[AR] [AR]Wie heeft er zelf een kar gemaakt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 13:19

Sjonniej schreef:
De vraag is; Ben je echt goedkoper uit als je het zelf gaat bouwen en je moet zelf voor materiaal zorgen.

Dat interesseert me niet eens zo heel veel, voordeel is gewoon dat ik hem kan maken zoals ik wil.

@Neillo: Zulke bandjes bedoel ik nou, die zie ik heel veel en vind ik gewoon te zwaar.
Vind het heel knap gemaakt, maar vind persoonlijk jou lamoen erg laag zitten.
En ik zoek natuurlijk een tekening van een 4-wieler.

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:45

ja idd mijn lamoen zit ooo wel wat laag maar een troost hij heeft deze zomer zijn proef tijd gehad van het winter komt di eweer even bij mij thuis en dan g aik heb helemaal goed maken en dusook het lamoen hoger maken en word die ook geschilder maar voor een vier wieler heb ik geen tkening of zo ik loop er zelf ook nog heel erg aan te denken om een vierwieler te maken wil eigenlijk tweespan rijden.

maar ik ben voor deze twee wielr erg tevreden over die banden ik dacht dat ze ook zwaar zouden zijnmaar dat valt mij 200 honder procent mee.!

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:48

Ik heb mijn wagen ook "zelf gebouwt". Eigenlijk is het zo dat we hem als een pallet metaal hebben aangeleverd gekregen. Het lassen was al gedaan voor ons. Dat vond ik belangrijk omdat als je daar niet erg ervaren in bent je snel zwakke en niet mooie lassen krijgt. De rest hebben we zelf gedaan. Ook geheel naar eigen wens gebouwt en elk schroefje en moertje en gaatje is ons bekent. Ik ben daardoor wel extra trots op de wagen. Het was iets goedkoper als een compleet afgeleverde wagen maar evengoed nog een flinke uitgave. Wou konden ook logeren bij de wagenbouwer en van zijn loods gebruik maken dus we hadden veel advies en alle materialen bij de hand anders was het destijds ook niet gelukt.
Voor onderdelen voor zelfbouw kan je kijken bij www.hcaklarenbeek.nl.
Ik zou echter nooit een wagen zelf ontwerpen en bouwen. Voor het werk wat wij doen is een stevige wagen nodig met precies het juiste zwaartepunt.

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 08:32

@ napie daar ben ik het helmaal mee ens dat je voor marathon en dergelijek geen wagen zelf meot bouwen je krijgt het in met lassen en zo echt nooit zo sterk.

Grainey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:59

neillo schreef:
@ napie daar ben ik het helmaal mee ens dat je voor marathon en dergelijek geen wagen zelf meot bouwen je krijgt het in met lassen en zo echt nooit zo sterk.

Hier ben ik het niet mee eens... wij rijden al 3 jaren lang marathons met onze eigen marathon wagen... zelf gelast!! En we hebben hier nooit problemen mee ofzo...
We hebben hem zelf gemaakt omdat mijn vader een brede kar wilde hebben en eentje die licht rolt, dat je hem met een pinkje vooruit kunt trekken... (dat lukt met deze)

We zijn overigens met deze kar al tegen zoveel bomen opgeknapt (wij gaan altijd een bos in om zo'n paal heen en dan blijf je wel eens hangen ) en alleen maar verfbeschadigingen. Dus als je goed kunt lassen en goede materialen hebt dan kun je heus wel een goede, stevige, eigen marathonwagen bouwen. Als je er eerst maar een goede studie van maakt hoe alles zit enzo. En natuurlijk heel handig zijn.
Hier is onze eigen gebouwde marathonwagen:
Afbeelding
Afbeelding

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 20:01

@ Grainey: Wauw...!!
Als we zoiets nou voor elkaar zouden krijgen...
Zou jij misschien wat foto's kunnen maken van onderkant, zijkant en andere close-up's?

En wat voor materiaal heb je er allemaal voor gebruikt?

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:18

Je heb lassers en lassers natuurlijk. Jullie kar lijkt wel veel op een HCA wagen (oude model) Hebben jullie daar bouwtekeningen van gehad cq advies?

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 11:11

Eventueel als me vader het niet red, kan ik mijn neef nog vragen.
Hij is professioneel lasser en heeft een diploma voor speciaal lassen (of zoiets) dat maar weinig mensen in Nederland hebben.

viola

Re: [AR]Wie heeft er zelf een kar gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:10

Grainey schreef:
Ook hebben we nog een zelfgemaakte sulky en een strijdwagen. Ook nog een gerestaureerde authentieke Jacht/Feld wagen voor A/B pony's. Heeft mijn vader ook gedaan . Foto's van deze 3 wagens kan ik even niet vinden ...

