Ik men altijd met een helm. In de dressuur heb ik nog niet meegemaakt, dat ik minder punten kreeg (ben in 15 maanden tijd van niks naar de Z dressuur en Z vaardigheid gereden en niet 1 jury heeft er wat van gezegd). Wat ik wel heb meegemaakt, is dat een man (hugroom op bokt), die een helm droeg, een 4 kreeg voor de wijze van groeten, omdat hij zijn helm niet afdeed , de jury wist niet dat een helm was toegestaan. Wij hebben voor onze mannelijke leden een brief van de KNHS, dat het rijden met een helm is toegestaan, dat was wel nodig, omdat het reglement van de KNHS daarin niet duidelijk is. De regels gaan per 1 april 2006 weer veranderen, zover ik weet, zijn ze al klaar met het reglement, dus ff afwachten.
En voor wat betrefd het risico van eraf vallen, dat is in mijn ogen net zo groot als onder het zadel. En je kan het niet inschatten.
Jaa, Nou in een dressuurproef zou ik hem idd misschien ook niet op doen:P.. maar ik rijd alleen op de weg. Ik vind paarden vergelijken met fietsen altijd een beetje krom idd. Automobilisten willen ook nog welleens aan fietsen denken Maar iig, ik denk dat je best vervelende ongelukken kunt krijgen in het verkeer.. En ik heb er geen last van mij zie je niet zonder.. Ik heb het risico er niet voor over. Maar ik snap heel goed dat jullie geen cap dragen. Ik droeg met mijn examen ook geen cap,m het was vooral dat het van mijn ouders moest en dat ik toen dacht van oke.. waarom ook niet? Veiliheid voor alles
Nou ja, snap best dat je van een kar af kan vallen hoor, maar na een uitgebreide risico-analyse ben ik tot de conclusie gekomen dat het risico niet opweegt tegen het ongemak van een helm dragen...... Hahaha, ik heb er gewoon geen zin in om zo'n ding op te doen, behalve in de marathon dan.
.. Ach, ieder zijn eigen keus eigenlijk.. Elke keer wordt er weer een discussie over geopend.. Elke keer komen weer dezelfde argumenten naar voren.. Maar ik denk dat iedereen zelf best weet waar die mee bezig is.. Toch wel eigen keus denk ik.. maar een beetje half offtopic, je ziet ook kleine kinderen zonder cap rijden, zij hebben zelf nog niet de verantwoordelijkheid denk ik
hoe zit dat eigenlijk met autentiek gerei? Lijkt me leuk als de verzekeringsmaatschappijen gaan eisen dat menner en passagiers veiligheidshelmen gaan dragen. dat ziet er niet uit. haha
dat zal dan wel een gouden helm worden denk ik...... zelf rij ik alleen het E-traject in de marathon met helm omdat het verplicht is, verder alleen met een pet. Ik ben nog nooit van de kar of van een paard gevallen (lucky me) wel een keer met paard en al onderuit. maar dat was in een longeerbak, tijdens zitlessen, dus geen beugels en gelukkig een zachte landing
op sommige plaatsen is het verplicht gesteld door de vereniging, ook wel begrijpelijk.
bij mij op school is het nu ook verplicht mennen met cap, het is alleen nog even wennen voor iedereen, ook voor leraren. mennen doe ik wel altijd met pet, dat zit bij mij standaard in mijn kledingkeuze
we mogen bij ons nog zonder helm lessen, maar dat zal ook nog wel veranderen denk ik. Overigens, als ik een paard beleer en hij/zij komt de eerste keer voor de kar heb ik wel een helm op. Ik ben te oud geworden om helemaal onverantwoord te zijn. Maar ja waar eindigt het, straks ook bodyprotector,? Zullen we een prijsvraag uitschrijven: mooiste helm voor de koningin in de gouden koets?