[AR] Uiterlijk verschil in maten tweespan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 11:50

We hebben gister een "spangenoot" bij gekocht....
Even een korte uitleg:
De pony is toch wel wat cm groter, maar de gangen zijn vrijwel hetzelfde...
De pony is niet zuiver zwart, heeft wat grijs ertussen.
Heeft een enorme bles wat die van mij niet heeft...
Kortom of het echt een goede spangenoot wordt is nog zeer onduidelijk....
Dit weten we ook erg goed, maar we hebben de pony niet in een impuls gekocht en ook niet omdat we per se zo snel mogelijk een span genoot wilden, maar de prijs was gewoon goed, hij liep lekker en er was gewoon een klik. Heel stom maar het moest zo zijn, vanaf het eerste moment wist ik dat dit hem was, ondanks alle minpunten. Als het niet gaat in tweespan dan hellaas, dan gaat ie uiteindelijk weer weg, of geen tweespan ( valt dan te bezien). Maar dit was hem gewoon en dat wist ik zeker, de rest zien we wel weer.
Het zal pas van het voorjaar zijn dat ze in span zullen gaan lopen ( proberen) eerst moet de langboom en het tweespan tuig nog komen en zo kunnen ze ook eerst dikke vriendjes worden en kan de pony rustig wennen. Alles op zijn tijd, misschien al wel eerder in span, maar we nemen lekker de tijd.
Als ie een beetje is opgeknapt en getoiletteerd enzo ( hard nodig!!) dan komen er wel een keer foto's nog.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [AR] Uiterlijk verschil in maten tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:55

Heee, wat goed! Wat voor iets is het? Ik ben heel benieuwd naar de foto's! Klikt het al goed tussen die 2?

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:45

Wat gaaf! Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.
Verschillen vallen in het span niet zo op. Aan mij vragen ze wel eens is het een tweeling? Nee, broers of zusjes dan? De pony's lijken helemaal niet op elkaar

Ik wacht ook geduldig op foto's

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:58

Gaaf Roos!!!!
Waar heb je hem vandaan? Is het een ruin of een merrie??
Ben erg benieuwd naar de foto's!
Ik heb misschien in het voorjaar een tweespan tuig voor je, als ik mijn nieuwe tweespantuig bijelkaar kan sparen

mriekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:46

Heb hier wel steeds mee gelezen maar nog niet gereageerd

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! ik heb ook nog een 2span tuig te koop... voor pony's rond de 1,20... 1 jaar oud en niet vaker dan 20x gebruikt... prijs en meer gegevens evt per PB

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 22:43

Mriekie: pb maar .

Ik zal snel foto's maken... Vandaag zijn staartje wat korter gemaakt. Ik hou van dikke volle staarten en aan de onderkant was het niet meer als een paar sliertjes, dus nou is ie wel ff wat aan de korte kant , maar hij kan weer mooi vol aangroeien. Morgen de maantjes trekken, want die zijn natuurlijk lang gelaten , hoort toch hellemaal niet bij een hackney!!! Haha, en hij ziet er al zo sjappie uit met zijn wintervacht en zijn grote hoofd.... ahh maar wel super scheetig!

Stiekum hopen we dat er met het opnieuw beslaan nog een cm van zijn schofthoogte af gaat . Hij staat nou echt op zijn hackney's op zijn ijzers, op zijn tenen en wat langer, achter staat ie echt super hoog. Voor ons is het juist belangrijk dat zijn gangen wat afgevlakt zijn en dat juist dat uitgesproken hackney actie niet zo hevig is, zodat ze mooi gelijk lopen. Even kijken met de smid of dat ze anders kunnen de hoeven.
Verder is ie hellaas wel inteelt, en heel dicht bij. Pa van pa is ook pa van ma..... Maar hij is nu 6 en is nog steeds niet gehandicapt dus ja
Neonlight ik zal wel eens binnekort op zijn papier kijken welke afstamming ie heeft, misschien ken jij er een paar, is altijd leuk. Hij is in ieder geval gefokt bij van de Heuvel in oirschot.... Weet niet of het je iets zegt hoor.
Tot slot hebben we hem vandaag eventjes voor de wagen gehad. Nou het leek dus net of we doortje aan het mennen waren. Hij zit wel wat vaster in zijn nek en rug en is links heel licht en rechts super zwaar, maar voor de rest de gangen precies hetzelfde. Hetzelfde rustige drafje en de stap liever in zijn laagste versnelling.... Het zal mij allemaal benieuwen hoe het allemaal zal gaan in de toekomst, en als tweespan niet lukt altijd nog tandem!!
Tot slot om alles maar even bij te werken, staan ze met zijn drieen in de wei. Doortje, Boyke( zo heet ie) en shet Bartje, Bartje en Boyke zijn dikke vriendjes en Doortje is jaloers, dus vanaf morgen gaat Bartje lekker appart en Doortje en Boyke samen in de wei zodat ze dikke vriendjes gaan worden. Als dat eenmaal een beetje gaat gaan ze ook samen op stal, maar nu nog even niet omdat er bij ons alleen een stang tussen de twee stallen zit en ze elkaar anders nu op het moment nog even de stal uit slaan....

