Maar wat ik bedoelde met dat ik opzich niets van mijn paard wil, is dat ik niet daarom dit topic heb gestart

Pff ik vind het steeds moeilijker worden hier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
johnnie schreef:Neem de roundpen. Bij de Robert methode werk je vanuit korte distantie, maar vanuit een grotere distantie kun je het shaken.
Het paard heeft geen keuze. Laat je het paard kiezen zal hij de manier kiezen die aangenaam is indien hij hier een prettige ervaring mee heeft.
MustangS schreef:Wat ik graag van/met mijn paard zou willen? Nou ik denk dat dat idd voor iedereen wel een beetje hetzelfde is. Gewoon lekker ontspannen rijden en gewoon proberen steeds een nog betere band samen op te bouwen.
Maar wat ik bedoelde met dat ik opzich niets van mijn paard wil, is dat ik niet daarom dit topic heb gestarttuurlijk wil ik iets van mijn paard maar mijn 1e berichtje in dit topic was niet zo bedoeld dat ik iets van mijn paard wil maar dat ik merkte dat mensen over alles positief maar ook heel negatief praten en dat ik niet meer weet wat nou goed of 'fout' is.
Pff ik vind het steeds moeilijker worden hier
wyona schreef:ligt eraan of je dat wilt om dat zo te doen. ik ben me pas sinds de laatste tijd in dat soort dingen gaan verdiepen zoals nh. darvoor deed ik het op instinct en dat werkte ook hoor. daar hoef je geen cusus voor te volgen. als je normaal met je paard omgaat krijg je ook die band. ik vind dat er de laatste tijd alleen nog maar over parelli etc. word gepraat. net of je niet goed bezig bent als je het anders doet
wyona schreef:ik vind dat er de laatste tijd alleen nog maar over parelli etc. word gepraat. net of je niet goed bezig bent als je het anders doet
johnnie schreef:Zo moeilijk is het niet hoor![]()
johnnie schreef:Een band scheppen met je paard doe je allereerst door duidelijk grenzen te zetten, en je paard leren vertrouwen in je te krijgen.
Cassidy schreef:Ik denk MustangS, dat je zelf wat meer moeite moet doen om dingen uit te vinden, en niet moet verwachten het hier in een topic op bokt op een presenteerblaadje te krijgen voorgeschoteld...daar is het te complex voor, en wat voor mij en mijn paarden werkt, hoeft het voor jou en je paarden nog niet te doen...
Cassidy schreef:johnnie schreef:Neem de roundpen. Bij de Robert methode werk je vanuit korte distantie, maar vanuit een grotere distantie kun je het shaken.
Het paard heeft geen keuze. Laat je het paard kiezen zal hij de manier kiezen die aangenaam is indien hij hier een prettige ervaring mee heeft.
Kan je wel volgen, maar dan vraag ik me bij het werken op grote afstand: In hoeverre is het een bewuste keuze, en inhoeverre is het geconditioneerd en aangeleerd gedrag? Ook PP begint op korte afstand en met een leadline, de veel langer wordt voordat je at liberty kunt gaan werken....
MustangS schreef:Cassidy schreef:Ik denk MustangS, dat je zelf wat meer moeite moet doen om dingen uit te vinden, en niet moet verwachten het hier in een topic op bokt op een presenteerblaadje te krijgen voorgeschoteld...daar is het te complex voor, en wat voor mij en mijn paarden werkt, hoeft het voor jou en je paarden nog niet te doen...
dat verwacht ik ook helemaal niet.. maar ik mag het toch wel vragen? jij weet toch niet wat ik allemaal lees en probeer te begrijpen?
en nee, dat hoeft inderdaad niet voor mij en mn paard te werken, maar dan moet ik er toch achter zien te komen..
laat maar
MustangS schreef:Sinds ik (weer) een eigen paardje heb ben ik me wat meer gaan verdiepen in het NH.. Ik heb verschillende dingen gelezen van Monty Roberts, Pat Parelli en nog een aantal mensen. Ook zit ik vaak op bokt te kijken bij discussies enzo.
Maar als je echt het beste wil voor je paard, kan je gewoon niets meer doen. Tenminste, zo komt het bij mij over.
Ik heb zo snel even geen voorbeelden maar op bijna alles wat er door de 'bekende NH mensen' (zoals Monty en Parelli) wordt verteld, is wel negatief commentaar.
Ik ben sowieso niet iemand die voor hulpteugels, zwepen (behalve als verlengde van je hand), sporen ect. is, maar de dingen die eigenlijk 'goed' voor je paard zouden moeten zijn en zouden moeten zorgen voor een sterkere band tussen jou en je paard, daar wordt ook zoveel negatief over gesproken.
Neem bijv. de join-up. Ik wil hier niet te ver op in gaan omdat er al zoveel discussies over zijn, maar de 1 zegt ,, Ja het is hartstikke goed en je paard kiest jou dan als leider blabla'' en de ander zegt ,, nee je dwingt je paard blabla''.. Als ik iemand zou zijn die voor een join-up zou zijn, zou ik gelijk gaan twijfelen omdat ik mn paard niet wil dwingen iets te doen.
Zo zijn er nog zoveel dingen waar ik eerst voor ben en als iemand dan met argumenten komt die negatief zijn, dan begin ik te twijfelen.
Als je zo rond kijkt op bokt.. Wat is er dan nog goed?
Je paard dag en nacht op een groot stuk land zetten met zijn vriendjes en er niet naar omkijken? (Zoals het in de natuur gaat..)?
Cassidy schreef:Je kunt idd het beste beginnen te kijken naar het paard en waarom hij zo reageerd als hij reageerd. Parelli (komt hij weer jongens) omschrijft dat gewoon heel duidelijk. Een paard is een vluchtdier, heeft miljoenen jaren evolutie doorstaan en heeft overleefd omdat hij eerst ging rennen, en dan pas ging kijken waarom hij ging rennen. En de mens is van nature een roofdier. De ogen bij een paard zitten aan de zijkant van zijn hoofd, hij heeft een blikveld van bijna 360 graden, maar ziet daarbij niet scherp.
Een mens kan alleen maar vooruit kijken (en een beetje opzij). Ziet dingen scherp, maar moet duidelijk zijn hoofd gaan draaien om meer te kunnen zien. Wolven en andere roofdieren hebben ook hun ogen van voren...waarom zou een paard ons anders zien dan een roofdier?
Dus alles wat je met je paard doet: hou er rekening mee dat de eerste reactie altijd zal zijn dat hij wil wegrennen. De rest is voor een groot gedeelte gewenning (desensibiliseren) en gevoelig maken voor bepaalde reacties die wij van hem eisen, zoals gewillig zijn in de mond en voor het been, en het wijken voor druk, op wat voor manier ook (psychisch en physisch).
Cassidy schreef:Dat is Pat Parelli...betekend lichamelijk en geestelijk...
Ach, af en toe moet je toch laten zien dat je ergens voor geleerd hebt (al zet het dan geen zoden aan de dijk)