N-H staat dichter bij het paard???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: N-H staat dichter bij het paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:49

Urielle schreef:
Maar goed, ik ga geen discussie aan over NH, ben en blijf gewoon nou eenmaal een dressuurmuts. De mening van een sportruiter werd gevraagd en aangezien ik te nieuwsgierig ben om niet te willen weten wat er op verschillende fora gebeurd dus even een reactie van mij.

Ik waardeer je bijdrage hier in ieder geval zeker

Of je er nu het NH-stickertje op plakt of niet, volgens mij denk jij goed na over hoe je met paarden moet omgaan, en dat is de essentie toch?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:27

....al dat deze topic al een tijdje openstaat, wil ik toch wel graag mn mening kwijt(ik hoor mezelf zo graag praten

Ik ben, denk ik een echte mengelmoes van alles..rij beetje dressuur, doe wat NH, heb er eentje met hoefijzers staan en eentje die NB wordt..
maar wat me wel opvalt is dat aan alle zijde van deze methodes en stijlen mensen zijn die zo koppig aan 1 methode vasthoud en dat er iets anders ook echt niet door de beugel kan...ze staan er nog geen eens open voor!!(en dat vind ik nu het rare)

zo heb ik met mensen gepraat(klassiek noem ik maar even) en dat was een weekend NH(parelli), nouwwwww..als je dat hoorde!...ik was dan ff in de kantine en alles was stom en raar, maar ze wisten begod niet wat er werd verteld in de bak, mijn inziens vrij raar..hoe vorm je een mening???...toch niet alleen maar door kijken??

Andere kant ben ik ook meedere keren naar een clinic geweest van Parelli...en dan komen ze hoor!..die echte Nhers...ze doen alles beter!..weten alles beter..elke ander is verkeerd bezig en eind van het liedje kunnen ze zelf drie keer niets...en de paarden staan helemaal op natuurlijke ondergonden, begin niet over een deken, want OOOWWW..dan heb je het echt over dierenmishandeling!!..terwijl ze je nog geen eens laten uitpraten...

dit zelfde verhaal geld ook voor NBers...maar dat is weer heel wat anders

mijn mening is kijk naar je paard, alles is met alles te combineren...en zo kunnen we het beste halen uit alles en komen we toch op supergelukkige paardjes?!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:41

@Dimitri
Dat is een verhaal naar mijn hart

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:43

Tsja, ik ben het helemaal met je eens Dimitri.
Ik denk zelfs dat die 'echte' NH'ers het een beetje verpesten voor de rest op deze manier.

Bij het natuurlijk bekappen zie je ook dat een paar fanatiekelingen het beeld wat ontstaat over NB enorm negatief beinvloeden.
De kern van NH is volgens mij juist dat je kijkt naar wat het beste is voor jou en jouw paard.
Dat is ook heel mooi omschreven in het boekje van Mark Rashid 'Considering the horse', de titel zegt het eigenlijk al: het belangrijkste is wat het paard er van vindt.

Ik schrik soms van de denkbeelden die de 'echte' NH'ers hebben van anderen. Er zijn volgens mij ook veel mensen die het anders aanpakken, maar zeker wel het welzijn van hun paard voor ogen hebben. Maar soms weten ze niet beter, of hebben ze het ook al anders geprobeerd maar werkt dat voor hen gewoon niet. Dat kan ook nog, je kunt nu eenmaal niet iedereen in een hokje plaatsen. Het ene paard is het andere niet, de ene ruiter stelt andere eisen dan de andere, maar dat hoeft niet per se ten koste te zijn van het welzijn van hun paard...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:51

tja ik ben dus een hele "foute".......

ik doe 100% Parelli en ik laat mijn paard natuurlijk bekappen......

Ik heb inmiddels wel leergeld gegeven, ik leg niets meer uit: Mensen die geen vragen stellen, zijn nog niet aan het antwoord toe.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:52

Juist!
Dan is er toch niks fouts aan?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:56

ik vind het alleen jammer dat ik vrijwel dagelijks te horen krijg dat ik mijn paard niet baas ben, dat ik een bit in moet, ijzers onder en normaal moet doen.......en daar dan niet tegenin wil gaan omdat ik me niet wil verdedigen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:59

Gelukkig sta ik toch op een stal waar mensen me wat meer mijn eigen gang laten gaan, en ook zien dat het werkt wat ik doe.

Ik denk dat dat trouwens een groot probleem is in de paardenwereld, die eeuwige bemoeizucht en jaloerzie....

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:07

smurf schreef:
tja ik ben dus een hele "foute".......

ik doe 100% Parelli en ik laat mijn paard natuurlijk bekappen......

Ik heb inmiddels wel leergeld gegeven, ik leg niets meer uit: Mensen die geen vragen stellen, zijn nog niet aan het antwoord toe.

nee, je bent helemaal geen foute!!..dat is onzin...vind het alleen helemaal fout als je iemand anders er op aan kijkt als diegene er een ander systeempje op na houd en alles bekitiseerd wat een ander doet..

jij doet helemaal parelli, vind het ten eerste superknap..maar dat vind ik ook van Anky(om een voorbeeld te noemen)...wil alleen zeggen dat de ene weg de andere niet afsluit en dat je daar ondanks je voorkeur wel begrip voor kan hebben...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:17

Zou niet weten waarom jij fout zou zijn Smurf. Je dringt anderen toch niets op?

