Barefoot....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnneloesF

Re: Barefoot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:41

Een vriendin van me heeft er ook1 op dr fries, en natuurlijk moest ik die uitproberen. Nou, ik had precies hetzelfde als jij, voelde me net een beginner Maar na een tijdje ging het wennen, en 'k zou nu zelf ook wel zo'n zadel willen hebben. Je krijgt er iig een stevige en onafhankelijke zit van.

Nimue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:30

Zijn er ook mensen die het Echt Niks Vonden, ook nadat ze het langere tijd hadden geprobeerd?

Ik overweeg er nl. ook eentje aan te schaffen, maar ik denk er wel even goed over na, aangezien ik nu een prima zadel heb en het toch een aardig bedragje kost.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:45

Komt zelden of nooit voor , dat mensen het echt niks vinden als ze het langere tijd geprobeerd hebben.

De mensen die het echt niks vinden hebben het (te) kort geprobeerd / hebben steeds met een ander zadel tussendoor gereden waardoor ze het gevoel en het evenwicht niet vinden.

Zelf denken ze dat ze het lang genoeg geprobeerd hebben overigens.... maar ze geven precies dezelfde reactie als veel andere mensen in het begin , die WEL doorzetten en dan een paar weken dolenthousiast zijn over hun stevigere zit en beter contact met hun paard

Er zijn overigens wel mensen die na verloop van tijd toch voor een ander zadel kiezen. Omdat ze bvb. serieus gaan trainen voor een bepaalde sporttak. Meestal houden ze de Barefoot of een andere boomloze er dan nog naast voor de buitenritten.
Of ze verkopen hem omdat ze dan geld hebben voor dat nieuwe zadel. Maar ook dan hoor ik nog dat ze veel plezier van het zadel hebben gehad.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:47

Ik was wel meteen de eerste keer entousiast, en nu nog steeds. Ik heb niet echt heel erg moeten wennen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:09

Laatst heb ik mijn zadel op het paardje van een stalgenoot gehad. Ik vond het lekker zitten, maar mijn stalgenoot niet echt

Het is ook maar net wat je gewend bent, en wat je verwacht. De bewuste stalgenoot heeft nu een stubben zadel met een diepe zit, vindt ze heerlijk.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 00:57

Volgens mij is er iets niet goed op je nieuwe site pmarena (innovatack). Kan de links niet aanklikken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:02

Ik geloof dat innovatack nog niet klaar is hoor.

Nimue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:09

Mijn pony en ik rijden eigenlijk alleen maar buiten. Eens in de 3 maanden doen we ons obligate rondje door de bak, want je moet toch af en toe ook eens een fatsoenlijke volte rijden, maar verder is het lekker door de polder voor ons.

Omdat haar zadel, dat een jaar of 2 geleden nog príma zat, nu een beetje te laag begint te liggen (ze is wat afgevallen en wordt ook wat ouder, dus haar rug verandert een beetje) en ik soms het idee heb dat het op haar schoft drukt, wil ik sowieso eens kijken naar iets anders... Tot nu toe hield het feit dat ik al een prima zadel me af van het serieus nadenken over een barefoot, maar omdat ik nu onverwacht een flinke sloot geld heb gekregen (nou ja, voor een arme studente dan toch...) én omdat ik niet meer 100% blij ben met dat andere zadel...

Ik twijfel er nu over of ik mijn oude zadel zal gaan laten nakijken en opvullen e.d., of dat ik gewoon gelijk eens een weekje moet gaan testen met een barefoot.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:26

Soxje schreef:
Volgens mij is er iets niet goed op je nieuwe site pmarena (innovatack). Kan de links niet aanklikken.

Klopt , er zit ook nog niks achter de links omdat de site nog niet echt van start is , de productie voor de eerste levering is nog volop bezig , en pas als ik die spullen binnen heb gaan de deuren open zodat er direct besteld kan worden

Nimue : proberen kan altijd , mocht je het niks vinden dan kun je met een gerust gevoel je huidige zadel aan laten passen en hoef je niet meer te twijfelen

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:47

Oké, maar de site is wel in de lucht dus alhoewel niet van start....

Bianca, ik heb via MP een volgens verkoper zo goed als nieuwe zwarte BF Cheyenne gekocht, helemaal compleet met 2 Grandeur-dekjes. Dus hèhè, eindelijk is het zover. Hoop hem voor het weekend binnen te hebben. Zij heeft het zadel ook gekocht na het uittesten van een testzadel en het lag op een Haflinger als 2e zadel.

Naimz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:32

Mijn verzorgpony heeft er 1, omdat het lastig was een goed passend zadel voor hem te vinden.

Vind engels zadels lekkerder zitten, maar het went.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:04

Hee Sox , gaaf joh !!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 00:44

Ja hè, hij is onderweg, kreeg vanmiddag een mailtje.

