Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Asward schreef:dus nix aangespannen??
Citaat:laten we er wel even van uit gaan dat we het over dresuur paarden hebben en niet over men paarden
met het dresuur paard praten we over een dragende kracht en met een men paard over stuwende kracht.
Citaat:en ja tuurlijk moet de motor zoals jij het noemt uit bijde achter benen komen ,echter is het zo dat als je longeerd op de folte met een dresuur paard dat het achter binnen been onder de massa geplaatst moet worden op de folte hoe verde hoe beter de opwaardse beweging, en hoe beter het kruis los gelaten wordt en het paard meer gaat zitten.
Citaat:je begind als menner ook niet gelijk met de dubbele longe altans ik niet. je berijd je paard daar op voor.
Citaat:om het paard aan de enkele longe eerst bij elkaar t krijgen door middel van touwtjes en het rug gebruik te stimuleren door het paard over de rug naar beneden te laten lopen worden de rug spieren in werking gezet, hier bij komt ook de achterhand mee (je motor).
Citaat:waneer je ziet en voelt dat dit een vanzelf sprekend iets wordt kan je rustig aan aan de dubbele longe beginnen,als dat goed gaat kan je rustig aan de longe lijn om de achterhand plaatsen en op die manier het binnen been beperken.
Citaat:veelal met het mennen is dat je van uit de stuwing werkt en niet van uit de dragende beweging, het paard moet immers de wagen trekken.dus is de noodzaak van het onder de massa plaatsen van het binnen been in zo ver minder van belang als in de dresuur sport.
Citaat:plus dat er met mennen de paarden meer op de onderhals lopen net zoals met het lange teugelwerk. de oprichting van het men werk of dat van de dresuur is vind ik ook verschillen, als ik een paard zie dat getraind word aan de spaanse ruiter wordt er wel bij gezegt niet telang.
maar omdat je meer met je handen werk en je geen lichamelijk contact heb als je ment kan je vind ik dan ook de belering van mennen niet vergelijken met het trainen voor de dresuur.
Citaat:Als eerste bedankt voor je reactie! Maar je hebt je me nog niet verteld hoe je meer voelt aan een enkle longe dan aan een dubbele? Hoe voel je dat het paard links meer druk neemt dan rechts of dat hij zich los spoeld van je hand met een enkele longe?? Ben benieuwd!
Citaat:Ik ben het met je eens dat een dressuur paard de ruiter moet dragen en een aangespannen paard trekkracht moet verzetten. Echter is het voor elk paard vanuit nature gemakklijker om te trekken dan te dragen!!
Citaat:Zeker waar maar voor de juiste gebalanceerde nagevelijkheid en later oprichting moet het paard zeker ook het buiten achter been onder de massa brengen. Als een paard alleen maar het binnen achterbeen in een volte onder de massa brengt heb je op je binnen hand nauwelijks druk en wordt het buiten been buiten de massa geplaatst, niet correct vanuit de achter hand dus
Citaat:Maar je zal toch echt eerst de achter hand moeten actieveren wil je het gebruik van de rug bewerkstelligen en naar geactiveerde nagevelijkheid kunnen werken
Citaat:Door de buitenlonge om de achterhand heen naar je hand te laten lopen beperk je zekr niet het binnen been!! Daar komt de longe de niet eens tegen aan. Je beperkt het paard om het buiten been buiten de masse te plaatsen en dus activeerd beide achter benen onder de massa te zetten.
Citaat:Zoals ik al eerder zei is het voor elk paard van nature makkelijk om te trekken dan te dragen. Maar eeuhhh aangespannen werk je vanuit de stuwing??? En wat is dat dan?? Ik en de meeste van mijn collega's werken vanuit het achterbeen.
Citaat:Hoezo is de noodzaak van het onder maasa plaatsten van het achterbeen van minder belang bij het mennen?? Hoe wil je een paard dan dressuurmatig aan het werk zetten? En uberhaupt punten halen tijdens een ZZ proef?? Heb je wel eens Nationale Mendag gezien?? Yvonne de Ruiter bijv. Klaas de Haan?? Of tijdens de samengestelde wedstrijd sport, Riny Rutjes of zelfs verschillende combinaties in de klasses drie en vier. Mennen is dus dressuursport.
Citaat:Als je het tuigen hier bedoeld dan het je het over verschillend oprichten. Heel verschillend zelfs!!! Maar het het dressuur matig mennen heeft geen andere oprichting dan het dressuurrijden onder het zadel.
Hier maak je dus weer een verschil tussen mennen en dressuur!
Citaat:Daarnaast zeg je dat er met mennen meer met de handen gewerkt word dan met dressuurrijden. Iedere dressuurrijder, of dit nu een menner ruiter of longeur is, die alleen met handen inwerkt op de mond, ofwel zaagt, kan dan beter een figuurzaag gaan vragen voor zn verjaardag.
Ik zal niet ontkennen dat dit niet gebeurd tijdens het mennen. Dat gebeurd zeker, maar dat zijn dan wel mensen die er zelf even niet meer uit komen hoe het ook alweer wel moest of er gewoon geen bal verstand van hebben. Dus ik snap niet hoe je hierbij komt.
Citaat:Verder maak je telkens het verschil tussen een dressuurpaard en een menpaard. Waarom? We hebben het toch over paarden die dressuur matig aan het werk worden gezet, aan de longe, aangespannen of onder het zadel. Hier tussen is geen verschil in de manier van correct dressuurmatig werken, de manier van aan het werk zetten.
Citaat:Heb je zelf wel een dressuurmatig gement of aangespannen dressuurproeven M Z en ZZ gezien?? Dan zou je naar mijn idee toch tot ander inzicht moeten komen.
Moll schreef:
met touwtje een paard in een houding zetten betekent dat je totaal geen benul hebt van hoe je met touwtjes moet werken. de touwtjes dienen er voor om het paard uit te nodigen om naar beneden tekomen met het hoofd, net zoals hij je hand volgt als de ruiter meer tegel geeft.
en zo van uit zich zelf de onspanning heeft tijdens het longeren,
je bent ook al fout bezig als je het paard van uit de spanning naar de onspanning wil longeren want hier berijk je dus niks mee, je moet van uit de onspanning naar de inspanning werken zo is het paard van af het begin onspannen en heeft het werk aan de longen MET touwtjes nut.
dubbel longe werk heeft alleen nut als het paard sterk genoeg is in rug en croupe en hij van uit de enkele longe al een goed binnen been werk heeft.
dan kan je dit moment gaan bevestiggen met een dubbele longe anders niet.
je heb gelijk je kan het paard je hand laten volgen tuurlijk maar dit efect heb je ook met de touwtjes mist je deze corect gebruikt.
je kan met de dubbel namelijk ook je paard meer schade toe richten dan dat je zelf beseft, dit omdat je het achterbeen beperkt en spaning in het kruis kan forseren en piek spanning in de rug en onder hals veroorzaakt wat lijd tot spierpijn en dit weer lijd tot beperkingen in het paard, wat weer lijd tot een gefrustreerde maffkees die loopt te brullen me paard probeerd onder het werk uit te komen, en dan nog maar eens extra de longe zweep op de bil van het paard plaatst om dat hij zijn eigenaar in de maling neemt.
niks minder is het geval het paard kan het werk niet aan maar dat kom 9 van de 10 keer niet bij de eigenaar op![]()
mol