Wie heeft ervaringen met Baalbergen en volgelingen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

licorne

Re: Wie heeft ervaringen met Baalbergen en volgelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:40

Ik heb 't hem persoonlijk nooit zien doen. Weet wel dat ie het niet in mijn blikveld zou moeten doen zonder niet mis te verstaan commentaar te krijgen. En inmiddels ben ik geen "volgeling" meer, ik leef mijn eigen leven, maak deel uit van z'n organisatie, maar we leren allemaal van elkaar. Volgen is ergens achteraan lopen, en ik behoud me het recht voor over erg veel dingen een eigen (en andere) mening te hebben en vooral ook te behouden .

Hij is een heethoofd (je zou kunnen zeggen dat ie zelf 'n heethoofdig gefokte dominante hengst is *GrijnS*) en kan weleens woest worden, zeker in vervelende omstandigheden, en meestal vind ik nadrukkelijk dat dat ook best anders opgelost had kunnen worden. En dan druk ik het zachtjes uit . Dat kan ik niet mooier maken dan het is. En hij is daar door ons ook regelmatig, soms zeer heftig, op aangesproken en op teruggefloten achter de schermen.

Daar staat tegenover dat iedereen in deze maatschappij altijd alleen maar wordt afgerekend op z'n fouten, en niemand het 'ns heeft over het aantal paarden en de paard-mens combinaties die ik voor m'n ogen heb zien opbloeien onder zijn leiding. Die zijn er ook, maar om de een of andere reden zetten meestal alleen de kankeraars gebroederlijk de toon.
Of je met een moeilijk mens door 'n deur kunt, hangt natuurlijk ook nog voor de heflt af van hoe goed je zelf met mensen om kunt gaan.....

Groetjes
Licorne

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 08:33

Ik vind het leuk om eens het verhaal van een insider hier te lezen
Dat had ik niet verwacht.
Heeft Baalbergen trouwens nog geen boek geschreven en is de enige manier om zijn werkwijze te leren kennen het volgen van een cursus?

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:21

Hij wil geen boek schrijven, omdat men dan vaak in de valkuil valt van toepassen ipv onderzoeken. Dat wil hij juist proberen te voorkomen. Dus als je echt kennis wil maken met zijn werkwijze, kun je het beste naar een clinic gaan en/ of een cursus bij hem kunnen volgen (aanrader!!!).

Het gaat bij Equilibre om de inhoud en niet om de vorm. Daarom is Equilibre een werkwijze en geen methode, want een methode houdt in dat je op ieder paard hetzelfde 'truukje' toepast. Voor Pieter Baalbergen is ieder paard uniek. Daarom vind ik zijn werkwijze zo mooi. En dat vind ik het 'gevaar' van andere methodes: het gaat daar niet om echt communiceren, maar om het toepassen van de dingen uit de boekjes zonder heel goed naar dat specifieke paard te kijken. Zo mis je veel dingen in de communicatie. Pieters werkwijze vind ik enorm genuanceerd en daarom heb ik voor deze werkwijze gekozen. (Ook het werk van Mark rashid vind ik overigens heel mooi, en dan vooral zijn 3e boek!)

Ieder paard heeft zijn eigen communicatie ingang. Bij Equilibre probeer je die te ontdekken door te onderzoeken. Zo blijf je altijd in contact en samen met je paard en verval je niet in 'moeten'.

Tja en dat Pieter baalbergen misschien beter met paarden dan met mensen kan communiceren, is dan een klein minpuntje

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:27

knip
Tja en dat Pieter baalbergen misschien beter met paarden dan met mensen kan communiceren, is dan een klein minpuntje [/quote]

Uhh ik heb hem met paarden en mensen om zien gaan (ben op trektocht geweest in pyreneeen), maar vond dat hij met beide niet echt lekker omging. Dat slaan en gooien met dingen naar paarden, heeft hij daar ook meerdere malen geshowd en past zeker niet in het beeld hij graag met zijn mond geeft!

Ik zou liever met Licorne te maken hebben, die maakt echt contact met een paard! Daar kan menigeen nog wat van leren. Bovendien is zij wel sociaal vaardig, ook niet onaardig als je wat wilt overbrengen en als persoon iets wil leren!

