[AR] [NH] Eigenlijk kan je niets meer doen met je paard..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 15:14

Wat ik graag van/met mijn paard zou willen? Nou ik denk dat dat idd voor iedereen wel een beetje hetzelfde is. Gewoon lekker ontspannen rijden en gewoon proberen steeds een nog betere band samen op te bouwen.
Maar wat ik bedoelde met dat ik opzich niets van mijn paard wil, is dat ik niet daarom dit topic heb gestart tuurlijk wil ik iets van mijn paard maar mijn 1e berichtje in dit topic was niet zo bedoeld dat ik iets van mijn paard wil maar dat ik merkte dat mensen over alles positief maar ook heel negatief praten en dat ik niet meer weet wat nou goed of 'fout' is.
Pff ik vind het steeds moeilijker worden hier

Cassidy

Re: [NH] Eigenlijk kan je niets meer doen met je paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:17

johnnie schreef:
Neem de roundpen. Bij de Robert methode werk je vanuit korte distantie, maar vanuit een grotere distantie kun je het shaken.
Het paard heeft geen keuze. Laat je het paard kiezen zal hij de manier kiezen die aangenaam is indien hij hier een prettige ervaring mee heeft.

Kan je wel volgen, maar dan vraag ik me bij het werken op grote afstand: In hoeverre is het een bewuste keuze, en inhoeverre is het geconditioneerd en aangeleerd gedrag? Ook PP begint op korte afstand en met een leadline, de veel langer wordt voordat je at liberty kunt gaan werken....

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:39

MustangS schreef:
Wat ik graag van/met mijn paard zou willen? Nou ik denk dat dat idd voor iedereen wel een beetje hetzelfde is. Gewoon lekker ontspannen rijden en gewoon proberen steeds een nog betere band samen op te bouwen.
Maar wat ik bedoelde met dat ik opzich niets van mijn paard wil, is dat ik niet daarom dit topic heb gestart tuurlijk wil ik iets van mijn paard maar mijn 1e berichtje in dit topic was niet zo bedoeld dat ik iets van mijn paard wil maar dat ik merkte dat mensen over alles positief maar ook heel negatief praten en dat ik niet meer weet wat nou goed of 'fout' is.
Pff ik vind het steeds moeilijker worden hier

Zo moeilijk is het niet hoor Ik denk dat je gelijk hebt dat er positieve en negatieve dingen zijn waarover gepraat wordt.
Je wilt een betere band opbouwen met je paard en dat kan door heel simpelweg een kijkje te nemen in de verschillende leermethodes. NH is een van deze methodes. Een band scheppen met je paard doe je allereerst door duidelijk grenzen te zetten, en je paard leren vertrouwen in je te krijgen. Hoe, bv Parelli, Voest, Hempfling, clickermethode, hier is over al info van te vinden op internet.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:52

ligt eraan of je dat wilt om dat zo te doen. ik ben me pas sinds de laatste tijd in dat soort dingen gaan verdiepen zoals nh. darvoor deed ik het op instinct en dat werkte ook hoor. daar hoef je geen cusus voor te volgen. als je normaal met je paard omgaat krijg je ook die band. ik vind dat er de laatste tijd alleen nog maar over parelli etc. word gepraat. net of je niet goed bezig bent als je het anders doet

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:25

wyona schreef:
ligt eraan of je dat wilt om dat zo te doen. ik ben me pas sinds de laatste tijd in dat soort dingen gaan verdiepen zoals nh. darvoor deed ik het op instinct en dat werkte ook hoor. daar hoef je geen cusus voor te volgen. als je normaal met je paard omgaat krijg je ook die band. ik vind dat er de laatste tijd alleen nog maar over parelli etc. word gepraat. net of je niet goed bezig bent als je het anders doet

Vind ik helemaal geen -te- opmerking.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:17

wyona schreef:
ik vind dat er de laatste tijd alleen nog maar over parelli etc. word gepraat. net of je niet goed bezig bent als je het anders doet

Dat ligt er echt aan op welk forum je begeeft. Ik hoor wel vaker van mensen dat ze de indruk krijgen dat je niet goed bezig ben als je niet een trouwe volger ben van een bepaalde guru, maar als ik mijn instructrice bezig zie, zie ik ook heel veel dingen uit de NH. Met dat verschil dat ze niet op een barebackzadel zit en geen carrot stick heeft waar ze mee werkt...

Dat heet gewoon gezond paardenverstand. Maar aangezien er steeds meer mensen komen die pas op latere leeftijd met paarden in aanraking zijn gekomen, en dat gezonde boerenpaardenverstand (drie keer woordwaarde) niet hebben, zul je ze toch iets moeten aanreiken om verder te komen met hun paard....

