Boomloos en trektochten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 16:24

dank je bz!
inderdaad die drukplekken die arab nu heeft zijn ontstaan door puntbelasting waarschijnlijk

alleen vond ik bij het BFtestzadel inderdaad het zadel wel wat warm voor een paard met al die pads en toestanden...

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:08

Ik heb een Torsion met Sypha-Nova onderkant en Jed blijft hartstikke droog onder het zadel, ook ik wordt niet warm zoals iedereen verteld had dat ik zou worden met dit kouwe weer... Misschien is dat een optie?

Kwetal

Re: Boomloos en trektochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:07

De Sympanova EN het kleine formaat van het zadel maakt inderdaad dat een paard de warmte wat meer kwijt kan. De kunstwollen onderkant van de Barefoot en voorheen de goedkoopste Torsion maakt inderdaad dat het wat broeierig wordt. Een leren onderkant met een echte wollen pad helpt allemaal iets.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:08

Ik ga het voor/tegen van boomloos niet meer belichten, heb voor de basisvraag wel twee stukjes info:

- een endurance is een ráce; snelheid over afstand dus een dynamische belasting en bovendien aan een stukkie over een beperkte tijdsduur. Een trektocht is veel meer statisch en meer dagen = veel meer uren statisch gewicht

- het enige boomloze zadel waarvan ik zélf de resultaten na een trektocht van twee weken 30 km/dag gezien heb was triest.
Dit betrof een prima Torsion met bijbehorend pad op een paard zonder hoge schoft.
De dame is 50 kilo.
Na de tocht was het paard op de schoft volledig opengereden met een druk plek die na máánden nog gevoelig is en de rug van het paard is eveneens máánden gevoelig geweest. Ik ga er dit weekeinde heen, want het paard loopt nog steeds niet goed. De eigenaresse verdenkt de hoeven, maar ik de voorhand.

Ok, het zadel was onoordeelkundig bepakt en ik vind dat de ruiter niet goed kan rijden. Dat zíjn verzachtende omstandigheden doch de kale feiten zijn:
- prima zadel met prima pad op geschikt gebouwd paard
- 30 km/dag in stáp
- geen te hoge last in kilos
- de schade was(is) écht héél naar

Zelfs al zou de schade veroorzaakt zijn door het 'onoordeelkundig gebruik', dan nóg geeft dit alleen maar aan dat de veiligheidsmarge van dit type boomloos zadel voor trektochten véél te klein is.

Ik heb van diezefde trektocht ook de schade gezien welke een slecht passend, duidelijk te lang, (engels type) boomzadel aanricht. Die was ook om te huilen.
Dit is echter geen goed vergelijk: je kan het goede boomloos zadel niet met het verkeerde boomzadel vergelijken. Ik zie bij mezelf wat goed passende boomzadels aankunnen: die 30 km/dag is hier bijna routine. Ik rij er dagelijks 15 - 35 met gem. 10 km/uur.
Ja ik loop tegen de beperkingen aan van het boomconcept en ben bezig met mijn eigen ontwerp, maar boomloos voor ons gebruik kán niet.

Maak zelf jouw keuze A.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:48

Jammer HC, dat je het aantal mensen/paarden dat dit soort tochten op boomloos wèl goed doorstaat, niet kent. Overigens had ik, als ik van te voren had geweten wat ze van plan was, deze pad niet aangeraden. Een prima pad voor een normaal Hollands bosritje door dezelfde dame op hetzelfde paard. Maar niet voor zo'n monstertocht op een ongetraind paard (die was je nog even vergeten, want geloof me dat dat dier zijn balans nog liep te zoeken!) Dus geef mij de schuld maar
Stel anders deze vraag eens aan (buitenlanders) Lara van Horsin Around (www.horsinaround.it) Ik weet het, die verkoopt ook Torsion, maar rijdt tevens in de hogere klassen endurance. Mijn vriendin Erna, heeft een paar maal de Veluwe trail gereden...dus ook dagen achtereen over het zand. Calippo en Singlefooters (Barefoot) en zo ken ik er nog wel een paar....... Al deze mensen rijden probleemloos op boomloos. Ik denk dat inmiddels ook Antheman ervaring heeft met wat langere ritten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:17

Buitenzinnig schreef:
Jammer HC, dat je het aantal mensen/paarden dat dit soort tochten op boomloos wèl goed doorstaat, niet kent.