Mogelijk is PB veranderd de afgelopen jaren, maar ik twijfel daar sterk aan, mede gezien de reacties van andere bokkers. Wellicht heb ik ook al te veel mensen zien knoeien met paarden, waardoor ik vaak met een cynische blik naar dit soort types kijk.

groet,

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:59

pantarhei schreef:

Uhh ik heb hem met paarden en mensen om zien gaan (ben op trektocht geweest in pyreneeen), maar vond dat hij met beide niet echt lekker omging. Dat slaan en gooien met dingen naar paarden, heeft hij daar ook meerdere malen geshowd en past zeker niet in het beeld hij graag met zijn mond geeft!

Ik zou liever met Licorne te maken hebben, die maakt echt contact met een paard! Daar kan menigeen nog wat van leren. Bovendien is zij wel sociaal vaardig, ook niet onaardig als je wat wilt overbrengen en als persoon iets wil leren!

Met dat laatste ben ik het helemaal eens!
Over het eerste wat je schrijft, kan ik niks zeggen. Ik heb zelf Pieter nooit zien uitvallen naar paarden (gelukkig). Hiermee wil ik niet zeggen dat anderen hierover liegen, maar ik kan daar dus niets over zeggen.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 16:36

*Roos* schreef:
Hij wil geen boek schrijven, omdat men dan vaak in de valkuil valt van toepassen ipv onderzoeken. Dat wil hij juist proberen te voorkomen. Dus als je echt kennis wil maken met zijn werkwijze, kun je het beste naar een clinic gaan en/ of een cursus bij hem kunnen volgen (aanrader!!!).

Ja maar ik zou graag eens wat meer over zijn werkwijze lezen, voordat ik bv naar een cursus zou gaan.Het is toch handig als je je eerst in de theorie kan verdiepen alvorens een cursus te volgen, zou ik dat willen. Plus het feit dat een boek stukken goedkoper is en er nog andere NH'ers zijn die ik ook interessant vind.
Maar het is inderdaad ook waar dat er met boek weer mensen zijn die meteen gaan toepassen. Dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar het kan wel slecht uitpakken. Dan heeft PB voor veiligheid boven alles gekozen .

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:13

Of hij had geen zin om een boek te schrijven
Toch vind ik het raar, om goed met paarden om te gaan heb je volgens mij veel geduld en rust nodig... en dan zo'n driftkikker zijn (is tenminste wat ik hier over hem lees).

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:12

[quote="arno8"]Of hij had geen zin om een boek te schrijven
quote]

Haha, zou kunnen, maar ik ga er toch van uit dat hij bang is voor de valkuil

Dat ie misschien ook wel eens uitvalt naar een paard (of persoon) is niet zo netjes, maar ja Pieter Baalbergen is ook maar een mens...

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:17

Hij heeft ook geen eigen stijl volgens mij. Of je moet het een eigen stijl noemen als je van allerlei NH stijlen stukjes overneemt en naar mijn mening nog op een slechte wijze ook. Maar goed er zijn blijkbaar ook goede ervaringen

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:29

pantarhei schreef:
Hij heeft ook geen eigen stijl volgens mij. Of je moet het een eigen stijl noemen als je van allerlei NH stijlen stukjes overneemt en naar mijn mening nog op een slechte wijze ook. Maar goed er zijn blijkbaar ook goede ervaringen

Dit ben ik echt niet met je eens!

Oké hij heeft dingen geleerd van Hempfling, Sally Swift e.a., maar dat wil niet zeggen dat ie geen eigen stijl heeft! En dat ie het slecht doet klopt ook echt niet, vind ik.

Ieder mens laat zich toch inspireren door anderen en leert van anderen? Of leer jij alles van jezelf? jij hebt toch ook leermeesters? dat vind ik juist mooi! Dat mensen van elkaar leren en datgene eruit pikken wat hún aanstaat en waar zij zich in kunnen vinden. Dat hoeft dus niet per sé in verband gebracht te worden met jatwerk oid. Ik zie het zeker niet als iets negatiefs.