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:37

ben ik het met je eens maar wat ik er mee bedoel is dat tegenwoordig iedereen het erover heeft ook de gevorden en dat het een beetje op een modegril begint te lijken.

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 23:19

johnnie schreef:
Zo moeilijk is het niet hoor

Het moeilijkste zijn al die woorden van jullie Ik probeer me zover mogelijk te verdiepen in de band die paarden en mensen met elkaar kunnen krijgen.. maar ik ben (dan ook nog maar) 15 en snap ook nog niet alles.
johnnie schreef:
Een band scheppen met je paard doe je allereerst door duidelijk grenzen te zetten, en je paard leren vertrouwen in je te krijgen.

Heb jij eigenlijk iets wat jij 'graag' met paarden doet om ze jou te 'leren' vertrouwen? Zou je daar een voorbeeld en/of uitleg van kunnen geven?
Of waag je je daar liever niet aan op bokt?

Ik wil graag zoveel mogelijk verschillende dingen van mensen horen om te kijken waarvan ik denk dat het beste bij mijn paard zou werken.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 06:57

Nu is dit topic al een paar dagen oud en er word amper in geantwoord.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:47

Ik denk MustangS, dat je zelf wat meer moeite moet doen om dingen uit te vinden, en niet moet verwachten het hier in een topic op bokt op een presenteerblaadje te krijgen voorgeschoteld...daar is het te complex voor, en wat voor mij en mijn paarden werkt, hoeft het voor jou en je paarden nog niet te doen...

spunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:49

je merkt zelf of je paard iets fijn vind of niet denk ik..

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 14:31

Cassidy schreef:
Ik denk MustangS, dat je zelf wat meer moeite moet doen om dingen uit te vinden, en niet moet verwachten het hier in een topic op bokt op een presenteerblaadje te krijgen voorgeschoteld...daar is het te complex voor, en wat voor mij en mijn paarden werkt, hoeft het voor jou en je paarden nog niet te doen...

dat verwacht ik ook helemaal niet.. maar ik mag het toch wel vragen? jij weet toch niet wat ik allemaal lees en probeer te begrijpen?
en nee, dat hoeft inderdaad niet voor mij en mn paard te werken, maar dan moet ik er toch achter zien te komen..
laat maar

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:21

Cassidy schreef:
johnnie schreef:
Neem de roundpen. Bij de Robert methode werk je vanuit korte distantie, maar vanuit een grotere distantie kun je het shaken.
Het paard heeft geen keuze. Laat je het paard kiezen zal hij de manier kiezen die aangenaam is indien hij hier een prettige ervaring mee heeft.

Kan je wel volgen, maar dan vraag ik me bij het werken op grote afstand: In hoeverre is het een bewuste keuze, en inhoeverre is het geconditioneerd en aangeleerd gedrag? Ook PP begint op korte afstand en met een leadline, de veel langer wordt voordat je at liberty kunt gaan werken....

We zitten hier op een topic van een vijftien jarige die wij dus niet moeten verleiden tot het lezen van niet gevraagd commentaar

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:28

MustangS schreef:
Cassidy schreef:

dat verwacht ik ook helemaal niet.. maar ik mag het toch wel vragen? jij weet toch niet wat ik allemaal lees en probeer te begrijpen?
en nee, dat hoeft inderdaad niet voor mij en mn paard te werken, maar dan moet ik er toch achter zien te komen..
laat maar

Dat laat maar is niet verstandig MustangS. Ik wil je een heel eind op weg helpen zoals ook ik op weg ben geholpen. Moeilijk is het niet als je de elementaire beginselen eenmaal doorhebt.

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 18:42

nou, wat ik me na dit topic nog meer af ben gaan vragen is: Wat voor manieren er zo'n beetje zijn om een paard jou te 'leren' vertrouwen.. Opzich vertrouwen mijn paard en ik elkaar goed, maar het kan nog wel beter denk ik.
Ik weet alleen niet hoe ik dit nog als een nog 'kleinere' vraag kan stellen zoals je vroeg p.pb

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:47

Ik heb goede resultaten met veel werk doen vanaf de grond. Als je paard iets vreemd of eng vind, in het begin er tussen gaan staan (dus tussen dat waar je paard zo van schrik of kijkerig op reageerd), daarna duidelijk er op aflopen, doen alsof je eraan ruikt, raak het aan. Als je tegenover je paard staat, maak je breed, kom trots over, straal vertrouwen uit, doe alsof je alles in de hand hebt...
Leiden van je paard aan een lang lijntje, minstens een halve meter. Accepteer niet als je paard jouw persoonlijke ruimte binnen komt (cirkel van een meter om jouw heen) , laat hem afstand houden. Leg eens een zeiltje neer, laat je paard er overheen lopen, en als hij dat niet wil, voorzichtig er naartoe werken dat hij dat wel doet, (als je er zelf midden op gaat staan laat je zien dat het niet eng is. Niet teveel met snoepjes werken, beloon met een kriebel. Paard geen klopjes meer geven, jij vind slaan toch ook geen liefkozing? Een kriebel als beloning is veel fijner...

