Rijden met handpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Rijden met handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:52

Afbeelding

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:32

viewtopic.php?f=13&t=487601&start=0&st=0&sk=t&sd=a

vandaag ook eens met handpaard weest rijden
ik raakte wel wat in de knoop met het touw, de fries wilder erachter lopen, en daar was mijn touw eigenlijk te kort voor, dus om de 5 meter halthouden, fries er weer naast en weer vertrekken, 10 meter verder hetzelfde

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:34

dutske schreef:
viewtopic.php?f=13&t=487601&start=0&st=0&sk=t&sd=a

vandaag ook eens met handpaard weest rijden
ik raakte wel wat in de knoop met het touw, de fries wilder erachter lopen, en daar was mijn touw eigenlijk te kort voor, dus om de 5 meter halthouden, fries er weer naast en weer vertrekken, 10 meter verder hetzelfde

Gewoon volhouden ! en consequent blijven!
Komt vast goed!

ik vind het een heerlijke manier om te rijden ,2 tegelijk, de een vind het gewéldig! De ander niet ,maar daar is het een mooie training voor.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:41

Leuke foto HC, krijgen we ook een verhaaltje met jouw ervaringen, bemerkingen, tips, ideetjes etc.?

Dutske, ik ga je topic even bekijken! Maar dat met in de knoop raken dat had ik ook in begin hoor, het is even prutsen en proberen, maar uiteindelijk wennen de dieren er zelf ook goed aan en gaat het een stuk makkelijker

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:15

Ben ook net terug van een ritje met handpaard. (kunnen ze die 2 topics niet even bij elkaar gooien ofzo?)

Asbe, het minst ervaren paard waar ik op rij, schrikt nog wel eens en probeert dan d'r eigen weg te gaan. Dat is wel eens lastig omdat je dan het andere paard ook nog aan een touw hebt.
Wat ik ook zo grappig vind; mijn handpaard draaft veel sneller dan het rijpaard. Als ik dan zeg dat ze rustig aan moet doen, doet ze dat ook terwijl het rijpaard wél gewoon door blijft lopen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:18

Ik heb ook, dat onder het zadel het handpaard loeisnel draaft, ook eerst keihard moet draven bij het beginnen, en daarna kan je een rustiger tempo vragen, terwijl mijn rijdpaard juist een wat langzamere draf van haar eigen heeft. Neem ik ze mee aan het handje om te wandelen, of dus met rijden met 1 als handpaard, dan passen ze zich perfect aan aan elkaars tempo, rijdpaard draaft wat harder, en handpard draaft wat langzamer. Geen gestress, geen gedoe, maar ze reageren zo super op elkaar. Is ook erg handig

*Edit* Ik heb dit topic een tijdje terug opgestart, en Dutske haar topic vandaag, en dan verwees er dus iemand naar dit topic, waar opnieuw in is gereageerd, dus vandaar dat er eigenlijk nu 2 topics over het onderwerp lopen

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:28

Maya schreef:
Leuke foto HC, krijgen we ook een verhaaltje met jouw ervaringen, bemerkingen, tips, ideetjes etc.?

Anders dan dat ik er niet veel in zie omdat je onvoldoende aandacht voor het handpaard kan hebben gaat het toch over een andere wereld met een andere doelstelling dus.... nâh.
Deze foto is uit het begin van de Kikkuli-training van mijn jonge hengst. Hij is daarbij 20 kilo spiermassa in 4 maanden aangekomen.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:43

Wat is Kikkuli-training?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:56

Ik bedoel maar

Dat is de geniale en integrale methode welke de Mittani assussanni Kikkuli in 1345 BC in kleitabletten liet zetten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:46

Ach, laten we die Kikkuli-trainings-methode-discussie maar niet in dit topic voeren, die is al vaker gevoerd Op Google ook veel over te vinden in het Engels. Maar voel je vrij om een nieuw topic te openen, en dit over rijden met handpaard te laten gaan...

