fresco schreef:Zo maak ik mijn veulens verkeersmak!
Ik doe dat lopend en aan een lánge lijn. Ik heb dan veel meer aandacht voor het paard en kan dan veel meer aanleren.
Als alternatief voor het rechte meters maken werk ik vanuit een aanhanger achter de oude LandRover. Ook dan heb ik weer alle aandacht voor het paard en kan het meer aanleren.
Het is dus gewoon maar de vraag wát je wil. Wát is je doel? Je veulen/paard uitlaten? Prima.
Ook heeft het voordeel een paard onbelast met een ander paard mee te laten lopen en zo zelfvertrouwen te winnen. (Wij doen dat echter wederom te voet naast het onbelaste paard.)
Voor de meeste andere dingen is minder verdeelde aandacht voor het paard doorgaans effectiever.
Ik ga zo onze jonge merrie Zomer een barebackpad met stijgbeugels omknopen en haar met die dingen losbungelend aan de lange lijn door de campo voeren.
Dat kan als handpaard meegevoerd ook, doch te voet kan ik de verschillende leidposities blijven handhaven en heb ik veel meer keuze m.b.t. de route of handelingen dan met een eigen rijpaard om ook te leiden. Let wel; dat is mijn ervaring met een eigen rijpaard wat ik zonder handen kan rijden. Dan nóg heb ik ook aandacht bij dat rijpaard en die heb ik dus niet voor het jonge op te leiden paard.