[NH] Join-up probleem...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maroush

Re: [NH] Join-up probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 12:26

Karl66 schreef:
Mensen zijn ook kuddedieren en die verschrikkelijk zware straf wordt door de leidmerrie regelmatig gebruikt om een jong paard dat vervelend is even op zijn nummer te zetten. Dit is een voor paarden vergelijkbare straf met het op de trap zitten.

Voor alle duidelijkheid, wat ik in mijn eerste reactie al zei, ga er niet zelf mee lopen aanklooien maar haal er goede instructie bij.

Ik denk toch dat paarden wat meer waarde aan hun kudde hechten dan mensen hoor. Een paard de kudde uit sturen is denk ik een ergere straf dan een kind even op de trap zetten ...

Maargoed, even on topic. Ik zou ook gewoon gaan longeren en verder goed consequent zijn, dan heb je vast geen join up nodig en op deze manier kan het ook alleen meer kwaad dan goed.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 21:57

In een "join up-situatie" wordt een paard niet bij de kudde weggestuurd door de leidmerrie maar tot net buiten de kudde verbannen waar hij (ja het zijn meestal de jonge hengsten ) zijn zonden mag overdenken, al rondlopend rond de kudde. Op het moment dat hij aangeeft dat hij begrijpt dat hij fout zat en dat hij naar de merrie moet luisteren mag hij de kudde weer inkomen.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:04

Okee, vergelijkbaar dus idd

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:06

een paard die de kudde uitgestuurd word is zeker van een snelle dood.... een paard in het wild kan alleen overleven in een kudde

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 01:31

KiWiKo schreef:
een paard die de kudde uitgestuurd word is zeker van een snelle dood.... een paard in het wild kan alleen overleven in een kudde

Vandaar dat hij ook niet werkelijk de kudde uitgestuurd wordt, maar aan de buitenkant van de kudde rondjes eromheen loopt tot hij weer toegelaten wordt. Een kudde kan het zich niet veroorloven om op deze manier zijn jonge dieren kwijt te raken. Daarom is het niet die zware straf die een aantal mensen er van maken. Het is gewoon manier van de leidmerrie om te zeggen als je bij deze kudde wilt horen, dan zul je je aan mijn regels moeten houden.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:45

Maar zo niet ... dan wordt ie alsnog weggestuurd ?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:12

Ik heb al een paar keer het thema join up bekenen en hierop in andere topics een antwoord gegeven.

ik denk dat een join up even geschikt is voor een zeer dominant paard op zijn nummer te zetten, als je het goed kunt wel te verstaan. Maar verder denk ik dat zoals Monty Roberts dit doet enkel en alleen een bepaalde trainingsmethode is, waar overigens een zeer minimale omschrijving van is.

Ik denk ook dat je beter de PNH methode kunt gebruiken. Deze is wel goed omschreven.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 15:27

cornelie schreef:
Apart, bij parelli wordt het juist beloond als je paard je met 2 ogen aankijkt. Is een teken dat zijn aandacht bij jou is. Zeker bij zoiets als de catch me game, je blijft je paard wat ronddrijven totdat hij je met 2 ogen aankijkt, dan trek je je terug.

Sluit ik me bij aan, het lijkt me niet in eerste instantie dominantie dat ie zich naar je toekeerd. Het lijkt me dat een dominant paard eerder probeert om je te negeren (en als ie om je heen loopt kijkt ie van je af). Ga dus eerst eens kijken naar je eigen lichaamshouding voordat je het paard op zijn donder geeft. Na het lezen van een aantal Mark Rashid boekjes kan ik je alleen de tip geven: probeer na te gaan WAAROM een paard doet wat ie doet, en ga er niet meteen vanuit dat het paard lui of dominant is. Goeie kans dat ie je verkeerd begrepen heeft.

Wat join-ups betreft; ik heb er geen ervaring mee, maar genoeg over gelezen en gehoord om te weten dat je daar voorzichtig mee moet zijn. Het is geen truukje wat je zomaar even doet. Ik heb een beetje het idee dat meneer Roberts de join-up als een soort quick fix gebruikt om problemen op te lossen, maar waarom zou je zoveel haast hebben? Oftewel, niet op eigen houtje mee gaan experimenteren. Succes!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:24

Het antwoord van wormboy is precies zoals ik het ook bedoel. Er wordt in alle haast, indien er problemen zijn in de relatie mens paard, te vaak gegrepen naar een vlugge oplossing. Even het paard in de roundpen en dan is het probleem denkt men opgelost. Nou, niets is minder waar.