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:19

wendytjeG schreef:
Gelukkig sta ik toch op een stal waar mensen me wat meer mijn eigen gang laten gaan, en ook zien dat het werkt wat ik doe.

Ik denk dat dat trouwens een groot probleem is in de paardenwereld, die eeuwige bemoeizucht en jaloerzie....

dat is iid fijn, bij onze stal is er eentje begonnen met Parelli, zal eerlijk zijn..eerst vond ik het ook allemaal weg zweverig..had echt zoiets van "wat doe je nu??".... maar goed, degene wie met parelli begon is ook de persoon die de eigenaar is over de twee paarden die ik verzorg/heb..en ze wilde heel graag dat ik met het ene paard verder ging met parelli, ook omdat ze naar het buitenland vertrok..en Guito "praat"..eigenlijk alleen deze eigen taal...zodoende ben ik er mee aanraking gekomen..ook de andere meiden van stal...en nu zie je eigenlijk bij iedereen een mengelmoesje van NH/klassiek in zich heeft, denk wat meer na over hoe en wat...we zijn naar clinics geweest met zn alle..dit ook weer van Parelli, maar ook naar Anky en edward...als de NB komt, staan onze vrouwelijk stalhoefsmid, tber(zo noem ik haar maar ff)...met haar neus erboven op en vind het ook heel interessant hoe dit nu allemaal verloopt..
ben blij met deze mengeling..we worden helemaal niet in een hokje gestopt...bij ons staat gewoon het paard voorop en hoe dat voor elkaar gebokst word, dat maakt niet uit..als ze maar happy zijn!

Ben wel door dit hele gebeuren heel anders gaan kijken naar paarden...wil altijd positief zijn naar de paarden toe, heb ik geen zin om te rijden doe ik het ook niet...want je kan niet dan van je paard verwachten dat hij er dan wel zin in heeft en zn best voor je doet...

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:24

smurf schreef:
ik vind het alleen jammer dat ik vrijwel dagelijks te horen krijg dat ik mijn paard niet baas ben, dat ik een bit in moet, ijzers onder en normaal moet doen.......en daar dan niet tegenin wil gaan omdat ik me niet wil verdedigen

dat kan ik me supergoed voorstellen!!..daar zou ik ook moe van worden..

ik had het vorige week nog..we zaten s'avonds bij een infoavond van een dierenkliniek Vischdonk, heel interessant maar daar zaten ook de gebroeders van Nassau en die hebben altijd Guito beslagen(is opgegeven door de DA met klinisch HKO) maar Guito word nu natuurlijk bekapt...en hij vroeg aan me hoe het ging...nouuwww...ik heb mn mond maar dichtgehouden, had gwoon geen zin in onbegrip en een discussie want die discussie moet al zo vaak voeren en verdedigen!...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:30

@Smurf. Jij heb ook wel de pech dat je met Morrie staat waar je staat. Tradioneler kan haast niet.

Op mijn pensionstal staat zoveel door elkaar..
PNH-ers, westernruiters, recreatieruiters, springruiters, dressuurruiters en nog één die met karretjes bezig is. Verder geeft iemand les aan kinderen met een emotionele achterstand in omgaan met paarden (komt veel lichaamstaal bij kijken). Het leuke is dat op de westernwedstrijd volgend jaar een stuk of wat van de andere disciplines met geleend spul meedoen in de beginners. Dat ik me zo af en toe laat verleiden een dressuurzadel op Lan te gooien (zit voor geen meter ) en weer eens een dressuurwedstrijdje meedoe. Dat Lan als gevolg van de karretjeskennis nu ook aan de lange lijnen kan, dat ik af en toe een sprongetje maak (de knop van mijn zadel zit dan wel in de weg) en dat onze hoefsmid zich nu extra heeft verdiept in Natural Balance én Sliding Plates. Kortom je kunt ook geluk hebben. Het mooie is: wij bemoeien ons allemaal met elkaar en er is nooit ruzie

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:46

nh heeft mijzelf wel meer laten verdiepen in het paard en dus ook mijn eigen paarden.

Ik bekijk alles wat meer vanuit het paard zijn perspectief en ik ben zelf veel rustiger geworden in de omgang met paarden. Ik heb ook veel meer leren luisteren naar mijn paarden. Ik heb echt ontzettend veel geleerd door de boeken van Mark Rashid te lezen. Door hem ben ik echt anders naar een paard gaan kijken. Deze man heeft een bijzondere visie m.b.t het omgaan met paarden. Hij vindt o.a. juist dat je niet de alpha rol in moet nemen, zoals bij vele andere methoden...

Ik ken daarentegen wel genoeg paardenmensen die niet aan nh doen, maar die zorgen niet slechter voor hun paard als een nh-er.

Als je maar goed bent voor je dier, luisterd naar je paard en het met respect behandeld dan maakt het niet uit of je aan nh doet of niet.