Als het tuig vies is, maak ik het schoon. Das ongeveer 1x in de 2 maanden, dan haal ik het helemaal uit elkaar, leg alles op schraagjes, emmertje warm water, stubben zadelzeep, schuursponsje, zwarte ledervet, op basis van bijenwas, en soppen maar!
De vieze delen, singel, broek, en halsriem, doe ik meestal flink nat maken en lekker insoppen met zadelzeep. de rest gewoon met een bescheiden beetje zadelzeep op de spons.
Als die klus gebeurt is, vet ik het in, wederom met een schuursponsje.
(ik gebruik wel de kant zonder 'schuur')
De ijzeren delen doe ik eerst met Cif, en daarna met van dat spul waarmee het gaat glimmen.
Als dat allemaal gebeurt is, mag het lekker 24 intrekken voordat ik het weer in mekaar zet, voor het in elkaar zetten, neem ik het nog af met zo' schapenvachthandschoen, krijg je mooi glim!
Dit proces duurt minimaal 2 uur, inclusief het konstant beantwoorden van, 'jij bent ook altijd bezig' en ' goh, je bent echt goed voor je spullen' en 'jeetje nu alweer' en 'weet je nog wel hoe het in elkaar moet'?
Maar het is daarna brandschoon en ik vieze handen, broek etc...
Na het rijden neem ik het gewoon ff af op de vieze plekken en uiteraard het bit. Dat afnemen doe ik met een spuitbus van CarrDay&Martin, lekker makkelijk en snel!
en dan ga je ermee rijden,en dan is het weer vies................
ooit he.... ooit een zilco tuig.....