Het probleem wordt te vaak bij het paard gelegd en niet bij zich zelf. Wie is nu inteligenter ?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:24

Maroush schreef:
Maar zo niet ... dan wordt ie alsnog weggestuurd ?

Je kind is vervelend dus je zet hem op de trap, hij blijft vervelend dus stuur je hem maar het huis uit?

Nee zo werkt het dus niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:34

johnnie schreef:
Het antwoord van wormboy is precies zoals ik het ook bedoel. Er wordt in alle haast, indien er problemen zijn in de relatie mens paard, te vaak gegrepen naar een vlugge oplossing. Even het paard in de roundpen en dan is het probleem denkt men opgelost. Nou, niets is minder waar.

Het probleem wordt te vaak bij het paard gelegd en niet bij zich zelf. Wie is nu inteligenter ?

Join up is een klein (maar wel belangrijk ) onderdeel van de manier van trainen die door Monty Roberts ontwikkeld is. Het is ook niet een vlugge oplossing. Het idee achter de methode is om met een paard te werken op basis van de lichaamstaal van paarden met als doel het paard op een minder stressvolle manier iets te leren. Er is ook voldoende informatie over te krijgen via internet, boeken, dvd's en als je er serieus mee aan de slag wil trainers die goed opgeleid zijn.

Ik denk wel dat je gelijk hebt dat het vaak gebruikt wordt om alleen een probleem op te lossen. En dan zal het ook niet werken aangezien je je totale manier van werken moet gaan bekijken en aanpassen. Vandaar dat het ook belangrijk is om er goede instructie bij te zoeken.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 22:56

Ik heb pas geleden het boek join up van Monty Roberts gelezen evenals het eerste boek van Emiel van 2002.
Al deze boeken hebben een ding gemeen en dat is, dat enigzins de taal der paarden wordt omschreven. Zowel het een als het ander boek benaderd het probleem altijd sumier, evenals de oplossing hiervan. Het gevolg is dat je aanzet om probleemoplossend bezig te zijn ergens gaat stranden. Ik vind dit inteligent van deze mannen. Op deze wijze blijf je heel lang afhankelijk.

Petje af voor Parelli NH. Volg je dit programma dan weet je op voorhand het probleem en een oplossing.

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:41

Ik probeer altijd in de kudde te kijken wat een paard nou doet als een ander paard iets doet wat niet mag. Bijvoorbeeld, een paard dat laag in rang staat probeert driving game te spelen met een paard dat hoger in rang is. Op dat moment wordt er (zo is mijn ervaring iig) in fases aangegeven dat een paard weg moet uit de directe omgeving van het ranghogere paard. Het belangrijkste is dat het ranghogere paard zich zo min mogelijk beweegt tijdens het voorval, zich al helemaal niet weg laat sturen en meestal aan een staartzwiep al genoeg heeft om zijn standpunt duidelijk te maken.
Een join up heb ik één keer gezien tussen twee paarden en die bleef maar doorgaan, omdat de paarden niet genoeg ruimte hadden om voor elkaar uit de weg te gaan. Je kunt imo al duidelijk maken dat je de baas bent door je persoonlijke ruimte te bewaken en je paard bijvoorbeeld altijd een meter uit je buurt te houden (ook aan het halster). Alleen knuffelen als jij dat eerst aangegeven hebt en daarna je paard weer een meter van je af zetten. Erg efficient en je hoeft er geen ingewikkelde procedures voor te volgen. Wel belangrijk om daarbij consequent maar NOOIT agressief te zijn. Dus beter je paard 100 keer terugzetten op zijn plek dan 1 keer schreeuwen of slaan. Dat snappen paarden namelijk niet zo goed. Dus fase één; wiebelen met je vinger, fase twee met je touw dat zo slap hangt dat het midden op de grond ligt, dan touw optillen en wiebelen en ten slotte echt zwaaien met je touw net zolang tot hij een stapje achteruit gaat. Als je op het juiste moment stopt (bij de eerste poging om een stapje achterwaards te zetten) kun je je paard heel makkelijk op afstand houden. Sorrie, ik draaf door, maar ik zou het echt zonde vinden als je het gevoel hebt dat je een gevecht aan moet gaan met je paard. Dat is nergens voor nodig, gewoon blijven lachen, dan heeft je paard er ook lol in.
Ik hoop dat het een beetje een logisch verhaal geworden is.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:49

Nou dat doordraven valt wel mee hoor Ik doe zelf Parelli enwel ben ik nu bezig met savyy 2. Ik heb maar een keer in de week een confrontatie met mijn merrie en die beslechten we door haar eens flink, endan bedoel ik Flink met hoofdletter, te laten werken. Vanzelf gaat dan haar lip wel hangen. Trouwens die van mij ook een beetje want het kan heftig zijn en van lachen wordt mijn mond toch moe.

