan waren, ze kon er niet eens fatsoenlijk op lopen en gleed alle kanten op, het was gewoon gevaarlijk zelfs..

Off topic...

O Tanja, nog bedankt over je PB met info over je lamswollen bareback pad. Erg leuk en interessant.

wat heeft dit met teren te maken?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:41

@Flurk, ze gaf antwoord op iemand die melde dat haar paard nooit meer problemen had vanaf het moment dat ze van de ijzers af ging en over ging op natuurlijk bekappen dus wat is het probleem? Hierboven hebben we het over biotex, is ook niet echt teer geloof ik? (of jij moet de was doen met teer? zou kunnen natuurlijk )

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 15:23

Flurk schreef:
toverpaardje schreef:
Mijn fjordje heeft welgeteld jaren geleden 1 maal op ijzers gestaan. En ik was zielsgelukkig toen die krengen er weer onder vandaan waren, ze kon er niet eens fatsoenlijk op lopen en gleed alle kanten op, het was gewoon gevaarlijk zelfs..

Off topic...

O Tanja, nog bedankt over je PB met info over je lamswollen bareback pad. Erg leuk en interessant.

wat heeft dit met teren te maken?

Moest het even opzoeken hoor, dat was inderdaad een reactie op de reactie van Jovarna als ik het goed heb, die iets vertelde over haar paard die niet meer op ijzers stond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:56

Nee, dat OT-berichtje was van jezelf.

Maar vertel eens, je schreef dat de natuurlijk bekapper zou komen voor een ander paard. Is hij/zij inmiddels geweest? Vertel eens!

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 16:44

De eigenaresse van het veulen had haar 1ste afspraak verzet, hij zou toen afgelopen zondag komen, Ik ben daar toen niet bij geweest. Ik heb mijn fjordje met haar voetjes in de biotex gezet, en het viel mij eigenlijk heel erg mee. Ik heb er verder niet meer iets mee gedaan. De afgelopen dagen was het ook lekker droog en vroor het hier. Ik wil nog steeds wel overgaan op NB, maar ik denk dat ik dan ga kiezen voor Hans Arendsen, gezien zijn reputatie bekend is. De NB-er die voor het veulen kwam spreekt zelf engels/ amerikaans. en hoewel ik zelf wel aardig engels spreek, vind ik dit toch wel een handicap als het gaat over paardenvoeten. Het is mij ook niet helemaal bekend wat de opleiding was van deze man. Maar goed, om te zien had ik het wel interessant gevonden al had ik er bij geweest.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 16:47

Jovarna schreef:
Nee, dat OT-berichtje was van jezelf.

Maar vertel eens, je schreef dat de natuurlijk bekapper zou komen voor een ander paard. Is hij/zij inmiddels geweest? Vertel eens!

ja was een reactie van mij hoor, maar ik reageerde op jouw berichtje wat je over de ijzers vertelde. Maar goed....flurk, ik bedoelde er verder niks mee, het was een constatering voor mijzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:52

Hans Arendsen schijnt een goede keus te zijn! Doen dus!
En succes d'r mee!

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 17:12

o, ja de eigenaresse vertelde ook nog over de eerste keer dat deze man bij haar veulentje kwam, dat ze hem wat ongeduldig vond. En daar kan ik helemaal niks mee. Ik heb heel lang een hele lieve man die tad.bekapte. Die had alle tijd en geduld van de wereld, die is er helaas mee gestopt vanwege zijn rug. Degene die ik toen jaren geleden die ijzers er onder heb laten zetten, was helaas heel wat minder geduldig, en ze heeft toen een"klop van de hamer"gekregen, en ik voelde mij zelf ook behoorlijk geschoffeerd met opmerkingen van zijn kant. Maar goed dat allemaal even terzijde en off topic..

Uit wat ik over Hans heb gelezen, begrijp ik dat het een rustige persoonlijkheid is.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:36

Mijn smid is niet zo voor teren.
Bij hoefzweren zegt hij dat je het beste biotex groen kunt gebruiken, of soda, wat nog beter is.
Sommige paarden kunnen bij de kroonranden allergisch reageren op de biotex-groen.

Nimue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:04

Ahmai, ik hoef Santa écht niet met vier beentjes in bakjes te zetten! Ik was al blij als dat kwartiertje voorbij was dat ze er met ééntje in moest staan... vijf minuten vindt ze het wel okay ("lekker, dat warme water!"), maar daarna gaat ze zich vervelen en dan begint het grote spring- en plens-festijn.

Soda, ik geloof dat wij dat hebben inderdaad, geen biotex. In elk geval van dat zoute spul dat zuivert...

Ik heb wel veel geteerd, ooit, een paar jaar terug. Omdat ik toen nog dacht dat dat 'nodig' was, maar tegenwoordig teer ik eigenlijk nooit meer en de hoefjes zien er precies hetzelfde uit. Nou heb ik gelukkig ook een héle fijne stal! Geen 24 uur weidegang, maar wel elke dag een flinke tijd naar buiten met de andere paardjes. Dat lijkt me voor de hoeven (naast voor het hele paard) toch ook wel gezonder dan 23 uur per dag op stal en één uur rijden.

Ik weet nog dat, toen ik wel teerde, ik vaak teer op mijn vingers kreeg en daar behoorlijk allergisch op reageerde. Achteraf snap ik ook niet zo goed waarom ik die troep dan toch op de hoeven van mijn ponies bleef smeren, aangezien ik er allemaal enge plekken van op mijn vingers kreeg.