Kan ieder paard 24/7 zomer/winter buiten staan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

Re: Kan ieder paard 24/7 zomer/winter buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:10

Mijn paard staat in de polder...zonder schuilstal, zonder bomen...die ga ik dus binnenkort echt naar stal halen. Dan staat hij overdag buiten (in paddock) en 's nachts op stal. Ik zou mijn beessie het liefste 7x24x12 buiten hebben, maar helaas... los van het gebrek aan beschutting, zou hij bij ons op het land dan ook met weide en al wegspoelen of wegzakken in de blub....

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:00

nog over die arabier... hij was oud... over de 20.. maar in super conditie.. (was een hengst) er stond ene hek met flinke struiken langs de wei, op de noordkant, kon dus mooi schuilen. hij rilde niet ofzo.. maar kreeg echt vet zere rug:S dusja je kan hem wel laten staan... maar hij maakte idd niet echt een dikke vacht aan en om hem dan met een enorm zere rug te laten staaan:S is ook nie echt vriendelijk wel... en dat opbouwen, het word niet ineens vet koud, dus het word automatisch wel opgebouwd toch?

Browny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:25

Al onze paarden staan onbeperkt op de weilanden. We hebben winterweilanden en zomerweilanden.

Aan de winterweilanden hebben we een grote loopstal en op de zomerweilanden aanplantingen ter bescherming tegen de zon.

Wij hebben Egyptische arabieren en deze staan dus vanaf de geboorte buiten en worden buiten geboren. Moeder in spe heeft altijd de mogelijkheid om in de loopstal te veulen want de kudde wordt naar de winterweide gehaald...

Momenteel heeft onze merrie van 23 al een heus wintervachtje omdat de afgelopen weken de temperatuursverschillen enorm waren en het ook al gevrozen heeft! De veulens beginnen ook al een dikkere vacht te krijgen.

Bij een gezond paard, zal je bij ons nooit een deken zien! Het beste deken is namelijk hun vacht maar je moet ze de tijd en de mogelijkheid geven! En dat is wat bij ons mensen vaak ontbreekt!

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:14

Is het erg als een paard met deken 24/7 buiten staat? Jersey staat nu wel met deken buiten,maar gaat binnenkort wel op stal en zal af en toe 24/7 de wei op gaan.. ze heeft tot nu toe nergens last van terwijl het al aardig geregent enz.. heeft,ze hebben wel een schuilstal en veel bomen langs het water..

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:17

nienke07 schreef:
Mijn paard staat in de polder...zonder schuilstal, zonder bomen...die ga ik dus binnenkort echt naar stal halen. Dan staat hij overdag buiten (in paddock) en 's nachts op stal. Ik zou mijn beessie het liefste 7x24x12 buiten hebben, maar helaas... los van het gebrek aan beschutting, zou hij bij ons op het land dan ook met weide en al wegspoelen of wegzakken in de blub....

Kwam dit toevallig net tegen. Zal wel wat kosten zo'n verplaatsbare schuilstal maar misschien mag dat wel zonder vergunning o.i.d.

http://www.tackroom.nl/schuilstallen/schuilstal.htm

Hier is het helaas ook te drapperig in de winter op het land worden ze volgens mij ook niet beter op. Beetje vocht ok maar ik zou bang wezen voor gebroken benen en hele erge mok ofzo. De mijne gaat binnenkort ook weer op stal en dan overdag in de paddock

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:14

rensju schreef:
nog over die arabier... hij was oud... over de 20.. maar in super conditie.. (was een hengst) er stond ene hek met flinke struiken langs de wei, op de noordkant, kon dus mooi schuilen. hij rilde niet ofzo.. maar kreeg echt vet zere rug:S dusja je kan hem wel laten staan... maar hij maakte idd niet echt een dikke vacht aan en om hem dan met een enorm zere rug te laten staaan:S is ook nie echt vriendelijk wel... en dat opbouwen, het word niet ineens vet koud, dus het word automatisch wel opgebouwd toch?

Idd, volgens mij komt die zere rug door zijn leeftijd en het feit dat hij nooit 'natural' buiten gestaan heeft óf het kan aan het voer liggen...
btw: Als een paard rilt, wilt dit niet zeggen dat het koud heeft, dat denken namelijk veel mensen, maar dat is zo niet, lees maar op ...

edit anya: link weggehaald, linken op deze wijze is niet toegestaan. Dat valt onder spam.

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:38

L0ortje schreef:
rensju schreef:

Idd, volgens mij komt die zere rug door zijn leeftijd en het feit dat hij nooit 'natural' buiten gestaan heeft óf het kan aan het voer liggen...
btw: Als een paard rilt, wilt dit niet zeggen dat het koud heeft, dat denken namelijk veel mensen, maar dat is zo niet, lees maar op ....