Ik denk dat Parelli, Roberts enz. ook dingen leren van elkaar en die gaan gebruiken. Maar edere NH-er voegt zijn eigen visie toe aan datgene wat ze leren. Ik ken geen enkele andere methode/ werkwijze die zó genuanceerd en écht naar het wezen 'paard' kijkt als Equilibre (Mark Rashid komt ook aardig in de richting, tja blijf 'n fan haha). Dus ik vind dat Baalbergen juist een heel eigen stijl en visie heeft! Die heeft hij ontwikkeld juist door ook naar het werk van anderen te kijken en daarvan te leren, maar natuurlijk heeft hij ook veel geleerd van zijn eigen ervaringen. Ken je zijn werk wel goed? (niet banketstaaf bedoeld!)

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:39

zoals je hierboven kan lezen heb ik het 'genoegen' gehad om 10 dagen met hem op trektocht te zijn. Het is dat je niet zomaar af kan stappen, maar gezien zijn gedrag richting paard en mens had ik dat het liefst wel gedaan. ongelikte beer die zijn vriendin ook als voetveeg gebruikt. Hij heeft daar een zeer slechte demonstratie van oa Centered Riding gegeven. Ik leer uiteraard ook van anderen maar verkoop mezelf dan niet als soort van 'god'. Wellicht heb ik wel teveel goede trainers gezien (ook niet banketstaving bedoeld) Maar mooi dat jij blij met hem bent. Ik ga hem bij niemand aanraden en zeker mijn paarden niet in zijn buurt laten komen, ze zijn nu nog fijn en onbevangen naar mensen toe

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:32

Oh ja das waar ook, je had een reis bij Terra Natura gemaakt. Dan zal je idd wel een beeld hebben van zijn werkwijze.

Jammer dat het geen succes was en jammer dat Pieter zichzelf zo'n slechte naam bezorgd. Mag ik vragen welke trainers jij goed vindt? Misschien ken ik ze niet en kan ik er nog wat van leren! Heb je nog tips voor boeken, cursussen ed?

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:53

Boeken:
diverse maar ik haal overal wat uit en combineer daar de dingen van die mij aanspreken. Ik ben vooral dressuur gericht en daarnaast normaal omgaan met je paard, dus niet te pietluttig en het paard in zijn waarde laten. Ik vind persoonlijk de boeken van Sally swift Centered Riding, Rijden met Gevoel Wayne, grondwerk met paarden , inge teblick, rijden in balans, paardrijden met gevoel bonhoff en? ; Hinnemann en van Baallen de eenvoud van de dresuur, het paniekvrije paard, gids voor succesvol paardrijden, basis rijkunt Anne mulder, beter omgaan met je paard, en andere boeken van micheal Peach.

Trainers: aanpak van Voest, maar ook van zijn leerling onder de naam Junik; Vanda Oosterhuis Centered Riding; Marijke de Jong van paarden begrijpen; Petra Rossler; Nelly Abbenes, Wim Vonck, Johan Hamminga, etc
Al deze mensen zijn ook wat minder uit op hun 'pronkzucht' zal maar zeggen. Voest is natuurlijk wel showman, maar is wel goed met paarden bezig. Overigens vind ik Yvonne, Licorne hier ook heel fijn met paarden omgaan. Als Equilibre je aanspreekt zou ik eerder met haar een afspraak maken, dat plaatje klopt en ze is ook fijn in de omgang

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:05

Bedankt voor je reactie. De meeste ken ik, maar sommige nog niet dus daar ga ik me eens in verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:35

ik weet, oud topic, maar ik wilde het nog wel even melden; Tirza is verstandig geworden en bij pieter weggegaan. Via de terra-natura site is er een link naar haar nwe site, waar op ze nwe cursussen aanbied..

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:36

Jeetje zeg. Dat had ik niet verwacht! Bij Pieter staan nu ook helemaal geen cursussen meer ingepland... ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Thyrza's site http://www.paardencoach.nl ziet er leuk uit!

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:56

Inderdaad, klinkt aantrekkelijk, 5 dagen cursus met je paard. Is ze goed? Heb je er wat aan? Ze vraagt niet veel en de vakantie komt er in de verte weer aan...

