rijden met een halsterhoofdstel ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:46

Ik heb er ook eentje (zie profiel). Bevalt prima, teugels bevallen ook goed. Ik heb er ook een martingaal bij, maar die gebruik ik amper. Het is biothane en dat bevalt erg goed. Hiervoor heb ik er ook eentje van nylon gehad, maar dat beviel echt. Veel eerder kale plekjes en het werd erg vies door het zweet.

Antheman: wat heb jij dat bit laag in de mond hangen zeg! Lijkt me niet echt prettig voor je paardje.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:58

Over Zilco gesproken: dat vind ik ook fijn materiaal. Ik rijd al jaren met een martingaal van Zilco omdat mijn leren martingaal naar z'n grootje ging van al dat zweet en koelwater.

Bellafigura

Re: rijden met een halsterhoofdstel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:51

Karin schreef:
Bellafigura schreef:
Ik rij zelf met teugels van suede. Supergrip, maar voor het fijnere dressuurwerk minder geschikt.

Helemaal suede of alleen aan de binnenkant? Ik rijd de Haf namelijk met de laatstgenoemde soort en ik vind ze erg fijn. Nu wil ik ze ook graag voor Ret, maar de eigenares weet niet meer waar ze ze heeft gekocht. Waar heb jij deze vandaan?

Die van mij zijn een soepele nylon kern met daarom heen geslagen een suede strook die is doorgestikt. Ik heb ze jaren geleden bij mijn vaste zadelmaker in Groningen (Kootstra ruitersporthuis, de zadelmaker zelf heet Groeneveld) gekocht. 125 guldentjes, maar mijn naam stond erop. Reg heeft er inmiddels ook een paar, die heeft ze laten maken. Geloof dat Trieneke ze ook heeft. PB maar als je meer wilt weten.

Bellafigura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:53

carola schreef:
Antheman: wat heb jij dat bit laag in de mond hangen zeg! Lijkt me niet echt prettig voor je paardje.

Ik wou het niet zeggen, maar nu jij er over begonnen bent: dat viel mij ook op, ja!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:37

Zullen we het on topic houden?

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:38

Nou, rustig maar, het is maar een tip!

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:07

Ik vond nog even een foto van mijn halsterhoofdstel. Overigens is dit ook een Zilco, model 'mix 'n match'.
Foto is gemaakt door Goedhart en naar een vriendin van mij gestuurd die deze kleurcombinatie wilde hebben. Goedhart had nog niet eerder een zwart/bruine verkocht.

Het lijkt een beetje een rommeltje maar het zwarte gedeelte is het halster en het bruine het bitstuk (zonder bit). Je ziet dat het bitstuk om het halster heen geklipt zit. Ik heb er ook wel eens een stalhalster onder als het zo uitkomt.
Fijne van dit bitstuk is dat er niet zoveel ijzer aanzit (musketonhaken) en dat het bit goed op lengte is in te stellen.

Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:19

Hoi,

Kunnen jullie mij het verschil tussen merken als Zilco, Norton en de hoofdstellen van biothane uitleggen ?
Ik vind b.v. die van Zilco er ook heel goed uitzien op de foto !

Ik zou eigenlijk eens bij een endurance wedstrijd moeten gaan kijken, maar die zijn hier niet echt in de buurt ......

Groetjes,

Maris

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:25

Norton is veel dikker materiaal dan Biothane. Zilco ken ik niet heel goed.

Ik pb je een foto met beide hoofdstellen erop.

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:53

Ik ken Norton dan weer niet zo goed maar de basis van al deze hoofdstellen is kunststof als leervervanger, het lijkt op leer, is even soepel, vele malen sterker en onderhoudsvrij.
De ene noemt het Biothane de ander SF en er zijn er nog wel een paar.
Keuze is een kwestie van prijs, smaak en model. Ik denk niet dat het ene merk slechter is als het andere.
Vreemd genoeg wordt dit soort artikelen niet in het westen verkocht. Divoza en de Hypos hebben het niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:02

Ik heb een halsterhoofdstel van leer. Niet heel erg superhandig voor de endurance met al het zweet en water. Ik rij de wedstrijden met twee halster touwen omdat ik het fijner in de hand vindt liggen dan de teugels die ik er bij heb gekregen. Bovendien kun je die er niet makkelijk van af klippen

Afbeelding

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:52

Dealer schreef:
Vreemd genoeg wordt dit soort artikelen niet in het westen verkocht. Divoza en de Hypos hebben het niet.

Equestrian Nomads zit in de omgeving van Leiden, Noordwijk volgens mij.

Oké, het is dan wel een internetwinkel, maar dat was Goedhard eerder ook. Die heeft ook pas een jaar of twee een winkelpand.