Wijt het aan de omstandigheden, wijt het aan de rijvaardigheid, wijt het aan de paarden en je hebt zonder meer gelijk. Feit blijft dat het boomloze concept hieraan hoge eisen stelt en weinig marge heeft mbt niet perfecte omstandigheden.
De geschiktheid voor lange trektochten is gewoon zeer beperkt door de langdurige statische belasting.
Voeg daarbij dat slechts héél weinig ruiters/paarden met gemak opgewassen zijn tegen zo'n indidentele tocht en de 'onoordeelkundige' belasting is bijna inherent. Ik ben maar weinig ook ervaren ruiters tegengekomen die na drie dagen nog fris in het zadel zitten bijvoorbeeld en een boomloos zadel vangt dit níet op.
Ander puntje is dat slechts weinig boomloze zadels een zit hebben die voor dagenlang urenlang zitten bedoeld/geschikt is en doorzitten (van de ruiterkont) is haast standaard; tis weer die statische belasting op zacht welke niet alleen het paard parten speelt.

Tis heel simple BZ, jij refereert aan een aantal mensen die het wel eens soort van doen, ik doe het zélf dágelijks.
Ondanks het vele rijden onder extreme omstandigheden hebben we hier nog nóóít ook maar één drukplek gehad. Het resultaat van mijn experiment met één boomloos zadel was zeer negatief op met het concépt verbonden fundamentele punten.
Let wel: dit gaat over duízenden kilometers ervaring eigen ervaring met verschillende paarden; niet van 'die en die doet het en zegt...'
Nee, ík doe het zélf; meer weet ik er ook niet van en wil ik er ook niet van maken.

'El hecho es la ultima prueba': praat er net zo lang over als je wil, uiteindelijk is het doén het bewijs
Doe er je voordeel mee, of niet.

@Arabesk: jij zou nog steeds een keer langskomen toch?! Kun je wellicht ervaring uit eerste hand opdoen. Pm Bandida.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:41

Blijft een oeverloze discussie vanwege een verschil in inzicht.

Dat jij geen drukpunten hebt met jouw manier van rijden is heel mooi. Ik kan je een leger aan mensen opnoemen die wel problemen hebben. Volgens gerenomeerde Nederlandse Paardenfysiotherapeuten rijdt 75% van paardrijdend Nederland met een slecht- of niet passend zadel, met de daaruit voortvloeiende problemen.

Jij hebt nu jouw standpunten naar voren gebracht en ik de mijne.

Arabesk moet doen wat haar goeddunkt.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:56

Antheman heeft nog maar ervaring met ritten van 2 uur.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:12

Buitenzinnig schreef:

...en een verschil tussen van horen zeggen en zélf doén.

De twee uur van AM is voor mij normale routine per dág. Vier is geen uitzondering. Vraag Bandida hoe Arabella, waar ik het meeste mee rij, daar onder is

BZ; het verschil tussen de mening van jou en mij is het fundament er onder:
- jij verkoopt boomloos, mij is elk merk of type een worst
- jouw 'ervaring' is uit tweede hand en ik doé het

Jouw woord 'inzicht' vind ik derhalve ongelukkig gekozen

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 13:14

Het is ook callippo's western BF die ik misschien wil overnemen . Zij is nu aan het sparen voor zo'n boomloos dressuurzadel waarvan je aan de buitenkant niet ziet dat het zo'n boomloos ding is.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:26

Huertecilla schreef:
Buitenzinnig schreef:

...en een verschil tussen van horen zeggen en zélf doén.

De twee uur van AM is voor mij normale routine per dág. Vier is geen uitzondering. Vraag Bandida hoe Arabella, waar ik het meeste mee rij, daar onder is

BZ; het verschil tussen de mening van jou en mij is het fundament er onder:
- jij verkoopt boomloos, mij is elk merk of type een worst
- jouw 'ervaring' is uit tweede hand en ik doé het

Jouw woord 'inzicht' vind ik derhalve ongelukkig gekozen

Jij weet niet wat ik rij...of hoe lang. Uiteraard is jouw landschap een tikkie anders dan het mijne.
Ik vind het alleen verkeerd om hier neer te zetten wat MIJN bevindingen zijn. Want inderdaad ik verkoop die dingen. En heb BOOMzadels verkocht met de bijbehorende trainingen in het aanpassen daarvan. Heb dus UIT ERVARING gemerkt hoe moeilijk het is om (in mijn geval westernzadels) goed passend te kijgen EN TE HOUDEN!!! Ik heb uit eigen ervaring kunnen merken wat een niet optimaal passend boomzadel voor schade aan kan richten in het lopen en gedrag van mijn eigen paard. Ik heb makkelijk praten met een goed gespierde knol met een uitstekende rug. Maar dat komt wel omdat ik op tijd heb ingegrepen.
Dus mijn ervaring is wel degelijk mijn ervaring en dus mijn inzicht. Bovendien heb ik het voordeel dat ik ook feedback krijg van mijn klanten en concullega's.