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 08:51

Thirza is in elk geval een stuk communicatiever dan Pieter Inhoudelijk ken ik haar niet

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:57

Hoi allemaal

Voor er vage verhalen de rondgang gaan doen, zal ik even uitleg geven. Pieter heeft noodgedwongen, na een jaar van veel (o.a. relatie)problemen die hem boven het hoofd groeiden, een jaar sabbatical genomen. De koek was even op, en het is heel verstandig van hem om even rust te nemen, na te denken, te reflecteren, aan zichzelf te werken. (Z'n team, waaronder ikzelf, gaat overigens gewoon door ) Er komt een prachtige nieuwe website, in juni komt er voor volgend jaar een nieuwe agenda, maar wat Pieter zelf op dit moment vooral even nodig heeft, is een beetje rust. En dat gunnen we hem dus ook.

Thirza is inderdaad voor zichzelf begonnen. Ze heeft het niet voor niets 12 jaar met Pieter uitgehouden, ze is zelf ook niet zo heel makkelijk, maar ze is inderdaad naar mensen toe een stuk communicatiever en bereikbaarder.
Ik vind dat ze haar programma's goed in elkaar heeft zitten. Ze is voor de basisdingen echt goed, om je naar je feeling, balans, bewustzijn te krijgen is ze HEEL goed zelfs, en daarvan kunnen alle niveau's wat leren.
Ze kan wel HEEL ERG lang van stof zijn en kan eindeloos in details blijven hangen, maar alleen als je zelf niet oppast en het gesprek gewoon zelf af en toe een beetje bijstuurt . Daarbij is ze best een prettig mens om mee op te trekken. Voor echte grondige oplossingen bij paarden met probleemgedrag is ze niet geschikt, behalve als het spierproblemen betreft, met massages is ze heel goed en ze heeft een goed zicht op de samenhang tussen veel lichamelijke problemen. Je moet niet naar haar toe gaan voor een pakketje "hoe fix ik mijn paard", zeker niet als het een moeilijk paard betreft, je moet WEL naar haar toe gaan als je je basis wilt verbreden, meer vanuit feeling wilt leren werken, eens totaal anders tegen dingen aan wilt leren kijken. En met kinderen is ze ronduit geweldig!

We geven soms gezamenlijk bedrijfstrainingen, waarbij ik het paardenpraktijkgedeelte en zij het mensentraingedeelte voor haar rekening neemt, en die combi kun je gerust "Girl Power" noemen, we draaien ons handje niet om voor een paar lastige managers . Ook hierin vind ik haar erg goed en werk ik graag met haar samen.
Dus ik zou zeggen, go for it, als je twijfels had bij de persoonlijkheid van Pieter en dat hield je tegen om te gaan, wat let je dan nu nog om 't eens te proberen

Greetz
Licorne

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:45

Heb nog geen vage verhalen gehoord hier over pieter, denk dat dat voor iedereen wel duidelijk is. Fijn voor Thirza dat ze wel de kracht heeft om direct door te gaan, zegt wel iets over haar karakter,niet waar? Wens dr ook veel succes met haar nieuwe bedrijfje

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:25

ah hier een uitleg, bedankt licorne! Ik was benieuwd naar wat thirza nu precies kann/doet omdat ik haar nog niet solo aan het werk heb gezien.
En ik ben zo iemand die echt twijfels tegen Pieter zelf heb en niet zozeer de werkwijze (heb hem een keer op het eigentijdsfestival gezien en daarna bij het trailerladen van de ex-ijslander van mn schoonzusje en dat laatste vond ik echt erg om aan te zien) dus ik zal binnenkort eens weer een kijkje nemen op de terra natura site.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:55

Hoort bij NH

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:52

Pieter heb ik 1 keer gezien en hij sprak me niet zo aan. Yvonne doet het naar mijn idee beter en brengt het ook heel goed. Ik heb d'r ook bij de Nh dag in Arnhem gezien en als je haar bezig ziet wordt je er zelf vrolijk van zo mooi ze met d'r paard in eenheid bezig is.

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:52

Slotje voor overleg.

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:19

Topic is weer open, zolang het netjes blijft blijft dat ook zo.

En verder:

NA --> NH