Is heel veel, en je bent er niet zomaar. Maar dat zijn een paar van de dingen die ik met mijn paarden doe of gedaan heb...

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:34

MustangS schreef:
Sinds ik (weer) een eigen paardje heb ben ik me wat meer gaan verdiepen in het NH.. Ik heb verschillende dingen gelezen van Monty Roberts, Pat Parelli en nog een aantal mensen. Ook zit ik vaak op bokt te kijken bij discussies enzo.
Maar als je echt het beste wil voor je paard, kan je gewoon niets meer doen. Tenminste, zo komt het bij mij over.

Ik heb zo snel even geen voorbeelden maar op bijna alles wat er door de 'bekende NH mensen' (zoals Monty en Parelli) wordt verteld, is wel negatief commentaar.

Ik ben sowieso niet iemand die voor hulpteugels, zwepen (behalve als verlengde van je hand), sporen ect. is, maar de dingen die eigenlijk 'goed' voor je paard zouden moeten zijn en zouden moeten zorgen voor een sterkere band tussen jou en je paard, daar wordt ook zoveel negatief over gesproken.

Neem bijv. de join-up. Ik wil hier niet te ver op in gaan omdat er al zoveel discussies over zijn, maar de 1 zegt ,, Ja het is hartstikke goed en je paard kiest jou dan als leider blabla'' en de ander zegt ,, nee je dwingt je paard blabla''.. Als ik iemand zou zijn die voor een join-up zou zijn, zou ik gelijk gaan twijfelen omdat ik mn paard niet wil dwingen iets te doen.

Zo zijn er nog zoveel dingen waar ik eerst voor ben en als iemand dan met argumenten komt die negatief zijn, dan begin ik te twijfelen.
Als je zo rond kijkt op bokt.. Wat is er dan nog goed?

Je paard dag en nacht op een groot stuk land zetten met zijn vriendjes en er niet naar omkijken? (Zoals het in de natuur gaat..)?

Ik ga er dit bijnemen om een antwoord te geven: je eerste opmerking en vraag is dat je al een beetje gelezen hebt van MR, Parelli en andere PN methodes en je zegt als je het beste wilt voor je paard kun je gewoon niets meer doen, zo komt het bij je over

Zo moet het dus niet overkomen.

Het zou als volgt moeten overkomen, je bent zoekende naar een manier om met je paard te kunnen werken, dingen te doen en bovenal plezier beleven in paard rijden en niet gefrustreerd rondhobbelen zal ik maar zeggen. Op de eerste plaats moet je dan niet denken aan al die manieren om met paarden om te gaan en leer het af telkens anderen te geloven.

Een ding moet duidelijk zijn en dat is dat een paard geen mens is en dus ook niet zo handeld. Een paard handeld instinktief.
Ik zou hier meer als een topic mee kunnen vullen maar daar heb je nu niets aan. Je zou om te beginnen eens iets van paardentaal moeten weten, waarom doet een paard zo, of zus. Ik kan je een site¨ paard natuurlijk¨ adviseren. NH is niet meer als een leidraad wat je ook zo moet beschouwen. Als je je verder verdiept in NH kom je vanzelf een methode tegen waar je van zegt hier wil ik wat meer over weten. Kies de manier waar je je zelf goed bij voelt.

Trouwens wat is NH Gewoon plat uitgelegd een natuurlijke manier om met je paard om te gaan. Dit begrijpt een paard het beste. Als je op een natuurlijke manier met je paard omgaat komt vertrouwen bijna vanzelf enwel van 2 kanten. Met je paard bezig zijn, vooral op een speelse manier levert al een zeer goede band op. De rest is opbouwen en leren dat niets vanzelf gaat.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:20

Je kunt idd het beste beginnen te kijken naar het paard en waarom hij zo reageerd als hij reageerd. Parelli (komt hij weer jongens) omschrijft dat gewoon heel duidelijk. Een paard is een vluchtdier, heeft miljoenen jaren evolutie doorstaan en heeft overleefd omdat hij eerst ging rennen, en dan pas ging kijken waarom hij ging rennen. En de mens is van nature een roofdier. De ogen bij een paard zitten aan de zijkant van zijn hoofd, hij heeft een blikveld van bijna 360 graden, maar ziet daarbij niet scherp.
Een mens kan alleen maar vooruit kijken (en een beetje opzij). Ziet dingen scherp, maar moet duidelijk zijn hoofd gaan draaien om meer te kunnen zien. Wolven en andere roofdieren hebben ook hun ogen van voren...waarom zou een paard ons anders zien dan een roofdier?