Shyla25Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 00:54

Ik zit eigenlijk overal even stevig op
Of het nu mijn oude Randolltje is of mijn nieuwe Trekker of mijn gewone dressuurzadel, maakt mij helemaal niets uit

Vroeger kon ik echt helemaal niet zonder zadel rijden
Als ik het dan ging doen moest ik een longeersingel omdoen en daar achter gaan zitten op een dekje
En galop was uit den boze

Nu heb ik vandaag (al was het met deken om) zonder zadel en singel gereden
Stap, draf en galop en zelfs een paar bokjes
Gelukkig zijn die bokjes nooit zo hoog als dan dat ze los is maar een bok is een bok als je geen beugels hebt

Mijn zit is dus echt super verbeterd

Nimue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:15

Ik vind galop en een paar jolige bokjes prima uit te zitten, maar in draf stuiter ik voor mijn gevoel alle kanten op. Ik denk dat het voorál mijn gevoel is, omdat mijn pony niet echt aangeeft dat ik nou eens op moet houden met dat akelige gebonk, maar ik vind het zelf zo vervelend (vooral voor haar, dat kan toch nooit prettig zijn, zo'n hobbelende ruiter?).

Ik ga denk ik toch maar een keer een testzadel aanvragen. Probleem is alleen dat ik doordeweeks eigenlijk altijd een dag of 4 in Utrecht ben (studie) en dat ik het zadel natuurlijk wel wil uittesten in een week dat ik meer dan twee of drie keer kan rijden... dus dat wordt nog even puzzelen met de datum enzo.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:25

Je kan het zadel toch tijdens een week vakantie aanvragen?
Ik ben als kind begonnen zonder zadel, kreeg na minimaal een jaar een pannenkoek waar ik volgens mij 5 maar mee gedaan heb en toen kwamen de paarden met nieuwe zadels. Heb daardoor denk ik een goeie zit ontwikkeld. Als je paard goed in balans loopt en alles zit lekker los, moet het draven geen probleem zijn, is toch een beetje op een blote rug zoals doorzitten.
Goed hoor Pony25 dat het zo goed gaat met je zit!

Thinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:35

Ik heb pas leren rijden met een barefootzadel. Zonder al de luxe van die steuntjes en diepe zittingen leer je echt wel zitten op je paard.
Ik voel alles wat mijn paard doet en kan ik zo mee inspelen. Ik docht vroeger altijd dat ik een goede zit had op een boomzadel maar toen ik dan die barefoot zat dan weet je wel dat je niet goed kunt rijden. Maar nu is mijn zit heel hard op verbetert.

Maar ik vraag me af. Eigenlijk betekent dat, dat die luxe steuntjes en diepe zit van je zadel overbodig is en dat je moet leren rijden zonder die steuntjes.
Kan dat kloppen? Ik ben gewoon feedback aan het vragen over mezelf.

groetjes,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:13

Thinky schreef:
Maar ik vraag me af. Eigenlijk betekent dat, dat die luxe steuntjes en diepe zit van je zadel overbodig is en dat je moet leren rijden zonder die steuntjes.
groetjes,

Ja, vind ik wel. Het zit wel lekker, een comfortabel zadel, maar je voelt dus nauwelijks wat je doet en met name wat je verkeerd doet. Je merkt bijv. niet dat je scheef zit en/of dat je paard scheef loopt. Ook voel je veel minder je paard onder je, de bewegingen van z'n rug e.d..
Om echt goed te leren zitten en je paard goed te leren voelen, kun zonder zadel rijden (of met barebackpad).

Ik heb een Engels dressuurzadel, mèt boom, en die zit nièt comfortabel. Ik heb 'm destijds gekocht omdat het eindelijk een zadel was die goed op Jovarna's rug paste. En ik kon weer opnieuw leren zitten . Tussendoor rij ik regelmatig met bareback en dit 'voelen' gebruik ik telkens wanneer ik met zadel rij.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:08

Thinky schreef:

Ik vind van wel hoor.
Je moet ze de kost eens geven die niet zonder zadel op een paard kunnen blijven zitten of die niet zonder beugels kunnen lichtrijden, die mensen komen dan ook rechtstandig omhoog uit hun zadel tijdens het lichtrijden met beugels (met volledig gestrekte benen bedoel ik dan he)

Ik heb zelf leren rijden zonder beugels, die kreeg je als beginner niet maar die moest je verdienen.
Zodra je een goede balans had en met gemak zonder beugels kon lichtrijden dan kreeg je pas beugels aan het zadel, volgens mijn instructeur destijds zijn beugels alleen voor een mooi plaatje en om wat steun te hebben met een bokpartij o.i.d. maar hij zag het liefst dat bokpartijen enz. ook zonder steun aan de beugels werden uitgezeten.

Ik rij al jaren zonder zadel en heb regelmatig de vraag gehad of het lichtrijden nou niet ontzettend zwaar is zo zonder zadel/beugels, ik zou dan toch echt hele sterke spieren in mijn benen moeten hebben......eeehm, nee dus, ik klem totaal niet tijdens het lichtrijden, ik kom zo hoog als het paard mij opgooit, zo is het mij geleerd, zo blijf je in balans met je paard. Ga je hoger dan moet je gaan klemmen of als je met beugels rijd moet je je beugels gaan gebruiken en moet je moeite doen om omhoog te komen, in de tussentijd is je paard al met de volgende pas bezig.
Mij is dus geleerd dat als je te ver omhoog komt met lichtrijden, je je paard in de weg zit.
Deed je dat dan was je meteen je beugels of je hele zadel weer kwijt

Dus ja, ik denk dat het allemaal overbodig is, die steuntjes e.d. maar ze zijn op zijn tijd toch echt wel erg handig

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:18

Vanochtend kwam de postbode langs met mijn nieuwe (2e hands) Barefootzadel. Oh,m wat was ik blij dat ik thuis was. Het ziet er prima uit en is compleet met 2 Grandeurdekjes, een zadelmodel en een vierkante. Ik ben vanmiddag meteen gaan rijden Het vierkante dekje eronder gelegd (lekker dik nepbont), singel van 65 cm past prima, nog tig gaatjes over en pas na het opstijgen dacht ik dat de vorige eigenaar wel héél korte beentjes moet hebben want mijn knieën lagen in mijn nek. Ik had geen zin om af te stappen dus tijdens het stappen richting bos heb ik ze op maat gemaakt, dat is toch even uitproberen. Ik had hetzelfde euvel als met de testzadels namelijk dat mijn rechtervoet niet netjes in de beugel blijft, ik doe maar met mijn zweep die beugel weer iets naar achterenzodat mijn voet er meer in zit. Zal wel met mijn beenhouding rechts te maken hebben. Verder héérlijk, Sox liep als een trein eronder en de rit duurde ruim 1 1/2 uur. Ik kreeg alleen aan het eind wat wrijving aan de binnenkant bovenbenen. Het wat breder zitten is gewoon weer even wennen. Lichtrijden ging heerlijk en de galop ook. Ik ben een blij mens!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:22

Nou, heel mooi hoor Soxje!

At Tanja, ik wou dat ik zo had leren rijden! Bij de Spaanse rijschool leren de ruiters ook eerst zonder zadel te rijden, dat moeten ze verdienen.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:24

Ik had dat ook altijd dat 1 been gewoon niet prettig aanvoelt , en de ander heerlijk !

Toen Steffi was geweest en achter haar hals en achter bij haar heupen een werveltje goed gezet had , was het ineens weg

Ik dacht ook dat ik zelf een raar scheef been had ofzo

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:31

hé dat herken ik, dat had ik ook altijd, met ieder zadel, m'n linkerbeen schoot uit de beugel en kon ik niet stil houden
Steffi heeft Morries bekken recht gezet en toen was het over, ook het knikje in mijn zij was weg......

Steffi rulez.......

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:50

Nou, dat kan wel kloppen want Sox is nogal stijf aan de linkerkant. De fysio is er begin verleden jaar bijgeweest en de bolle heeft een wat verkorte halsspier links dus. Is weg te werken met goed losrijden en massage. Lichtrijden op de rechterhand is dan ook niet echt prettig en ze gooit me op haar andere been dus dan zit ik eigenlijk verkeerd. Maar misschien is het ook wel een bekkenprobleem. Steffi woont vast een heel eind van mij vandaan? Ik heb het niet met mijn vzh-zadel Els, heb eigenlijk rustige benen want schiet niet snel uit de beugels, ook niet met die rare zijsprongen van d'r. Ik moet de BF dan toch ook maar eens gaan proberen met gewone Engelse beugelriemen/beugels. Eens kijken wat er dan gebeurt met die rechtervoet.
Maar waar zit Steffi dus???

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:52

dorientjuh schreef:
At Tanja, ik wou dat ik zo had leren rijden! Bij de Spaanse rijschool leren de ruiters ook eerst zonder zadel te rijden, dat moeten ze verdienen.

Hihi, dat wist ik niet eens, maar bij ons was het wel met zadel hoor, alleen zonder beugels en af en toe tussendoor ook eens een les zonder zadel.
Ik had les van zo'n hele strenge hoge piet uit het leger, je weet wel, zo een die altijd met een stok in zijn handen loopt en een rijbroek aan heeft die uit de oertijd komt, met van die hele wijde pijpen aan het bovenbeen echt om te gieren die vent! maar ik heb wél goed leren rijden bij die man, toen (ik was een jaar of 10 geloof ik, kwam net vers van de manege af) had ik echt een hekel aan hem maar nu begrijp ik ineens veel meer van wat ik toen heb geleerd en ik zie het nut er ook nog eens van in