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:08

Ja, dat dacht ik al Ik doe ook aan parelli en heb zondag zo`n mooie demo van Birger Gieseke gezien en daarna een demo van Janet Bos. Echt zo insprirerend en er vallen dan ook weer zoveel kwartjes. Ik post hier eigenlijk nooit, maar dit moest ik even kwijt.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:12

De kwartjes vallen altijd als je live erbij kunt zijn. Ik experimenteer veel en op deze wijze leer je nuanceren. Trouwens Birgit is ook steengoed.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:04

ik heb ook ooit een soort join-up gebruikt bij een paard dat zich niet meer liet vangen. Ook in de bak, en de join-up op de normale wijze uitvoeren. Resultaat, het paard kwam kauwend naar me toe, of hij er alstjeblieft weer bij mocht horen. In dit geval heb ik het vriendelijk gehouden, en ben ik niet doorgegaan tot het uiterste.
Het was meer het paard uit de kudde, van mij dus, wegdrijven totdat hij zich overgaf en weer bij de kudde wilde horen.

ps. ik heb ook wel eens gehoord dat ze het paard weg probeerden te drijven door te klappen, met zo'n zweep met een klaptouwtje. Niet het paard raken, maar gewoon voorwaarst drijven.
succes

jackie

Re: Join-up probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:39

h0rsii_tanii schreef:
@karl66; ik hoef het niet persee te doen.
ik ben nu dus gaan twijfelen of ze wel heeft leren communiseren...

ze communiceert uitstekend. jij weet het alleen niet te interpreteren. stop ermee, want je doet meer kwaad dan goed. haal er iemand bij de er verstand van heeft.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 14:52

is hier trouwens iemand die hier al enge tijd bezig is met de join-up en verdere trainingsmethode van Monty Roberts? En mij hier een en ander over kan vertellen?

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:05

sandra83 schreef:
is hier trouwens iemand die hier al enge tijd bezig is met de join-up en verdere trainingsmethode van Monty Roberts? En mij hier een en ander over kan vertellen?

Ik wist niet dat Monty ook nog andere methodes had ... ... en de 'join-up' bestond ook al veel langer (het schijnt zelfs dat zijn vader al een soort join-up toepaste, hoewel Monty dat zelf keihard ontkent). Wat is eigenlijk de methode van Monty? Ach, misschien moeten we hier maar niet verder op ingaan, daar heeft de TS ook niks aan.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:36

ik denk dat iedereen wel begrijp wat ik bedoel. Ik heb zelf wel alle boeken gelezen van monty, maar ik ben op zoek naar iemand met praktijkervaring die mij kan helpen een enthousiast stuk te schrijven over de join-up en de filosofie van monty roberts, voor een informatieve site die ik bezig ben op te zetten samen met een mede-bokker. Ik kan zelf wel het een en ander over hem schrijven, maar het komt toch anders over als iemand ut eigen ervaring een stuk schrijft. vandaar mijn oproep.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:49

@Sandra83

Ik heb de nodige ervaring met de methoden van Robert. Niet alleen uit zijn boeken maar ook via verschillende show in Duitsland te Essen b.v.

De Roberts methode moet je zien als een uitstekend middel om je voor te stellen aan het paard als zijn leider, meer niet. De join up mits goed doorgevoerd is een methode om op zeer korte termijn een paard verschillende oefeningen te leren die echter altijd ergens blijven steken.

Ik heb een bijzonder dominante merrie een beetje tot bedaren gebracht met deze join up echter ik hou niet van hiaten. Om met succes met je paard daar te komen waar je wilt zijn is de Robertmethode te omslachtig, je moet teveel info halen, kopen om enig succes te vertalen. Ik ben overgestapt op Parelli, na een gedegen zoektocht. Mijn motivatie was ik wil op enkele weken en ook nog erna met mijn paard in vrede en met alle plezier werken.

Nu bijna 8 weken verder krijg ik steeds meer plezier met mijn paard en ik heb succes met deze cursus. Het grootste probleem is opgelost en ik ga nu verder met het verfijnen .

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:55

Beetje off-topic misschien ... ik probeerde iets meer over Monty's 'andere methoden' te weten te komen via zijn website, blijkt de term "join-up" een geregistreerd handelsmerk te zijn (elke keer staat er een (r) achter). Ik neem aan dat hij de term geregistreerd heeft, maar waarom?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:07

Geld