De hoofdstellen van Norton zie je hier en daar wel in winkels. Ik kan me alleen niet meer herinneren waar precies.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:54

ik rijdt met een rood halsterhoofdstel.
Ik merk niet veel verschil, alleen eigelijk rijdt je zonder neusriem
Althans, zou voel ik het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:30

Wat mij opvalt in dit topic, is dat er behoefte is aan teugels die lekker in de hand liggen. Ik heb voor het tegenovergestelde gekozen, namelijk teugels die niet lekker in de hand liggen t.a.v. grip, houvast e.d..

Mijn teugels zijn van touwhalstertouw van 6 mm dik. Dit vanwege verchillende redenen, die ik even zal noemen.
Met dunne, lichte teugels:

- is er minder tot nauwelijks ruis tussen jouw handen en het paard (-enhoofd, of als je met bit rijdt: de mond);
- kun je heel goed gevoel-signalen doorgeven aan je paard;
- ben je niet geneigd te gaan 'trekken'. Zodra je aan de teugels trekt, voel je dit onmiddellijk in je handen. Dus láát je het wel om te gaan trekken. Je wordt dus vanzelf zachter in en met je handen. En dit zorgt voor een zachte inwerking voor je paard;
- is de teugelimpuls voor de ruiter scherper dan voor het paard; het geeft je dus de mogelijkheid om je hulpen werkelijk te verfijnen;
- je leert veel zuiverder en eerlijker te communiceren met je paard. Je kunt je eigen handen aan gort trekken, je kunt de mond of de neus van je paard aan gort trekken, maar beter is om te leren communiceren met je paard, op basis van wederzijds vertrouwen. Dit geeft zoveel 'verlichting', letterlijk en figuurlijk.

Hoe langer ik nu met deze teugels rij, hoe meer ik ervaar dat ik niet meer hoef te 'trekken'. Het is veel meer vragen en uitnodigen geworden wat ik doe, en Jovarna reageert er geweldig op.

Ook ervaar ik dat deze dunne en lichte teugels (ze wegen echt nauwelijks iets) tòch lekker in m'n handen liggen. Het voelt zó licht, alsof ik niets in m'n handen heb, en ondertussen ben ik diep in verbinding met m'n paard. En dat gevoel is werkelijk fantastisch!!

Ik wil wel even een fotootje plaatsen als jullie nieuwsgierig zijn .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:44

Ik ben wel nieuwsgierig naar een foto Jovarna Eigenlijk klinkt je uitleg best wel logisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:13

Ik heb een paar foto's in m'n album gezet:

http://www.mijnalbum.nl/Album=XF4FG8WY

Zoals je kunt zien, zijn de uiteinden met een speciale knoop aan westernsnaps geknoopt. En die snaps bevestig je dus aan de ringetjes van het hoofdstel.

Issake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:19

ik heb dezelfde teugels als het halsterhoofdstel zelf van biothane dus. deze valt goed mee, is ook lekker licht in de hand

Black_White

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:06

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:17

Jovarna schreef:
Hoe langer ik nu met deze teugels rij, hoe meer ik ervaar dat ik niet meer hoef te 'trekken'. Het is veel meer
vragen
en uitnodigen geworden wat ik doe, en Jovarna reageert er geweldig op.

Ik rijd ook niet met 'gripteugels' omdat ik behoefte heb om te trekken.

Ik rijd met 'gripteugels' omdat mijn teugels onderweg nat en glad worden van zweet en koelwater. En tot nu toe rijd ik het fijnst met wat bredere stoffen springteugels. Alleen doen de tussenstopjes van gewone leren springteugels vaak pijn aan mijn handen, vandaar dat ik liever een soort 'lussenteugels' gebruik. Of teugels met wat grotere rubber noppen, of met suede aan de binnenkant (hoewel die niet zo blij zijn met veel vocht).

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 04:26

Rond deze tijd ongeveer zou het halsterhoofdstel van Harry's Horse ook moeten uitkomen, hij staat op de site en is te krijgen in de kleuren: zwart en raspberry

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 04:28

Afbeelding

*foto geleend van HH-site

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 20:58

Weet je toevallig ook van welk materiaal de HH halsterhoofdstellen zijn gemaakt ? en de prijs ?

Groetjes,

Maris

Jakary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:39

de prijs weet ik niet, want ze zijn denk ik nog niet in de winkels op de site staat dat ze verwacht worden rond half januari.
Het materiaal weet ik ook niet exact, anders moet je eens op de site gaan kijken.
bij www.harryshorse.nl
dan de juiste taal aanklikken, dan 'producten' en dan 'assortiment'
en dan bij 'hoofdstellen' vind je dit hoofdstel in zwart en roos
Normaal gezien zal het er wel bijstaan. Het is alleszins kunsstof, maar niet zoals een halster, want ik heb een hoofdstel in hetzelfde materiaal maar in licthblauw (ook van HH) (dat kostte trouwens ongeveer 40€, dus dit zal wat duurder zijn)

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:04

*gaat dit in de gaten houden*