Maar HC, als je dus niet van plan bent om die foto toe te lichten, mag ik dan weten wáárom je hem postte? die link mis ik nl...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:51

Dat gaf je zelf al aan : mooi plaatje.
Je geeft zelf verder ook al aan waarom ik geen behoefte heb er wat over te vertellen: heb ik al eerder gedaan met hetzelfde resultaat

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:22

Ik stel voor dat de discussie on topic blijft. Een privé gesprek kan plaatsvinden per PB.

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:25

Gave foto!
Zo maak ik mijn veulens verkeersmak!
(wel aan een rustig boerenweggetje natuurlijk)
Ik wou dat ik zo'n omgeving ter beschikking had.....super gewoon!

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:23

fresco schreef:
Zo maak ik mijn veulens verkeersmak!

Ik doe dat lopend en aan een lánge lijn. Ik heb dan veel meer aandacht voor het paard en kan dan veel meer aanleren.
Als alternatief voor het rechte meters maken werk ik vanuit een aanhanger achter de oude LandRover. Ook dan heb ik weer alle aandacht voor het paard en kan het meer aanleren.

Het is dus gewoon maar de vraag wát je wil. Wát is je doel? Je veulen/paard uitlaten? Prima.
Ook heeft het voordeel een paard onbelast met een ander paard mee te laten lopen en zo zelfvertrouwen te winnen. (Wij doen dat echter wederom te voet naast het onbelaste paard.)
Voor de meeste andere dingen is minder verdeelde aandacht voor het paard doorgaans effectiever.

Ik ga zo onze jonge merrie Zomer een barebackpad met stijgbeugels omknopen en haar met die dingen losbungelend aan de lange lijn door de campo voeren.
Dat kan als handpaard meegevoerd ook, doch te voet kan ik de verschillende leidposities blijven handhaven en heb ik veel meer keuze m.b.t. de route of handelingen dan met een eigen rijpaard om ook te leiden. Let wel; dat is mijn ervaring met een eigen rijpaard wat ik zonder handen kan rijden. Dan nóg heb ik ook aandacht bij dat rijpaard en die heb ik dus niet voor het jonge op te leiden paard.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:08

HC: Ik denk dat we je allemaal begrijpen op het punt dat je zonder leidpaard/rijpaard meer aandacht voor het (andere) paard heb.
Maar een handpaard kan een leuke manier zijn om bijv beide paarden tegelijkertijd hun beweging of wat aandacht te geven. Dit zou je ook kunnen afwisselen. Het gaat er hier niet om of je nu wel of niet genoeg aandacht kan hebben voor het handpaard. De mensen die hier reageerden vinden het leuk of mooi of handig om met handpaard te rijden en tips zijn dan altijd welkom om dit dan dus te verbeteren. En als je een beetje nadenkt en goed leest gaat het niet om de dagelijkse bezigheid met een bepaald paard. Het zogenaamde handpaard komt ook op andere manieren aan z'n aandacht op andere dagen of wellicht nog wel op diezelfde dag.

ps: Als je vantevoren al weet dat je hier in dit topic weinig te zoeken heb, waarom reageer je dan. Je laatste post is overigens al heel wat mensvriendelijker en beter passend in dit topic.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:25

Ik zelf rij al vanaf mijn 15de met handpaard. In die tijd met veulen dat in het bos los ging. Maand geleden nog met een oudere merrie die in het bos ook gewoon los gaat.

Het paard waar ik op rij is de gene die de leiding over de merrie heeft. De merrie is van zich zelf behoorlijk onzeker en staat direct naast je als er iets is. Mensen en paarden worden direct weg gejaagt als ze bij ons in de buurt komen haha. Voel me heel beschermt

Beide paarden luisteren perfect en het is fantastisch om een paard zo blij te zien in alle vrijheid door het bos te zien crossen. Hier een hapje en daar een hapje enz. Ik was laast zo ver dat ik ze beide los kon laten grazen terwijl ik er voor sta. Heb zo ook nog heel wat km gelopen waar ik vlak bij het paard liep. De merrie kwam regelmatig heel lief even gedag zeggen en hobbelde dan weer verder.