Grainey zou je voor mij willen zoeken en of je een foto heb van de strijdwagen. Ik zit er nog steeds mee in mijn hoofd om mijn tweewieler om te bouwen tot strijdwagen.
Jouw andere wagens zien er heel mooi uit, echt professioneel. Het ligt er natuurlijk helemaal aan hoe handig je ben of je een veilige wagen zelf kan bouwen, maar mijn vader bouwt ook boten en mijn oom is gediplomeert lasser dus wat dat betreft zal het wel lukken. Nu nog een goed idee hoe voor mijn strijdwagen, maar die zie je niet zo vaak dus is nog moeilijker.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:15

@ Viola: Strijdwagen zet ik vanmiddag wel even op de foto
Hihi wij hebben die strijdwagen na een Asterix en Obelix plaatje nagemaakt (wij deden toen Asterix en Obelix op een of ander concourse na en we waren schoonste geheel ).
Mijn vader heeft toen een oude wipkar gekocht en daar de houten wielen met ijzeren hoepels vanaf gehaald en voor onze strijdwagen gebruikt.
En als je familie zo goed kan lassen lukt het vast!!! In ieder geval heel veel succes ermee!!
De voorkant (dus het ronde gedeelte) hebben we overigens van plasticachtig spul gemaakt. Niet erg makkelijk vouwbaar... maar met dikke bouten aan een houten onderkant vastgemaakt.

Ben je trouwens naar Paard en Koets geweest?... daar stond bij de veuling een hele grote mooie strijdwagen waar 4 paarden naast elkaar voor konden lopen (inclusief pak enzo...) die zag er echt super stoer uit maar heb ik weer geen foto van natuurlijk...

@: Sassieja, zal ik ook vanmiddag doen. Mijn vader moet nog ergens tekeningetjes hebben en ik zal ook even alles opmeten.
Als je in de buurt woont mag je anders ook wel even langskomen (mijn ouders willen je heel graag adviseren als je wilt )
Weet overigens niet of de onderkant wel lukt... zowel concoursewagen als de marathonwagen neem ik aan??? Concourse zal de onderkant nog wel lukken maar de marathonwagen is een beetje krap... zal wel even kijken...

@ Napie: geen idee... we hebben geen advies ofzo gehad... mijn vader is gewoon op paard en Koets onder die wagens doorgekropen en tot deze conclusie gekomen. De wagen is nu al 6 a 7 jaar oud... dus het kan best op die wagen lijken...
Hij heeft zelf een bouwtekening gemaakt (de kar is abnormaal breed... 1.37 m, om hem extra veilig te maken...)
Hij heeft toen allemaal folders enzo meegenomen voor een bepaald model en waarschijnlijk heeft hij toen dat model gekozen..

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:52

Afbeelding
Afbeelding
Die 2e is van wat mindere kwaliteit... maar hiervoor hadden we em dus gebouwd...
En deze heb ik ook meteen gevonden:
Afbeelding
Onze 'bijna' antieke Feld/Jachtwagen.
Andere foto's komen nog, maar heb deze alvast gevonden

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:55

Grainey schreef:
Ben je trouwens naar Paard en Koets geweest?... daar stond bij de veuling een hele grote mooie strijdwagen waar 4 paarden naast elkaar voor konden lopen (inclusief pak enzo...) die zag er echt super stoer uit maar heb ik weer geen foto van natuurlijk...

Ik ben wel geweest, maar dat heb ik dan weer net gemist. Ik had ook zoveel andere dingen te bekijken dat ik niet alles heb kunnen zien.
Ik heb wel goed opgelet bij de show met de strijdwagen. Bedankt voor je foto's.

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 19:01

@ Grainey: langskomen gaat helaas niet lukken, is wel erg ver.
Maar met de foto's kom ik dan wel een heel eind denk ik hoor!

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:47

Sassieja schreef:
stef schreef:
als je op marktplaats kijkt zie je zat zelf gemaakte dingetjes staan, maar of die nou zo veilig zijn.....

Daarom, en de meeste onderstellen die ik kan vinden hebben van die dikke(re) banden, dat word gewoon veel te zwaar als ik ooit nog wil starten met dat karretje.

