[AR] Hoe moet het 2-span tuig nou presies?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [AR] Hoe moet het 2-span tuig nou presies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 14:25

Stompe streng??? Puntige streng? Nu ben ik het ook even kwijt. Kun je het even uitleggen wat dat is? Wij rijden alleen tweespan met ons concourstuig (gareeltuig voor hackney's) en hebben 4 gelijke strengen namelijk.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:17

past dat gareeltuig goed dan? ik kan me hele grote en hele kleine hackneys voor me halen, maar geen met het formaat van een tinker.

Zal je niet EERST met je instructeur praten en DAARNA inspannen? al is het maar voor het op maat maken. als je bij het op maat maken de paarden al aan de boom wilt vast zetten, en ze gaan lopen ( vaak iets harden dan stap) omdat ze het niet gewent zijn dan ben je ver van huis.

en hoe zit het eigenlijk met die tuigen? hebben jullie die over gekocht? of hadden jullie die al? als jullie die al hadden, hoe hebben jullie die hackneys dan ingespannen? ook met de buitensingel aan de boom vast????

bij een stop je paard zonder tuig en hoofdstel of halster los laten grazen is stom, maar totaal onvoorbereid ergens mee beginnen is helamaal het toppunt, het is goed dat ik je niet ken, anders had dat nu anders geweest.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:39

Neolight;
Sommige tuigen hebben een puntige (mooiere streng) en een stompe streng bij een spantuig.
De puntige strenge moet aan de buitenkant en is wat beter afgewerkt dan de binnenstreng.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:42

O dat wist ik ook niet van die strengen, maar mijn tuig heeft ook 4 gelijke strengen dus heb er niet mee te maken gehad.

Palousa_boy: Even goed lezen wie wat schrijft. Neolight heeft het over de hackneys en die weet geloof ik wel waar ze mee bezig is alleen snapte ze dat van de strengen even niet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:48

Dat was ook vooral vroeger en bij authentiek gerij.
De meeste strengen van tegenwoordig zijn inderdaad hetzelfde.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 22:00

De puntige streng (buitenstreng) is langer en zo hou je de strengen uit elkaar. Die streng is langer omdat paarden vaak iets naar de buitkant lopen. zijn jullie strengen dan allemaal even lang??

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:02

Volgens mij wel, maar ik zal er vanmiddag eens goed naar kijken.

betweetertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:08

natuurlijk zijn alle strengen gelijk anders gaat je zweng of je paard toch hardstikke scheef staan het paard moet toch rechtgesteld tussen 2 strengen lopen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:39

palousa_boy schreef:
past dat gareeltuig goed dan? ik kan me hele grote en hele kleine hackneys voor me halen, maar geen met het formaat van een tinker.

Zal je niet EERST met je instructeur praten en DAARNA inspannen? al is het maar voor het op maat maken. als je bij het op maat maken de paarden al aan de boom wilt vast zetten, en ze gaan lopen ( vaak iets harden dan stap) omdat ze het niet gewent zijn dan ben je ver van huis.

en hoe zit het eigenlijk met die tuigen? hebben jullie die over gekocht? of hadden jullie die al? als jullie die al hadden, hoe hebben jullie die hackneys dan ingespannen? ook met de buitensingel aan de boom vast????

bij een stop je paard zonder tuig en hoofdstel of halster los laten grazen is stom, maar totaal onvoorbereid ergens mee beginnen is helamaal het toppunt, het is goed dat ik je niet ken, anders had dat nu anders geweest.

Wil je graag leren kennen, eens kijken wie het beter weet. Graag eerst even lezen wie de vraag stelt als TS ipv mij nu aan te vallen dat ik het niet weet. Ik rijd al jarenlang aangespannen wedstrijden met hackney's, diverse keren kampioen geweest,zowel zuid-nederlands als nederlands, en ik heb geen tinker op stal staan, onze stal beperkt zich tot een stuk of 10 hackney's kleine maat, en dan nog 3 rijpony's die niet getuigd zijn. O ja, ik heb geen instructeur, maar geef wel zelf instructie in het aangespannen rijden. Let op, aangespannen rijden, niet mennen!

Wij hebben dus 4 gelijke strengen en geen zweng, op een spider zit geen zweng maar vaste paddestoelen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:25

Ik heb mijn tuig even bekeken en idd vier gelijke strengen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:46

Even meneer Bartels citeren (het aangespannen paard):
"Aangezien de paarden van een tweespan met de disselriemen aan de langboom zijn vastgemaakt, zullen de paarden voor het oog bijna niet zichtbaar, iets scheef naar buiten gebogen komen te staan. De buitenstreng moet daardoor een langere weg afleggen dan de binnenstreng" (bldz. 131) Het verschil bedraagt ongeveer een centimeter of 3.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:55

Aha, daar zit het hem in. Wij hebben geen disselriemen maar een spoorstokje.

Hier een foto van onze aanspanning, hoop dat het een beetje duidelijk is.
Afbeelding

En op deze foto kun je het spoorstokje goed zien en nog net de paddestoelen waaraan de strengen vast zitten.
Afbeelding

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:05

Dat zou kunnen. Het aangespannen rijden is toch wel een vak apart.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:13

Ja, hoewel dit toch orginele aanspanningen zijn. Zal vanavond thuis ook het boek er eens bij pakken. Denk dat er in het boek uitgegaan wordt van een zweng en disselriemen.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 16:16

Palousa_Boy:

Neonlight:

Wil je graag leren kennen, eens kijken wie het beter weet. Graag eerst even lezen wie de vraag stelt als TS ipv mij nu aan te vallen dat ik het niet weet. Ik rijd al jarenlang aangespannen wedstrijden met hackney's, diverse keren kampioen geweest,zowel zuid-nederlands als nederlands, en ik heb geen tinker op stal staan, onze stal beperkt zich tot een stuk of 10 hackney's kleine maat, en dan nog 3 rijpony's die niet getuigd zijn. O ja, ik heb geen instructeur, maar geef wel zelf instructie in het aangespannen rijden. Let op, aangespannen rijden, niet mennen!

Wij hebben dus 4 gelijke strengen en geen zweng, op een spider zit geen zweng maar vaste paddestoelen.

Dag lieverd. Bedankt voor alles. Je was onze topper!

Ik ben degene die de vraag stelde, omdat wij graag 2span willen doen. maar daarvoor moeten we eerst weten hoe het zit. en palouso_boy, waar ben je nou tegen aan het katten? en dan alsnog, ik vertrouw flynn en savier helemaal! dus als je het tegen mij had; ga dan naar een andere topic betweter
Laatst bijgewerkt door Flynn op 05-10-05 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:19

Even stukje van Flynn opnieuw geplaatst.

Neonlight schreef:

Ik ben degene die de vraag stelde, omdat wij graag 2span willen doen. maar daarvoor moeten we eerst weten hoe het zit. en palouso_boy, waar ben je nou tegen aan het katten? en dan alsnog, ik vertrouw flynn en savier helemaal! dus als je het tegen mij had; ga dan naar een andere topic betweter

Heb hem even voor je geplaatst Flynn, je had een potje van je quote gemaakt, volgende keer hoef je alleen maar op het knopje 'quote' te drukken in het bericht dat je wilt quoten.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 16:23

Nu vat ik het niet helemaal meer.....

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:24

wat vat je niet?

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 19:09

Wat jij net stuurde.....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:38

dan heb ik het even verkeerd gelezen, van wie wat was enzo..
sorry

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:37

jij hebt het bericht van Neonlight zitten te kopieren, terwijl je de "quote"knop kunt indrukken, snap je me zo wel??

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 18:48

ow ja hihi