De reden dat de merrie nu niet meer mee gaat is omdat ze twee weken geleden een veulen heeft gekregen foutje

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:15

Oww josien... dat lijkt me echt geweldig! Met 1 paard kan ik wel zo los door bos en dergelijke, maar met 2 is helemaal geweldig

(komt nog wel... maar die kleine hengst van me heb ik toch wat meer vertrouwen nog bij nodig )

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:32

Los in 't bos, zo hebben wij tijdens onze laatste trail in Duitsland
ook hele dagen gelopen.

Afbeelding

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:34

Wat leuk om te zien dat er zoveel mensen zo met hun paard omgaan!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:37

Leuke foto, Dealer!

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:05

Er is niks mooiers dan dat.

Je hebt op dat moment niks om op terug te vallen en moet echt samenwerken. Als ik alleen ben met mijn paard, dan laat ik haar ook regelmatig voor me uit lopen en zelf kiezen waar ze heen gaat. Zo kom je nog is ergens en je verdwaalt nooit, tenminsten mijn paard niet.

Raad aan om dit niet te gaan uitproberen zomaar want de kans is groot dat je paard eerder thuis is dan jij. Met mijn paard heb ik er 3 jaar over gedaan. Mijn hengst durf ik nog niet 100% los te laten en heeft dus wel een touw om de hals voor het geval dat. We zijn nu ruim een jaar samen.

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:24

@snowdon: dank je

@josien: wij hielden ook steeds 1 van de 2 paarden aangelijnd.
't Zou vervelend zijn als je ze alle 2 kwijt raakt diep in de Duitse wouden

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:42

Haha ja dat is niet handig. Ik hield mijn paard altijd vlakbij me of anders aan de leadrope. Hile blijft bij Brenda en moest ik eerst 100% zeker weten of Brenda ook als Hile niet mee komt of begint te crossen bij me bleeft.
Het is voor ze bekent terein en weten de snelste weg naar huis. Dit maakt het wel een stukje moeilijker.

Trouwens leuk paard heb je. Ik ben wel bekent met gangen paarden, maar met dat ras heb ik nog niet gewerkt.

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:23

Die 100% zekerheid is een belangrijk aspect, die is er nl. niet.

Onze paarden kennen beiden Parelli level 1-2 maar kennen elkaar nog niet zo lang.
En hoe rustig het onderweg ook is, er kan altijd iets gebeuren waardoor 1 van de 2 schrikt. De leidende ruin is zowiezo alerter op de omgeving als 'ie los meeloopt (op de foto zie je de merrie, een 8-jarige arabier).
Uit veiligheidsoverweging hielden we daarom 1 van de 2 aangelijnd, meestal was dat de ruin. De merrie liep dan in alle rust de hele dag los mee.

Voor ons ruiters ook apart want deze trail liepen we meer dan we reden; soms liepen we zo'n 15km per dag.

Heel bijzonder gevoel om zo met de paarden onderweg te zijn, we hebben er echt van genoten

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:46

Ik weet nog heel goed dat is als klein meisje op mijn pony in het bos twee los lopende paarden tegen kwam met daar achter een schreeuwende mens op een ander paard. Hou ze tegen. Tja makkelijk gezegt dan gedaan omdat ze niks om hadden. Na een half uur heb ik haar paard vast gehouden en is ze lopends gaan ophalen want die twee vonden de vrijheid en rennen maar al te leuk.
Ze waren zo braaf hmm.

Ik moet er niet aan denken dat dat zou gebeuren en mijn paarden over de weg gaan vliegen. Krijg er al rillingen van.

De paarden moeten elkaar goed kennen en jij zelf moet 100% controle hebben over de dominanste van de twee. Dan is met twee paarden los lopen mogelijk. Je komt er nog wel.