Jackie het was een v.b.
Ja je moet zeker al een behoorlijke band hebben met je paard voordat je met een touw om de hals kan werken. Zeker niet iets om zomaar na te doen. Dat hoeft ook niet want je begint altijd met een gewoon halter en leadrope.
Citaat:
kun je misschien uitleggen hoe je het voor elkaar krijgt dat Pablo zijn hoofd in de juiste houding draagt?
Hoofd hals houding ontstaat vanzelf als het paard in zijn lichaam goed gebogen is. Dat is ook de reden waarom deze oefeningen zonder probleem met touw om de hals kan worden uitgevoerd.
Citaat:
en wat doe je als hij bijvoorbeeld zijn binnenachterbeen niet voor zijn buitenachterbeen maar erachter neerzet.
Dit komt heel veel voor. Wees gerust. De meeste paarden kunnen niet langer dan 2 stappen onderstappen in de wending om de voorhand. Dit zegt niet iets over de gehoorzaamheid, maar meer over het lichamelijk los zijn. Het paard hoeft dan ook in het begin maar 1 stap over te stappen en dat bouw je uit. Elk gezond paard die zonder overbelasting een ruiter kan dragen moet minstends 1 rondje vloeiend overstappend kunnen draaien.
Snapt het paard de oefening nog niet goed dan is het meer tempo van de achterhand vaak al voldoende om het te laten overstappen. Let wel op dat het paard niet ook naar voren gaat lopen met de voorhand.
Citaat:
wat doe je als hij niet bij je wil blijven, enzovoorts. bovendien denk ik niet dat zomaar iedereen met een touw om de hals kan werken. ieder paard reageert anders en degene die ermee werkt moet wel eventuele problemen bij het aanleren van oefeningen op kunnen lossen.
Als het paard niet bij je wil blijven heb je een probleem. Dat probleem licht niet aan dat je het paard onmogelijk kan houden met touw om de hals, maar meer dat er iets fout is gegaan in de training of dat jullie relatie nog niet voldoende is. Elk paard heeft iets anders nodig, maar bijna zonder uitzondering is dit met elk paard te bereiken.
Problemen bij het aanleren van een oefening mag naar mijn mening maar zeer zelden met druk op het hoofd worden opgelost. Dus dat is geen reden om maar een halster om te doen.
Citaat:
als ik het goed heb begrepen vraagt AM om oefeningen onder het zadel. en het lijkt mij dat het niet slecht zou zijn als dat ook nog enigzins aansluit aan de informatie die ze van haar lesgeefster krijgt.
Misschien had ik het fout, maar dat het zowel op de grond als onder het zadel oefeningen wilde hebben. Trouwens op de grond kun je de zelfde oefeningen doen als onder het zadel.
Het mag duidelijk zijn dat ik de manier van je lesgeefster niet helemaal juist vind. Zo min mogelijk aan het hoofd en dus enkel het aller noodzakelijkste. Het gaat niet om het hoofd, maar om het gedeelte van heup naar schouder.