Dus alles wat je met je paard doet: hou er rekening mee dat de eerste reactie altijd zal zijn dat hij wil wegrennen. De rest is voor een groot gedeelte gewenning (desensibiliseren) en gevoelig maken voor bepaalde reacties die wij van hem eisen, zoals gewillig zijn in de mond en voor het been, en het wijken voor druk, op wat voor manier ook (psychisch en physisch).

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:42

woow, heel erg bedankt!
@Cassidy: Vooral aan je 1na laatste berichtje heb ik iets! De laatste ook maar dat is meer om te begrijpen (en gelukkig doe ik dat ook). Met de 1na laatste kan ik aan de slag. Dank je!

@johnnie: Ook heel erg bedankt!
Ik kan weer lekker verder.

Trouwens, ik deed al veel aan grondwerk en probeer, zoals Cassidy net uitlegde, zeker over te komen als mijn paard ergens van schrikt of bang van is. Vooral dat stukje, daar was ik al zo'n beetje mee bezig

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:19

Cassidy schreef:
Je kunt idd het beste beginnen te kijken naar het paard en waarom hij zo reageerd als hij reageerd. Parelli (komt hij weer jongens) omschrijft dat gewoon heel duidelijk. Een paard is een vluchtdier, heeft miljoenen jaren evolutie doorstaan en heeft overleefd omdat hij eerst ging rennen, en dan pas ging kijken waarom hij ging rennen. En de mens is van nature een roofdier. De ogen bij een paard zitten aan de zijkant van zijn hoofd, hij heeft een blikveld van bijna 360 graden, maar ziet daarbij niet scherp.
Een mens kan alleen maar vooruit kijken (en een beetje opzij). Ziet dingen scherp, maar moet duidelijk zijn hoofd gaan draaien om meer te kunnen zien. Wolven en andere roofdieren hebben ook hun ogen van voren...waarom zou een paard ons anders zien dan een roofdier?

Dus alles wat je met je paard doet: hou er rekening mee dat de eerste reactie altijd zal zijn dat hij wil wegrennen. De rest is voor een groot gedeelte gewenning (desensibiliseren) en gevoelig maken voor bepaalde reacties die wij van hem eisen, zoals gewillig zijn in de mond en voor het been, en het wijken voor druk, op wat voor manier ook (psychisch en physisch).

Goh, das wetenschap, dat weten er niet veel. vooral dat gewillig in de mond, hier wil ik wel meer van weten Die laatste 2 moeilijke woorden, waar haal je die vandaan zeg _/-o_

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 01:12

Dat is Pat Parelli...betekend lichamelijk en geestelijk...
Ach, af en toe moet je toch laten zien dat je ergens voor geleerd hebt (al zet het dan geen zoden aan de dijk )

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:34

hetgeen wat ik gebruik van nh is het kijken naar mijn paarden, hoe is hun houding, waarom doen ze de dingen die ze doen. als ik er niet uitkom ga ik het nazoeken. ook wat betrefd mijn eigen houding ten opzichte van hun.
mijn jonge paardje is heel erg gevoelig voor mijn houding en ben daarom me ook meer gaan verdiepen erin. bij mijn ouwertje hoef ik er niet mee aan te komen. bij haar werkt alleen praten en die begrijpt dus ook wat ik zeg.
in dat soort opzichten ben ik wel bezig met nh maar doe niet egt trainingen ofzo op die manier. als je de dingen dan uitprobeerd en het werkt en je doet het een tijdje zo dan doe je het automatisch

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:43

Ik merk ook duidelijk verschil in reactie tussen de jongere en de oudere van de twee. De jongere reageert veel directer, en bij haar hoef ik minder druk te gebruiken.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:52

bij mij werkt het met die ouwe helemaal niet. paardje heeft dan ook heel veel meegemaakt dat ik het gevoel heb dat ze een beetje afgestompt is. praten werkt wel en ze weet ook dondersgoed wat ik bedoel. dat ze niet altijd luisterd is een ander verhaal ,maar dat kan ik wel waarderen. er moet wel wat inzitten hoor.
mijn jonge paardje luisterd zo direct dat ik er af en toe te laat achter kom. moet hier nog wel wat aan werken. zijn geen ernstige dingen hoor vb ze loopt ff aan de longe heb jeuk aan me neus krab ff en wop staat ze weer stil daarna es uitgeprobeerd of het aan mij ligt en ja hoor het lag dus aan mij hahaha al doende leerd men zullen we maar zeggen

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:19

Cassidy schreef:
Dat is Pat Parelli...betekend lichamelijk en geestelijk...
Ach, af en toe moet je toch laten zien dat je ergens voor geleerd hebt (al zet het dan geen zoden aan de dijk )

Dat lijkt me enorm frustrerend