Dikke banden trekken lichter in zand, dus wat je kiest zal ook afhangen van de ondergrond waarop je wil rijden. Wielen zonder spaken kan ook niks tussen de spaken komen, dus veiliger. Hoe licht of zwaar een kar loopt hangt ook van de constructie van de kar (gewicht) en de soepelheid van de lagers en assen af.

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:14

Wie weet hoe je een 2 wielig karretje moet maken (sulky) hier ene voorbeeld..

Afbeelding

zoiets dus
haha wie weet wat je ervoor nodig heb en alles ??
en hoe hoog meot de lamoen en de wielen wan het moet dan voor ene groote maat shet/a/b pony..

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:29

@ abiaslover: Sassieja doelt vooral op een 4 wieler. De 2wieler die jij hier plaats hebben wij hier ook op stal staan en loopt Sassieja's pony al regelmatig voor.

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 16:21

Dikke banden trekken lichter in zand, dus wat je kiest zal ook afhangen van de ondergrond waarop je wil rijden. Wielen zonder spaken kan ook niks tussen de spaken komen, dus veiliger. Hoe licht of zwaar een kar loopt hangt ook van de constructie van de kar (gewicht) en de soepelheid van de lagers en assen af.[/quote]

Dus van die kruiwagenwielen zeg maar trekken in een bak bijvoorbeeld lichter dan kinderfietswielen?

@Abiaslover: Het is niet de bedoeling hier vragen te gaan stellen voor jezelf in mijn topic, helemaal niet als het om een 2-wieler gaat.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:25

Idd, kruiwagen willen lopen in een bak lichter dan fietswielen omdat ze minder ver weg zakken. Mijn oude 4 wielertje liep ook super licht, die zette je met 1 hand ff weg. Maar als je zo'n klein licht wagentje wil maken kan je er net zo goed fietsbandjes onder zetten, dat staat gewoon veel sjieker.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:44

Tot je tegen een steen of boomstronkje aanrijdt

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:50

Idd, fietsbandjes zijn niet op marathons gebouwd. Maar aan de andere kant, mijn simpele 2wielertje is al mee geweest naar het strand en naar het bos. Door het water en al, en in het bos is hij ook wel achter wat boompjes blijven hangen(er zijn nauwelijks men paden, bijna alleen ruiterpaden, maar dat is genoeg met zo'n klein wagentje). Dus het ligt ook niet zomaar in 2en.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:53

Het gaat niet om het wagentje, maar meer om die fietswieltjes.
Als jij in draf over een steen rijdt met je fietsbandje, zit er een slag in je wiel.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:57

Mijn simpele 2wieler met fietswieltjes rijd nog prima hoor, zonder slagen in z'n wiel. Die zit er niet bij de eerste de beste hobbel in. Maar dat is een andere discussie dan deze, dus weer ontopic.

Ik ga er van uit dat te topicstarter het wagentje vooral wil gebruiken voor in de bak, op het weiland en op de weg en een enkel rustig bosritje(al zal daar vaak mijn wagentje al voor gebruikt worden).

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:18

Die concoursewagen gebruiken wij bij de menlessen en voor wedstrijden en buitenritten. (ook wel heftige zoals in galop door de bossen met af en toe een bokje )
Zowel enkel als dubbelspan.
Er zit geen rem op, maar denk niet dat je die nodig hebt... hierdoor gaat de kar alleen maar zwaarder lopen.
Dus als ik het zo lees, is het echt het perfecte karretje voor je!!!
Ik zal nog even navragen wat voor wielen wij eronder hebben, maar ik dacht dat het bromfietswielen zijn (maar zeker weten doe ik het niet..)
De van der Mee wielen zijn overigens heel goed en rollen licht, maar daar ben je echt veel geld aan kwijt...

Sorry Sassieja, maar de tekeningen zijn onbegrijpbaar voor anderen... het zijn namelijk bijna allemaal metingen en verder niet erg veel... ik snapte der zelf ook niet veel van...
De metingen moet ik nog even doen... en de foto's nog even opslaan.
Dan komen die hier ook te staan
Enne alvast heel veel succes met het bouwen van jullie karretje
Zolang je er maar voor zorgt dat je em met een pinkje kunt vooruittrekken dan rolt ie ligt genoeg, en dat is heel belangrijk voor een Shetje, anders geven ze het op...

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:48

*gaat dit topic ook maar volgen*

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 09:56

Grainey, je bent geweldig!
Dat karretje van jou is idd precies het gene wat ik zoek.

Om alles duidelijk te krijgen: het wagentje zal vooral voor de recreatie gebruikt worden (op de weg en in het bos), en in de bak voor als we ooit gaan starten.