Over dat rillen: ik heb het stuk ook gelezen en ben ook van mening dat een paard 24/7 buiten kan staan, máár... als mensen rillen doen ze toch eigenlijk precies hetzelfde als wanneer paarden rillen? En als ik ril trek ik toch liever een extra trui aan hoor... Ik weet niet zeker of je deze vergelijking zo kan maken, maar voor mij klinkt hij wel logisch eigenlijk.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 23:01

@Gouda: Ze zien er wel feestelijk uit die verplaatsbare stallen Maar los van het feit, dat mijn paard op een pensionstal staat waar ik de plaatsing van objecten in het weiland niet voor het zeggen heb (;) ) denk ik dat de stallen uit de link de polderwind niet lang overleven! (en vraag ik me af of ze blijven drijven )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 23:03

Zwembanden eronder

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 23:23

Antheman schreef:
Zwembanden eronder

Woehahaha!!
*ziet Brutus met zwemvest in schuilstal ronddrijven*

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 23:25

nienke07 schreef:
Antheman schreef:
Zwembanden eronder

Woehahaha!!
*ziet Brutus met zwemvest in schuilstal ronddrijven*

en in je roeiboot ernaar toe!

Wat ben ik blij dat ik in het goede gedeelte van NL woon!

Geen zwemvliezen of rubberen boten nodig.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:26

Het meeste is al gezegd volgens mij, jahoor, het kan dus
Duitje in het zakje: Mijn paardje staat ook jaarrond 24/7 buiten met een goede schuilstal, maar wel met 'n allweather deken op in de winter. Ze heeft het niet snel koud, maar heeft wat artrose, en ik merkte vorig jaar, de eerste winter dat ze buiten liep, dat ze stijver werd, zeker in de regen. Haar rug was veel gevoeliger en ze zat niet echt lekker in haar vel. Dan kan ik wel zeggen "in de natuur zijn ook geen dekentjes", maar waarom de natuur niet toch een handje helpen....... In de natuur zijn immers ook geen ruiters die rare dingen willen..... Ik heb toen dus toch maar een goede deken voor haar gekocht, en binnen een week was ze een stuk vrolijker en weer soepeler in haar bewegingen, en was haar rug niet meer gevoelig.
Het weer is nu nog goed, de nachten worden kouder maar ze is nog kiplekker, schiet heel gezond mooi in haar haren, ze krijgt haar dek pas weer op als ik merk dat ze last krijgt van de kou in haar botjes.

Ik heb dus een fusie van puur natuur en watjesdekenpaardje, hahahahaha!!!!

Groetjes, Licorne

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:56

L0ortje schreef:
rensju schreef:

btw: Als een paard rilt, wilt dit niet zeggen dat het koud heeft, dat denken namelijk veel mensen, maar dat is zo niet, lees maar op ....

...en alle die het geloven gaan naar de hemel .

ik geloof er niet in. als een paard staat te bibberen heeft hij het koud. punt.
als ze het lang koud hebben kunnen ze ziek worden. net zo als mensen. je moet niet altijd voor alles en iedereen dezelfde maatstaven hanteren.

bij mij lopen 2 quarter horse merries van 6 en 13, een quarter horse ruin van 3 en een 3/4 arabier van 20 24/7 in de wei. de jongere merrie en de oude ruin kunnen overal tegen. de oudere merrie en het voral het jonge ruintje kunnen slecht tegen koud én nat.

jonge veulens kunnen ook niet altijd zomaar tegen barre weersomstandigheden. net zo als oudere paarden (met bijvoorbeeld cushing syndroom) of zieke paarden.

ik ben een voorstander van zo natuurlijk mogelijk omgaan met mijn paarden maar niet om iedere prijs en omdat het op paardnatuurlijk staat.
kan zelf nog wel oordelen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:00

@licorne

Citaat:
Ik heb dus een fusie van puur natuur en watjesdekenpaardje, hahahahaha!!!!

je hebt groot gelijk

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:15

Helen88 schreef:
Over dat rillen: ik heb het stuk ook gelezen en ben ook van mening dat een paard 24/7 buiten kan staan, máár... als mensen rillen doen ze toch eigenlijk precies hetzelfde als wanneer paarden rillen? En als ik ril trek ik toch liever een extra trui aan hoor... Ik weet niet zeker of je deze vergelijking zo kan maken, maar voor mij klinkt hij wel logisch eigenlijk.

Ik hoop toch echt dat jij wat minder haar op je lichaam hebt dan een paard... dat is namelijk het verschil. Tussen het haar kunnen ze lucht vasthouden.
Maar... even rillen vind ik geen ramp, maar bij altijd rillen zou ik toch wat ondernemen

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:38

Haha nou gelukkig heb ik inderdaad iets minder haar dan een paard op mijn lichaam... Maar, met haar heeft rillen dus meer effect? Of staat dat rillen los van dat haar?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 23:02

Al onze paarden én pony's (uitgezonderd de Shet) krijgen in de winter dekens op. In oktober beginnen we met 's avonds een dun dekentje op te leggen en voor putje winter hebben we echt dikke gewatteerde en waterdichte dekens. Als het iets of wat mooi weer is overdag, gaan ze naar buiten, zonder dekens, als het regent met een regendeken. 's avonds komen ze weer warm op stal. Zelfs nu al (ze lopen nog "bloot") komen ze aan het hek staan als het erg waait of regent om binnen te komen, zelfs als ze nog maar pas buiten zijn. Mijn mening is dat onze paarden bij kou of slecht weer GRAAG binnen komen en een deken op krijgen. NH of niet, waarom zou ik hen dat plezier ontnemen ? De oermens had ook geen donzen dekbed, maar dat neemt niet weg dat het wel heerlijk is om eronder te liggen !!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 14:03

Als een paard rilt heeft hij het wel degelijk koud. Rillen is om warmte op te wekken.

