[AR] [VD]op commando leren stijgeren!! goed of slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:34

Ondank dat ik er ook één heb die heel goed kan steigeren en dat nooit op het verkeerde moment doet zeg ik NEE.
Er zijn veel te veel mensen die het stoer of grappig vinden en er niet goed bij nadenken, het gaat veel te vaak fout.

De mensen die er wel aan toe zijn weten dat wel van zichzelf en hun paard, die hebben daar geen topic voor nodig of het wel of niet kan.

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:04

@ karoliena: Dan snap ik je reactie helemaal! Hoe goed je rijden kunt heeft niets te maken met hoe jouw omgang met paarden is. Mijn excuses voor mn reactie

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:18

Geeft niet, is begrijpelijk

Pony_Power

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:14

Ik zou het niet doen, er is mij verteld dat hij het ooit
tegen je gaat gebruiken als het even tegenzit.. :S:S

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:20

Is bij veel paarden ook zo Pony_Power

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:04

Ik denk dat je ook stil moet staan bij het gevolg als de pony/het paard niet meer van jou is. Jij vindt steigeren misschien leuk, de volgende eigenaar misschien wat minder, plus dat diegene dan ook het commando niet kent. Paarden zijn zo gevoelig voor nuances in het lichaam en hebben zo'n grote will to please. Zoals je ziet dat dressuurpaarden met een onervaren ruiters heel onzeker een travers inzetten van 'Is dat dan de bedoeling?' kan een paard ook reageren op vrijheidsdressuur. 'Je geeft het niet helemaal goed aan maar ik denk op mijn achterbenen te moeten staan?' En vervolgens krijgt hij van zijn nieuwe eigenaar een flinke klap op zijn falie of ze zijn er bang van en het paard wordt weer verkocht.
Tegenover het paard is dat ook erg unfair.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:18

Van de andere kant denk ik dan, moet ik alles aanpassen op een eventuele volgende eigenaar? Vooral bij een eigen paard, je bent er zelf bij als hij verkocht wordt. Een verzorgpaard ofzo is anders natuurlijk. Maar Jauke gaat ooit leren steigeren, dat weet ik zeker! Maar nu nog niet Dat duurt nog zeker een jaar of 2. Zoals ik het nu inschat.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:30

wat is dat toch met dat tegen je gebruiken? Op voorwaarde dat je een paard iets goed aanleert, gaan ze het niet tegen je gebruiken.
Een paard gaat toch ook niet changeren, wijken, weet ik veel tegen je gebruiken? Wat net zo goed "aangeleerde kunstjes" zijn.
Als een paard iets wil doen, wat dan ook, doet ie het toch wel, of ie het nou op commando kent of niet.
Betreft het rekening houden met eventuele verkoop. Ik leef nú, ik heb mijn paard nú, en dat betekend dus dat ik nú plezier met mijn paard, en geen rekening hou met wat als....

Want weet je wat het is met als? Als mijn tante ballen had gehad, had het mijn oom geweest....

Ik weet dat die uitspraak zo heel raar overkomt, maar denk er eens over na

randalinpony

Re: [VD]op commando leren stijgeren!! goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:40

Citaat:
Want weet je wat het is met als? Als mijn tante ballen had gehad, had het mijn oom geweest....

Nou nee, Stef, daar wil ik helemaal niet over nadenken

Maar ik snap je punt wel. En het is ook nog eens zo dat bij VD er een combinatie is van lichaamstaal, commando, aanraking, en positie van de trainer ten opzichte van het paard. Probeer zonder de juiste 'mix' maar eens wat gedaan te krijgen van een VD paard dat je niet kent.

Trouwens, als je een paard verkoopt is het wel zo handig als je de nieuwe eigenaar de gebruiksaanwijzing meelevert. Niet alleen bij een VD paard.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:54

IK ben er tegen.Een vriendin van mij had het haar paard ook aangeleerd en die ging het tegen iedereen gebruiken.Als je in haar buurt was steigerde ze.Het kan ook dat het op de verkeerde manier is aangeleerd.
Maar ik ben tegen.

alena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:48

sorry ik heb niet het hele topic gelezen,
maar wil wel graag reageren.
ik vind dat je je paard dingen aan moet leren. met het gevoel dat eht geen problemen opleverd dus als je eht neit zkeer weet neit doen.
mijn paard steigerd ookw el eens ( niet op comando)
ze is 2.5 en dus vol streken. haar zou ik eht neit aanleren.
maar een paar dide je in de hand hebt die je vertrouwd, zal dat soort dingen nooit tegen je gebruiken.
dat is mijn mening.

reginasangel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:53

Ik zou steigeren niet aanleren, tenzij je verdomt goed weet waar je mee bezig bent. Ook moet je de pony verdomt goed kennen. Mijn pony bv steigert nu onder het rijden regelmatig. Ik ben het haar met veel pijn en moeite aan het afleren. Haar zou ik dus nooit kunnen leren steigeren, omdat ik weet dat ze het tegen me zal gebruiken. En ik vind het sowieso niet zo'n heel goed plan als je een pony hebt die groter is/wordt dan een shetlandermaatje. Dan kan het echt heel gevaarlijk worden, want zelfs jij kan een keer te dichtbij staan.

Tatort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:47

stef schreef:
wat is dat toch met dat tegen je gebruiken? Op voorwaarde dat je een paard iets goed aanleert, gaan ze het niet tegen je gebruiken.
Een paard gaat toch ook niet changeren, wijken, weet ik veel tegen je gebruiken? Wat net zo goed "aangeleerde kunstjes" zijn.
Als een paard iets wil doen, wat dan ook, doet ie het toch wel, of ie het nou op commando kent of niet.

Ben het voor een deel met je eens, maar wijken is toch iets anders dan steigeren. Mijn paard heeft nooit met zijn voorbenen geslagen, maar nadat ik hem spaanse pas had geleerd begon hij constant spaanse pas te doen als hij iets niet leuk vond.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:55

In hoeverre ben je dan consequent genoeg?
Die van mij staat ook met een voorbeen te schrapen op de spuitplaats als ik even ergens anders mee bezig ben, en ja, ze geeft weleens een pas uit bedelen (wat ik dus compleet negeer)
maar dat vind ik heel wat anders dan tegen je gebruiken

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:58

Marieke_456 schreef:
Als je weet waar je mee bezig ben kan alles

Ja idd.

corretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:36

Ben het met Stef eens Cor steigert al enige tijd op mijn seintje, hij heeft het zonder snoepjes geleerd maar, heeft hier nooit misbruik van gemaakt. Tevens ben ik niet van plan hem te verkopen daar heb ik hem niet voor gekocht namelijk.

linda_shadow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:14

ik heb niet alle reacties gelezen maar ik heb het bij 2 shetjes gedaan en bij de een is het goed gegaan en de ander maakte er inderdaad veel misbruik van.
Inmiddels is hij het weer afgeleerd, hij doet het niet meer zonder of mét commando.

Ik weet dus heel zeker dat het goed gaat zolang je je paard/pony maar goed kent en de baas over hem bent.
Als je ook maar enigzins twijfelt aan je overwicht op het dier ben ik absoluut tegen!!

(ik ben ooit ook eens zo naïf geweest)

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:34

hey, kan ie steigeren? Een jaar geleden kon ie nog niks (althans, hij kon het waarschijnlijk wel, maar jij wist de knopjes niet

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 01:00

ik ben voor zolang het paard respect voor je heb en jij heb overhand op je paard lijkt het me geen kwaad kunnen.
wel moet je natuurlijk het vertrouwen hebben erin en als je het al weet dat die het tegen je kan gebruiken zal ik het niet doen.
ik ben het ook aan het aanleren en verlopig gaat alles goed.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:02

Tegen. Tis wel stoer om het aan andere te kunnen laten zien, maar stel dat als je je hand voor je pony omhoog doet, dat dat het commando is om te steigeren voor je pony. En iemand helpt je bijv. met het hoofstel goed doen (zogenaamt zit ie niet goed) en diegene doet z'n hand omhoog...

Marrke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:22

Over het algemeen ben ik er tegen.
Er zijn echter ook uitzonderingen. Bijv; mensen die veel ervaring met VD hebben, en een paard hebben die er al veel ervaring mee heeft en al meerdere andere oefeningen kent. Verder vind ik het belangrijk dat het paard waar je het steigeren op comando aan wilt leren, respect voor je heeft. Zodat hij er niet zo snel misbruik van zal gaan maken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:48

Misschien moet er een soort 'Kan ik mijn pony leren steigeren' checklist komen bij FAQ

Zoiets als, zijn onderstaande vragen beantwoord?

- Bijt mijn pony mij?
- Steigert hij om mij uit de wei te krijgen?
-Duwt hij me plat als hij een zak hoort ritselen?
-Wordt ik weleens door de stal gesleurd?
-Vreemd, als ik naast hem loop lijkt het of hij expres op mijn tenen trapt?
-Is de pony van iemand anders, iemand die niet weet dat ik hem kunstjes leer?
- VD, dat is toch een beetje aan een paard trekken en er wat snoep in duwen?

Kunt u een van bovenstaande vragen 'JA' antwoorden, dan is steigeren voor u wat te hoog gegrepen. Probeert u het over tien jaar nog eens.

Zoiets?

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:52

shrOnatje schreef:
misschien met een wat kleinere pony of shetlander, maar ik zeg ook 'nee' tegen als ik het met een grote zou moeten doen

Slaat nergens op!
Omdat het een shetlander is kan het gewoon. Goh ja die zijn klein. Er komen vaak kleinere kinderen bij en wat maakt het dan ook uit dat die zomaar steigerd?
Jij ziet de risico's dus waarschijnlijk niet van steigeren? Net zo goed bij een shetlander moet je je paard onder controle hebben voordat je het aanleerd.
De basis moet er goed inzitten & moet al andere oefeningen GOED(!!) onder de knie hebben en als die die ook niet misbruikt vind ik dat je er over na kan gaan denken om steigeren aan te leren.
Niet omdat het er "stoer" uitziet, maar gewoon omdat het een nieuwe oefeningen is.

Je moet duidelijk de baas over je paard/pony zijn, en zijn of haar plaats weten.
Zodra je paard/pony respect voor je heeft kan je er eventueel stap voor stap mee beginnen. Zeer concuqent blijven!

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:24

Van vele mensen is de motivatie verkeerd om een paard of pony te leren steigeren. Daarnaast moet je heel goed weten welke combinatie van signalen je gebruiken wil en heel consequent zijn in het vragen ervan.

Daarnaast een paard dat steigert op commando is niet dominant. Het volgt nl de commando's van de leider op.

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:19

ben het helemaal met ramona-lief eens.
omdat een shet klein is moet het maar wel kunnen :S