[AR] {Ar} Onderhouden tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: {Ar} Onderhouden tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:44

Ik ben 10 minuten bezig. Ik haal het hele tuig uit elkaar en olie het dan ook.

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:47

Dat is doorwerken in 10 minuten heb ik net mijn tuig neergelegd en alle spullen gepakt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:48

Hihi, moest op mn stage altijd een lading in tuig in 5 minuten klaar hebben meer tijd was er niet. Dus ben goed getraind haha

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:50

dat scheelt een hoop.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 19:38

Vandaag was het voor mij ook weer hoog tijd me tuig te poetsen. Ik gebruik alleen zadelzeep. Emmer warm water en een schuursponsje, zadelzeep en een zachte doek. Zadelzeep heb ik in een potje, dat werkt het prettigste. Eerst zand eraf borstelen met een zachte stoffer en dan inzepen met niet teveel water. Daarna uitwrijven. In de zeep zit ook een middel om de boel te laten glanzen. Met mijn tweespantuig ben ik een uur bezig geweest. Ik haal het dan niet uit elkaar. Een keer per jaar alles uit elkaar en met zeep, vet en eventueel schoensmeer voor de verkleurde plekken. Daar ben ik ruim 4 uur mee bezig.
Ik poets het meestal voor een wedstrijd ofzo iets. Na elke rit is geen doen. Is ook niet goed voor het tuig. Als het heel vies is zet ik de tuinslang er eerst op.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 23:17

Ik probeer het om de keer rijden schoon te maken met zadelzeep met glycerine. Dit op advies van de tuigen maker.
Ik moet wel toegeven dat het de laatste tijd een beetje versloft...
Dan maak ik het 2 keer per jaar helemaal schoon. Alles uit elkaar halen dan echt goed schrobben met zadelzeep en dan invetten met van dat dikke vet. Geen idee hoe het heet, het is dat spul in blik wat je warm moet maken.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:52

Hmmm, als ik het zo hoor, lopen de poetstijden toch nog wel uiteen
Volgens mij zitten de verschillen er met name in of je alles uit elkaar haalt, of alleen de plaatsen behandelt waar zweet zit.
Ik ga dit weekend proberen tijd te vinden voor de volledige zeep-olie-behandeling, dus dat zal wel weer 1,5 uur zijn...heb er nu al zin in (NOT!). Komt misschien ook omdat ik op stal moet poetsen, en niet lekker thuis bij de verwarming met een kopje thee enzo

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:34

Ik haal mijn tuig ongeveer 2 keer per jaar helemaal uit elkaar, maar het schoon en vet het dan ook helemaal grondig in. Verder doe ik (althans dat had ik mij voorgenomen) elke keer na het rijden even een babydoekje over de plekken waar het zweet zit zodat dat schoon is. En dan maak ik het tussendoor nog weleens schoon met zadelzeep zonder het uit elkaar te halen.

Bij het circus maakte we elke week al het tuig schoon. Zonder uit elkaar te halen gewoon met zadelzeep. Daar was het altijd heel snel gedaan, nu thuis doe ik het minder vaak maar als ik het doe neem ik er echt de tijd voor.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:58

Ik lees nu al een paar keer dat mensen Babydoekjes gebruiken. Maar bijt dit niet in je leer? Droogt het dan juist niet eerder uit?

Als ik het trouwens schoonmaak haal ik het altijd helemaal uit elkaar.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:03

Die babydoekjes drogen absoluut niet uit. Werkt juist heel fijn. Bijt ook niet (anders zou het ook wel in de billen van baby's bijten )

Het is gewoon heel handig om vieze plekken even gauw weg te haten en bitjes worden er ook perfect schoon mee. Wij gebruiken ze echt overal voor. Om de vacht helemaal zand vrij te krijgen met keuringen, vieze neuzen, onze eigen vieze handen, voor de bitten, tuig, zadel, hoofdstel, enz.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 13:37

Van wat voor merk gebruik je die doekjes dan?

Ik doe alleen over het afsponzen al een kwartier.... Over het olien doe ik veel langer maar dat heb ik nooit getimed

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:17

Van Pampers die kan ik namelijk zo meenemen van mijn werk (kraamafdeling ziekenhuis). Ik gebruik het voor de zweetplekken en het heeft geen negatieve invloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:24

Als het tuig vies is, maak ik het schoon. Das ongeveer 1x in de 2 maanden, dan haal ik het helemaal uit elkaar, leg alles op schraagjes, emmertje warm water, stubben zadelzeep, schuursponsje, zwarte ledervet, op basis van bijenwas, en soppen maar!
De vieze delen, singel, broek, en halsriem, doe ik meestal flink nat maken en lekker insoppen met zadelzeep. de rest gewoon met een bescheiden beetje zadelzeep op de spons.
Als die klus gebeurt is, vet ik het in, wederom met een schuursponsje.
(ik gebruik wel de kant zonder 'schuur')
De ijzeren delen doe ik eerst met Cif, en daarna met van dat spul waarmee het gaat glimmen.
Als dat allemaal gebeurt is, mag het lekker 24 intrekken voordat ik het weer in mekaar zet, voor het in elkaar zetten, neem ik het nog af met zo' schapenvachthandschoen, krijg je mooi glim!

Dit proces duurt minimaal 2 uur, inclusief het konstant beantwoorden van, 'jij bent ook altijd bezig' en ' goh, je bent echt goed voor je spullen' en 'jeetje nu alweer' en 'weet je nog wel hoe het in elkaar moet'?
Maar het is daarna brandschoon en ik vieze handen, broek etc...

Na het rijden neem ik het gewoon ff af op de vieze plekken en uiteraard het bit. Dat afnemen doe ik met een spuitbus van CarrDay&Martin, lekker makkelijk en snel!

en dan ga je ermee rijden,en dan is het weer vies................
ooit he.... ooit een zilco tuig.....