Als een van mijn paarden te lang zou staan rillen zal ik hem zeker even een uurtje binnen halen zodat hij weer op temp. kan komen.
Die luxe hebben we dus zal ik dat dan ook gebruiken.

In de natuur bestaan geen zieke paarden, die worden namelijk opgegeten.
Dat geld overigens ook voor oude paarden. Deze dieren hebben van ons dat extraatje dus nodig.

Verder snap ik niet waar mensen het vandaan halen dat hun paard niet zonder dek kan.
Stond dat beest als veulen dan ook al met een dek op? 99% van de paarden staan tot 3 jaar gewoon stil in de opfok zonder deken
Dus waarom ze dan ineens niet meer zonder kunnen snap ik niet.

Mijn haf en fjord leven al 3 jaar dag en nacht buiten. Ze zijn op deze manier veel gelukkiger en gezonder.
En die dikke vacht...tis toch lekker als je koude handen hebt die even in die warme vacht te stoppen

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:55

naja als je het zelf ziet, dat ie er niet zonder kan.. dan is het toch gewoon zo.. of laat jij je paardje lekker met een zere rug buiten staan omdat paarden van nature ook geen deken hebben..?
oke ik laat ze ook lekker buiten zonder deken, maar als het zo is kan je er niet omheen toch/

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:17

sevke schreef:
Al onze paarden én pony's (uitgezonderd de Shet) krijgen in de winter dekens op. ....

Mijn mening is dat onze paarden bij kou of slecht weer GRAAG binnen komen en een deken op krijgen. NH of niet, waarom zou ik hen dat plezier ontnemen ? De oermens had ook geen donzen dekbed, maar dat neemt niet weg dat het wel heerlijk is om eronder te liggen !!

Mijn paard is dan toch anders dan die van jullie, die maakt namelijk graag een wandelingetje met mij in de regen

Mijn mening komt overeen met die van cowgirl... de meeste paarden staan gewoon zonder deken buiten als ze jong zijn, dus (uitzonderingen daargelaten) is het op zijn minst vreemd te noemen dat ze ineens niet meer zonder kunnen en ook nog naar binnen zouden moeten.

De reden waarom mijn paard naar binnen wil is omdat daar eten is. Zodra dat op is, zou hij het liefst weer de wei in gaan.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:28

hoe erg is het nu om je paard met deken naar buiten te gooien als je hem zo natural mogelijk wilt houden? ik las op paardnatuurlijk dat dat erg funest kan zijn, maar lijkt me toch een must als je in de winter nog een beetje serieus wilt rijden. Ik wil mijn toekomstige paard graag 24/7 het hele jaar buiten gooien (met mogelijkheid tot schuilen natuurlijk) maar hoe zit het dan met die dekens?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:32

Mijn paarden lopen ook 24/7 buiten en krijgen dus geen dekens op.
Ze lopen in een kudde, dus die zijn zo gesloopt.

Daarbij : de deken legt de haren plat en neemt een gedeelte van de warmte regulatie over.
Doe je wel een deken op, dan "nep" je het paard.
Hij zal het snel koud krijgen.

Zonder deken moet hij zelf regelen wanneer de haren omhoog gaan om de warmte circulatie in de haren vast te houden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:34

Hoe het met rijden gaatt, tsja, dat hangt ook af van hoe snel je paard zweet en hoe dik zijn vacht is bijvoorbeeld.
In het verleden had ik eigenlijk nooit problemen met wintervachtjes, gewoon wat langer uitstappen na een rit

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:45

Oef, rijden in de winter met wintervacht.

Das minder leuk ja

Ik pas mijn ritten er op aan, want als ik ze vet in het zweet werk, krijg ik ze never nooit meer droog.
Mijn remedie: flink conditie kweken zodat ze minder snel zweten.

Door de weeks doe ik dus veel korte ,snelle rondjes, vrijwel alles in draf en galop.

In de winter kun je dan ook zonder overdreven te zweten best een stevig galopje doen en daarna weeer lekker stappen.

Na t werk een zweetdeken 20 minuten op, in de bak rollen en daarna de wei weer op Mijn jongens zijn eigenlijk nooit ziek.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:47

maar serieus dressuurmatig trainen wordt dan dus moeilijk in de winter... ik ben helemaal voor de natuurlijke manier van paarden houden, maar ben anderzijds ook wel een fanatiek ruiter, kan de training in de winter niet helemaal plat gooien. Ik heb natuurlijk niet de tijd om het paard evenlang uit te stappen als ik aan het trainen ben geweest, dan kom ik nooit meer thuis aan.. Ik zit dus een beetje te dubben wat ik het beste kan doen... Hou in ieder geval niet van 23/7 stalling, dat is geen optie, maar met of zonder deken is dan de vraag..
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 25-09-05 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt