http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/wedstrijd.html
De vertaling van alle eisen die aan het compliment worden gesteld in de deelcompetitie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Naast het paard het compliment vragen is simpel omdat je paard dan veel van je houding af kan kijken. Vanaf de rug kan je paard je niet meer zien, wat het vragen moeilijker maakt maar tegelijkertijd is er wel lichamelijk contact. Van achter het paard een oefening oproepen is het moeilijkst, omdat je dat en geen lichamelijk contact hebt en niet zichtbaar bent. Drie keer een compliment naast schouder punten geven vind ik dan toch een beetje jammer. Liever inderdaad een naast de schouder en een verfijning, of alleen een naast de schouder. Natuurlijk krijg je dan wel meteen een giga puntenverschil tussen iemand die het zowel naast de schouder als van achter het paard kan laten zien (namelijk het dubbele aantal punten), maar dat vind ik ook terecht. Wedstrijden moeten je stimuleren om steeds beter te worden en deze verfijning is een nobel streven.
xyzutu2 schreef:Maar ik zie wel wat in het voorstel om 1 hoofduitvoering volledig te punten (dus 40 p in geval van het compliment) en vervolgens 3 varianten toe te staan die elk de helft van de punten krijgen, dus 20 elk. Die ruimte van 3 vrije keuze kun je dan ook besluiten op te vullen met een herhaling van een mindere uitvoering om die weer op punten te krijgen. De jury schrijft voor alle vier de oefeningen mee, van de hoofduitvoering naast de schouder krijg je 40 punten aangezien dit toch echt onomstotelijk de basis is van het compliment, hoe je dat ook getraind hebt, en voor de rest krijg je steeds maximaal +20. Je hebt de meeste punten dus binnen door de basis perfect te doen of moet al minstens twee perfecte vermoeilijke versies laten zien om dat te evenaren.
Citaat:Het is ook je eigen verantwoordelijkheid of je voor verbetering van een vorige oefening gaat, of nieuwe standjes er tegenaan gooit
xyzutu2 schreef:Ik lees het opnieuw en het is volgens mij nog steeds niet helemaal duidelijk..
Voorbeeld dus van de punten die je kunt krijgen:
- Perfecte Basisoefening + 3 perfecte variaties = 40+20+20+20=100 punten
- Perfecte Basisoefening + 3 herhalingen van die basisoefening = 40 punten
Je hoeft niet te laten zien hoe goed je op een lijn zit met je paard door 4 keer de basisoefening te laten zien. Als je echt op een lijn zit, doe je die basisoefening 1 keer naar kunnen en stop je er dan mee. Dat is namelijk ook een mogelijkheid, je hoeft die 4 namelijk helemaal niet vol te maken.