Maar het maakt allemaal niet uit...jouw mening vs mijn mening...de conclusie er uit is voor rekening van de anderen in dit geval va Ara.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:29

Buitenzinnig schreef:
Jij weet niet wat ik rij...of hoe lang.

Dat heb je hier staan vertéllen!!!!!! Ging niet bepaald over lange meerdaagse ritten.

Citaat:
Maar het maakt allemaal niet uit...jouw mening vs mijn mening...de conclusie er uit is voor rekening van de anderen in dit geval va Ara.

Zo is het: waar een wil is, is een weg

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 00:10

HC; wat ben je weer onuitstaanbaar.

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 10:55

Ben je al wat verder Arabesk?

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:19

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:25

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:36

Antheman schreef:
... ook gewoon in NL te verkrijgen hoor.

Sorry voor het plaatsen van de link dan; we wachten met smart op de NL-link.

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:38

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:50

Ik heb met amigo al meerdere lange ritten met onze barefoot gemaakt varierend van 3 tot 5,5 uur achterelkaar. Ik had er de grandeur lightpad onder liggen. De volgende dag kon je zo weer opstappen en wegrijden, geen gevoelige rug of rare trekjes.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:35

Wat mij betreft, it all depends. Ik had voor mijn pas overleden merrie een boomloos zadel, en die liep er met minimale, maar wel volledige trektochtbepakking (totaal iets meer dan 5 kg, zeer gelijkmatig verdeeld) fluitend een week 30km/dag mee rond. Geen enkel probleem, maar nou had ze ook een superrug, fijne gangen, en ben ik niet zwaar en kan naar men zegt heel aardig zitten. Zij had daarnaast ook nog 'n rug waarop in de 15 jaar dat ik haar gehad heb geen enkel boomzadel langer dan 'n jaar gepast heeft........wat een drama was dat....... tot ik op boomloos uitkwam en het probleem eindelijk was opgelost.
Mijn andere paard, die met een paar kg meer bepakking en een niet zo denderende ruiter moest lopen EN minder comfortabele gangen heeft, zou ik omwille van die samenvallende omstandigheden die tocht NOOIT met 'n boomloos zadel hebben laten doen. Zij heeft diezelfde tocht in eenzelfde moeiteloosheid volbracht met 'n goed passend (flexibele) boom zadel. Veel gezonder, gezien de omstandigheden waaronder zij moest lopen, ik vind boomloze zadels voor echt "forse" bepakking wat minder geschikt.
It all depends, het hangt van de trektochtomstandigheden en ook nog van het type boomloos (ze zijn net zo min over 1 kam te scheren als boomzadels wat mij betreft) af wat verstandig is om te doen.

Groetjes
Licorne

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:09

kan je voor een trektocht op een boomlooszadel dan het beste de ingereden inlages erin laten zitten? of nieuwe inlages erin.

en is de manier van bepakken anders dan bij een boomzadel?

groetjes shannon

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:38

gentille schreef:
kan je voor een trektocht op een boomlooszadel dan het beste de ingereden inlages erin laten zitten? of nieuwe inlages erin.

en is de manier van bepakken anders dan bij een boomzadel?

groetjes shannon

Wanneer ga je?

Ik ga rond hemelvaart ,traditie
En nu voor t eerst met boomloos zadel.

Dan zullen de picaas wel weer komen.

Ik verwacht niet dat er veel anders is qua bevestiging dan met een boomzadel. De principes blijven gelijk:
Zo min mogelijk direct op de rug. Maar iets ertussen op proberen stevig op te trekken zodat je vrijheid onder je bagage hebt.

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:06

haha,
Antheman, tot nu toe ben jij de eerste die op al mijn vragen antwoord hahaha
Shannon

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:27

gentille schreef:
haha,
Antheman, tot nu toe ben jij de eerste die op al mijn vragen antwoord hahaha
Shannon

Er zijn nu eenmaal niet zoveel mensen die een trektocht rijden! Veel dromen ervan,maar er zijn er weinig die het ook ècht doen!

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:26

haha:p tja, je moet die dromen toch laten uitkomen he :p

owh, en die gaapsmiley moest een --> smiley zijn niet dat ik je saai vind ofzo hoor, hihi

groetjes shannon