At Sarahlou: Ik kom binnenkorte even kijken naar jou langboom, want die hebben we nog niet en we hebben dezelfde merk wagen.... Ken ik ff kijken hoe het precies zit enzo en de rijtuigbouwer even bellen.

Zo nou dat was weer een hele hoop he.....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:14

Van de Heuvel ken ik wel, niet alleen van de hackney's, maar ook van onze andere liefde.....de appaloosa's! Hij fokt inderdaad veel met Amir, komt ook omdat hun veel omgaan met de eigenaar van die hengst (en die ook weer in de appaloosa's zit ). Is deze pony ooit op de concoursen uitgebracht omdat hij zo op zijn ijzers stond? Hmmm, hoewel, dat kan eigenlijk niet, zijn zoon rijdt wedstrijden maar die reed met een veel lichter bruintje rond als wat bij jouw pony zou passen. Hebben hun dat leuke tweespan ook nog staan die hackney/welsh is?
En je hebt een pb-tje met foto's van Stardust Boy van 't Stedeke.

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 20:59

We hebben hem niet van de fokker direct. We hebben hem bij mensen uit tilburg vandaan. Die reden er een beetje voor het plezier mee rond, hij was ook niet netjes bijgehouden met zijn manen etc.
Ik weet dus verder niet hoe zijn levensloop is geweest. De info komt gewoon van zijn papier. Ik zal nog een keer het stamboek bellen om te kijken of zij nog meer info hebben.
Ik had nog wel een vraagje over Stardust, zie ik het nou goed dat die ook grijs door zijn vacht heen heeft of zie ik dat fout? Want anders weten we dus van wie Boyke dat heeft.....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:51

Stardust Boy is niet doorstoken, als het zo is valt het niet echt op en is het ook heel weinig. Je pony heeft het van Benthofs Amir, het doorstoken. Dit is een bruin doorstoken pony namelijk, ook niet al te groot. Jammergenoeg heb ik geen foto's van hem.
Dit is een 3-jarig hengstje van ons, met als opa Amir.
Afbeelding

Afbeelding

Deze pony lijkt qua type (zeker de hals) veel op Amir. Ook qua kleur, alleen mist deze het doorstoken, en niet qua aftekeningen, Amir had minder wit (wel smal blesje dacht ik).

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 22:03

Aha, dus hij heeft het van paps....
Boy heeft trouwens echt een mega bles!!!
Ik ben nog niet echt zo heel erg thuis in de typen... Maar zo van een afstandje lijkt het me een erg mooie pony.
Boy vind ik op dit moment nog steeds een beetje een sjappie, al ziet hij er al stukken beter uit nu hij netjes getoiletteerd is... Over een tijdje de tondeuze erover

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 22:07

deze foto's stonden bij de advertentie....
Afbeelding
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:13

Ja, het doorstoken is van paps. Toch typisch, die brede bles, zowel Stardust Boy als Amir hebben niet zoveel wit. Wat dat betreft kan het raar lopen in de fokkerij.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:31

Die past volgens mij mooi bij jouw huidige pony. Leuke pony hoor.

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 21:28

vast nog een foto van in de wei, maar toen was het smerig weer dus het is niet zo'n mooie, binnenkort natuurlijk meer.
Afbeelding

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:15

wat een leukerd. Maak ook eens een foto als ze bij elkaar staan haha!

Mijn shets schelen ook best wel veel, de ene is kleiner en gedronger, de andere is groter en lomper. Toch lopen ze op dezelfde manier op waardoor het geen probleem heeft in tweespan. En echt opvalen doet het ook niet, voor buitenstaanders zijn het twee exact dezelfde pony's. (wat vooral komt door de kleur)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:39

Hee, wat zie ik nu, klikt het toch niet zo goed in het span?

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:47

Hij staat weer te koop? Hoe weet je nu al dat hij niet goed in het span past? Dat heeft toch veel tijd nodig eer dat de pony's hun gangen hebben aangepast aan elkaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:39

Ik zag hem op marktplaats staan, volgens mij is het echt dezelfde, naam klopt ook. En je kunt heel goed weten nu al of het wel of niet gaat, wij hebben wel eens geprobeerd met een pony en die vermoordde de ander bijna. Paar keer geprobeert, hebben we los moeten slaan van de ander (tanden in de nek zetten en niet meer los willen laten), zoiets ga je niet tot in den treure uitproberen.
Het kan ook zijn dat de gangen zo erg verschillend zijn dat ze elkaar storen. Als ze zich niet meteen aanpassen wordt het ook niet snel iets. Mijn ervaring met zeer veel hackneyspannen. Snel verkopen voordat je je eraan hecht is een goede oplossing, ik zou dat dan ook doen.